Na je bevalling is het eerste waar je aan denkt natuurlijk je pasgeboren kindje. De eerste weken staan in het teken van dit nieuwe prille geluk en de vorming van jullie gezin. Jullie leven heeft een nieuwe invulling gekregen, waaraan iedereen even moet wennen.

Na de eerste weken zul je je fitter voelen en misschien zelfs even naar buiten willen gaan. Sommige vrouwen vinden het belangrijk dat de overtollige zwangerschapskilo’s op een gegeven moment ook verdwijnen.

Gewichtstoename zwangerschap

Het is heel normaal om tijdens je zwangerschap aan te komen. Hoeveel, dat verschilt per persoon en zelfs per zwangerschap. Dit heeft te maken met het gewicht van je baby, de hoeveelheid vruchtwater in je buik en natuurlijk met de porties die je eet. Hoe meer je eet, hoe meer kilo’s erbij komen. Vooral als dit ongezonde producten zijn zoals vettig eten of zoetigheid. Heb je cravings, dan kom je waarschijnlijk minder aan dan een zwangere vrouw zonder (ongezonde) eetbuien. 

Overtollige kilo’s kwijtraken

De maanden voorafgaand aan je bevalling heeft je lichaam ontzettend hard gewerkt. Ook bij de bevalling heeft je lichaam de nodige energie gegeven voor de geboorte van jullie kindje. Na de bevalling is een goed herstel belangrijk. Hierbij loont het om weer in beweging te komen als je je lichamelijk weer wat beter voelt.

Het oppakken van je oude sportroutine kan nog teveel zijn, maar er zijn ook andere manieren om rustig aan weer te starten met bewegen. Door beweging, verloopt het herstel na de bevalling bij veel moeders beter. Het is dus zeker de moeite waard.  

In beweging komen

De eerste twee weken kun je heel rustig beginnen met het aanspannen van je buikspieren en oefenen met je bekkenbodemspieren. Op internet kun je genoeg handige oefeningen vinden die je eenvoudig thuis kunt doen.

Bespreek dit met de verloskundige of gynaecoloog en forceer niks. Het is heel belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Ongeveer zes weken na de bevalling kun je weer beginnen met het opbouwen van sporten, na toestemming van je verloskundige of gynaecoloog. 

Sporten opbouwen

Houd je niet van sporten in een sportschool? Of heb je geen sportabonnement? Dat hoeft ook niet, er zijn namelijk verschillende andere sporten waar je niet veel voor nodig hebt. Als eerste bijvoorbeeld fietsen.

Met een fiets van Matrabike kun je rustig beginnen door bijvoorbeeld even naar de supermarkt te fietsen voor een boodschap. Is dit nog teveel voor je lichaam, bouw dit dan rustig op door eerst met een kort blokje om huis te beginnen en bouw dit steeds verder uit. Zo beweeg je toch, terwijl je lekker op de fiets kunt zitten. Ook wandelen kan erg fijn als eerste beweging.