Volledige versie bekijken : Autisme
_liesje_
20 December 2011, 19:57
Ik zit er eigenlijk al een hele tijd mee..
Ons ventje is altijd al zon brave flinke jongen geweest.
Kan heel flink alleen spelen, houdt zichzelf hele poos bezig, met auto's.. Hij is er gek van! Als baby begon het al, alle wielen die hij tegen kwam, moest hij aan draaien. Altijd maar draaien. Zen grote auto ging op zen zij, zodat hij kon draaien met de wielen. Staat onze buggy open, rijdt hij ermee rond, maar zit daarbij op de grond. Naar voor, naar achter, draaien...
In het begin zag ik er geen kwaad in, welke jongen speelt nu niet met auto's??
Vaak als hij ermee aant spelen is, gaat hij er zo in op. Hij is gewoon weg van de wereld, dan mag je zeggen wat je wil, hij hoort je NIET.
Wat hij vooral doet, zijn zijn auto's op een rij zetten, vaak kleur per kleur... Hij zit er echt met zen gezicht bijna tegen, en zet ze haarscherp naast elkaar.
Net waren we bij mijn SO. Zijn bak met auto's daar, zijn die van papa vroeger. Een hele keuze aan verschillende modellen, en vooral kleuren. Wat me daarnet opviel, hij haalt er enkel de witte en de rode uit, vaak ongeveer zelfde model.. Maar zet ze dan wel van groot naar klein.
Eens je aan hem vraagt, gaan we opruimen om verder te gaan, explodeert hij omdat je alles door elkaar haalt...
Op familiefeestjes langs mijn kant, drukte van je welste, met veel kindjes en altijd super fijn. Eben doet wel mee, maar toch gaat hij heel vaak alleen zitten, in een hoekje, met zijn auto's... Het doet me dan zon pijn om hem zo te zien. Ook al mág en kan hij meedoen, hij gaat liever alleen zitten. Mijn ouders en zusjes zeggen wel, dat ik me daar geen zorgen in moet maken, maar is gewoon het zoveelste bovenop wat ik al merk.
heb al eens gevraagd in de creche hoe hij het daar doet, maar daar hebben ze nog niet echt iets gemerkt. (hebben ze hele grote tuin, en hebben tot nu continu buiten gespeeld, nu beginnen ze meer binnen te zitten, en gaan ze ér extra op letten.) hij doet wel flink mee met alles, maar heeft moeite met iets anders doen.. Wil het andere dan blijven doen.
Hij is extra lief met jongere kindjes, heel zacht voor hen ...
Als hij dan al eens iets anders doet bij wijze van spel, kan hij er zo los over gaan, dat we hem vaak moeten "wegnemen" tot hij weer helemaal tot rust is gekomen. Hij heeft echt nood aan hulp daarbij, lijkt dat hij absoluut niet zelf weet hoe hij zichzelf moet "stoppen"...
Ik hoop echt vurig dat ik me dit allemaal inbeeld, maar ik kan dit niet blijven negeren... Maak me echt zorgen...
mini
20 December 2011, 20:11
Ik herken zowat alles wat je hier zegt, in Fien.
Maar zij doet het dan met playmobil ventjes 1-2-3.
Volledig in haar wereldje, volgens een bepaalde orde op een rij zetten, exploderen als je je zogezegd moeit, haar eten moet volgens een bepaalde orde in haar bord belanden (eerst patatjes, groentjes en daarna vlees en ni andersom)
Mijn HA had me ook al een waarschuwing gegeven, had ik hier al ergens vermeld op het forum, denk onder peuterpuberteit. :)
snoezel
20 December 2011, 20:17
als ik me niet vergis kan je zo'n soort vragenlijst invullen online (je moet eens googlen)
maar ik zou me ook nog niet teveel zorgen maken hoor.
hij is nog veel te jong om autisme (of iets anders) vast te stellen.
dacht rond de leeftijd van vier jaar.
en wat als je die bak auto'tjes nu eens wegneemt voor een paar dagen?
wat gaat hij dan spelen?
ik heb hier bij kobe ook af en toe aan autisme gedacht.
maar om heel andere redenen dan jij.
kobe hangt enorm vast aan zijn structuur. echt vreselijk als daar iets in veranderd.
maar hij is groter aan het worden en daar enorm op aan het veranderen.
alleen spelen doet kobe ook hoor.
ligt in zijn karakter denk ik. ik en de papa zijn er ook geen die bovenop tafel springen en het eens even in de groep zullen smijten. dus daar zie ik ook geen graten in. (al zou ik het liever anders zien)
laat hem nu nog maar even klein zijn en focus je er niet te hard op.
ze veranderen nog fel hoor.
