PDA

Volledige versie bekijken : eetschema peuter +/- 24-28 maand

kastaar
21 January 2012, 14:30
Hallo peutermama's!

Even een vraagje voor jullie.
Hoe ziet de dag er uit voor jullie peuter op gebied van voeding.
Ik bedoel: wie eet wat wanneer en hoeveel... Zowel melk, boterham, groentjes, vlees ...
Maar ook hoe: drinken ze nog uit een fles? beker? rietjes? met vork en mes of lepel? alleen of met hulp?
Hoe lang zijn ze op vooraleer ze ontbijten en wat is dan je ontbijt?
Wat geven jullie nog allemaal te drinken behalve water en melk?
....
Laat jullie maar volledig gaan, hoe meer info hoe beter!

Ben eens benieuwd.

xxx

tiger
21 January 2012, 15:06
Jarne is dan nog wel wat jonger, maar hier zijn schema dat nu toch al een aantal maanden hetzelfde is

7u / 8u - ontbijt:
- onmiddelijk na het opstaan fles melk, dit is nog uit de fles in de zetel. Wij geven 150ml maar de laatste tijd is het heel variabel wat hij drinkt, soms niets, soms 50ml, soms fles leeg
- direct na de fles boterhamme'tje aan tafel, 1 à 2 boterhammen met soms choco (weekend) en meestal vlees (hesp, pate, kippewit, salami, ..) of kaas. Bij zijn boterhammen drinkt hij dan nog wat water uit een beker
Omdat zijn fles melk niet meer wil lukken gaan we eens proberen om wat melk in een beker bij zijn boterham te geven ipv de fles.

+/- 10u - tussendoortje voormiddag:
- een klein stuk fruit: meestal een beetje appel, varieert van een kwart tot een half, soms ook een kleine banaan of kiwi. Als we weg zijn en het moeilijk is om fruit te geven krijgt hij een droog koekje in de plaats

12u - middag:
- ofwel warm eten mee van tafel : heel variabel hoeveel hij eet, hangt af van wat het is
- ofwel boterhammen: 1 à 2 boterhammen met vleesbeleg/kaas, soms ook met tv worstjes, banaan, zalm (uit blik), .. nadien een potje baby-dessert van Nestlé, nu soms vervangen door het dessert dat wij eten, een fruix yoghurt of paula

+/- 15u30 - tussendoortje namiddag:
- 1 à 2 stukken fruit
- koek
- als hij flink gegeten heeft nog een snoepje of klein stukje chocolade

18u - avondeten:
- zelfde als middag eten maar dan omgekeerde

19u30 - voor het slapen gaan:
- fles melk van 200ml in de zetel met tekenfilmpje op tv

Qua drinken is het hier buiten de melk smorgens en savonds altijd water uit een beker. Welke beker verschilt van dag tot dag. Gewoon open beker, rietjesbeker, drinkbus, soms nog tuitbeker.
Bij het eten altijd water en voor de rest van de dag staat de beker ook altijd op zijn speeltafeltje zodat hij continue kan drinken als hij wil.

In het weekend krijgt hij al eens een fruitsapje, zo een groeifruit drankje van appelsientje. Maar dat krijgt hij dan in 1 à 2 keer, ik wil liever niet dat hij daar een halve dag mee rondzeult en continue van drinkt.

Zondags krijgt hij ook regelmatig ipv zijn fles chocomelk uit een tuitbeker, aan tafel dan.
Dat is meestal als hij lang geslapen heeft en wij dus ook langer uigeslapen hebben, dan hebben we onmiddelijk honger als we opstaan en wachten we liever niet tot hij zijn fles gedronken heeft voor we aan tafel gaan :p

Bo
21 January 2012, 16:08
:) Je snapt mijn happy-face wel, denk ik... ;-)

Onze Laurens zijn 'schema', al wordt er niet meer zooo strikt naar geleefd bij hem, het kan al eens wat variëren hier of daar.

