De veiligheid van je kind komt altijd op de eerste plaats, ook in de wagen. Nochtans worden een autozitje te vaak verkeerd gebruikt en denken mensen te weinig na wanneer hun kind achteraan meereist. Hier krijg je de belangrijkste aanbevelingen, gebaseerd op die van het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV), aangevuld met een overzichtelijke indeling van autozitjes in drie categorieën.

Algemene aanbevelingen autozitje

Alvast enkele algemene aanbevelingen, het detail volgt verder in de tekst.

  • Neem je baby niet als extra passagier mee in je armen. Bij een ongeval zal je je kind niet kunnen vasthouden en zal het tegen de voorruit van de wagen terechtkomen. Je baby mee vastklikken met de veiligheidsgordel is een even slechte oplossing omdat het bij een ongeval tussen je eigen lichaam en de veiligheidsgordel geplet zal worden.
  • Gebruik enkel maxi-cosi’s, kinderzitjes of verhogingskussens die voldoen aan de Europese homologatienormen, R44/03 of R44/04 moet vermeld zijn op de doos of in de documentatie.
  • Een reiswieg of draagmand geeft bij een ongeval minder bescherming dan een maxi-cosi. Je baby reist dus best mee in een maxi-cosi.
  • Plaatsen achteraan zijn het veiligst voor je baby of je kind. Indien je een autozitje toch vooraan zou installeren zorg dan dat de airbag aan de passagierskant geinactiveerd is.
  • Babyzitjes zoals een maxi-cosi moet je steeds tegen de rijrichting in plaatsen.
  • Inactiveer je frontale airbags op die plaatsen waar een babyzitje of een kinderzitje wordt geinstalleerd.
  • Lees voor het gebruik van autozitjes steeds nauwkeurig de instructies van de fabrikant, en gebruik geen beschadigde of defecte autozitjes.
  • Gebruik geen autozitje die te klein of ongeschikt zijn voor het gewicht van je kind.

Wat is wettelijk verplicht?

Wettelijk is het verplicht dat kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter in een personenwagen meereizen in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem: een babyzitje, een kinderzitje of een verhogingskussen.

Vanaf 1,35 meter moeten kinderen de veiligheidsgordel dragen of plaatsnemen in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. Vanaf 1,35 meter heb je dus zelf de keuze.

Elk kinderbeveiligingssysteem moet voldoen aan de meest recente Europese homologatienormen: R44/03 of R44/04. Een systeem dat niet voldoet aan deze normen mag niet gebruikt worden in de wagen. Let op! Ook reiswiegen en maxi-cosi’s waarin je baby meereist moeten voldoen aan deze normen wanneer je ze in de wagen wil gebruiken.

Hou er rekening mee dat er maar aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan bij correct gebruik: autozitjes zijn gehomologeerd voor een bepaald gewicht en een bepaalde positie, in of tegen de rijrichting.

Babyzitjes (Groep 0+)

Dit zijn babyzitjes of maxi-cosi’s te plaatsen tegen de rijrichting in, meestal gehomologeerd van 0 tot 13 kg.
Voor baby’s is het van levensbelang dat ze met de rug tegen de rijrichting zitten, de nekspieren van een baby zijn nog niet voldoende ontwikkeld om het hoofdje tegen te houden bij een schok.
Ontkoppel frontale airbags op de zitplaats waar je het autozitje installeert, een frontale airbag gecombineerd met een autozitje tegen de rijrichting in is levensgevaarlijk!

Sommige reiswiegen of draagmanden zijn ook gehomologeerd binnen deze categorie en mogen dus gebruikt worden voor vervoer in de wagen. Opgelet want er zijn heel wat draagmanden die niet gehomologeerd zijn, kijk dit dus na in de documentatie van de fabrikant.
Een reiswieg of draagmand beschermt je baby minder goed bij een ongeval dan een maxi-cosi. Indien je toch een reiswieg zou gebuiken in de wagen, zorg dan dat je kindje er goed is in vastgemaakt met de riempjes.

AutozitjeKinderzitjes (Groep 1+)

Op de website van het BIVV wordt aangeraden om zo lang mogelijk een babyzitje (groep 0+) te blijven gebruiken. Het is niet omdat je baby zelf zijn hoofd kan rechthouden of zelfstandig kan zitten dat hij klaar is om in een kinderzitje plaats te nemen, bij een ongeval kunnen de nekspieren de impact nog niet aan. Je moet wel overschakelen naar een autozitje in de rijrichting wanneer:

  • je baby meer weegt dan 13 kg
  • het hoofd boven de rand van de ruggensteun uitsteekt

De meeste kinderzitjes zijn gehomologeerd van 9 tot 18 kg. Deze zitjes moeten in de rijrichting geinstalleerd worden. Een frontale airbag is minder gevaarlijk bij dit soort zitjes maar wordt toch afgeraden.

Verhogingskussen (Groepen 2-3)

Bij een verhogingskussen wordt je kind enkel tegengehouden met de veiligheidsgordel en dus niet langer met 5 riempjes zoals in een kinderzitje. Het is belangrijk dat de veiligheidsgordel correct gedragen wordt: de riem mag nooit achter de rug of onder de arm van het kind lopen.
Je moet van een kinderzitje overschakelen naar een verhogingskussen wanneer

  • je kind meer weegt dan 18 kg
  • het hoofd boven de rand van de ruggensteun uitsteekt

Je kan een verhogingskussen wel reeds gebruiken vanaf 15 kg, en dit tot maximum 36 kg. Wettelijk is het verhogingskussen verplicht tot je kind 1,35 meter groot is.

Wat is ISOFIX?

Isofix is een systeem waarbij het autozitje niet moet vastgemaakt worden met de veiligheidsgordel maar met vaste bevestigingspunten in de wagen. Dit bevestigingssysteem is beschikbaar op zowel maxi-cosi’s als op kinderzitjes, de voordelen van Isofix zijn dat een autozitje snel en veilig kan bevestigd worden.
Isofix is niet in alle wagens beschikbaar, voor je een dergelijk systeem aankoopt check je dus best even dat dit compatibel is met je wagen.

Meer informatie over het autozitje

Je vind meer informatie over de veiligheid van kinderen en baby’s in de auto op de website van het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
more...