_liesje_
20 December 2011, 20:20
Had ik toen gelezen, maar wist niet dat hij over autisme had gesproken?
Vind het zo moeilijk om nu niet "negatief" te denken. Hij is gewoon anders daarom niet slechter...
Vind het soms gewoon frustrerend dat mijn ventje dan zegt, ale wat denk jij nu allemaal? Mijn SO lachen het ook weg daarnet..
_liesje_
20 December 2011, 20:24
Dat weet ik niet, zou ik eens moeten proberen.. Weet dat hij wel vaak torentjes maakt. Maar auto's gaan echt voor.
Ik probeer me er niet te vaak op te richten, maar daarnet viel het me weer op. Had me al lang neergelegd bij die auto's, maar die kleuren waren me nog niet eerder opgevallen.
Hij haalt uit heel de bak dan 1 auto uit, en zegt auto mama (lijkt er heel fel op) en daar mag niemand mee spelen, hij zet hem er dan gewoon bij, en laat de auto "kijken" ...
Eben heeft ook echt nood aan structuur, hij houdt zich daaraan vast. Doen we al van als hij klein is. Hielp heel goed bij sprongetjes! Maar denk dat elk kind dat wel heeft..
Jufke
20 December 2011, 20:30
Het is precies de week van 'vreemd gedrag' :rolleyes:
Wat je beschrijft van de auto's, herken ik in een verhaal van de zoon van mijn collega: ook al van kleinsaf erg geinteresseerd in auto's, modellen en kleuren van auto's. Maakte ook steeds rijtjes, per kleur, per grootte, per model... Op 2 jaar herkende en benoemde hij ook de merken van de auto's, zijn mama/papa hoefde het maar 1x te benoemen en hij onthoude dit. Hij is nu 7 jaar geworden en zijn interesse is alleen nog maar groter geworden, tot in het extreme. Of hij autisme heeft? Nee, er is net hoogbegaafdheid bij vastgesteld... Weet niet of je hier iets aan hebt, maar wou het graag met je delen.
Nu mijn verhaal:
Gisteren kreeg ik de opmerking van de OM dat Nona anders is dan de andere kindjes... Ze luistert nooit, als iedereen naar boven of buiten gaan, gaat zij de andere kant op of blijft ze gewoon binnen staan. Ze heeft volgens de OM geen interesse in de andere kinderen, haar reacties zouden raar zijn, ... enz... Ze gebruikte letterlijk volgende woorden: "Ik miszien daar iet aan".
Ik schrok enorm natuurlijk, heel de weg naar huis gehuild :( Weet niet wat ik hier mee moet doen. Mijn vriend was ook erg geschrokken.
Ik geef toe, ze luistert niet echt goed maar ik dacht eerder dat ze een deugeniet was... En volgens mij heeft ze wel interesse in andere kindjes, als ze kindjes ziet wil ze er graag samen mee spelen/lopen/... en als er kindjes op bezoek zijn dan horen we haar zelfs niet.
Zou ik eens naar de huisarts of kinderarts gaan en dit bespreken?
mini
20 December 2011, 20:31
ADHD en autisme hebben blijkbaar gelijkenissen en op die leeftijd is het moeilijk al uitsluitsel te geven. En we dachten eerder in de richting van ADHD omdat ze altijd zo overactief is. (tenzij ze haar ventjes op een rij zet) ;)
Ik probeer het ook van me af te zetten maar de ene dag valt het meer op dan de andere. En de ene dag kan ik rapper vrede mee nemen dan de andere.
sann
20 December 2011, 20:56
goh zou me nog niet te druk maken daarin
iedereen heeft heel wat autistische kenmerken hoor...
ik begrijp wel je bezorgdheid. hou het gewoon wat in de gaten maar laat hem voorlopig maar gewoon zijn ding doen.
