PDA

Volledige versie bekijken : Koffie, thee, cola (light)

Koke
18 February 2009, 16:19
Hoi iedereen,

Ik lees overal dat je best geen koffie drinkt tijdens een zwangerschap en thee en cola zo veel mogelijk moet beperken. Dit omdat cafeïne niet zo goed blijkt te zijn.

Nu heb ik het daar nogal moeilijk mee: vroeger dronk ik liters cola light. Dit heb ik nu beperkt tot max 1 glaasje per dag en dit lukt vrij goed, maar hierdoor heb ik continu zin in een tas koffie. Voor ik probeerde zwanger te geraken, dronk ik een pot leeg op mijn eentje. Nu probeer ik het te beperken tot 2 tassen, maar dat valt me heel zwaar.

Om een lang verhaal kort te maken: wat denken jullie ervan? :)
Natuurlijk heb ik het ervoor over om al wat slecht is te laten tijdens een zwangerschap maar 9 maanden water drinken, vrees dat dat me niet gaat lukken.

Leuk detail: toen ik tegen m'n schoonzus zei dat ik constant zin heb ik koffie vroeg ze "Je bent toch niet zwanger" en ze weet absoluut niet dat we aan het proberen zijn, maar zij was echt koffieverslaafd tijdens haar 3 zwangerschappen ;)

Mrs O.
18 February 2009, 16:27
Ik ben occasionele koffiedrinker mr drink nu meestal Déca... als ik koffie drink hé.. is mss 4 à 5 keer per week...
Wel elke morgen een theeke op het werk zoals ik al jaren doe :) anders raak ik ni in gang...

En dronk vroeger ook massa's cola light... drink nog elke dag cola light, mr vele minder (1 blikje per dag gewoonlijk)... Ons mama zit altijd te zagen als ik cola drink: het zou wee-opwekkend kunnen zijn... Ik drink water, limo, fruitsap, cola,... alles waar geen alcohol inzit eigenlijk...

Mr aangezien jij nog niet zwanger bent koke zou ik me er nu toch ni te veel van aantrekken ze... Als je op alles moet afgaan is BIJNA NIKS goed tijdens een zwangerschap... beetje opletten kan nooit kwaad...

sunshine
18 February 2009, 16:32
Het schijnt dat koffie niet goed is omdat het ervoor zorgt dat je vitaminen minder goed opneemt, en die vitaminen zijn juist belangrijk voor je kindje.

Mrs O.
18 February 2009, 16:44
ah da wist ik nog ni :)

dus leve mijn dagelijkse omnibionta dosis en mijn mandarijntjesverslaving :D

Trinity
18 February 2009, 18:04
ik heb ook lang een cola en koffie verslaving gehad. Sinds ik zwanger ben drink ik 1 kop koffie s morgens, om mij wakker te houden. En als ik later nog zin in koffie heb, dan neem ik decaf. En maximaal 1 blikje cola. Heb het er minder moeilijk mee dan gedacht :)

ka80
18 February 2009, 20:06
Ik vind water superlekker sinds mijn zwangerschap. Raar he, had dat nooit gedacht. Ik verkies water boven coca cola of fruitsap, limonade,... terwijl ik voor mijn zwangerschap echt graag cola light en koffie dronk. Je kan thee en koffie drinken maar best niet te dicht bij de maaltijden, want dat belemmert voornamelijk de ijzeropname (terwijl vitamine C de ijzeropname bevordert: dus beter een fruitsapje bij je maaltijd dan koffie achter de maaltijd). Als je je lichaam even de tijd geeft na een maaltijd om de vitamen op te nemen mag je dat dus wel drinken. (Maximum 3 tassen koffie per dag zeggen ze hier in la France) saluuut

lies
18 February 2009, 20:32
ik heb de eerste weken massa's cola gedronken, aangezien dat het het enige was dat mijn misselijkheid weghielp. nu is dat beter en drink ik water.

en heel occassioneel een glaasje wijn, als we uitgaan (dat doe ik nog maar sinds ik voorbij de twaalf weken ben). Een ontspannen mama die geniet is beter, dat heb ik hier op de site gelezen :) http://babyplaza.be/blog/index.php?topicId=129

Lottebol
18 February 2009, 21:11
Een kleine noot bij het drinken van thee.
Er zijn twee soorten thee: echte thee (waar theïne inzit) en infusies. De laatste bevatten geen theebladeren en dus ook die zogenaamde theïne niet. Onder thee valt enkel groene en zwarte thee, geloof ik, al de rest zijn infusies (rozenbottel, citroen, munt, kamille,...)
Volgens mij is het drinken van infusies dan ook helemaal ok tijdens een zwangerschap. Of ben ik mis?

