Auteur Berichten

14 januari 2011 om 20:22

hallo hallo

kan iemand mij helpen?
ik zou graag mijn geboortekaartje zelf maken voor het volgende beebje!
maar welk computerprogramma gebruik ik daar het beste voor?
tzou iets met een foto zijn!

zijn er hier mama’s met ervaring daar mee? of papa’s hé!:devil:

14 januari 2011 om 21:19

niemand die me kan helpen?

15 januari 2011 om 09:23

mijn zus maakte onze kaartjes en deed die met N-design of zoiets als ik me goed herinner… ze leerde dit wel op school (marketing) dus geen idee of het moeilijk is in gebruik

16 januari 2011 om 14:51

Ik heb de kaartjes één voor één met de hand gemaakt.
En de dag van de geboorte heeft de papa het tekstje afgedrukt en heb ik die er overal in gekleefd…

16 januari 2011 om 19:45

Onze trouw-uitnodiging heb ik gemaakt met photoshop. Ik had enkele lay-outs gedownload (wel tegen betaling), beetje aangepast en fototjes in geplaats. Eigenlijk een soort van scrapbooking, maar dan op pc. En dit kan je op verschillende moeilijkheidsgraden: helemaal van scratch, of zoals ik gedaan heb, van een bestaan design.
Jammer genoeg kan ik je momenteel geen voorbeeld sturen, want die staan op de andere computer in ons appartement. (wonen voorlopig ergens anders)

16 januari 2011 om 19:54

Jolien!1;118235 wrote:
Ik heb de kaartjes één voor één met de hand gemaakt.
En de dag van de geboorte heeft de papa het tekstje afgedrukt en heb ik die er overal in gekleefd…

dit is absoluut geen optie!!!
moet bijna 200 kaarten hebben:D

16 januari 2011 om 20:08

toch op deze pc :) , nu hopen dat ik het hier afgebeeld krijg hehe

invitation3.th.jpg

20 januari 2011 om 10:23

Hallo,
enbr
Wij deden allé mijn ventje deed het via autocad, maar dan een tekenprogramma die architecten gebruiken en niet zo gemakkelijk in gebruik vrees en kostelijk in aankoop.
Een vriendin van mij deed het in photoshop dacht ik.

Lieselot

20 januari 2011 om 10:54

Ik denk da je best eens hoort bij je drukker. In welk formaat zij ontwerpen aannemen. Wij hebben de tekening en tekst aangeleverd en de font van het lettertype. de drukker heeft het dan naar ons voorbeeld ‘gezet’.

21 januari 2011 om 16:51

Hey

je kan Indesign gebruiken om een kaartje op te maken, maar dat kan je niet gratis (allé officieel toch niet) vinden. Het is ook niet zooo heel gemakkelijk in gebruik.

Indesign gebruik je om de lay-out van het kaartje te maken, maar wil je er bijvoorbeeld een tekening in, moet je dat eerst maken in Illustrator (beiden van Adobe). De teksten moet je schrijven in word (zonder opmaak) en achteraf invoegen.
Je kan het vergelijken met een soort van collage maken, de tekeningen maak je op een ander blad, de foto’s knip je eerst en dan plak je alles samen.

daarna als alles in orde is maak je er een drukklare pdf van die je aan de drukker geeft. Hou rekening met kapvormen (rare vormen zijn leuk voor kaartjes, maar kosten wel veel om het te laten maken).

Nog dingen om rekening mee te houden zijn de kwaliteit van de foto’s (moest je die willen gebruiken) die moeten 300dpi zijn (dat kan je nagaan in photoshop). Anders gaan ze zo gekarteld zijn, zeker als ze groot moeten afgedrukt worden.

Wat ik op het werk soms doe, omdat ik ook geen indesign heb daar, (thuis wel, maar ik verdien niet genoeg om thuis nog te werken ;) ) is de opmaak doen in Poweroint…
Dit is echt geen opmaakprogramma, maar het werkt wel handiger als je niet vertrouwd bent met de software van Illustrator en Indesign. Je kan er beperkt in tekenen, schrijven, en de opmerking voor de foto’s blijft hier ook gelden. (300dpi en eerst bewerken in photoshop). Daarna opslaan of printen naar een pdf.
Zorg ervoor dat je altijd iets meer buiten de lijntjes inkleurt aan de randen zodat de drukker het op de juiste plaats kan afsnijden en er toch geen wit meekomt. Maar vraag eerst hoe hij het het liefst heeft, want soms doen ze zelf het drukken vanuit powerpoint (recto verso is dan eigenlijk wel moeilijk).

als je hulp nodig hebt, mag je me altijd mailen :)

succes!