PDA

Volledige versie bekijken : Borstvoeding

lotjen
28 February 2009, 12:30
Hallo ladies,
ik ben op dit moment aan het twijfelen of ik voor borstvoeding of flesjes ga gaan. Ik ben na de bevalling ongeveer 16 weken thuis,
dus eigenlijk tijd genoeg om een poosje borstvoeding te geven... En de voordelen wegen echt wel op tegen de nadelen,maar ik zou graag van jullie allemaal eens weten wie er voor borstvoeding en wie voor flessenvoeding kiest!
En als je dan voor borstvoeding kiest,heb je dan een sterilisator,flesjes en flesverwarmer enzo nodig,of niet direct?
Liefs Lotte

mini
28 February 2009, 12:41
Ik denk er al vanaf het begin (sedert we aan kindjes begonnen zijn ;)) om borstvoeding te geven.
De voordelen wegen idd meer op dan de nadelen.
Ik denk dat'k ook deels ga afkolven, je kan borstvoeding een tijdje invriezen. Want m'n ventje protesteert bij het gedacht dat hij nooit ons kindje kan eten geven :o Hij wil er heel hard bij betrokken worden zegt hij dan :D Zo moet ik 's nachts niet steeds opstaan om ons kindje de borst te geven ;)

Maar vooral ik zie het zo niet echt zitten om in het openbaar de borst te geven als we al eens ergens naartoe gaan *bloos*
Dus als je wil gaan afkolven is het best wel handig om flesjes, flessenverwarmer en dergelijke te hebben.
Plus als je ook afkolft kan je beter zien hoeveel je kindje drinkt. :)

Trinity
28 February 2009, 15:00
Ik wil het liefst borstvoeding geven, en denk niet dat ik ga afkolven. Maar ja, we zullen moeten afwachten op hoe het verloopt na de bevalling he, is nooit helemaal te voorspellen :)
Vind het een beetje ieder zijn keuze, je moet doen waar jij, je partner en je kindje het best bij voelen.

mini
1 March 2009, 14:59
Ik ga gewoon de borst geven EN afkolven zo blijf ik de productie stimuleren (bv. als je een moeilijke drinker hebt)
Dus ik zou beiden doen, gewoon de borst geven + afkolven

Kimmy
1 March 2009, 19:35
Dus ik zou beiden doen, gewoon de borst geven + afkolven
deze combinatie gaat niet zomaar, hoor

ten eerste moet je zeker een maand (of langer?) wachten om te kunnen combineren omdat het kindje de techniek moet leren - de techniek om te drinken aan de borst is helemaal anders dan de techniek om te drinken van de fles en het kindje is niet in staat beiden te leren in het begin

ten tweede kan het zelfs na enige tijd moeilijk zijn voor de baby omdat het tepel-speenverwarring zou kunnen hebben! (tommie tippie flesjes worden aangeraden omdat ze meest aanleunen bij de tepeltechniek)

ten derde kan het zijn dat je niet voldoende melk meer produceert als je maar af en toe de borst wil geven

het is niet verstandig nu al een afkolfapparaat te kopen want voor hetzelfde geld lukt borstvoeding helemaal niet!!

trouwens: tip voor mensen bij het Onafhankelijk Ziekenfonds: je kan enkele maanden een afkolfapparaat gratis uitlenen!

Els
2 March 2009, 11:47
Ik wilde graag rechtstreeks borstvoeding geven, maar aangezien Marthe in het begin heel erg slecht dronk, is het bij mij afkolven geworden. Om verschillende redenen heb ik later ook niet meer geprobeerd om haar aan de borst te laten drinken. Dat je kan zien hoeveel ze drinkt is daar een belangrijke van. Echter, als je een 'gezond' kindje hebt, denk ik niet dat dit een reden is om geen borstvoeding te geven...
Ondertussen kolf ik nu al 4 maanden af, wat blijkbaar niet veel voorkomt. Niet veel mama's houden het zolang vol en vaak gaat de melkproductie ook achteruit als je kolft. Maar bij mij gaat het prima, al ben ik het soms wel heel erg beu. Het is ook dubbel werk hé: 6 keer per dag kolven, Marthe flesje geven, flesjes wassen en steriliseren,... Bovendien kun je afkolven niet zomaar 'discreet' doen, terwijl je je baby'tje wel de borst kan geven met volk erbij (eens je er wat aan gewend bent).
Voordeel is dan wel weer dat mijn vriend inderdaad ook flesjes kan geven (en ik zo wat vroeger in m'n bedje kan) en dat we Marthe al eens bij iemand anders kunnen laten en ze niet echt aan mij vast hangt.
Voorlopig probeer ik het nog wat vol te houden. Marthes weesrtand is zowieso al lager, dus alle antistoffen die ze van mij meekrijgt, zijn maar mooi meegenomen! Buiten een lichte verkoudheid is ze nog niet ziek geweest!