Wakker rond 6-6.30u.
Rond 7-7.30u zitten we aan de ontbijttafel, standaard 1 boterham met choco en hij drinkt daarbij of drinkyoghurt of chocomelk of fruitsap.

9-10u stukje fruit of een koek of zo'n knijpflesje fruit (appel) waar meneer zin in heeft

11-12u warm eten: patatjes + vlees/vis + groentjes... ik schat ongeveer 300gr of zo (hij kan veel eten als t lekker is, maar kan ook maar een paar hapjes eten) ofwel een kom soep (1 pollepel) met 1 a 2 boterhammen met vleesje/kaas of 1 croque monsieur of 2 a 3 pannekoeken..... allé, noem maar op, het varieert nogal hier. Hij drinkt altijd een glas water bij zijn eten en eet zijn eten helemaal zelf met vork en/of lepel.

15-16u stuk fruit, yoghurtje en vaak iets later nog een koek of 1 boterham

18.30u avondeten is ofwel warm ofwel soep met boterhammen of croque, spaghetti, lasagne etc ... het omgekeerde van s'middags.
Regelmatig eten we ook eens frietjes, hij eet dan 1 frikandel met frietjes en ketchup, en heel soms ook eens pizza (is ie zot van) en dan eet hij een halve pizza.

19-20u krijgt hij altijd nog een fristi (brikje met rietje) of een ander melkprodukt om toch zijn calcium per dag binnen te krijgen. Hij drinkt al lang geen fles meer. Vaak vraagt hij nog iets om te 'snoepen' dan, en dan krijgt hij wel eens een stukje kaas of een paar blaadjes chips als hij flink is geweest of een chocolaatje of zo. Bij grote honger nog een boterham.

Eten doet hij volledig zelf, ik hoef nergens meer bij te helpen (enkel zijn mond afvegen ;)) en drinken staat de hele dag in de buurt of hij vraagt er zelf achter. Hij drinkt altijd uit een glas, maar er staat steeds een beker of zo'n flesje chaudfontaine op de kast als hij speelt.
Tot voor kort dronk hij voornamelijk water en fristi, nu merk ik dat hij stilaan andere dingen wilt, eens appelsap of fruitsap, eens proeven van mijn spa bruis etc. Hij wilt ook allès proeven, zelfs mosselen eet meneer, maar niet alles is lekker hoor, dan krijg je t meteen terug.
Hij kan dagen hebben dat hij vrij weinig eet ook, maar ook dagen dat hij precies niet stopt met eten, hij blijft dan de kast of frigo opentrekken met de vraag 'ik wil iets kiezen' :rolleyes: Maar het blijft binnen de perken allemaal.

Hopelijk ben je er iets mee ;)

mini
21 January 2012, 19:57
Bij Fien ziet het er als volgt uit:

7u wakker: roept bijna onmiddellijk achter haar fles(je) melk. (klein flesje/beker)
Daarna fris ik haar op en kleed ik haar aan.
Rond 7u30 eet ze dan 2 boterhammen met choco/confituur/smeerkaas. Naargelang ze zin heeft. Zelf kiezen is hier ni meer aan de orde. :rolleyes:
Ze krijgt ook wel eens een potje cornflakes (met volle melk)

Rond 10u krijgt ze meestal een koek of een yoghurt. Ook hier laat ik haar weer kiezen. ;)
Rond 12u30 eet ze gewoon mee wat de pot schaft. We eten wel ni zo gekruid/pikant. (gewoon omdat ik er zelf ni tegen kan)
Daarna gaat ze haar bedje in en slaapt ze ongeveer 2uur. (alhoewel de laatste weken slaat ze dat ook regelmatig over)
Ze drinkt hierbij een glas water.
Rond 15u30 à 16u: eet ze een stukje fruit of fruitpap ('mama, cien ook fuittap eté' :rolleyes:)
Als ze flink fruit heeft gegeten mag ze ook een koek, en krijgt ze een glas water met een scheutje grenadine in)
's Avonds eet ze dan opnieuw boterhammen met beleg en tas verse soep.
En een half uur voor ze gaat slapen drinkt ze nog een grote fles melk van 300cc.
(ze gaat meestal om 19u30 slapen)

