Volledige versie bekijken : Platte rust..
mammiii
20 February 2009, 13:57
Hoi iedereen..
Pff.. ben er nog niet goed van ma soit kzal er aan beginnen..
Gisteren ben ik namelijk trg naar de gyne geweest.
Maar het was nu geen assistente, het was de hoofd gyne.
Het eerste wat ze zei toen ze me zag ..''amai jou buik is veel gegroeid'''
Ze zei dat ze eens ging goed onderzoeken, dusja echo gedaan.Ook de baarmoeder nakijken.
Nu.. ze zei dat ik veel te veel vruchtwater heb. Het kindje is enorm actief. Maar positief actief.
Ik heb al een buik van 6 weken verder :/ ...
En het hoofdje zit nu naar boven :/ ik hoop dat het nog draait. (met de niertjes is alles prima).
Ze vroeg mij welke job ik deed, waarop ik zei dat ik een assistent ben en een zittende job heb.Maar moet wel veel verplaatsen omdat
mijn werk ook niet naast de deur is, ze zei meteen dat ik binnen 2 weken verplicht ben te stoppen.Anders zou ik een vroeggeboorte hebben. En ja ik heb ze zowieso al ,:( ,,einddatum is niet 15mei. Maar nog vroeger, welke datum wist ze niet juist.
Ik heb platte rust nodig omdat mijn buik gevoeliger zal worden.
Het was ook daarmee dat ik de schopjes minder voelde, omdat het te veel vrije ruimte heeft,(ok ja beter veel dan weinig).
Maar ik heb zo'n schrik voor mijn job te verliezen,:/ ... ik ben wel al beschermt enzo door mijn vakbond. Maar dan nog, tzit in
me hoofd. Ik zal van maart tot augustus thuis zitten.Ik zal wel nog vanuit thuis bereikbaar zijn en altijd mijne laptop bij me hebben. Want ik werk op een engels bedrijfj en die kunnen geen Nederlands.(brieven,bestellingen etc..)
Het zou lief zijn om me wat gerust te stellen.. want kgeraak er een beetje depri door.
Alvast bedankt. Xx
Mrs O.
20 February 2009, 14:23
Hey mammiii...
je moet geen schrik hebben van je werk: de gezondheid van je kindje en jij zelf primeren hé... een gyné zet je niet zomaar vroeger thuis !!
Je werk zal mss niet echt happy zijn dat je vroeger moet stoppen, mr het zijn ook geen onmensen (hoop ik) dus die zullen toch ook wel inzien dat dit een situatie is waar niets aan kan worden gedaan hé...
Trouwens, het feit dat je van thuis uit toch nog zal bijspringen is ook al goed meegenomen voor hen hé... ook niet iedereen kan/doet dat...
Rust maar goed en braaf nr dokter luisteren :) het zou zonde zijn moest je onnodig veel te vroeg bevallen...
Zeker niet depri zijn !!!! je doet wat goed is voor jezelf en je baby: das toch iets goeds??? En op je werk kunnen ze je niks maken, zoals je zegt, je bent beschermd...
kop op !!! :) xx
Bo
20 February 2009, 14:47
Meid, ze zullen je echt niet buitengooien nu hoor. Je hebt je rechten als aanstaande mama, en ook al zullen ze er mss niet zo blij mee zijn, ze hebben zich erbij neer te leggen.
1 goeie raad: goed communiceren met het bedrijf. Praat met je baas en je zal zien dat het wss minder erg is als je denkt. En zoals je zelf zegt, je blijft thuis bereikbaar. En het feit dat je dat zelf voorstelt, zal voor hun ook een geruststelling zijn (als ze je dringend nodig hebben.) ;)
Nu moet je even aan jezelf en de kleine denken... dat is t belangrijkste nu! De rest komt vast in orde hoor.