Kimmy
2 March 2009, 14:41
ik bewonder je hiervoor enorm, Els!!
want het is idd dubbel werk én je hebt niet eens het leuke voordeel van de borstvoeding, namelijk het contact met je kindje...

ik hoop dat je het zo lang als je zelf wil kan volhouden!!

Els
2 March 2009, 19:15
Binnen anderhalve maand moet ik terug gaan werken, dus tegen dan moet ik zowieso stoppen... Ik hoop het nog een maandje vol te houden en haar dan te laten overschakelen op flesvoeding. Maar het ziet er naar uit dat ik voor de tweede keer een borstontsteking aan het krijgen ben (aan de pijnlijke rode plek op m'n borst te zien), dus is het weer even afwachten hoe het zal lopen met de melkproductie... :(

snoezel
3 March 2009, 17:32
ik kon echt niet afkolven.
ik kreeg daar geen 10cc uit en nochtans kreeg onze kobe genoeg binnen :s
ik heb bewust voor bv gekozen en doe het bij een volgende terug...
neem je alleen voor dat het geen schande is om te stoppen als het je echt niet af gaat.
ik ben op negen weken "moeten" stoppen en heb me daar wel schuldig over gevoeld.
maar onze kobe was er beter door en dat was het belangrijkste voor mij!

Kimmy
3 March 2009, 17:44
wat je gegeven hebt, heb je gegeven, é, vooral in het begin is het heel belangrijk voor antistoffen dus ja!

ik duim voor je Els, hopelijk geen al te erge borstontsteking??

x

Els
4 March 2009, 13:51
Blijkbaar was het toch geen borstontsteking, maar gewoon een geïrriteerde plek ofzo denk ik... Is al heel wat beter en ik ben niet ziek geworden dus... :)

Ik hoor wel vaker dat mama's niet kunnen afkolven, maar vraag me af of dat niet vooral zo is als je gestart bent met aanleggen... Ik heb nooit rechtsreeks aangelegd, maar heb vanaf de eerste dag gekolfd. Ik wilde dit écht heel graag, dus ook gevoelsmatig zat dat wel goed (ik wist dat de kans klein was dat aanleggen zou kunnen). En ik kolf per keer tussen de 200 en 280cc (afhankelijk van oe lang ertussen). melk genoeg dus :)

snoezel
4 March 2009, 14:22
amai, inderdaad melk genoeg :D
ja hier ging dat echt niet.
raar hoor! en ik nam daar echt mijn tijd van en t is niet dat ik dat meteen in mijn hoofd heb gestoken :s
goed dat het geen borstontsteking is hoor!!!

lotjen
4 March 2009, 14:29
Borstontstekingen,tepelkloven,klinkt allemaal veelbelovend!
Ik heb uiteindelijk beslist om ook borstvoeding te geven,mn mama heeft gezegd dat ze dat de mooiste
tijd van haar leven vond,'s nachts alleen met haar baby'tje dicht bij haar.

Ik vind het wel vreemd dat de meeste mensen vanaf ze zwanger zijn,en meestal nog ervoor,al weten
of ze al dan niet borstvoeding gaan geven,ik had daar nog niet eerder bij stilgestaan :)

Liefs Lotte

Els
4 March 2009, 17:10
Borstvoeding is ook heel speciaal vind ik, het schept toch een soort intimiteit die je op geen enkele andere manier kan evenaren vind ik... De paar keer dat ik het toch geprobeerd heb, vond ik het ook zalig (vond het toen inderdaad zelfs niet erg om ervoor op te staan, al kan ik me inbeelden dat dat na een paar weken toch wel verandert ;) ). Ik vind het heel erg jammer dat ik het daarna niet meer kon doen... Maar ja, bij volgende keer misschien wel hé!

Miek
4 March 2009, 17:17
ik heb het geluk 5 maanden na de bevalling te kunnen thuisblijven door borstvoedingsverlof, dus ga het zeker gaan proberen. Het liefst zou ik erna ook nog borstvoeding geven, maar t zal te zien zijn hoe het met het afkolven gaat. Ik ga een paar maanden deeltijds gaan werken, dus zie het nog wel haalbaar.
Maar daar ben ik nog niet, eerst zien of het wel lukt met die borstvoeding!