12 weken zwanger en nog 196 dagen te gaan – Je baby is de 5 cm gepasseerd (ongeveer de grootte van een limoen) en weegt zo’n 15 gram. Zijn gezicht begint er menselijker uit te zien. Zijn ogen, die zich aanvankelijk aan de zijkanten van zijn hoofd bevonden, zijn dichter naar het gezicht opgeschoven en zijn oren hebben bijna hun uiteindelijke plaats bereikt.

12 weken zwangerDe ingewanden van je baby, die zo snel gegroeid zijn dat ze uitpuilen in de navelstreng, beginnen nu op te schuiven naar de buikholte. Zijn nieren scheiden urine af in de blaas. Zijn zenuwcellen hebben zich snel vermenigvuldigd en de synapsen (zenuwbanen in de hersenen) beginnen zich te vormen. Je baby heeft inmiddels waarschijnlijk al meer reflexen gekregen, waaronder de zuigreflex, en zal zelfs kronkelen als je in je buik prikt, hoewel je hem pas over een paar weken zult voelen bewegen.

Je lichaam na 12 weken zwanger

Je baarmoeder komt boven de botten van je bekken te liggen, en je arts of verloskundige kan nu onderin je buik de bovenkant ervan (de fundus) voelen. Hoewel het nog een paar weken duurt voor je echte positiekleding nodig hebt, heb je ongetwijfeld gemerkt dat je taille dikker wordt, en dat het prettiger is om losse, minder knellende kleding te dragen.

Je kunt ook last hebben van brandend maagzuur (oftewel zuurindigestie), een brandende sensatie die zich vaak uitstrekt van de onderkant van je borstbeen tot onderin je keel. Dit is een gebruikelijk neveneffect van de zwangerschap en wordt veroorzaakt door zowel hormonale als fysieke veranderingen in je lichaam. Hormonen ontspannen de klep die de slokdarm scheidt van de maag, waardoor maagzuren terugsijpelen in de slokdarm, met name wanneer je ligt. Deze zuren veroorzaken het onaangename brandende gevoel. De pijn kan zeer hevig zijn, en bederft vaak het genot van een goede maaltijd of een goede nachtrust.

Studies hebben uitgewezen dat het verhaal – dat je aan de hand van de hartslag van een baby kunt voorspellen of het een jongen of een meisje wordt – nergens op gebaseerd is.

Tips tegen de ongemakken na 12 weken zwanger: Brandend maagzuur verzachten

Neem kleine maaltijden verdeeld over de dag en zorg dat je goed kauwt.

  • Vermijd voedingsmiddelen die het probleem verergeren, zoals gefrituurde, gekruide, vette of zure voedingsmiddelen. Ook chocolade en munt zijn bekende boosdoeners.
  • Laat dranken met koolhydraten of cafeine staan, evenals dranken van citrusvruchten. Drink niet te veel tijdens de maaltijden.
  • Wacht na het eten ten minste een uur voordat je gaat slapen, en kruip bij het slapen in elkaar zodat je maagzuren in je maag blijven.
  • Neem (vrij verkrijgbare) maagzuurtabletten met calcium.
  • Als deze maatregelen niet helpen, vraag dan je arts een geneesmiddel voor te schrijven dat veilig is tijdens de zwangerschap.

VOLG JE BABY'S ONTWIKKELING

Schijf je in en ontvang wekelijks een e-mail over de groei en ontwikkeling van jezelf en je baby.

Gegevens worden veilig bewaard & uitschrijven kan op elk moment.
Babyplaza.be is onderdeel van Internet Publishers. Bekijk hier ons privacy beleid.

Uitgelegd na 12 weken zwanger: Waarom heb ik voedselaversies?

Niemand weet echt waarom sommige zwangere vrouwen terugdeinzen bij de aanblik van vlees of kokhalzen bij de lucht van chocolade, hoewel er wel enkele theorieen zijn. Veel vrouwen hebben een verscherpte reukzin tijdens de zwangerschap, wat een reden zou kunnen zijn voor sommige voedselaversies. Sommige geuren, zoals knoflook bijvoorbeeld, kunnen te sterk lijken om smakelijk te zijn. Omdat progesteron de spijsvertering vertraagt, wat tot verstopping en indigestie leidt, kunnen zwangere vrouwen ook intuatief een afkeer krijgen van vlees en gasvormende groentes zoals broccoli die moeilijk te verteren zijn.

‘Ik kan mijn tanden niet poetsen zonder te kokhalzen tot ik bijna moet overgeven. Ik heb geprobeerd het op andere momenten te doen, een andere smaak tandpasta te gebruiken, een kleinere borstel te gebruiken, maar niets hielp.’ – Katleen

Gezond blijven na 12 weken zwanger: Essentiele fitnessartikelen voor zwangere vrouwen

Wat je bij je oefeningen tijdens de zwangerschap bij je moet hebben:

  • Stappenteller: Dit kleine apparaatje registreert elke stap die je zet en helpt je zo je fitnessdoelen te bereiken en je gemotiveerd te houden.
  • Buikband: Sommige vrouwen vinden dat een dergelijke band in de latere fasen van de zwangerschap helpt om de druk op rug, buik en benen te verlichten.
  • Geschikt schoeisel: Een paar goede sportschoenen kan helpen om je gewrichtsbanden en pezen te ondersteunen. Door de zwangerschap gaan je voeten opzwellen en worden ze breder. Als je al van plan was om een paar nieuwe schoenen te kopen, koop dan een paar dat een halve maat groter is dan je normaal hebt. Let op dat ze een goed voetbed hebben, makkelijk lopen, duurzaam en soepel zijn, dempen en prettig zitten. Sommigen adviseren een sportschoen met veel teenruimte om likdoorns te voorkomen.
  • Een waterfles: Drink voldoende water om niet uit te drogen en om koel te blijven.
  • Een opgeladen mobiele telefoon: Met name van belang als je in je eentje gaat sporten.
  • Een sportbeha: Je hebt geen speciale zwangerschapsbeha nodig tenzij je sporten doet met een verhoogd botsingsrisico zoals hardlopen of wanneer je borsten gevoelig zijn en extra ondersteuning nodig hebben. Let op draagcomfort, ondersteuning en ademend materiaal.

Activiteit in 12 weken zwanger: Stel een babybudget op

Ga deze week met je partner om de tafel zitten en bespreek hoe je nog komende uitgaven voor je baby zult aanpakken: kleding, voeding, luiers, speelgoed en meubels zijn bij elkaar snel een flinke kostenpost. Bespreek of je in je eigen budget kunt snoeien om meer geld aan de benodigdheden voor de baby te besteden. Oefen door nu alvast enkele budgetaanpassingen te maken en begin met dat wat je overhoudt te sparen voor je baby.

<- 11 weken zwanger     -> 13 weken zwanger

Gesponsord

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
more...