28 weken zwanger en nog maar 84 dagen te gaan! Deze week weegt je baby ongeveer 2 pond en is ongeveer 37,5 cm lang van kruin tot hielen. De vetlagen worden nog steeds opgebouwd terwijl hij zich voorbereidt op het leven buiten de baarmoeder. Het grote nieuws deze week is dat je baby zijn ogen, die nu volle wimpers hebben, open en dicht kan doen. 28 weken zwangerDeze beweging is nu nog meer een reflex dan bewust open en dicht doen, maar het zal niet lang duren voor hij je met die mooie kijkers aankijkt!

Je lichaam 28 weken zwanger

Op dit punt kan het zijn dat je je arts of vroedvrouw om de twee weken bezoekt zodat ze je zwangerschap beter in de gaten kan houden. Bij 36 weken ga je over op wekelijkse bezoeken. Afhankelijk van je risicofactoren, kan je verloskundige adviseren om de bloedtests op HIV en syfilis te herhalen, plus kweken voor chlamydia en gonorroe tijdens het derde trimester, om zeker te zijn van je status voor de bevalling. (Het identificeren en behandelen van deze infecties is cruciaal voor je gezondheid en die van je baby.)

Als het bloedonderzoek dat bij je eerste prenatale bezoek is uitgevoerd laat zien dat je Rh-negatief bent, krijg je een injectie van Rh-immunoglobuline om te voorkomen dat je lichaam antilichamen ontwikkelt die het bloed van je baby kunnen aanvallen. (Als je baby Rh-positief is, krijg je na de bevalling nog een injectie van Rh-immunoglobuline.)

Voelen je benen kriebelig aan ‘s nachts? Tintelingen in je onderbenen en een onweerstaanbare drang om ze te bewegen is bekend als het rusteloze-benensyndroom (RLS). Niemand weet wat RLS veroorzaakt, maar het komt vaak voor bij zwangere vrouwen en het kan het lastig maken om je te ontspannen als je stil zit of probeert te gaan slapen.

Kersverse vaders maken hormonale veranderingen door, zoals een afname van testosteron en een toename van oestrogeen, die in verband worden gebracht met het zorgen voor een baby.

Tip tegen de ongemakken na 28 weken zwanger: Rusteloze benen kalmeren<

Sommige onderzoekers schatten dat tot 20 procent van de aankomende moeders een tintelend of brandend gevoel in hun benen ervaren in de laatste paar maanden van de zwangerschap. Dit gevoel verdwijnt waarschijnlijk een paar weken na de geboorte van je baby. Probeer in de tussentijd deze tips:

  •  Neem minder cafeïne en vermijd antihistaminen die het rusteloze-benensyndroom kunnen verergeren.
  •  Masseer je kuiten (of nog beter: vraag of je partner dat wil doen) als ze gespannen aanvoelen.
  •  Doe warme of koude kompressen op je benen of neem een warm of koud bad.

Sommige onderzoeken laten zien dat het nemen van ijzersupplementen de ongemakken helpt verzachten, maar praat hierover met je verloskundige voor je dit doet. Je krijgt misschien al genoeg ijzer binnen via je prenatale vitamines.

VOLG JE BABY'S ONTWIKKELING

Schijf je in en ontvang wekelijks een e-mail over de groei en ontwikkeling van jezelf en je baby.

Uitgelegd na 28 weken zwanger: Waarom moet ik op mijn linkerzij slapen?

De holle ader (vena cava), de ader die bloed terugvoert van je onderlichaam naar het hart, loopt langs de rechterkant van je ruggengraat en kan worden samengedrukt door je grotere baarmoeder als je op je rug slaapt. Samendrukken van de holle ader kan een licht gevoel in het hoofd, misselijkheid en een verminderde bloedstroom naar de placenta en baby veroorzaken, dus het slapen op je linkerzij helpt te zorgen voor een goede bloedsomloop. Maar als je niet comfortabel ligt op je linkerzij of als je ’s nachts anders gaat liggen, geen paniek: vrouwen die last hebben van een samengedrukte holle ader veranderen tijdens hun slaap waarschijnlijk onbewust van positie zodat ze op hun linkerzij komen te liggen.

‘Ik ben in de 28e week en sinds ik heb ontdekt dat ik zwanger ben, kan ik al niet door beide neusgaten tegelijk ademen! –  Janine

Gezond blijven na 28 weken zwanger: Meer dan alleen de bekkenbodemoefeningen om je op de bevalling voor te bereiden

Rekken is een van de beste dingen die je kunt doen om je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Er wordt veel gepraat over contracties tijdens de bevalling. Maar bij bevallen gaat het eigenlijk meer om jezelf openstellen en loslaten. Hier is een oefening om je te helpen je lichaam voor te bereiden op de bevalling.

Ondersteunde hurkzit

  1. Ga voor een open deur staan en plaats een hand op elke deurknop. Laat je voeten en knieën naar buiten wijzen, naar de posities 10 uur en 2 uur. (Het dragen van goede schoenen kan helpen om je voeten stabiel te houden.)
  2. Zak recht naar beneden, maak daarbij een diepe knik met je knieën. Blijf in deze positie zo lang je dat comfortabel vindt.
  3. Zet je voeten stevig op de vloer en gebruik je dijen, billen en armen om jezelf omhoog te duwen tot een staande positie.

We kennen allemaal de voordelen van prenatale oefeningen: Het is goed voor jou en je baby, het maakt het weer in vorm raken na de bevalling veel gemakkelijker, en het kan zelfs de bevalling zelf verkorten en draaglijker maken. Maar hoeveel zwangere vrouwen gaan er nog naar de sportschool als hun buik eenmaal de afmeting van een basketbal heeft? Doe jij nog aan sport in je derde trimester?

Activiteit in 28 weken zwanger: Kies een arts voor je baby

Vraag namen van kinderartsen of huisartsen aan vrienden, collega’s, buren of je verloskundige. Let goed op dat je arts je ziektekostenverzekering accepteert, spreekuur heeft dat past bij je werktijden en een praktijk heeft die handig is voor je. Maak, indien mogelijk, een afspraak voor een persoonlijk gesprek met je beste kandidaten. Als het je nog te vroeg lijkt om over dit soort dingen na te denken, denk er dan aan dat je baby zijn eerste doktersbezoek al kort na de geboorte heeft.

<-  27 weken zwanger     ->  29 weken zwanger

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
more...