27 weken zwanger en nog 91 dagen te gaan – Je baby begint je baarmoeder nu echt goed op te vullen. Deze week weegt hij bijna 2 pond en is hij met gestrekte benen ongeveer 36,5 centimeter lang. Hij kan zijn ogen nu openen en sluiten en hij slaapt en wordt wakker met regelmatige intervallen. 27 weken zwangerHij kan op zijn vingers zuigen en hoewel zijn longen nog steeds niet volgroeid zijn, zouden ze in staat zijn om met ondersteuning te ademen als hij prematuur wordt geboren. Alle ritmische bewegingen die je misschien voelt kun je toeschrijven aan je baby die de hik heeft, wat vanaf nu geregeld kan gebeuren. Dat duurt elke keer maar even en hij heeft er geen last van, dus geniet van het gekriebel. Doordat er steeds meer hersenweefsel ontwikkelt, zijn de hersenen van je baby nu erg actief.

Je lichaam na 27 weken zwanger

Je lichaam maakt zich nu klaar voor de laatste ronde, dus je kunt last krijgen van nieuwe symptomen, zoals pijn in je rug. Ongeveer de helft van alle vrouwen ervaart enige vorm van rugpijn tijdens hun zwangerschap. De onderrug is een plek waar de pijn vaak voorkomt, maar nog meer zwangere vrouwen ervaren pijn achter in het bekken. Dat is een pijn die je diep binnenin de billen voelt, aan een kant of beide, die soms gepaard gaat met pijn in de achterkant van de dijen. De pijn kan optreden door activiteiten als lopen, de trap op lopen, in en uit een lage stoel gaan, draaien en tillen. Posities waarbij je heupen zijn gebogen, zoals wanneer je in een stoel zit en naar voren leunt, maken de pijn achter in het bekken erger.

Je kunt ook zo nu en dan kramp in je beenspieren hebben. Ze dragen extra gewicht en je baarmoeder stelt extra eisen aan je bloedsomloop en de zenuwen die van je romp naar je benen lopen. Helaas worden deze krampen tijdens het vorderen van de zwangerschap meestal erger. Kramp in de benen komt meestal ’s nachts voor, maar het kan ook overdag gebeuren. Het strekken van de kuitspier (door je tenen naar voren te laten wijzen en ze dan terug te buigen in de richting van je schenen) kan wat verlichting bieden. Een paar minuten lopen of je kuit masseren kan soms ook helpen.

Artsen zetten 91 procent van alle baby’s in de V.S. op de wereld. Verloskundigen 8 procent. Wie de overige 1 procent op de wereld zet? Wie er ook maar klaar staat om te vangen!

Tips tegen de ongemakken na 27 weken zwanger: Het verzachten van rugpijn

Regelmatige lichaamsbeweging is een van de beste manieren om rugpijn op afstand te houden, maar heb je al pijn, probeer dan de volgende suggesties:

  • Ga in een warm bad zitten of gebruik een warm kompres op de betreffende plek. (Koude kompressen helpen bij sommige mensen ook.)
  • Vermijd activiteiten als stofzuigen of dweilen waarbij je je lichaam moet buigen of draaien.
  • Maak een afspraak voor een prenatale massage bij een ervaren therapeut.
  • Gebruik een zwangerschapskussen bij het slapen om je rug en buik te ondersteunen.
  • Als je langere tijd moet zitten, gebruik dan een verstelbare stoel en kantel de voorkant van de zitting naar beneden.
  • Probeer oefeningen om je bekken te kantelen: Ga op je rug liggen met gebogen knien en je voeten plat op de vloer. Adem in en zet je buik uit. Adem uit en til je stuitje op in de richting van je navel en houd je heupen op de vloer. Span op het hoogste punt je billen aan en ontspan daarna. Herhaal dit acht tot tien keer.

VOLG JE BABY'S ONTWIKKELING

Schijf je in en ontvang wekelijks een e-mail over de groei en ontwikkeling van jezelf en je baby.

Gegevens worden veilig bewaard & uitschrijven kan op elk moment.
Babyplaza.be is onderdeel van Internet Publishers. Bekijk hier ons privacy beleid.

