PDA

Volledige versie bekijken : oorontsteking na buisjes

tiger
3 February 2012, 16:15
Jarne heeft in juni vorig jaar buisjes gekregen.
Sindsdien geen oorontsteking meer gehad, zelfs weinig verkoudheden.

Nu heeft hij opnieuw al een maand ofzo de ene verkoudheid na de andere. Sinds gisteren ook koorts en niet willen slapen, dus naar de HA, verdict: oorontsteking!

Omdat zijn koorts niet te fel was (gisteren niet boven 38,6) en het goed zakte met nurofen moesten we afwachten. Er kwam veel etter uit zijn oortje, dus de HA was er gerust is dat hij het zelf zou overwinnen.

Maar vandaag hogere koorts en nuforen werkt niet voldoende, na 5 uurtjes heeft hij al opnieuw 39. Dus ik vrees dat we toch antibiotica moeten geven.

Is dit normaal met buisjes dat hij toch nog AB nodig heeft om een oorontsteking te overwinnen?
Of zou dit een teken zijn dat het buisje zijn werk niet meer doet?

Bo
3 February 2012, 16:50
Buisjes blijven er gemiddeld een half jaartje inzitten, ongeveer toch. Maar je ha zal toch gezien hebben of het buisje er nog goed inzat of niet, niet?
Het feit dat er prut uit zijn oor komt, is wel goed, dan lijkt het mij nog goed erin te zitten want de pus kan naar buiten komen.
Hmm, moeilijk è. Het kan wel dat er nog een oorontsteking optreedt met buisjes, maar t komt weinig voor omdat het vaak voldoende is om de prut eruit te laten komen. Anders een afspraak maken met een nko-arts? Ik weet dat die arts mij zei toen Laurens net buisjes had, als hij het nog had of als er veel prut uitkwam, ik langs moest komen bij hem en dan zoog hij de boel eruit zodat het weer droog werd.

Nu, hier heeft Laurens ze gekregen in maart en intussen is er eentje uit en eentje bijna losgekomen. Hij is momenteel ook serieus verkouden en begint ziek te worden, dus ik vrees er ook voor dat ik dit weekend bij de ha zit voor een oorontsteking... :( alweer...

Verlijn
3 February 2012, 19:24
Hey Tiger,

Ik werk op een nko-dienst. Ik zou zoals Bo al zei toch even langsgaan hoor.
Zeker in een kinderoor is het soms moeilijk te zien of het buisje nog goed zit of niet.
Soms kan de ha het dus niet zo goed zien, zeker niet als het oortje vol prut zit.

Hopelijk is hij snel beter, zitten de buisjes nog op hun plaats en was het een toevalstreffer.

tiger
4 February 2012, 08:52
We zijn idd gisteren bij de kno-arts geweest en zoals verwacht zit zijn buisje rechts los en doet dus zijn werk niet meer.
Ze heeft eerst al het prut eruit moeten zuigen voor ze het kon zien. Daarmee dat de HA het niet kon zien.
Deze morgen opgestaan met 40 graden koorts, dus nu antibiotica halen.

Als hij nu weer vaak last heeft zullen het dus weer buisjes worden.

Bo
4 February 2012, 10:10
Dus toch. T is toch een ellende è :rolleyes:
Hier Laurens vanmorgen ook 38.7°... voorlopig klaagt hij nog niet van oorpijn, maar zijn neus loopt als een kraan. Ik hoop dat de Nurofen en Neo-Bacitracine genoeg afdoet en dat hij er zo doorkomt. Ik ben bang dat we anders ook weer een tripje richting nko kunnen maken voor nog eens buisjes :(

tiger
4 February 2012, 13:41
Hopelijk geraakt Laurens er zelf door!!