Hier ook eentje die als het druk wordt liever alleen gaat zitten spelen. dit hoor ik heel regelmatig van de OM...
cocelinetje
20 December 2011, 20:59
Ik zou me daar absoluut nog geen zorgen in maken hoor meid! Eben is nog zo jong en tenslotte is het echt te vroeg om zoiets vast te stellen!
Het is logisch dat hij je niet hoort als hij volop in zijn spel bezig is, dat is hier bij Lander ook zo! En zoals je zelf aangeeft, elk kind heeft nood aan structuur, zeker als ze nog jonger zijn :)
Zo denk ik soms dat Lander ADHD heeft of zo :) die zit NOOIT stil, loopt constant heen en weer, praat elke minuut van de dag,.. maar och ja, ze zijn nog zo jong, dat zijn zorgen voor later ;)
Fien
20 December 2011, 21:23
Je beschrijft wel een aantal typische kenmerken waardoor ik snap dat je je zorgen maakt. MAAR het zijn maar kenmerken. Hij is echt nog te jong om iets te kunnen vaststellen.
Als je je echt zorgne maakt kun je eens naar de ka gaan om te horen wat deze er van vindt. Als deze zich zorgen maakt, word er doorverwezen naar een kinderpsychiater.
Meestal word het pas duidelijk in de kleuterklas en heeft de juf dit rap door.
Ik zou proberen om het een beetje los te laten, anders ga je je misschien focussen en zeker nog 'kenmerken' ontdekken die uiteindelijk gewoon bij zijn spel en karaktertje horen.
Elke_
20 December 2011, 21:30
Goh meid, zou daar toch niet te hard op proberen te focussen. Hij is nog heel jong hè. Misschien zoals ze zeggen iets anders aanbieden en kijken hoe hij reageert.
Hier ook eentje dat bezeten is door auto's en torentjes. Auto en to zijn naast mama en papa ook voorlopig de enige woordjes die er uit komen. Is waarschijnlijk gewoon een fase waarin ze bepaalde dingen aanleren op hun eigen manier.
Jufke, is niet leuk als ze je zoiets vertellen. Zou toch eens met die opvoedster praten en vragen wat ze juist bedoeld, dat ze het wat beter omschrijft. Zo is het allemaal wel vaag hè.
_liesje_
20 December 2011, 21:32
Hey Fien
Die schrik heb ik ook, dat ik dingen ga uitvergroten...
Ik zei het nog tegen men ventje daarnet, was echt uit men hoofd, tot daarnet.
Hij zei, dat ik me geen zorgen moest maken opdat hij zich als kind ook zo gedroeg!!! Ook apart gaan zitten, opsessief met auto's spelen. Ja hallo?!? Autisme is erfelijk? :(
Dan haalde hij ook wel aan, dat iedereen zon trekjes heeft, en dat is absoluut zo.
Maar die kleuren wringen tegen bij me. Rood en wit zijn typisch blijkbaar :(
Fien
20 December 2011, 21:43
hhmm biedt eens andere rode en witte voorwerpen aan en bekijk het eens? Het kan ook echt toeval zijn dat dat zijn favo autootjes zijn.
Is je man dan autistisch?
Het is al goed dat je het hebt gemeld in de creche. Als ze daar niks bijzonders merken zou ik het toch proberen los te laten.
Niet makkelijk he...
_liesje_
20 December 2011, 21:52
Niet dat ik weet, maar feit dat hij dat zei was gewoon zo frappant!!!! Ik had helemaal nog niet over erfelijkheid gesproken, en hij wist het duidelijk niet.
Ga er toch nog desks naar polsen in de creche
Machteld
20 December 2011, 22:10
Maar zusje toch!!!!
Dit meen ik uit de grond van men hart: ik heb nog NOOIT, maar dan echt nog NOOIT de idee gehad dat Eben autistisch was in die bijna 2 jaar.
Obsessief spelen met iets, hoort een beetje bij de leeftijd denk ik. Zo legde Mare haar inlegpuzzels steeds van boven naar onder en van links naar rechts.