Ook tussendoor geef ik ze wel eens een brikje fruitsap/appelsap/melk/chocomelk :)

Koke
22 January 2012, 00:00
Met plezier ;)

8u30 à 9u (lange slaper hier): opstaan, verfrissen en aankleden
9u-9u15: 240ml volle melk, nog steeds uit een fles (meestal leeg)
Als hij wil achteraf nog 1à2 boterhammen met smeerkaas. Dat is het enige wat hij wil op de boterham 's morgens, soms wil hij enkel melk.
10u30: stuk fruit, meestal banaan of druiven. Paar slokjes water, meestal uit een open beker. Uit een tuitbeker drinkt hij wel een pak meer. Fruitsap ed lust hij niet, enkel water.
12u: boterham met vlees, kaas, choco. Varieert van 2 tot 5 boterhammen. Nadien een potje yoghurt dat hij zelf uitlepelt. Paar slokjes water achteraf.
Dan een dutje van 2à3 uur.
15u30-16u: stuk fruit en als hij wil een koekje.
17u30: meeëten van tafel. Ruben eet bijna alles mee en hij eet zelf met een vork (de laatste tijd ook vaak met zijn handen). Nadien een halve beker water.
Rond 19u: wassen en pyama aan gevolgd door een fles van 240ml en rond 19u30 gaan slapen.

Hier wordt heel weinig gesnoept, hoewel hij gerust meer mag. Maar hij vraagt er nooit naar.

kastaar
22 January 2012, 00:20
Bedankt allemaal voor jullie reacties :) Is heel handig om weten hoe jullie het doen ;)

Ik stuurde jullie net alle4 een mailtje ;)

xxx
Kastaar

_liesje_
22 January 2012, 12:08
Goed nieuws gekregen?!?

Hier is het eigenlijk net zoals de meisjes voor me hebben omschreven.

7u (weekend 8u) flesje van 210 ml, vaak leeg,af en toe nog 60 over of zo.
Na een kwartiertje eet hij dan nog een enkele boterham, of met een dun laagje choco, of een beetje smeerkaas.

9u30 een stukje fruit (mandarijntje, halve appel,...) af en toe een koekje, niet te vaak want hij maakt er dan een gewoonte van om aan de kastdeur te gaan hangen, en dat is nu niet de bedoeling e ;)

12u12.30 3-4 sneden brood, eerste met smeerkaas of gewone kaas, dan eentje met een sneetje vlees (afhankelijk wat we gekocht hebben, maar hij mag eigenlijk alles)

Dan gaat hij een dutje doen, thuis gemakkelijk 3u, elders een uurtje max.

Na zen dutje zowiezo fruit. Vraagt er zelf al naar als hij wakker is. Meestal een banaan als eerste, en dan nog een klein stukje (andere helft appel, ...)
Meestal wil hij nog een koekje, probeer dan zo vitabis (zakjes met kleine koekjes), dzn krijgt hij er daar enkele van.

Nadien eet hij mee met ons aan tafel. Sommige dagen gaan heel goed, andere prult hij er meer mee (tot grote ergernis van mij!) vaak met een lepel, ook vaak met zijn handen (krijg dit niet afgeleerd!!! Leg er mij dan soms bij "neer" dat hij toch op zen minst eet)
Na zen eten mag hij nog even spelen (afhankelijk of zus slaapt) en dan gaan ze samen in bad.

