32 weken zwanger en nog 56 dagen te gaan – Je baby is nu waarschijnlijk een kleine vier pond zwaar en bijna 43 centimeter lang. Zijn teen- en vingernagels zijn volgroeid. Sommige baby’s hebben al een bos met haar, anderen slechts donsachtig pluis. Je baby neemt veel ruimte in je baarmoeder in beslag, maar deze krappe behuizing zou zijn activiteitenniveau niet moeten verminderen.

32 weken zwangerJe hebt misschien wel eens gehoord dat het normaal is dat baby’s later in de zwangerschap minder bewegen, maar dat is niet waar. Als je merkt dat je baby minder beweegt, moet je je vroedvrouw of huisarts waarschuwen.

Je lichaam na 32 weken zwanger

Je bloedvolume (plasma plus rode bloedcellen) is nu 40 tot 50 procent groter dan voordat je zwanger werd, om aan de behoeften van jou en je baby te voldoen. (Deze extra hoeveelheid bloed compenseert ook het bloedverlies dat bij de bevalling plaatsvindt.) Je komt nu bijna een pond per week aan en grofweg de helft daarvan gaat rechtstreeks naar je baby. Je baarmoeder drukt zich naar boven tot vlak bij je middenrif, wat voor nog meer druk op je onderbuik zorgt. Daardoor krijg je misschien wat vaker last van brandend maagzuur of word je wat kortademig.

Nu je baby groeit, veroorzaakt de toenemende concentratie van gewicht in je groeiende buik een verandering van je postuur en een verschuiving van je zwaartepunt. En verder worden je buikspieren uitgerekt, maken hormonen je gewrichtsbanden losser en drukt je groeiende baarmoeder misschien zelfs op enkele zenuwen. Dit alles kan bijdragen aan pijn in de onderrug en mogelijk ook aan wat pijn in je billen en dijen. Laat het je verloskundige weten als je ernstige pijn hebt of als je benen gevoelloos zijn of tintelen.

In Belgie krijgen ook jonge vaders langzamerhand steeds meer vaderschapsverlof, bij sommige bedrijven zelfs 10 dagen!

Tips tegen de ongemakken in 32 weken zwanger: Ademnood

Puf en steun je meer dan anders? Zo ga je hiermee om:

  • Doe het rustig aan. Wees realistisch over wat je wel en niet kunt doen en luister naar je lichaam. Als een activiteit te belastend lijkt, is dat ook zo.
  • Let op je houding. Je longen hebben meer ruimte om uit te zetten als je je schouders naar achteren houdt om zo te voorkomen dat ze gaan hangen.
  • Concentreer je op je ademhaling. Probeer diep adem te halen, zodanig dat het rustgevend is. Laat de lucht terugglijden door je keel en stel je voor dat je het helemaal naar beneden naar je baby stuurt.
  • Ondersteun jezelf. Misschien blijkt dat je ’s nachts dieper kunt ademhalen als je je hoofd en je borst omhoog brengt met extra kussens.

VOLG JE BABY'S ONTWIKKELING

Schijf je in en ontvang wekelijks een e-mail over de groei en ontwikkeling van jezelf en je baby.

Gegevens worden veilig bewaard & uitschrijven kan op elk moment.
Babyplaza.be is onderdeel van Internet Publishers. Bekijk hier ons privacy beleid.

Uitgelegd na 32 weken zwanger: Waarom schopt mijn baby altijd ’s nachts?

Veel aankomende moeders melden dat hun baby’s ’s nachts actiever lijken, maar waarom dat is, weet niemand. De traditionele verklaring is dat zwangere vrouwen bewegingen eerder opmerken als ze rustig zijn. Maar minstens een onderzoek bracht een ander antwoord aan het licht: Onderzoekers in Canada volgden zwangere vrouwen die bedrust hadden en stelden vast dat hun baby’s voornamelijk ’s nachts actief waren, zelfs als hun moeders 24 uur per dag plat lagen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat baby’s graag bewegen en dat je baby een grotere drang heeft zelf te bewegen als je slaapt, zegt dr. Mark Taslimi, een hoogleraar verloskunde en gynaecologie.

‘Ik raak met dag meer opgewonden. Ik kan haast niet wachten om de kleine kickbokser te ontmoeten die al zo lang in me leeft.’ – Nynke

Gezond blijven na 32 weken zwanger: Oefeningen voor als je hondsmoe bent

Als je uitgeput bent, is uit je stoel komen voor lichaamsbeweging wel het laatste wat je wilt doen. Maar het opvoeren van je hartslag kan net zijn wat je nodig hebt om weer wat energie te krijgen. Verrassend genoeg kost het slechts 15 minuten bewegen. ‘Lichaamsbeweging is de Prozac van de natuur’, stelt Helene Byrne, specialiste in zwangerschapsoefeningen en personal trainer. Zet gewoon wat muziek aan en ga lekker in je eigen ritme staan dansen in de beslotenheid van je eigen huiskamer.

Een waarschuwing: Voorkom schokkerige bewegingen als je staat te swingen; ze kunnen extra spanning veroorzaken in je onderbuik en rug. Kun je niet dansen op je werk? Loop dan een blokje om of loop een paar trappen op. Stop wat babydoekjes in je tas voor het geval je begint te zweten en je je af moet drogen. En wees niet verbaasd als je na 15 minuten zoveel energie krijgt dat je nog 15 minuten langer doorgaat.

Activiteit na 32 weken zwanger: Zet degenen die kunnen helpen op een rijtje

Je vrienden en familie zullen de handen uit de mouwen willen steken als je baby is geboren, maar veel kersverse moeders zijn te overdonderd om huishoudelijke hulp te sturen. Zo kun je je daarop voorbereiden:

  • Als iemand aanbiedt te helpen tijdens de kraamweken, schrijf je hun naam en telefoonnummer op.
  • Zorg dat al je schoonmaakspullen op een toegankelijke plaats staan.
  • Maak een kinderopvangschema of een schema van brengen en halen voor oudere kinderen.
  • Vraag een vriend of een van de buren de hond uit te laten of je huisdieren eten te geven.
  • Maak een standaard boodschappenlijstje dat je aan een vriendin kunt geven.
  • Schrijf aanwijzingen voor het gebruik van gecompliceerde apparaten (bijvoorbeeld de vaatwasser of wasmachine).
  • Vraag de buren je vuilnis buiten te zetten.

<- 31 weken zwanger     -> 33 weken zwanger

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
more...