Een stiller, introverter kind hoeft daarom niet autistisch te zijn he. En wat je daar aanhaalt van het slaan van andere kindjes, ik ben er echt heilig van overtuigd dat dit te maken heeft met het feit dat hij zichzelf gewoon nog niet zo goed kan uitdrukken. Dat brengt een hele hoop frustratie met zich mee voor dat manneke.
Mare die wordt hier evengoed woedend als ik iets doe dat zij niet wil hoor (of dat nu in haar spel of op iets anders is).
Ik vind Eben trouwens ook helemaal niet asociaal. Hij lacht als je hem toespreekt, komt duidelijk toenadering zoeken...
Maar ik begrijp echt je bezorgheid hoor. Ik wil het dan ook helemaal niet minimaliseren. Ik zou het gewoon aanzien en goed in't oog houden. Bij M hebben ze ook vanaf 4 jaar eindeloze testen gedaan omdat ze zich zorgen maakten. Uiteindelijk was het verdict hypersensitief, geen ADHD, geen autisme. het is moeilijk om niet meteen het ergste te denken als het om je eigen kinderen gaat, maar er is nog meer dan zwart/wit en die grijze zone is héél groot hoor...
Dikke knuffel lieve zus...
(en wat het ook mag zijn, hij blijft men oogappel...)
_liesje_
20 December 2011, 22:17
Merci zusje..
Zit er gewoon zo mee..
En je weet hoe O kan zijn, beetje bagatelliseren en zeggen dat ik overdrijf. Dan voel ik me nog slechter e.
Hij is ook echt mijn oogappel, ben er zo gek van... Mijn kapoentje!
Ik kruip in men bedje, en laat het gewoon even voor wat het is..
Merci dat ik men hartje eens mocht luchten.
Bo
21 December 2011, 09:43
Maar Liesje toch... Niet direct te veel zorgen maken meis, of direct doemdenken. Het heeft ook vaak met het karakter te maken, als ze introvert of extravert zijn, intelligent of hypersensitief, het hoeft niet altijd met adhd of autisme te maken hebben. Ik begrijp je bezorgdheid, zou ik ook hebben, maar hij is nog jong, moet nog veel leren, gaat nog veel veranderen.
Als het je kan troosten, hier is Laurens ook obsessief bezig met auto's of gereedschap. Kan dat ook zo op een rij leggen en oh wee wie daaraan komt, dan is t oorlog. Hij kan daar zo in op gaan, dan vergeet hij ook alles rond hem. En waag het niet hem te storen daarin :rolleyes:
Hier heb ik eerder het idee dat Laurens extra-gevoelig en pienter is, ook al denk ik ook wel eens dat er toch iets anders met hem zou zijn. Hoogbegaafd zeg ik niet, dat denk ik echt niet, maar hij is wèl intelligent, heeft een geheugen om U tegen te zeggen, en nog van die dingen die opvallen. Ik maak me er niet teveel kopzorgen over en laat het allemaal lopen, we zien wel hoe het evolueert in de toekomst, ik heb geen glazen bol ;) Die structuur houden die zo belangrijk is voor die kleintjes, maar weet dat dat ook weer mindert naarmate ze ouder worden.
Dikke knuffel meid! X
Machteld
21 December 2011, 10:28
Merci zusje..
Zit er gewoon zo mee..
En je weet hoe O kan zijn, beetje bagatelliseren en zeggen dat ik overdrijf. Dan voel ik me nog slechter e.
Hij is ook echt mijn oogappel, ben er zo gek van... Mijn kapoentje!
Ik kruip in men bedje, en laat het gewoon even voor wat het is..
Merci dat ik men hartje eens mocht luchten.
Ik begrijp echt je bezorgdheid - je wil niets liever dan het beste voor je kind en dat hij/zij niet te anders is als de rest en meekan met de grote hoop.
Maar op deze leeftijd zijn ze nu eenmaal obessief met dingen bezig en houden enorm van structuur en geraken ze ontregeld als dat beetje structuur verdwijnt.
Hou het gewoon in't oog, je moet het niet minimaliseren, maar ook niet elk detail afzonderlijk uitvergroten, want dan zijn we allemaal abnormaal denk ik.
Zit echt met je in hoor nu...
dorien_951
21 December 2011, 10:40
Is autisme niet erfelijk? Natuurlijk moet ooit iemand de eerste zijn.
