PDA

Volledige versie bekijken : Op het potje...

Jesterke*
10 September 2011, 08:16
Hey, vanaf wnn leren jullie je kleintje op het potje gaan?

lotje
10 September 2011, 12:57
ik heb zo april zoiets denk ik een potje gekocht en gewoon op de wc gezet zodat ze het kon leren kennen, ze ging er dan gewoon met haar broek aan opzitten als ik ging plassen en ik zei dan altijd ja Luana ook pipi doen zodat ze wist waarvoor het diende
en dan vanaf de grote vakantie ben ik begonnen met haar op regelmatige tijdstippen erop te zetten (smorgens als we opstaan, na elk dutje, voor het bad, slapengaan) maar das tot nu toe nog geen succes
als het rond haar 2 jaar nog altijd geen succes is ga ik wel eens intesief beginnen trainen met sponse broekjes vind ik de beste methode

boeleke2704
10 September 2011, 15:18
Henri gaat nu ook af en toe eens op het potje zitten met zijn kleren aan. Volledig op eigen initiatief. Ik maak er nog gene praat van.

_liesje_
11 September 2011, 09:36
Eben ook... Gisteren nog bij men zus, zo grappig!! :)
Eens we thuis zijn van zee, gaan we er ook mee beginnen, smorgens en na dutjes... :D

tiger
11 September 2011, 11:05
Bij ons staat het potje ook al geruime tijd op de wc. Als hij met ons meegaat heeft hij er ook veel interesse in. Hij gaat er altijd opzitten en we zeggen dan waarvoor het dient. Maar ik weet niet of hij het begrijpt, ik denk eerder dat het voor hem een stoeltje is. Hij zegt er wel potje tegen. Alfa we boven naar wc gaan, gast staat nog geen potje en dan vraagt hij er wel naar.
Hij zegt ook meestal paper alfa hij kaka gedaan heeft en beseft ook als hij pipi doet, dat hebben we gemerkt als hij met het warme weer buiten maakt rond loopt.

Maar als we hem zijn broek en pamper uitdoen en zo op het potje zetten wil hij niet.hij staat dan onmiddellijk terug recht. Dus ik denk dat het hier nog wat te vroeg is om eraan te beginnen.

Jesterke*
11 September 2011, 12:36
ik denk toch dat ik een in huis ga halen en eerst zien hoe ze er mee omgaat

Bo
13 September 2011, 09:56
Bij ons staat het potje al laaaang in de living. Eerst was het vooral leuk speelgoed ;) Is een mooie hoed hoor :D
En stilaan begon dat om te slaan in interesse, hij gaat er al een hele tijd opzitten, eerst met kleren aan, dan zonder kleren aan en tot plots die toevallige plas eens daar is. Nu zijn we volle bak bezig met de zindelijkstraining en dat verloopt heel erg goed. Hij loopt al volle dagen zonder pamper om met maar heel af en toe een ongelukje maar meestal voelt hij het al aankomen.

Je kan het proberen, niks forceren, willen ze niet dan willen ze niet. En als het lukt, mag je fier zijn hoor! :)

lotje
16 September 2011, 20:46
Luana speelt zo met mijn voeten he ale ja ik weet het ni...
gisteren had ze kaka gedaan in haar pamper en zoals ze al een hele tijd doet komt ze mij dat altijd flink vertellen en loopt ze al naar de verzorgingstafel voor een andere pamper
ik doe hare pamper dus uit en ze vraagt pipi pot dus ik huh??? wa vraagt ze nu dus ja keifier zet ik haar opt potje en ja hoor een miniplasje!! ik keiblij heb ze wel doodgekust en ze was zelf zo fier ni te doen!!! dus ik dacht ja ik laat haar pamper uit doe haar sponse shortje aan en laat ze zo wa rondlopen en zet ze de rest van de avond regelmatig opt potje nimmer wille he!! telkesn ik zeg kom we gaan pipi doen opt potje krijg ik een regelrechte NEE!! ok ni aan te doen nimmer geforceerd
vandaag staan we op ik vraag ga je pipi doen op potje? ja ok ik zet ze erop wil ze weer ni blijven zitten... ja hallo wa ist nu???? ik dacht kom ik hou effe vol doe ze weer geen pamper aan maar sponse broekje en ze loopt regelmatig zelf naart potje en probeert haar broekje af te trekken gaat zitten en ja pipi daan ma dan was er niks in!!! en zo de hele voormiddag wa moet ik daar nu van denken??? is ze klaar?? rammelt ze me mijn voeten???
in de klas heb ik al zoveel kinderen droog gemaakt en bij mijn eige kind heb ik het moeilijker hoe gek is da???