Plouchke
18 February 2009, 21:16
geen idee :)
wat zijn nog zoal dingen die je beter niet eet tijdens de zwangerschap of waarmee moet je nog oppassen?
Bv rauwe groenten moet je zeer goed wassen voor het eten,
Helpt het ook om voor de zwangerschap al bepaalde dingen meer of minder te eten denken jullie?

lies
18 February 2009, 22:44
Je gaat al 9 maand moeten opletten eens je zwanger bent, laat het nu nog maar een beetje....de eerste weken is er sowieso geen direct contact met bloedbaan mama en baby.

en eens je zwanger bent: ik denk dat je gewoon niet te obsessief moeten stressen over vanalles. Een mama met stress is één van de slechtste dingen voor een baby. Veel erger dan af en toe een kop koffie of thee.

opletten moet je met
- alcohol: meer dan zeven eenheden per week is aangetoond schadelijk. Meer dan 2 eenheden per 24 uur is ook schadelijk. Over al de rest zegt men "het zal wel niet goed zijn" maar er zijn geen duidelijke bewijzen
- rauwe groenten, kattenbakken, ...: ivm. toxo => enkel als je niet immuun bent
- kleine kindjes: opnieuw als je niet immuun bent voor dat waarvan ik de naam ben vergeten
- rauwe eieren, kaas van ongepasteuriseerde melk, ...=> ivm. lysteria. Maar ook dat is relatief, hoor
- sigaretten: roken is sowieso slecht. bij zwangere vrouwen veroorzaakt het lager geboortegewicht en in vroeg stadium verhoogde kans op MK.
- te veel koffie, te veel cola, te veel suiker, te veel vet, te veel....

Conclusie: alles met mate, rustig met alcohol, niet uit de kattenbak eten, handjes wassen na het verversen van een pamper en stoppen met roken. En voor de rest: vooral ontspannen zijn.

Koke
18 February 2009, 23:05
Allemaal bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik geniet nu gewoon nog even verder van mijn tasjes koffie en glaasje cola en zodra ik zwanger ben, zien we wel verder. Maar alles met mate hé!

Ivm de toxoplasmose: zou een caviahok en een kippenhok verschonen ook kwaad kunnen? Heb nl cavia's en kipjes én één van de hobbies van mijn hondjes is in de tuin op zoek gaan naar kattenstr**nt.

lady bug
19 February 2009, 00:06
indien je zwanger bent zou cola light niet goed zijn. dat heb ik me toch laten vertellen. de suikervervangers zouden erg ongezond zijn voor je kindje. dus dan drink je beter gewone cola

sunshine
19 February 2009, 09:30
Dat van die kindjes, Lies, is cytomegalievirus ;-).

Evelyn
19 February 2009, 16:57
Iedereen doet ermee wat ze wil natuurlijk, maar ik vind het soms toch allemaal zwaar overdreven. Zoals lies zegt...alles met mate...
Als je per dag al geen glaasje cola light en/of thee meer moogt drinken, is het toch wel vergekomen...Dan denk ik dat de enige manier om gezond te zijn is om u op te sluiten in een steriele kamer ofzo. Als er één ding is dat tegenwoordig ECHT gezond is, dan is het de buitenlucht wel...
Je mag daar allemaal niet zo zwaar over nadenken...Vroeger deden ze dat ook niet...

sunshine
19 February 2009, 17:03
Ja 't is waar, 't enig waar ik echt zou opletten is dat je geen kattenbak uitkuist en verse groenten goed spoelt. De kans dat je iets krijgt is toch hoe dan ook klein en als je iets krijgt is de kans nog altijd klein dat er dan ook iets scheelt met je kindje...

mammiii
19 February 2009, 17:05
Qua roken zeiden ze tegen mijn vriendin dat ze niet mocht stoppen . :/ .. anders kon ze meer stress daardoor krijgen ofzoiets en doorgeven naar het kindje . Nuja ik ben geen roker..nooit geweest. En alcohol moet ik niet hebben want krijg er zeer in me hoofd van. Maar da vettig eten..hmm :p met mate ja .