Maar ik dacht dat er meer dingen waren die ze aan kleine kinderen zagen dan met 1 ding spelen. Vb een te grote tong wat natuurlijk niet altijd op autisme wijst hé!
Ik denk dat ze pas half in de kleuterschool specifieke dingen gaan opmerken die zouden kunnen wijzen op.
Jess
21 December 2011, 12:52
Oh liesje ik begrijp je bezorgdheid, en ik denkt dat elke mama het gedrag van haar kind wel eens in vraag stelt!
Mathis zit nooit stil, kwekt erop los, is nogal brut met andere kinderen en luisteren is ook niet altijd aan hem besteed!
Als hij met zijn auto's speelt gaat hij zo ook allemaal op een rijtje zetten! En in zijn spel is hij nog geweldig, hij kan heel mooi zitten spelen maar plots is het gedaan en vliegt alles in het rond!
Als ik hem vergelijk met zijn neefje is Mathis (die een jaar jonger is) veel actiever, wilder, maar ook wel veel slimmer dan zijn neefje!
Vind het altijd moeilijk om een etiket te plakken van adhd, autisme,...
Het is soms ook gewoon de manier van ontwikkelen, ondernemen.
Mijn nicht haar kindje speelt slecht met 1 blokje, hij loopt daar de hele dag mee rond, wijkt geen sec van haar been, is dat normaal is dat niet normaal??? Maar hij is gewoon zo!
Mathis is heel uitgelaten, normaal of niet, dat is Mathis!
Probeer niet elk detail van zijn karakter of gedrag te analyseren hij is nog zo jong en moet nog zoveel leren!
En zoek niet te veel op op het internet, ant zo kan je op elk kind een etiket plakken!! Als je alles leest wat hierover geschreven wordt op het internet is er met elk kind wel iets mis!!!!
Probeer het een beetje los te laten, maar het is goed dat het je opvalt dat wil zeggen dat je echt bezig bent met de opvoeding van Eben, bekijkt het in grote lijnen en volg het een beetje op.
Dikke knuffel meid ik begrijp je echt wel hoor, ik heb het ook even van me afgezet en ga zien hoe Mathis verder ontwikkeld, ik probeer hem zo weinig mogelijk te vergelijken met andere kinderen!
Eben is Eben;
Mathis is Mathis
xxx
boeleke2704
21 December 2011, 21:20
Goh Liesje, meisje toch.
Ik begrijp je ongerustheid hoor.
Maar ik zou het proberen te verdringen tot louter en alleen 'in je achterhoofd houden'. Een alerte mama is altijd goed, maar focus je er nog niet op.
Hij is nog jong!!
Een kindje van deze leeftijd heeft veel structuur nodig, hij leert volop gelijkenissen tussen voorwerpen kennen (zelfde kleur bij elkaar zetten,...), kleinere kindjes zijn een veiligere haven voor onze aapjes dan met de grote kindjes meespelen,...
Het past allemaal bij een heel normaal ontwikkelend kindje!!
Henri is ook helemaal een structuur-freakske.
Zo stop ik vaak in het winkeltje beetje verder dan zijn vrèche. Als ik dat niet doe... dan is het hek van de dam!!
Hij heeft ook thuis zijn vaste gewoontekes en ik zal het geweten hebben als ik eens afwijk!
Nu, ik ben zelf iemand die graag regelmaat en structuur heeft, dus ja, ik geef dat aan hem door hè. En net zoals de papa, kan Henri niet veel geduld opbrengen...
Als ik zijn spel onderbreek, dan kan hij echt 'giftig' worden!!! Net als mij ;) is het een stijfkopke en gaat hij helemaal voor wat zijn plannetje was.
Het hoort nog bij deze leeftijd denk ik.
Geef het nog wat tijd.
