PDA

Volledige versie bekijken : Is het waar? (Mogelijkheid onvruchtbaarheid door vaccin tegen kanker)

Nes
4 April 2008, 15:51
Hallo,

Ik zit zo met mijn twijfels. Een jaar geleden heeft mijn gyne me aangeraden om het vaccin (gardacil) tegen baarmoederhalskanker te nemen voor ik aan mijn zwangerschap begon. Ik vertrouwde het en heb het gedaan. Nu vorige week las ik een artikel omtrent Gardacil, wat me eigenlijk onrustig maakt.

In dit artikel las ik dat het vaccin een risico heeft. Namelijk het krijgen van geheugenproblemen, ... Er stond ook in dat er rattenvergif in aanwezig is (dat de norm van de toegelaten hoeveelheid overschreid). En dat er bij proeven op muizen bewezen is dat ONVRUCHTBAARHEID een gevolg is van dit vaccin. Het zou gewoon op de markt zijn gebracht om geld in de lade van de overheid te krijgen.
Maar zouden ze hier in België zoiets toestaan op de markt? Als dit artikel waar zou zijn?

Ik maak me nu namelijk zorgen. Daar ik al 5 maand met de pil ben gestop en nog niet zwanger ben. Ik weet wel dat het een half jaar kan duren vooraleer je zwanger kunt zijn en soms nog langer. Ook is bij mij bewezen dat mijn baarmoederhals werkt en dat mijn eisprong plaats heeft. Maar toch maak ik me zorgen.

Heeft er nog iemand dit artikel gelezen? Of hierover iets gehoord?

Wil jullie geen schrik aanjagen, maar als je dokter over dit vaccin begin voor jou of je dochter, denk er dan toch eens over na!!!!!!

PS: Ik heb dit artikel aan mijn huisarts gegeven die het ging lezen enzo, maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen.

Groetjes Nes

:/

kingka
4 April 2008, 17:55
Beste Nes,

Bedankt om je twijfels met ons te delen, er zitten waarschijnlijk nog mensen met dezelfde vragen. Gardasil is een vaccin dat op de markt wordt gebracht door Merck en beschermt tegen HPV (Human PapillomaVirus), het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt.

Eerst en vooral: dit is een duur vaccin (meer dan 400 euro voor alle 3 de inentingen) zonder terugbetaling wanneer je ouder bent dan 15 jaar, wanneer je reeds verschillende jaren 'seksueel actief' bent is het nut van vaccineren tegen HPV twijfelachtig (daarom ook enkel terugbetaling tot een leeftijd van 15 jaar).

HPV houdt voor zover ik kon terugvinden geen extra risico's in wanneer je zwanger bent. "HPV is not likely to affect pregnancy or the health of the child expected." (meer info op http://www.hpvsafety.com/hpv_virus_and_pregnancy.html). Dus ik zie geen reden waarom je gynaecoloog dit aanraadde.

In verband met bijwerkingen van vaccins moet je één ding goed onthouden. Er bestaan vandaag de dag een aantal lobbygroepen die sterk gekant zijn tegen vaccins, al dan niet uit religieuze overwegingen. Zij sturen vaak bakerpraatjes de wereld in, die soms gebaseerd zijn op irrelevant wetenschappelijk onderzoek. Een vaccin toedienen houdt altijd een risico in als gevolg van mogelijke allergische reacties, dit toont zich echter zeer kort na injectie. Dat je van gardasil onvruchtbaar wordt lijkt me weinig waarschijnlijk, ontwikkeling van dit vaccin heeft meer dan 20 jaar geduurd dus er is heel wat onderzoek aan voorafgegaan. Het vaccin is in reeds heel wat landen op de markt gebracht.

De belgische overheid verdient zeker geen geld met het vaccin (integendeel ze betaalt een deel ervan terug aan -15 jarigen), enkel Merck wordt er financieel beter van :D

Kan je de bron van je artikel eens doorsturen? Maar ik zou me zeker geen zorgen maken ;)

Nes
5 April 2008, 11:58
Hey kingka,

bedankt voor je vluge antwoord! Ik ben eigenlijk al wat meer gerust gesteld nu. In het begin wist ik niet wat erover te denken. Maarja, we zullen wel zien. Gewoon afwachten zekers.

Mijn gyne heeft me dat aangeraden omdat (zegt ze) dit (ook al ben ik ouder) de natuurlijke weerstand zou verhogen en de werking van je vrouwelijke orgaan zou bevorderen. Is idd wel een duur grapje! Maarja, te laat. Allemaal die tegenstrijdige dingen, om den duur weet je niet meer wat je moet geloven.
En ook zoals je zegt, anders zouden ze niet terugbetalen.