Plouchke
19 February 2009, 17:16
Inderdaad, ik vind het soms ook wel wat overdreven waar je allemaal op zou moeten letten, maar voor je kindje doe je natuurlijk alles, en ik kan me voorstellen dat je je dan rap schuldig zou voelen als je je niet aan die dingen houdt.
Mijn moeder zegt ook dat ze vroeger alleen zeiden: niet roken en beperkt alcohol drinken.
En als ik nu mijn schoonzus hoor, die mag precies NIKS meer eten!!! Maja in haar plaats zou ik wssch hetzelfde doen, je wilt tenslotte echt wel het allerbest voor je kindje!

ka80
19 February 2009, 18:13
Ivm de toxoplasmose: zou een caviahok en een kippenhok verschonen ook kwaad kunnen? Heb nl cavia's en kipjes én één van de hobbies van mijn hondjes is in de tuin op zoek gaan naar kattenstr**nt.
Nee, kan geen kwaad! Mag je verschonen zoveel je wil. Zolang je zelf niet actief op zoek gaat naar kattenstr**nt en die taak overlaat aan je hond is er geen probleem.

Kruidenthee is goed, mag je liters van per dag drinken en jullie hebben gelijk, je moet je wat laten gaan! Anders geraak je helemaal opgedraaid en kunt ge inderdaad in een steriele kamer terechtkomen maar dan voor een andere reden, haha. Af en toe eens een koffietje, cola'tje, theetje (mét het koekje erbij uiteraard) maar alcohol drinken doe ik echt niet. Ik kan heel erg genieten van een glaasje rode wijn maar ik raak geen druppel aan nu, tijdens mijn zwangerschap.

Plouchke
19 February 2009, 20:19
Hoe zit dat nu eigenlijk met alcohol?
Kan je daar beter NIKS van drinken? Of kan een glaasje per dag helemaal geen kwaad???

ka80
20 February 2009, 13:33
Ik ben van mening dat je tijdens de zwangerschap beter niets drinkt, één glaasje per dag lijkt me echt te veel maar anderen zullen er anders over denken. Héél sporadisch eens een glaasje zal wel geen kwaad kunnen denk ik. Zolang je niet zwanger of niet overtijd bent zou ik me er niets van aantrekken hoor. Groetjes

tweety18
22 February 2009, 14:45
De eerste 3 weken van de zwangerschap is er idd geen uitwisseling in de bloedbaan van mama en baby. Zolang je koffie matigt, en alcohol sporadisch drinkt, kan het geen kwaad.
Roken (geen pakje natuurlijk, max. 5/dag) is minder erg als de stress dat je niet kan roken voor de baby. Das natuurlijk ieder zijn eigen keuze. Roken is niet gezond uiteraard.

Trinity
22 February 2009, 16:54
Iedereen doet ermee wat ze wil natuurlijk, maar ik vind het soms toch allemaal zwaar overdreven. Zoals lies zegt...alles met mate...
Als je per dag al geen glaasje cola light en/of thee meer moogt drinken, is het toch wel vergekomen...Dan denk ik dat de enige manier om gezond te zijn is om u op te sluiten in een steriele kamer ofzo. Als er één ding is dat tegenwoordig ECHT gezond is, dan is het de buitenlucht wel...
Je mag daar allemaal niet zo zwaar over nadenken...Vroeger deden ze dat ook niet...
K vind dat je volledig gelijk hebt. In het begin vroeg ik mij ook heel de tijd af, mag ik dit, mag ik dat,..... ? Ben daar mee gestopt en ga op mijn gevoel af. Mijn lichaam vertelt mij trouwens vrij goed wat ik nodig heb, heb plots enorm veel zin in fruit en melk....at en dronk ik vroeger nooit. Hier in Denemarken denken ze daar ook zo diep niet over na, je mag zo goed als alles eten. Natuurlijk raden ze wel aan om 6 stukken fruit en groenten te eten, max 3 kopjes koffie of dergelijke en gevarieerd eten, vooral veel vis. Maar euh, de Belgische buitenlucht gezond? Daar heb ik sterke bedenkingen bij .....tenzij misschien aan zee en in de limburg.

indien je zwanger bent zou cola light niet goed zijn.
is ook niet goed als je niet zwanger bent....maar ook hier de regel van maten he