Knuf
ka80
21 December 2011, 21:41
Heeey Liesje, ik snap je bezorgdheid en ik denk ook dat iedere mama zich wel eens zorgen maakt over het gedrag van haar kind (dat heeft iemand hier al geschreven en ik ben het daar mee eens). Machteld kent Eben ook heel goed en voor haar lijkt hij toch sociaal dus misschien is het allemaal zo erg nog niet en ontwikkelt hij zich op zin eigen manier? Op die leeftijd hebben ze inderdaad allemaal hun gewoontes. Ik moet eens vergeten om de handrem op te zetten in de auto, dan heb ik het geweten hoor (en dat al sinds een jaar). Hij zet ook zijn autootjes achter elkaar en pakt ook altijd de rode auto's eerst, geen witte, want wij hebben geen witte. Wat is het probleem eigenlijk met die kleuren? Wist niet dat dat echt belang had. Nolan herkent ook bv alle auto's (voiture comme mama, voiture comme papou (grootvader), voiture comme Magaly (om) enzoverder) ongeacht de kleur, hij herkent het merk. Ik denk dat dat iets typisch voor jongetjes is. Je kan het altijd eens vragen aan je ka of ha maar volgens mij is hij gewoon een iets rustiger kindje met interesse voor auto's en wielen. Maar ik weet er niets van natuurlijk, ik ken Eben niet. Maak je maar niet te veel zorgen maar je kan je wel informeren, misschien ben je dan ietwat gerustgesteld! xxxx dikke kus en hou je goed he!
_liesje_
21 December 2011, 22:16
Hey meisjes,
Merci voor jullie woorden, doet deugd te lezen dat hij blijkbaar toch niet de enige is die zo gefascineerd is door autos..
Ik ga het echt gewoon even zo laten, ik moet het laten rusten, en hem gewoon de kans geven om idd Jess, gewoon Eben te zijn. Mijn lieve, schattige, geweldige Eben! :o
Ik zie dat ventje zo doodgraag e.. maar dat moet ik aan jullie lieve mama's niet uitleggen he!
Rood is 1 van de primaire kleuren (zien ze ook als baby het best, samen met wit en zwart) en zou iets te maken hebben met onderontwikkeling :s Maar kan dus even goed ook gewoon toeval zijn!!! Weet ik echt wel...
Eben heeft ook heel erg lang niet veel gezegd, dat baarde me ook grote zorgen, maar nu sinds kort leert hij elke dag woorden bij, en zeggen we hier vaak tegen elkaar, hij is weer aant ratelen ;)
Moet toegeven,dat ik me vaak ook vragen stel hoe ik het allemaal doe, en dingen aanpak. Iedere mama vergelijkt wel eens, en soms denk ik dan oei?
Ik weet dat ik op mijn moederinstinct moet vertrouwen, en dan komt het allemaal wel goed. Maar toch, duikt soms die onzekerheid wel op.
snoezel
22 December 2011, 08:17
die onzekerheid maakt ons goeie mama's, niet?
dat hoort er gewoon allemaal bij.
rood zal mss zijn lievelingskleur zijn hé :)
en weet je, stel nu dat hij toch iets als autsime zou hebben.
zou je hem dan minder graag zien? het is en blijft dan eben hé.
maar ik ben er van overtuigd dat het nog veel te vroeg is om zo iets vast te stellen en ze veranderen nog heel fel.
kobe was ook laat met zijn praten. later als 2j hoor.
die is pas sinds deze vakantie echt goed beginnen praten.
en net zoals nolan is het op de autosnelweg ook: kijk een auto zoals mama, zoals mémé of zoals papa :)
doet me er op denken dat ik ooit een kindje in mijn klas had (2,5 dus) die ook alles kende. we hadden een weekje voertuigen. en ik had op mijn pc een powerpoint gezet met verschillende voertuigen. ipv te zeggen: een vrachtwagen, een auto, ... zei die: mercedes, bmw, ... en dat is nog altijd (nu 6j) een autofreakske maar doodnormaal kind
Twinkel
22 December 2011, 10:07
Hey Liesje,
denk da het allemaal wel klopt wa de dames hier voor gezegd hebben.
Mijn schoonzusje (is ondertussen 16) die zette diertjes op een rij tot ze 12 of zo was. En dan ging da eerste diertje een stap vooruit en dan het tweede en dan zo de rij af en dan opnieuw. Ze heeft ook wel wat structuur nodig in die zin da ze het nog steeds heel moeilijk heeft als er bv in de planning iets verandert of zo. Maar zei heeft geen autisme. Hooguit een paar kenmerken die doen denken aan, maar voor de rest een heel normale puber, alle ja in die mate dat pubers altijd zo normaal doen é.
boeleke2704
22 December 2011, 14:52
Liesje, niet aan jezelf twijfelen!!!