Ik heb dat artikel van mijn moeder gekregen. Zei heeft het uit dat natuurboekje gehaald dat je enkel bij de bakker gratis kunt halen. De juist naam weet ik niet en het is ongveer 2 weken geleden dat het verschenen is. Het artikel zelf heb ik op het werk laten liggen, kwestie het niet te veel te zien.

En mijn man zegt juist hetzelfde of jou over die ander vaccins.

Bedankt voor je reactie.:)

Als ik het antwoord weet van mijn dokter zal ik dat ook laten weten.

Groetjes

kingka
9 April 2008, 19:53
Nes,

Snoezel en ik zijn vandaag naar de gynaecoloog geweest. Ik heb hem uit nieuwsgierigheid eens gevraagd wat hij vond van vaccinatie tegen baarmoederhalskanker wanneer je zwanger wil worden.

Hij zei dat er geen enkele reden is om te vaccineren met reden dat je zwanger wil worden. Langs de andere kant zijn er geen risico's gekend in het gebruik van Gardasil wanneer je zwanger wil worden maar het vaccin is nooit echt getest bij zwangere vrouwen (dus ze zijn ook niet echt zeker). Daarom, zo zei onze gynaecoloog, is de richtlijn van dit vaccin niet te geven binnen de 3 maand voordat je probeert zwanger te worden. Veel huisartsen geven dit vaccin dus juist niet aan vrouwen die zwanger proberen te worden.

Ik zou toch nog eens extra overwegen of je prik 2 en prik 3 ook gaat halen (vraag eens na bij je huisarts, zoals je al gedaan hebt dacht ik). Maar maak je niet teveel zorgen ;)

Nes
10 April 2008, 15:53
Bedankt Kingka,

Zo weet ik het gedacht van verschillende dokters. Mijn dokter heeft nog niets laten weten.

Ik heb de 3de prik iets minder of een jaar geleden gekregen. Dus de drie maand zijn gelukkig al voorbij. Das al een geruststelling.

Onderaan het artikel staat vermeld dat de informatie komt uit het Nederlandse vakblad 'Arts en apotheker' en wetenschappelijke bijlage 'Süddeutsche Zeitung'.

Wou ik je juist nog laten weten.

Grts Nes

kingka
10 April 2008, 19:06
Dan moet je je zeker geen zorgen maken ;)

ka80
3 July 2008, 21:12
Hallo,

Ik heb me ook geïnformeerd want ik krijg binnen 2 maanden mijn derde vaccinatie van het vaccin en ben bovendien net gestopt met de ring om zwanger te geraken. Ik heb eventjes een kleine paniekaanval gekregen en ben me zodanig gaan informeren. Je hoeft je geen zorgen te maken. Er worden veel geruchten verspreid omtrent dit virus maar die zijn ongegrond. Het virus draagt geen DNA en bestaat enkel uit eiwitten die het antigen vormen en eiwitten zijn onschuldig. Een stukje wordt uit het DNA gehaald (uit het DNA van het virus als ik het goed begrepen heb) dit wordt in een gistcel geplant, die dan samen een manteltje vormen. Dit manteltje = eiwit wordt geïsoleerd en hieruit wordt het vaccin gemaakt. Het zal in de praktijk wel veel ingewikkelder zijn maar in ieder geval, er is geen enkel bewijs dat dit onvruchtbaarheid veroorzaakt, anders hadden we dit al heel erg lang geweten daar het vaccin in sommige staten van de USA verplicht is. In de USA zijn ze er namelijk heel snel bij als iets schadelijk voor de bevolking zou kunnen zijn. Dokters raden het vaccin af wanneer je probeert zwanger te geraken. Stel dat je tussen de 2de en de 3de injectie zwanger zou geraken dan moeten ze de derde vaccinatie uiteraard uitstellen tot na de geboorte (er zijn zoals kingka zegt, geen studies op zwangere vrouwen gedaan omdat ze het risico niet willen nemen om te vaccineren tijdens de zwangerschap) Dit wil dan zeggen dat je voor niets geïnvesteerd hebt in de 1ste en 2de, dure, injecties aangezien de 3de injectie de definitieve en langdurige beschermende boost geeft en als je die 3de niet krijgt het resultaat van de vaccinatie volledig teniet gedaan wordt. Voila, ik heb dus maw niet goed nagedacht en het vaccin veel te laat laten zetten. Voor ik de derde vaccinatie toegediend krijg zal ik maar een zwangerschapstest doen om zeker te zijn.

Groetjes en hoop dat dit je wat helpt Nes,...
ka