Hier heeft Jarne het serieus zitten!
Deze morgen om 7u30 had hij 40° dus onmiddelijk nurofen gegeven, toen is de koorts wel goed gezakt. Maar om 11u30, nog maar 4u later dus had hij opnieuw 39,5°. Om af te wisselen dan een perdolan stopke gestoken, maar 10 min erna deed hij kaka. De perdolan is er wel niet in zijn geheel uitgekomen, maar twijfelde toch of het zijn werk nog zou doen. Dus heb ik hem even wakker gehouden tot 13u15, maar koorts was ondertussen verder gestegen tot 40,3°.
Ik dufde hem zo niet in zijn bed leggen en hij was echt wel moe, dus hebben we hem opnieuw nurofen gegeven. Zou dat kwaad kunnen??

Verlijn
4 February 2012, 14:18
Ik denk het niet.
Je mag op 1 dag de maximum dosis neurofen én de maximumdosis perdolan geven.
Omdat het verschillende bestanddelen bevat.
Maak je maar geen zorgen. De koorts bestrijden is nu echt wel belangrijk he!
Hopelijk is hij snel weer beter.

Verlijn
4 February 2012, 14:19
En hij heeft de perdolan niet volledig gehad he, vermits die er weer uit is gekomen.

Bo
4 February 2012, 15:28
Ik geef Laurens enkel Nurofen dan, dat is het enige wat helpt bij hem, zeker als t zo ernstig is (die hoge koorts dan) Perdolan alleen doet bij hem de hoge koorts totaal niks dalen. En het kan geen kwaad. Zolang je maar om de 4u een dosis geeft. Als de koorts wat meer onder controle is, kan je weer overschakelen op om en om geven.

Ha bah... hier heeft Laurens 1x 42° koorts gehad met een dubbele oorontsteking. Die zag zo rood als een kreeft toen en was helemaal 'weg'. Akelig vind ik t...
En anders regelmatig een lauw badje geven om de koorts te doen zakken Tiger. Dat helpt ook. Zolang de koorts maar zakt è!
Veel beterschap voor jarne!

lotjen
4 February 2012, 19:57
Oh,ik ben blij dat ik niet de enige "buisjes" mama ben,Febe is hier binnen 14 dagen toe aan haar 3e paar buisjes toe,pfff...
Ze doet het eerst een paar maanden goed,en beide keren is het fout gelopen nadat we zijn gaan zwemmen,kunnen jullie gaan zwemmen met jullie mannekes,en gebruiken jullie dan oordoppen?

Die ooronstekingen zijn echt om zot te worden é,slechte nachten,veel pijn en hoge koorts. En ik zie het altijd zo aankomen,eerst een valling,en die slaat ALTIJD op haar oren,terwijl die bij Lowie vanzelf verdwijnt!

Verlijn
4 February 2012, 20:25
Ze doet het eerst een paar maanden goed,en beide keren is het fout gelopen nadat we zijn gaan zwemmen,kunnen jullie gaan zwemmen met jullie mannekes,en gebruiken jullie dan oordoppen?

Zwemdopjes zijn echt wel een goede investering hoor. Zo kan het zwembadwater vol chloor niet door de buisjes achter de trommelvliezen terechtkomen en ontsteken.
Niet alle NKO-artsen vinden dit nuttig, maar dat is het zeker en vast wel.
Je kan dopjes op maat laten maken in elk hoorcentrum. Je moet maar eens kijken of er een Dialogue/Amplifon, Lapperre, Audionova,... in de buurt is.
Sommige hoorcentra kunnen ook meteen de dopjes meegeven, zonder de afdrukjes van de oren eerst naar een labo te moeten sturen. Zo heb je ze meteen mee. Omdat kleine oortjes snel groeien, raden wij deze meestal aan. Ze gaan iets minder lang mee, maar zijn minder duur.

Sorry voor mijn gepreek, maar ik ben PRO zwemdopjes bij kindjes met buisjes.

tiger
4 February 2012, 21:18
Hier dus vorige zondag na lange tijd ook nog eens gaan zwemmen. Zou het daardoor dan komen :-(

Ondertussen de koorts onder controle gekregen. Perdolan doet hier ook niet veel met oorontsteking, naar als ik alleen nurofen moet geven kom ik niet toe met max dagelijkse dosis.

