Volledige versie bekijken : zwanger + werk
Noa
19 February 2008, 12:33
Heeft iemand gelijkaardige gedachtengang of een mening?
Ik ben zelf ontwerpster. Hoe groot mijn moedergevoel ook werd, mijn studies en later mijn werk ging steeds voor. Ik heb een vrij ambitieuze instelling en ga volledig voor mijn ideeën en opdrachten.Laatst kreeg ik mijn ontslag om economische redenen. Die firma vroeg soms het uiterste van zijn personeel ivm werkuren en het respect volgde niet echt. Ik ben dan gestart, tijdelijk als verkoopster in een meubelzaak. Ik besefte dat ik mezelf voorbij aan het lopen was en wou meer innerlijke rust. al je kunnen geven aan een werkgever, met gevolg stilvallen in je privéleven is niet het ideale op lange termijn.Na een fijne babbel met mijn vriend ( we zijn 7 jaar samen) hebben we besloten om te stoppen met de pil. Nu 1 maand geleden. Duidelijk een juiste beslissing want we spreken voordurend over een kindje nu.
Deze week heb ik toch nog een contract gekregen om terug te ontwerpen, maar nu in een gezinsvriendelijke firma ( 1/2 dag in week vrij, mogelijk om thuis te werken, goeie uren, financieel çava,...) Ik heb dat contract aangenomen. maar ik ben een beetje bang dat de natuur ons zeer gunstig gezint gaat zijn... is het nie raar om zo aan een nieuwe job te beginnen?
Waarom is het combineren van gezin en werk zo moeilijk?
Kan iemand tips geven hoe ik de toekomst beter kan organiseren voor mijn liefste schatje( die er nog niet is :) )
snoezel
19 February 2008, 17:37
oh noa, t is altijd moeilijk hé.
in principe kunnen ze je niet laten gaan omdat je zwanger bent maar als je in je proef zit kunnen ze er een andere reden aan geven en kan je heel moeilijk bewijzen dat ze je laten gaan omdat je zwanger bent (in het ergste geval hé)
voor hetzelfde geld reageert je nieuwe werkgever heel goed en vinden die het totaal niet erg!
zeker zal je nooit zijn tot de dag dat je zwanger bent natuurlijk.
heb je zes maanden proef?
volgens mij kan je je toekomst moeilijk organiseren omdat je ook niet weet of je snel zwanger zal zijn of niet.
ik denk dat je de normale twijfels gewoon hebt die bij het zwanger worden horen!
ik hoop dat alles snel op zijn plooi valt en wens je veel geluk met zwanger worden!
Noa
19 February 2008, 18:20
Tja, dat gaat naar het schijnt altijd samen met het moeder zijn: twijfelen en steeds de goeie keuze willen maken voor het kindje.
Ik besef dat ik lang enkel met mijn werk bezig was. Vrienden, hobby, familie en zelfs mijn vriend kwam op tweede plaats.
Nu ga ik werken in een omgeving waar het mogelijk is om thuis te werken, een familie bedrijf met symphatieke bazen ( zelf ook kinderen).
Ik geloof in het lot, dus de toekomst brengt raad hé... idd proefperiode v 6 maand.
Wij willen gauw zwanger zijn, maar de natuur kan raar doen hé.
jullie berichtjes helpen wel om er realistisch tegenover te staan.
Tot binnenkort...vandaag eerste maal foliumpilleke genomen.
spannend!!!!
rienemieke
19 February 2008, 18:24
hallo,
in principe mogen ze jou niet ontslaan omdat je zwanger bent, maar ja ze kunnen er dan natuurlijk altijd wel een draai aangeven dat het zogezegd om iets anders gaat hé!
maar ik zou mij daar ook niet druk om maken en idd er realistisch tegenover staan.
en ik hoop dat je snel zwanger bent zoals vele andere en ik zelf natuurlijk!
annabel
25 March 2008, 12:31
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje...mijn vriend en ik zouden heel graag aan kinderen beginnen. Ik ben 24 jaar en hij is er 26. We zijn al 10jaar samen en hebben een stabiele relatie. Maar ik werk ik het onderwijs als GOK leerkracht en ben nog niet vast benoemd. Ik heb dus telkens een jaarcontract. Naar volgend schooljaar toe heb ik de stap gezet om te veranderen van school. Ik heb daar wel mijn vaste uren en doe dus geen vervaging.
Weet iemand van jullie als ik nu volgend jaar zwanger wordt heb ik dan tijdens mijn zwangerschapsverlof mijn volledige loon? Ik weet dat de leerkrachten die vast benoemd zijn dit wel hebben maar niemand weet het blijkbaar voor de tijdelijken?
Mijn kinderwens gaat voor mijn job maar het zijn toch dingen die ik me afvraag.
xx Annabel
snoezel
25 March 2008, 18:29
ben je gok voor het lager of voor kleuter?
als je voor het lager gok bent: zolang je contract loopt ben je tijdens je bevallingsverlof zoals iedereen die werkt een stuk door de mutualiteiten betaald. ik denk dat het een 75% is. voor juli en augustus weet ik het niet maar stel nu dat je uitgerekend bent voor september en je contract word niet verlengd dan krijg je dop, nu als je moet stempelen denk ik wel dat er een regeling is voor zwangeren maar daar weet ik eigenlijk niets van.
ben je gok in de kleuterklas en niet immuun dan word je 9 kansen op de 10 uit de klassen gehaald en thuis gezet, misschien mag je nog mee blijven ondersteunen buiten de klassen (hangt er allemaal een beetje van af) zolang je contract loopt ben je dan doorbetaald. verlengen ze je contract naar het jaar daarna krijg je nog een 90%, anders is het ook stempelen.
hopelijk is het een beetje duidelijk.
dit is ook maar mijn opzoekingswerk van toen ik probeerde zwanger te geraken, dus sorry als er wat foutjes in staan :(
groetjes
snoezel
annabel
26 March 2008, 09:38
Hey!
