PDA

Volledige versie bekijken : 4/5 den

Nes
4 June 2009, 17:47
Ik denk dat ik misschien 4/5 den ga werken ipv fulltime. Ik dacht zo, ge hebt een premie bij en je moet minder créche betalen. Misschien verlies ik wel bijna niets met 4 dagen per maand thuis te blijven.
Als je ouderschapsverlof neemt (15 maanden aan 4/5den), hoeveel bedraagt die premie dan? Is dat niet rond de 124 €? Weet iemand dat?
En als je een vrijwillege 4 dagenweek neemt krijg je ook een premie van 80 € bij. Klopt het dat je dat maar 1 jaar kan doen?
Wat zou het beste zijn denken jullie? En is het niet beter dat ouderschapsverlof te laten staan voor moest er iets gebeuren?

snoezel
4 June 2009, 21:02
ik heb mijn ouderschapsverlof ineens na mijn bevallingsverlof opgenomen en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
ik heb het wel fulltime genomen.
hier kan je normaal alles vinden:
http://www.rva.be/frames/frameset.aspx?Path=D_opdracht_LBO/&Items=1&Language=NL

lady bug
5 June 2009, 14:36
ik neem nu nog 3 weken verlof en dan 2 maand ouderschapsverlof.

Nes
5 June 2009, 16:24
Ik heb eens navraag gedaan en alles eens uitgerekend. Als ik 4/5den ga werken zou ik maar een 12 € per maand verliezen. Ik zou dus eigenlijk stom zijn om het niet te doen he!!!! Maar wat als Nora dan bv een kinderziekte krijgt en thuis moet blijven? Verlof, ok, maar als dat dan op is? Want ik heb geen familie hier. Dacht eerst dat ouderschapsverlof daarvoor te houden maarja, dan ben je direct verplicht een maand thuis te blijven. Kan je wg verlof zonder wedde weigeren als je kind ziek is? Want das dan het enige dat ik zie zitten.

snoezel
5 June 2009, 16:48
nes,
wij hebben hetzelfde probleem.
hier ook geen grootouders in de buurt wonen.
ik neem de eerste dag sociaal verlof en de andere dagen komt er een oppas voor zieke kindjes van de cm.
we hebben die hier al 1 keer nodig gehad en ik ben daar super tevreden van.
die wist echt waar ze mee bezig was en onze kobe is echt vertroeteld geweest!

Nes
5 June 2009, 20:23
Ik dacht ook zoiets snoezel, en moet je je daarvoor inschrijven eerst? Of bel je gewoon die dag? Hoe werkt dat in het algemeen eigenlijk?

Nes
9 June 2009, 15:04
Pff, ik kan er echt niet meer aan uit hoor!!!! Ik heb eens info genomen op het werk en ik zou noch recht hebben op 4 ziektedagen per jaar voor als nora ziek is en 40 dagen onbetaald per jaar met een maximum van 400 dagen op je ganse loopbaan.
Nu zouden we graag een huis kopen en zei m'n man dat ik moest zien voor de lening te verkrijgen (loon op briefje). Ja, ok, maar als ik full time moet gaan werken en hier thuis nog eens alles alleen moet doen??? (mijn man helpt namelijk met niets) Zie ik het helemaal niet mee zitten. Dan heb ik 2 dagen weekend enkel om te kuisen enzo, nog eens niets om bij Nora te zijn, noch eens tijd voor mezelf.

Trinity
9 June 2009, 19:06
Is inderdaad een begrijpelijk dilemma waar je voor staat...
Misschien op het werk laten berekenen hoeveel je zou verdienen bij 4/5e, en zowel dit bedrag als je full-time loon meenemen naar de bank. Dan kan je zien hoeveel verschil het maakt op het leenbare bedrag.
En kan je niet eens met je man praten hierover? En eventueel een kuisvrouw (1 maal per 2 weken dan ofzo) overwegen, kost natuurlijk wel.
Wij hebben juist een robot-stofzuiger gekocht, maar nog niet getest...zal laten weten of het de last verlicht (ik beken: ik win geen eerste prijs in huishouden!!!!! :D)

Maar ik ga waarschijnlijk ook een deel van mijn ouderschapsverlof in 4/5e smijten, zodat ik de rest van mijn doctoraat s'vrijdags thuis kan zijn voor het huishouden....en mezelf. (ik pendel een totaal van 4 uur per dag, dus dat zijn lange dagen he). Moet het nog wel eens overleggen met mijn baas, maar denk niet dat die daar moeilijk gaat over doen.

Dikke knuf

Nes
10 June 2009, 11:21
Ik heb de knoop daarjuist doorgehakt, ik heb de 4/5den in orde gebracht! Ik wil gewoon niet naast m'n dochter leven omdat ik geen tijd heb. Maar ik wil met haar spelen en dingen doen, das veel belangrijker dan geld.
In jouw geval zou ik het zeker doen! 4 uur per dag onderweg! Das echt wel veel he! Ik wist niet dat je zo een robot-stofzuiger kon kopen! Ik wist dat het bestond maar niet dat je het kan kopen. En je moet dat dan gewoon op de grond zetten en aanzetten en dat ding doet de rest? Laat eens weten of dat goed werkt. Is wel interessant! Is dat duur?

Trinity
10 June 2009, 21:05
k zal het binnenkort laten weten :) vooral de reactie van den hond gaat weer geweldig zijn hihi.......maar k heb mijn twijfels bij de kwaliteit, we ll see. trouwens, je hebt ook zo'n grasmachines eh :D

Tof dat je je beslissing hebt genomen. Tijd met je kindje en/of voor jezelf is ook belangrijk.

Nes
11 June 2009, 14:31
Haha de hond da zal wa anders zijn denk ik :lol: kan het me al voorstellen.