Bo
7 February 2012, 09:36
Ik weet dat mijn zusje vroeger ook jarenlang met oordopjes moest zwemmen, zelfs in bad had zij ze in. Deed ze het niet, garantie een oorontsteking. En dat heeft geduurd tot haar 14de of zo, daarna is ze er pas uitgegroeid.

Hier gaat het zo zo met Laurens, nog snottebellen maar de koorts is weg en hij lijkt er zelf weer bovenop te komen. Ik hoop nog steeds dat het niet terug op zijn oren slaat. Maar even afwachten...

Amai Lotjen, Febe al voor de 3de keer? ... bah... ik hoop voor jullie dat ze er toch ook snel uitgegroeit is hoor. En idd, investeren in oordopjes lijkt me geen overbodige luxe. Als L het hier weer krijgt, ga ik er ook halen.

Mieke
7 February 2012, 10:29
Zwemdopjes zijn echt wel een goede investering hoor. Zo kan het zwembadwater vol chloor niet door de buisjes achter de trommelvliezen terechtkomen en ontsteken.
Niet alle NKO-artsen vinden dit nuttig, maar dat is het zeker en vast wel.
Je kan dopjes op maat laten maken in elk hoorcentrum. Je moet maar eens kijken of er een Dialogue/Amplifon, Lapperre, Audionova,... in de buurt is.
Sommige hoorcentra kunnen ook meteen de dopjes meegeven, zonder de afdrukjes van de oren eerst naar een labo te moeten sturen. Zo heb je ze meteen mee. Omdat kleine oortjes snel groeien, raden wij deze meestal aan. Ze gaan iets minder lang mee, maar zijn minder duur.

Sorry voor mijn gepreek, maar ik ben PRO zwemdopjes bij kindjes met buisjes.

Ik ben niet zo'n kenner maar ben het wel met je eens :) Op het werk hebben we soms ook kindjes met buisjes en we laten daar ook steeds oordopjes voor maken. Sommigen douchen er zelfs mee en het helpt echt wel.

tiger
7 February 2012, 12:01
Ik heb vroeger ook buisjes gehad en mocht niet mee gaan zwemmen toen. Dat is me altijd bijgebleven, want dat was net de periode dat we met school leerden zwemmen ;) (heb ik achteraf goed ingehaald hoor)

Als jarne een 2de keer buisjes moet krijgen zullen we dus best ook kijken voor oordopjes.

Een collega haar dochter heeft ook net buisjes gehad (1,5j) en die dokter had tegen haar gezegd dat als de buisjes goed gezet worden, dit geen tweede (of volgende) keer meer nodig is. Dat met 1x alle problemen opgelost moeten zijn.
Kindjes die dus een tweede keer buisjes krijgen, zou dus zijn omdat het de eerste keer niet goed gedaan is, of omdat de dokter er nog wat extra aan wil verdienen.
Dat had ik nu nog nooit gehoord, tegenwoordig hoor je toch iedereen die er iets van kent zeggen dat bij zo kleine kindjes buisjes vaak 2x (of meer zelfs) nodig zijn, omdat hun oortjes nog zoveel groeien.

KleinDuiveltje
7 February 2012, 12:13
Ik heb vroeger ook buisjes gehad en ik was toen ook competitiezwemster, ik moest altijd met buisjes zwemmen tot de buisjes er zelf uitkwamen (ik was toen wel al een jaar of 6)

Verlijn
7 February 2012, 20:48
Een collega haar dochter heeft ook net buisjes gehad (1,5j) en die dokter had tegen haar gezegd dat als de buisjes goed gezet worden, dit geen tweede (of volgende) keer meer nodig is. Dat met 1x alle problemen opgelost moeten zijn.
Kindjes die dus een tweede keer buisjes krijgen, zou dus zijn omdat het de eerste keer niet goed gedaan is, of omdat de dokter er nog wat extra aan wil verdienen.
Dat had ik nu nog nooit gehoord, tegenwoordig hoor je toch iedereen die er iets van kent zeggen dat bij zo kleine kindjes buisjes vaak 2x (of meer zelfs) nodig zijn, omdat hun oortjes nog zoveel groeien.