Even off-topic, maar soms vraag ik me ook af hoe ik het ooit ga moeten doen... Ik heb mijn eigen zaak, en werk alleen. Niet simpel als je plat moet liggen... ai :s
Kop op mammiii, een knuffel vanaf de andere kant van t land ;) X
mammiii
20 February 2009, 14:52
Bedankt voor jullie oppeppingen :) ..doet me goed
Xx
Kimmy
20 February 2009, 14:54
dag mammiii,
dit is mijn specialiteit :)
ze mogen je niet ontslaan om redenen die met de zwangerschap of de geboorte te maken hebben, anders moeten ze je een beschermingsvergoeding overeenstemmende met zes maanden loon betalen
als ze je ontslaan en een andere reden opgeven, moet je naar je vakbond (of een advocaat natuurlijk ;)) stappen die hen in gebreke zal stellen, mijn ervaring is dat de meeste werkgevers dan wel betalen omdat het nogal negatieve reclame meebrengt én omdat de rechtbanken vaak aan de kant van de werkneemsters staan (want het ruikt altijd een beetje als een werknemer ontslagen wordt net na bevallen te zijn...)
niet mee inzitten dus, ons Belgisch arbeidsrecht beschermt de werknemers best wel goed!
liefs
Kimmy
ka80
20 February 2009, 15:14
Het feit dat je van thuis uit wil werken wil wel zeggen dat je ermee inzit he en dat je je verantwoordelijkheid draagt, het bedrijf kan dat alleen maar als positief ervaren! Maar ik snap je angsten wel en het feit dat je je er depri door zou voelen. Ik heb dat ook. Nu heeft mijn baas (aan wie ik gevraagd had om minder te werken voor hetzelfde loon) gezegd tegen een meisje (27 jaar) dat net haar contract ging tekenen: "Het is hier geen creche he, als u denkt binnen enkele maanden zwanger te zijn is het niet de moeite uw contract te tekenen". Ronduit schandalig vind ik dat. Dit wijst duidelijk de vinger naar mij want ik was 3 maanden na het tekenen van mijn contract zwanger. Ik denk dat ik ga kunnen fluiten naar wat ik gevraagd heb. Maar mammiii, zit er allemaal maar niet mee in, het is je gyne die zegt dat je het rustig aan moet doen en dat gaat het bedrijf echt wel begrijpen hoor!! Ze kunnen niet anders trouwens,... zoals Kimmy schrijft.
snoezel
20 February 2009, 15:26
de gezondheid van je kindje komt eerst en dat verstaan ze op je werk heus wel hoor!
had ook altijd schrik om mijn werk te verliezen en ipv thuis te blijven ben ik nog zes maand op den bureau geheel vrijwillig blijven werken (kleuterjuf die eigenlijk thuis mocht blijven) en eigenlijk heeft dat er echt niets aan veranderd hoor!
neem maar je rust want je kindje heeft het blijkbaar nodig...
Kimmy
20 February 2009, 16:16
Nu heeft mijn baas (aan wie ik gevraagd had om minder te werken voor hetzelfde loon) gezegd tegen een meisje (27 jaar) dat net haar contract ging tekenen: "Het is hier geen creche he, als u denkt binnen enkele maanden zwanger te zijn is het niet de moeite uw contract te tekenen". Ronduit schandalig vind ik dat.
ik ken het Franse arbeidsrecht niet (maar ik veronderstel dat dezelfde principes gelden) maar in België mag dit in feite niet (maar ja, verschil natuurlijk tussen wat mag en wat effectief gebeurt): je mag bij de sollicitant niet polsen naar de intenties om zwanger te worden wat dat behoort tot het privéleven...
ivm thuiswerken: Mammiii, je moet dat niet per sé voorstellen, é en als je het doet moet je zorgen dat het duidelijk (schriftelijk!) vastligt wat de afspraken zijn: ben je dan aan het werk of ben je dan thuis en hoeveel werk je wel en hoeveel niet, ... geloof me, dit is belangrijk!