Uitgelegd na 27 weken zwanger: Waarom heb ik opeens trek in bepaald voedsel?

Luister naar je lichaam. Die zwangerschapseetbuien geven je waarschijnlijk een hint over wat je lichaam nu nodig heeft. Opeens trek hebben in vlees kan een vroeg teken zijn dat je meer ijzer of eiwit in je dieet nodig hebt, terwijl trek in ijs en kaas een teken kan zijn dat je lichaam meer vet en calcium nodig heeft. Zolang je eetlusten geen betrekking hebben op niet-eetbare dingen (een symptoom van een stoornis die pica heet, waar sommige zwangere vrouwen last van hebben) volg dan je gevoel ‘binnen redelijke grenzen’ wanneer het om het bevredigen van deze lusten gaat.

‘Ik had beginnende spataderen, gezwollen enkels en werd kortademig, tot ik vier maal per week met lichaamsoefeningen begon. Het verbeterde mijn bloedsomloop, en alle vervelende symptomen verdwenen. Ik voel me nu geweldig en mensen raden nooit dat ik meer dan 6 maanden zwanger ben.’ – Ellen

Voedingstips na 27 weken zwanger: Gezonde kant-en-klare hapjes

Gezond, gemakkelijk voedsel kan soms lastig te vinden zijn omdat we hier een groot assortiment verwerkt voedsel hebben. Een goede regel is: zoek naar voedsel met de kortste lijst van ingredinten. Je hoeft niet alle etiketten te analyseren, maar kijk even of er fructoserijke glucosestroop of gedeeltelijk gehydrogeneerde olien (transvetten) in zitten en vermijd deze. Hier volgt een aantal gezonde en gemakkelijke ideen voor hapjes:

  • Fruit in blik. Neem alleen geen fruit op zware siroop.
  • Groenten in blik. De meeste groenten in blik zijn op het hoogtepunt van hun versheid verpakt, waardoor de voedingsstoffen behouden blijven. Vermijd producten waaraan zout en conserveringsmiddelen zijn toegevoegd.
  • Smoothies. Mix yoghurt, vers of ingevroren fruit, en natuurlijke sappen in een blender. Voeg wat kruiden toe, een beetje kaneel of nootmuskaat smaakt fantastisch, en je hebt een prima ontbijt! Te druk om je eigen smoothies te maken? Pak dan gewoon yoghurtdrank. Vind hier veel lekkere smoothie recepten.
  • Bonen in blik. Gemakkelijk te bereiden, niet duur en een uitstekende bron van eiwit, ijzer en zink. Kijk uit voor te veel natrium.
  • Bessen, kwark en noten. Meng deze drie met elkaar en je hebt anti-oxidanten, eiwit en calcium in een maaltijd!
  • Zonnebloempitten. Deze bevatten vitamine E, magnesium, foliumzuur en andere B-vitaminen. Probeer de sterk gezouten varianten te vermijden.
  • Edamame (sojabonen). Deze zitten vol vitamine A en eiwit. Je kunt ze gekookt en klaar om te eten kopen op de groentenafdeling of voorgekookt en ingevroren op de diepvriesafdeling.
  • Luchtgepoft popcorn. Maak dit zelf door 1/3 kopje maiskorrels in een papieren boterhamzakje te doen. Sluit de zak goed af en stop hem 2,5 minuten in de magnetron.

Activiteit in 27 weken zwanger: Maak eten dat je kunt eten nadat de baby is geboren

Als je kookt, verdubbel dan de hoeveelheid en vries de helft in. De eerste weken dat je thuis bent met je baby zullen jij en je partner te moe zijn om te koken en zal je blij zijn dat je gezonde maaltijden hebt die je snel kunt opwarmen. Als je niet kookt, loop dan een rondje in de buurt en neem alle meeneem- en bezorgmenukaarten mee die je kunt vinden. Straks ben je dankbaar voor alle mogelijkheden die je binnen handbereik hebt.

<- 26 weken zwanger    -> 28 weken zwanger

Gesponsord

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
more...