Als laatst nog een flesje van 210ml, soms op, soms niet (hangt af hoe graag hij het avondeten mocht)

Jess
22 January 2012, 12:57
Hier ook zoals voorheen geschreven!
Mathis drinkt zijn melk nog uit een flesje.
Zijn patatjes eet hij zelf, meestal met vork en lepel maar als het hem niet snel genoeg gaat, doet hij het met zijn handjes! Maar daar heb ik niets op tegen!
Bij zijn eten en tussendoor drikt hij water, tijdens het spelen uit een tuitbeker, aan tafel uit een gewone beker! Aan tafel wil hij vaak ook wat spuitwater van ons! Zijn gezicht als hij dat drinkt is super gewoon, hij zegt telkens 'pikt' maar blijft er wel van drinken!

's middags eet hij gewoon mee wat wij eten, Mathis is wel verlekkerd op vlees en is vaak niet zo dol op patatjes en groenten

Als 4uurtje krijgt hij afwisseld nog eens fruitpap (omdat hij niet zoveel stukjes fruit eet) of een gewoon yohurtje of een poala'tje, ook telkens met water bij.
Zo een klein doosje rozijntjes van jip en janneke daar is hij ook helemaal zot van!

's avonds meestal een boterham of nog een hapje mee met ons!

In de zetel krijgt hij rond 19u30 nog een flesje melk (330cc) en gaat daarna naar bed!!!

_liesje_
22 January 2012, 13:52
(even vergeten bij te zeggen)

Drinken doet eben uit een gewone beker, eigenlijk enkel water.
Op zondag krijgt hij dan wel zo een melkje met een smaakje, fristi-toestand ;) is hij zot op, maar krijgt het pas na zen boterham, anders wil hij die niet meer.
Hij vraagt regeltmatig zelf achter zijn drinken, bij hem laten staan doe ik niet, dan mag ik met mijn doekje blijven rondlopen ;)

(Jess:eben eet ook liever vlees. Wij leggen nu zijn vlees op mijn bord, als hij volgens ons flink een paar lepels heeft gegeten, krijgt hij een stukje. Anders was het enkel vlees, en niets van de rest )

ka80
22 January 2012, 15:33
Wauw, jullie eetschema is toch een beetje anders dan het onze. Dus voor de leut een kleine afwijking (of dat nu interessant voor je is kastaar, ik weet het niet,...:)) het is Frans met een Belgische toets denk ik...

08:00
brioche met kruidenthee en een mandarijntje (of fruit van het seizoen)

12:30
warm eten: soep + patatjes of pasta of rijst, groentjes, vlees/vis
met 1 yoghurtje en water

16:00
1 stuk fruit of fruitpap (lust hij héél graag, vooral als hij het zelf mag maken)

19:30
warm eten: soep + patatjes of pasta of rijst, groentjes, vlees/vis (héél zelden want meneer eet geen vlees bij ons)
met 1 yoghurtje of ander dessertje en water

Hij drinkt al hééééél lang uit een gewone beker en eet met mes en vork samen met ons mee. Als hij bij ons is eten we 's middags brood met kaas enzo maar meestal eet hij 2X warm (dat is zo in Frankrijk)

Voila, hij groeit goed, is nog altijd groot en sterk ook al merk ik wel dat hij veel minder melkproducten binnenkrijgt dan jullie kindjes.

xxx

sann
22 January 2012, 21:45
hier als hij wakker is ( varieert van 7u tot 8 u vandaag zelfs voor het eerst bijna 9u ) drinkt hij een fles groeimelk 240 ml, soms op soms nog 60 ml in en af en toe zelfs nog meer over ( op schoot, hij houdt ze ook niet vast )
dan daarna soms 1 - 2 - 3 boterhammen zonder iets en zonder korsten, soms ook geen bokes. Afhankelijk van wat hij aangeeft.
Smiddags 11.30 - 12.00 warme maaltijd, meestal geplet, dus echt nog gp... hij eet het wel volledig zelf met een lepeltje. soms een klein koekje nadien. Hij drinkt dan een beetje water uit een tuitbeker of gewone beker.
rond 15 - 16.00 eet hij een stuk fruit, meestal maar 1 stuk, heel soms iets meer, maar vaker veel minder. Nadien nog een yoghurtje of een koek.
Rond 18.00 3 bokes met vlees of kaas, 1 keer in de week een klein beetje choco op de korstjes. vaak eet hij dan ook nog wat van ons, maar soms is dat meer spelen dan echt eten ( meestal bieden we dit eerst aan, en nadien boterhammen, tenzij hij expliciet naar bokes vraagt ) Bepaalde dingen ( spaghetti, lasagne, ovenschotel ) eet hij volledig mee.
rond 19.30 fles melk zelfde hoeveelheid als smorgens, meestal wel op.