x
mammiii
20 February 2009, 16:16
dag mammiii,
dit is mijn specialiteit :)
ze mogen je niet ontslaan om redenen die met de zwangerschap of de geboorte te maken hebben, anders moeten ze je een beschermingsvergoeding overeenstemmende met zes maanden loon betalen
als ze je ontslaan en een andere reden opgeven, moet je naar je vakbond (of een advocaat natuurlijk ;)) stappen die hen in gebreke zal stellen, mijn ervaring is dat de meeste werkgevers dan wel betalen omdat het nogal negatieve reclame meebrengt én omdat de rechtbanken vaak aan de kant van de werkneemsters staan (want het ruikt altijd een beetje als een werknemer ontslagen wordt net na bevallen te zijn...)
niet mee inzitten dus, ons Belgisch arbeidsrecht beschermt de werknemers best wel goed!
liefs
Kimmy
Kgeloof dat de Gyne zei dat het 2x 6maand pre is als boete...Kortom jij zal het weten ee ;) xx
Kimmy
20 February 2009, 16:18
de gezondheid van je kindje komt eerst en dat verstaan ze op je werk heus wel hoor!
helaas mag je daar niet van uitgaan, bepaalde mannen snappen daar niets van
hier op kantoor ook één collega die mij lui durfde te noemen toen ik in de eerste drie maanden van mijn zwangerschap iets minder presteerde door oververmoeidheid en bij een cliënt ooit gehoord dat de baas zei "waarom moet jij borstvoedingsverlof hebben, je hebt niet eens borsten", sommige mannen zijn erg!!
maar Mammiii, die mensen zijn in de minderheid en je bent dus zeker beschermd tegen ontslag om redenen te maken met je zwangerschap (ontslag om andere redenen moeten door werkgever bewezen worden en da's zoals gezegd een moeilijk te leveren bewijs)
mammiii
20 February 2009, 16:26
Bedankt voor de belangerijke info ,iedereen.
Kvoel mij al wa meer gerust. Tzal natuurlijk wa minder zijn dat ik zolang zal thuis zijn, en dat ik zowieso al een vroeggeboorte zal hebben.
Maar alles voor het kindje he. Binnen 2 weken moet ik al trg naar Gyne, en nadien dan iedere week.
Ik ben al iemand die niet graag thuis zit :) .. en graag werkt. Maar kzal het zeker rustig aan doen, en op alles letten. xx
Miek
20 February 2009, 16:50
toen ik ging solliciteren was het eerste wat m'n baas vroeg: 'ben je van plan binnen het jaar zwanger te worden?' Hij zei het wel met een knipoog, maar ik had meteen de boodschap begrepen... tja, als je op een dienst werkt met 60 vrouwen waarvan er 9 op 10 onder de 35 jaar zijn...
Momenteel zijn we met 4 zwangeren in een team van 10! Wij moeten verplicht stoppen op 6 maanden, dus nog 11 weken en ik zit ook thuis...
Koke
20 February 2009, 17:02
Goh mammii, als je beschermd bent door de vakbond zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Mijn ma werd ooit ontslagen nadat ze een jaar heeft thuisgezeten met een depressie, de vakbond is er tussengekomen en ze hebben haar zelfs terug aangenomen.
Komt wel in orde hoor!
Kimmy
20 February 2009, 17:44
toen ik ging solliciteren was het eerste wat m'n baas vroeg: 'ben je van plan binnen het jaar zwanger te worden?'
je hebt het recht te liegen in dit geval, hij mag het immers niet vragen...
Kimmy
20 February 2009, 17:48
Goh mammii, als je beschermd bent door de vakbond zou ik me niet al te veel zorgen maken.
je bent natuurlijk niet "beschermd door de vakbond", je bent beschermd door het bekendmaken van je zwangerschap en de vakbond kan je eventueel juridisch bijstaan indien er iets zou voorvallen met je werkgever
mensen die niet aangesloten zijn bij een vakbond zijn eveneens beschermd tegen ontslag vanaf de kennisgeving van het ontslag en kunnen bij eventuele problemen terecht bij een advocaat
mammiii
20 February 2009, 17:55
Maar ik had al eens eerder gebeld naar een Sociaal bureau, en die zeiden zelfs dat als ik het gewoon zeg tegen de zaakvoerster het ook al genoeg is. :) maar heb voor alle zekerheid hier een handgeschreven brief met beide handtekeningen. (is dit genoeg)? X
ka80
21 February 2009, 11:13
toen ik ging solliciteren was het eerste wat m'n baas vroeg: 'ben je van plan binnen het jaar zwanger te worden?'