Bedankt voor het opzoekwerk :-) Ik ben gok voor het lager dus zal ik niet van het begin van mijn zwangerschap thuis zitten. Als het zo zit moet ik me zeker nergens zorgen over maken. Het zijn gok uren die vrij komen omdat de leerkracht die ze nu doet terug voor de klas wil staan. De directrice van die school heeft me laten weten dat die uren dus voor mij zijn. Hun gok telling is al een paar jaar hetzelfde gebleven dus die job is daar zo goed als zeker.
In het onderwijs is het toch niet simpel hoor. Al mijn collega's zeggen dat ik moet wachten op mijn vaste benoeming voor ik aan kinderen begin maar wie weet wanneer is dat. Ik zou maar vanaf volgend jaar mijn vaste uren krijgen en dan duurt het in brussel zeker nog een jaar of drie voor je vastbenoemd bent. En zo lang kan ik niet wachten voor mijn kindje hoor....
Veel geluk aan iedereen die momenteel zwanger is!!!!!
xx Annabel
snoezel
26 March 2008, 10:17
ja annabel,
ik ken dat.
ik ben kleuterleidster in brussel. heb nu wel geluk. normaal krijg ik op het einde van het schooljaar mijn tadd en 1 jan 2009 kan ik mijn benoeming halen. maar als we dan nog aan kinderen moesten beginnen :s wij zijn er gewoon voor gegaan en mijn directie was super enthousiast. hopelijk is dit bij jou ook zo!
groetjes
snoezel
Ik werk zelf ook in het onderwijs, als kinderpsychologe dan. Ook ik ben nog niet vast benoemd, had ook geen zin om daar op te wachten, want dan kan ik nog lang wachten (ik heb voldoende uren, maar er zijn geen uren die openstaan voor benoeming). Wat ik ervan begreep is dat je dan inderdaad terugvalt op de mutualiteit, maar ik dacht dat dat 60% van je loon was? Maar heel zeker ben ik niet... Ik ga voort op wat ik zou krijgen van de mutualiteit als ik nu zou stoppen met werken ivm moederschapsbescherming (ik werk met kinderen met gedragsproblemen) en dat zou 60% zijn (en 90% als je vast benoemd bent, zo oneerlijk eigenlijk hé!). Maar mss is het eigenlijke zwangerschapsverlof toch nog iets meer?
Ik ben er trouwens nog niet uit wat ik ga doen: ik wil heel graag blijven werken, ik doe m'n job héél graag en kan m'n collega's niet missen, bovendien ben ik echt niet de persoon om thuis te zitten. Ik zou beginnen piekeren en me doodvervelen. Bovendien zit ik niet te wachten op een verlaging van m'n loon... Maar wil m'n kindje natuurlijk ook niet in gevaar brengen. Ga het er nog eens met de gyne over hebben!
rienemieke
26 March 2008, 21:23
hey
ook ik sta in het onderwijs; ik ben ook nog niet vast benoemd!
wat ik nu begrepen heb is dat ik 90% van mijn loon blijf behouden en vanaf mijn bevallingsverlof zou ik 60% krijgen ( ziekenkas gelijk wij zeggen)
ik ben wel onmiddellijk moeten stoppen van onze directeur!
groetjes
dorien
Steenbokje
19 May 2008, 15:26
Heykes!
Noa ik zit eigenlijk op dit moment een beetje in het zelfde schuitje. Ik heb namelijk een vaste job nu maar ik heb een hele mooie opportuniteit gekregen waar ik heel moeilijk negatief tegenover kan staan. Alles is een verbetering afstand thuis-werk, verlofdagen, voordelen, jobinhoud, doorgroeimogelijkheden,....
Je hebt hier ook al misschien kunnen lezen dat ook ik bij de twijfelaars zat om al dan niet te kiezen voor een baby'tje.
Ik ben ondertussen van in februari gestopt met de pil, niet zo direct om er dadelijk voor de 200% voor te gaan, maar eerst om te ontpillen en uiteraard om zo stilaan aan het idee te wennen, dit is uiteraard niet negatief bedoeld. We willen alle twee heel graag een kindje, maar ik kon niet beslissen wanneer zo het goede moment voor me was. Net nu we er alle twee uit waren en er toch stilaan voor wilden beginnen gaan, krijg ik die aanbieding.
Ik weet echt niet goed wat ik moet doen, ingaan op de aanbieding maar dan een proefperiode van 6 maanden hebben, of in mijn huidige job blijven en dan niet meer hoeven te wachten om proberen zwanger te worden.
Ik stel me de vraag wat als we toch niet "voorzichtig" genoeg zijn en ik na 3 maanden zwanger zou zijn, dat kan toch niet? hoe komt dat over bij de nieuwe werkgever? Het risico bestaat dat hij je ontslaat en er een andere reden aan geeft. Oké hij kan ook zeer positief reageren maar dat weet je nog niet direct, zeg ik dan. Ik ben zo een piekeraar op dat vlak.
Het verlangen begint toch wel groot te worden om een kindje te hebben, we zijn al een paar maanden gestopt met de pil en in het begin vrij je dan 'veilig'. Ik merk nu dat tegenwoordig het verlangen zo groot wordt dat we niet altijd even veilig vrijen.
Ik heb zo een twijfels nu om te veranderen, terwijl ik het zo graag zou willen doen en weet dat ik er nadien spijt van zou hebben mocht ik niet op die opportuniteit ingegaan zijN. Maar ja, het andere deel dan...??
liefs,
Steenbokje
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.