Op sommige momenten krijgt hij een koekje meer of een yoghurtje meer. Chips en snoep kent hij niet. Chocola wel.
drinken doet hij niet zo heel veel. Hij drinkt enkel water, in een open beker bij de OM, thuis vaak tuitbeker, aan tafel ook open beker... fruitdrankjes of water met roos vicee moet hij niet hebben... heel soms krijgt hij wat chocomelk ( lees zijn groeimelk met een beetje cacaopoeder in... )

snoezel
23 January 2012, 07:20
grappig dat het bijna overal het zelfde is hé.

hier eten mijn twee prutskes hetzelfde:
als ze wakker zijn drinken ze een brikje chocomelk (diede wou vanaf 1j geen fles meer, bij kobe heeft het tot 3j geduurd :D ) en daarna ontbijten we. Diede zijn meestal drie boterhammen, kobe durft er vier opeten.

rond tien uur meestal een koekje

+- 12u boterhammen. weer meestal een boterham of vier. diede eet wel haar korsten nog steeds niet op, bij kobe dus wel. en daar drinken ze water bij.

rond 16u fruit. Diede minstens 1 stuk fruit, Kobe met wat geluk een half :s

rond 17u30/18u avondeten. warm dus :)

en dan rond 18u45 nog een melkje of een yoghurtje en dan bed in :)

en oh, wat vind ik het fijn dat jij daar ook aan mag beginnen denken zeg!!!!
ben nu ook wel benieuwd!

KleinDuiveltje
23 January 2012, 11:26
Oh super dat je die vraag hier kunt stellen!

dat kan alleen maar goed nieuws betekenen ;)

kastaar
23 January 2012, 15:06
Ik ben heel blij jullie schema's te lezen.
Precies zoals ik het voor ogen heb ;) en idd op de grote lijnen bij iedereen hier gelijklopend.

Het komt bij de meeste neer op:
- ontbijt met eventueel aanvullende melk
- tussendoortje
- middagmaal (koud of warm afhankelijk van wat er als avondmaal komt; met uitzondering van Frankrijk ;)) met aansluitend een dutje
- vieruurtje (meestal toch wel fruit)
- avondmaal (koud of warm afhankelijk van middagmaal)
- eventueel nog een beetje melk en dan naar bed
Drinken uit een beker wordt toch bij iedereen gestimuleerd, zeker aan tafel.

Op een bepaald moment worden baby's (8 voedingen en na een tijdje maar 6 of zo) peuters (3 voedingen en tussendoortjes) en worden de maaltijden gewoon minder frequent maar groter. Logisch toch?

Ik zocht bevestiging dat ik het op de juiste manier voor ogen heb en die bevestiging heb ik wel gevonden :) Dat komt handig uit ;)

Bedankt!
xxx
Kastaar

Jesterke*
2 February 2012, 08:48
Hey,
hier ziet solana haar schema er zowat hetzelfde uit.
Alleen wilt ze geen boterhammen.
S morgends eet ze cornflakes zonder melk, ze wil niets anders
s middags eet ze in de creche warm en s avonds bij ons ook warm.
Of soms wilt ze zo n stokjes met een potje smeerkaas..

Hoe zou ik die boterhammen aantrekkelijk kunnen maken?
Int weekend soms een sandwiches maar dan mag er niets tussen want dan eet ze alleen het vlees eruit...