Hey tiger,

Het is helemaal normaal dat een trommelvlies het buisje weer afstoot. Heeft niets te maken met het al dan niet correct plaatsen. De termijn is zeer persoonsafhankelijk.
Ik kan natuurlijk enkel voor mijn dokters spreken, maar ik ben er zeker van dat zij nooit een operatie minder goed zouden uitvoeren om extra geld op te strijken. Er zullen wel zo een dokters bestaan, maar als het om kleine kindjes gaat die onder narcose moeten, betwijfel ik of dat er veel zijn.

tiger
20 February 2012, 08:16
Vorige week is Jarne terug ziek geworden met hoge koorts, was 1 week na we gestopt waren met AB. Ik dus onmiddelijk in paniek dat hij al opnieuw een oorontsteking had. Maar zijn oortjes bleken in orde, gewoon een virale infectie (griepje ?). Zo opgelucht dat ik was.

Sinds dit vrijdag leek hij erdoor te zijn, koorts was weg. Maar zaterdag was de koorts er terug en gisteren weer niet meer.. Deze nacht heeft hij verschrikkelijk slecht geslapen, constant wakker en wenen (lees: krijsen). Maar hij had totaal geen koorts.
Ben nu bang dat het toch weer op zijn oortjes geslaan is. Vorige keer is het ook begonnen met een slapeloze nacht zonder koorts en heeft hij de dag nadien pas koorts gekregen.

boeleke2704
20 February 2012, 09:50
Hopelijk was het 'n losstaand feit hè!!
Beterschap alleszins.

Sweetdreams1987
22 February 2012, 19:15
Blijkbaar zijn er hier toch al wel wat mensen met ervaring op het gebied van oorontstekingen...
Op 9feb merkten we dat er vuil vocht uit Matthieu zijn oor kwam dus dezelfde avond nog naar de ha geweest. Toen was het na 2 dagen al weg.
17feb toen hij op stond kwam er ineens terug vuil vocht uit zijn oor. Terug naar de ha , hij twijfelde om terug antibiotica te geven maar heeft het toch gedaan. We zijn nu 22feb en hij heeft nog steeds vuil vocht dat uit zijn oor komt...
Het vocht komt uit het oor waar hij een gatje zou hebben.

Hoe lang duurt het voor het genezen zou zijn? Wat zouden jullie doen?
Hij heeft ook nog steeds een valling maar geen koorts.

sann
22 February 2012, 20:59
hoe ist nu tiger?

tiger
23 February 2012, 08:45
Maandag zijn we dus met hem naar de HA geweest en inderdaad zijn linker oortje was lichtjes ontstoken. Maar omdat het nog niet te erg was en hij pas AB had gehad (twee weken voordien) mochten we proberen om het gewoon met oordruppels.
Als hij hoge koorts begon te maken moesten we wel terug gaan voor AB en verwijsbrief naar NKO-arts voor ineens opnieuw buisjes.

Maar hij is er dus zelf doorgekomen!! Ben zo content he.
Hij heeft geen koorts meer gehad, begint ook terug goed te ete en snottebellen zijn al veel minder.
Mama blij :) (papa ook hoor)

sann
23 February 2012, 08:48
gelukkig!!!

boeleke2704
23 February 2012, 13:41
Oh super Tiger!!
Ze worden sterker hè, onze kleine mannekes.

Dat het zonnetje maar snel weer komt piepen, dan moeten we ons weer minder zorgen maken over al die vieze beestjes enz, blijven nze mannekes gezond :)

tiger
23 February 2012, 14:42
Ja!! Ik verlang zo naar dat zonne'tje !! :D