Jij doet dat super goed met je 2 kindjes. Als ik jouw verhalen lees krijg ik stevast een warm gevoel. Ik ken heel veel kindjes die jaloers zouden zijn op zo'n warm nestje om in op te groeien hoor.
Het feit dat je hiermee bezig bent, dat siert je ook al weer.
Maar idd, voor je eigen gemoedsrust best even laten rusten omdat hij nog te jong is om al echt die diagnose vast te stellen. En waarschijnlijk zal het gewoon iets typerends gaan zijn aan Eben; zot op auto's en liefst van al ne rode :)
Maar elke mama vergelijkt wel eens hè...
Zowel het kunnen van hun kindje(s) als hun eigen handelen. Ik twijfel ook vaak. Zo voelde ik me laatst schuldig aan Henri zijn blaasontsteking (we waren gaan kerstshoppen en dus veel in de kou...) maar HA stelde me gerust dat dat er niks mee te maken had. Ik zoek het ook altijd bij mezelf... Maar we zouden wat meer moeten vertrouwen op onze moederinstincten hè. ;)
Machteld
22 December 2011, 15:23
Dikke knuffel zusje...en echt niet aan jezelf twijfelen! je bent een super mama voor eben en benthe en je alertheid en bezorgheid siert je!
Ik belde vanmorgen trouwens nr mama en door de telefoon had Eben blijkbaar gehoord dat ik het was (stond niet op speaker) en ineens hoorde ik: etie etie en toen mama zei, jaja das je metie, zei hij "are?" (Mare) en mama vroeg dan om een kusje te geven aan metie en ik hoorde een dikke smak...*smelt!!!:)
Lijkt me echt geen asociaal gedrag hoor, integendeel!
ilseken
22 December 2011, 16:21
ma liesje toch wat lees ik hier allemaal. Ben al enkele dagen niet meer op forum geweest. (tzijn hier bij ons al van die dagen geweest die je liever niet teveel meemaakt ,pffffff mijn zusje die miskraam heeft gehad en gisteren is de papa van een goede vriend verongelukt voor mijn ouders hun deur, allé ik wijk af...)
Ik zou me idd nog niet teveel zorgen maken hoor. Er zijn nu eenmaal kindjes die liever met autootjes spelen, en goed alleen kunnen spelen. Nolan die heeft daar echt geen geduld voor om alles op een rijtje te zetten. Nolan is juist zeer actief. En zo heeft elk kindje zijn karakter. Ik denk ook dat het nu echt de periode is van de kleuren te herkennen. Nolan die doet dat dan met zijn blokken.
Ik begrijp wel dat je je misschien zorgen maakt in die symptomen van autisme,elke mama maakt zich zorgen hé. Maar iemand met autisme gaat normaal toch niet echt toenadering zoeken zoals je zusje hier beschrijft. En het praten dat komt wel. Als ik kijk naar de om haar zoontje. Die gaat net naar school en hij praat echt nog niet zo goed als Nolan, maar hij is dan motorisch veel beter. Was Eben ook geen snel stappertje? Naar het schijnt stappen ze snel of praten ze snel, maar nooit beide.
Dat komt wel allemaal en als je echt twijfels hebt of je wil medisch gehoord worden kan je altijd eens een afspraak maken met de KA hé.
Dikke knuffel meid en als er iets is je hebt mijn nummer hé
xxx
lotjen
22 December 2011, 21:11
Als ik het hier zo lees,zou dat niet iets typisch zijn voor jongetjes? Ook Lowie maakt een toren,en haalt hem dan weer uit elkaar. En dan moet alle blokjes naast elkaar plat op de grond liggen,op een effen vlak,in dezelfde richting.
Mss echt iets typisch voor mannekes!?
Trouwens Liesje,ik heb die video gezien van Eben zn eerste verjaardag,toen hij zo aan het smossen was met zn taartje enz,zo een levendig ventje!
Ik zou zeggen dat je je geen zorgen moet maken,maar ik weet dat dat bij mij ook niet werkt! Febe liep bv maar op 19 maanden,en ze is nu op haar 31maanden nog altijd niet proper (en Lowie wel). Et voilà,daar zijn de zorgen weer :)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.