Dat heeft dezelfde (Franse) baas me dus ook gevraagd op mijn sollicitatiegesprek. Ik heb geantwoord dat ik wel kinderen wilde, zoals vele jonge vrouwen maar dat het wel niet voor direct zou zijn. Wat kon ik anders zeggen??? Als ik had gezegd, "ja hoor, binnen 2 maanden stop ik met de pil" dan had ik die job wel kunnen vergeten! Ik had eigenlijk moeten zeggen dat ik op zo'n vraag niet hoefde te antwoorden maar ja, op het moment zelf deed ik dat natuurlijk niet. Vandaar dat hij nu nog meer druk zette op dat nieuw aangenomen meisje, wat hij inderdaad als werkgever niet mag,... Hij heeft me ook de 3 laatste loonbrieven gevraagd (van het werk dat ik daarvoor deed). Ik was niet verplicht deze te geven omdat hij hier geen recht op heeft maar ja,... sommige werkgevers gaan ver en de onze deinst voor niets terug. Die vroeg me zelfs te werken tijdens mijn zwangerschapsverlof van thuis uit. Ik heb nee gezegd, 10 weken na de geboorte is echt niet veel, dan ga ik niet beginnen werken van thuis uit!
Mammiii, hou jouw kopie maar goed bij, is heel belangrijk. Als de beide kopies getekend zijn door jouw werkgever is dit genoeg, meer kan je voorlopig niet doen.
Kimmy
21 February 2009, 19:49
Maar ik had al eens eerder gebeld naar een Sociaal bureau, en die zeiden zelfs dat als ik het gewoon zeg tegen de zaakvoerster het ook al genoeg is. :) maar heb voor alle zekerheid hier een handgeschreven brief met beide handtekeningen. (is dit genoeg)? X
voor alle duidelijkheid: zeggen is voldoende maar dat ga je achteraf natuurlijk niet kunnen bewijzen!
voor andere meisjes: doe dus hetzelfde als Mammiii, wil de werkgever niet ondertekenen stuur je aangetekende brief ;) (beroepsmisvorming maar geloof me, je kan er veel miserie mee besparen)
Trinity
22 February 2009, 09:38
Hej Kimmy,
Ik wou je toch even bedanken dat je altijd klaar staat om ons advies te geven over die dingen, echt mooi van je....en ongelooflijk hulpzaam.
Met mijn baas heb ik geen problemen gehad, maar het is dan ook een familiemens. Hij vond het fantastisch nieuws voor mij, en een verstandige keuze dat ik verkoos om niet meer in het labo te staan. Als wetenschapper was hij natuurlijk minder blij, maar dat trekt hij zich niet aan. Zijn argument: als je een vrouw aanneemt in die leeftijdscategorie, dan moet je er als baas ook op voorbereid zijn dat die een dag zwanger kunnen zijn, c'est la vie. Zo, gelukkig zijn er ook andere mannelijke bazen op dit vlak. Jammer genoeg niet allemaal :(
@mammiii: Ik zou toch wel duidelijk laten aflijnen hoeveel je werkt van thuis en wanneer. Want eens je babytje er is, ga je al je energie nodig hebben.... . Misschien dat ze je niet heel de tijd bellen, maar dat is toch niet zeker he.
Fieke
22 February 2009, 10:39
probeer maar goed te rusten!
De gezondheid van je kindje gaat uieraard voor!
Goed dat je voldoende voorzorgmaatregelen treft zoals die brief!
Dan kunnen ze je niks maken!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.