'K heb den woensdag genomen als vrije dag, zo moet ik later als Nora naar school gaat niet meer veranderen. Dan zijn ze het op m'n werk zo al gewoon. Want ik ken da als ge wilt veranderen. ;)

ka80
19 June 2009, 10:54
Ik ga ook 4/5 de werken, voor hetzelfde salaris dan voorheen. Dat hebben ze goedgekeurd voor ik op zwangerschapsverlof vertrok. Ik ben ook op woensdag thuis. Nu heb ik eens een vraagje en zou graag jullie mening hebben.

Ik ben naar de dokter gegaan om een verlenging te vragen (onder druk van mijn man) en ik heb 2 weken gekregen,... maar het is allemaal nogal ingewikkeld eigenlijk. Ik heb de waarheid gezegd, dat ik nog borstvoeding wilde geven omdat ik dat heel belangrijk vind voor de gezondheid van mijn kind maar dat verder alles goed gaat. Hij zei me dat de ziekenkas dat niet aanvaardt als reden en heeft dus op het papier geschreven (verzonnen) dat ik te moe ben om mijn werk te hernemen voor de komende 2 weken. Bovendien heeft hij het doktersattest getekend alsof we al 29 juni waren, de dag waarop ik normaalgezien terug moet beginnen werken. De dokter zei me uitdrukkelijk dat ik de papieren pas vanaf 29 juni mocht opsturen, anders zouden we de inspectie op ons dak hebben. MAW,...ik moet de dag waarop ik normaalgezien terug begin te werken mijn baas bellen en zeggen dat ik te moe ben en dat ik 2 weken langer thuis blijf. Ik vind dat een beetje vervelend eerlijk gezegd,... uiteindelijk zijn 2 weken snel om en ze zijn het misschien allemaal niet waard, ik kan problemen krijgen door die 2 weken, al is het al tov mijn collega's. Ik zou volgende week kunnen bellen en zeggen dat mijn dokter me waarschijnlijk gaat thuis laten omdat ik vreselijk moe ben en niet in staat ben om te werken en dat ik hen op 29 juni laat weten wat de dokter gezegd heeft, dat is al iets beter maar ik voel me er zelf niet goed bij om dat te doen. Moest er nu op het papier staan: reden: borstvoeding en ik zou het vandaag al kunnen laten weten zou ik het wel doen maar "te moe" zo op het laatste nippertje vind ik er precies wat over. Ik wil niet dat ze me ontslaan want ik zit daar wel goed in feite. Langs één kant wil ik zo lang mogelijk van nolan genieten, en hem wat meer tijd geven om zijn nachten te doen! Maar ik wil ook wel mijn job behouden, zeker nu ze die 4/5de aanvaard hebben zonder loonverlies! Wat zouden jullie doen?

x (sorry voor de lange "brief")

Mrs O.
19 June 2009, 11:36
ik ga ook 4/5de gn werken, voor 10 maand lang (de andere 5 maand ga ik opsparen als Otis nr school begint te gaan). moet dringend papieren is opsturen se...

ik blijf ook op woensdag thuis, da 'breekt' de week zo'n beetje hé... en het is ook wat een verlossing vr ons mama, die op otis zal letten als ik weer ga werken...

en idd voor ziekte, das lastig hé... dat sociaal verlof is dat mr 1 dag? mijn collega heeft altijd briefje vd dokter als haar zoontje ziek is, en zij blijft dan thuis tot hij beter is...

wij hebben gelukkig dat probleem niet, de oma is altijd vlakbij :)...

Nes
19 June 2009, 15:36
Oei, ja das een moeilijke kwestie he!!! Ik zou opletten want het is idd heel tof dat je nu 4/5 den mag doen zonder loonverlies!!! Ikzelf zou het persoonlijk niet doen.
Moest je het wel doen zou ik niet nu al zeggen dat je dokter je waarschijnlijk langer zal thuis zetten. Wat ik wel zou doen is dat moesten mijn collega's bellen om eens te horen hoe het is. (ik weet niet of jouw collega's dat doen? de mijne wel) Kan je wel eens zeggen dat je ontzettend moe bent en dat de nachten heel zwaar zijn ofzo.
Ikzelf moet naar een feestje van mijn werk volgende week. Eigenlijk is het heel moeilijk met hun uren en de uren waarop Nora moet eten! Maar aangezien ze ook al zoveel voor mij hebben gedaan kan ik het niet laten.

ka80
19 June 2009, 16:30
Je hebt gelijk hoor Nes, ik heb een paar collega's uitgenodigd voor een barbecue bij ons thuis deze zaterdag (dat doe je in principe al niet als je dokter je heeft thuisgeschreven voor oververmoeidheid he,...) ik ga eens polsen wat zij ervan denken en hoe de collega's van mijn team erop zou reageren. Het nadeel is dat ik alleen maar mannen in mijn team heb en die begrijpen zo'n dingen minder denk ik.

Trinity
20 June 2009, 10:18
Dat is echt wel een rottige boel en ik begrijp je dilema. K zou inderdaad wel oppassen, zeker aangezien je ook die bbq hebt. Ik vind het wel moeilijk om te zeggen wat ik zou doen, omdat ik de mentaliteit daar niet ken. Alles is op dat gebied zoooo anders hier. Maar Nes haar tip vind ik eigenlijk wel een hele goede.

Nes
20 June 2009, 13:46
' Tja dat hangt ervan af. Sommige mannen kunnen dit begrijpen, anderen niet. Ik zou ook niet teveel om en tweer lopen op dienen bbq en je ventje veel laten doen (je bent moe, snap je). En zeker niet teveel smink, je mag wat wit zien van vermoeidheid ;)