Twinkel
17 September 2011, 08:32
@Lotje, ik denk da je gewoon nog heel erg vroeg bent. Luana is nog geen 2 é. De meeste kindjes worden pas droog na hun tweede. Ik zou nog even de pamper aan laten en als ze vraagt voor het potje dit wel doen. Maar iets kleinere stapjes nemen denk ik...

Bo
17 September 2011, 11:26
Hier is dat ook zo begonnen hoor Lotje. Ik heb hem altijd gewoon laten doen. Zelfs nu nog, en hij is eigenlijk bijna droog kan je zeggen, als hij niet wilt, wilt hij niet en ik forceer niks. Plast hem in zijn broek, dan merkt hij dat wel ;) Hier gaat dat goed zo, bijna als vanzelf. Wel nog accidentjes hoor, maar ik lig daar niet van wakker.
Laat haar maar even verder doen zo, het komt echt vanzelf wel. Voor hetzelfde is ze binnen een paar maand al helemaal droog.

M'tje
18 September 2011, 21:53
Hier natuurlijk nog véél te vroeg, maar Renéetje zegt het wel al als ze kaka gaat doen / gedaan heeft ;-) Vind ik wel positief.. We vragen het haar ook als we verse pamper aandoen: "heeft Renéetje kaka gedaan?" en dan schudt ze nee, of ze zegt "kaka" en dat is dus van ja ;-) Ze is er zelf mee begonnen en zo maken we het beetje tot een spelletje.

Als wij naar toilet gaan, weet ze ook al dat dat voor kaka / pipi is ;-) Heeft ook zo zijn nadelen: overlaatst moest ik dringend plassen in de winkel (ja als er zo een bolleke op uw blaas zit te duwen, moet je te pas en ten onpas gaan) en ik ging dus met deur op kiertje zodat ze me zag. Zij superluid: mama kaka?! Hmmm, genant, maar gelukkig was er niemand in de buurt!

Het potje gaat hier dus nog wel een aantal maanden wachten hoor, niets forceren. We zullen het wel merken als ze interesse toont denk ik!

Jess
20 September 2011, 12:50
Ik denk dat ik in november het potje ga boven halen Mathis zal dan 18 maand zijn en hij kan er dan aan beginnen wennen, we zien wel en idd niets forceren dat werkt alleen maar omgekeerd.

boeleke2704
21 September 2011, 13:50
Awel, dat had ik ook in gedachten Jess. Tijdens het Allerheiligen verlof... 18 maanden lijkt mij een mooie leeftijd om het te leren kennen. Maar nog geen echte training hoor.
Nu leert hij het al bij de oma en de opa kennen. Daar staat een potje voor zijn nichtje (die sinds kort volledig droog is: 2;7 jaar)
Zo leuk als hij er ook eens op gaat zitten :)

Ook hier zegt ie af en toe als er kaka in de pamper zit, maar niet systematisch hoor. Ik benoem wel altijd duidelijk wat er in de pamper zit.

Het is overduidelik te zien als Henri kaka aan het doen is. Hihi.
En dan speel ik er wel METEEN op in.
Als ik merk dat het gedaan is, dan zeg ik 'Henrike kaka gedaan!?' en stuur ik hem naar boven voor 'n propere pamper. Heel fier gaat ie dan de trap op :)

Trinity
21 September 2011, 13:54
mja, tibeau die antwoord op die vraag gewoon nee, omdat hij druk aan het spelen is en geen propere pamper wil :rolleyes:

Trinity
21 September 2011, 13:55
hier zijn we dus nog vér van de zindelijkheidstraining :) Die wil zelfs niet op het potje of op de wc gaan zitten.

boeleke2704
21 September 2011, 13:59
Neen? Wil hij er nog niet van weten?
Ik ben blij dat zijn nichtje er is en hij haar ziet doen met het potje.
Daar heb ik zijn interesse aan te danken denk ik.
En nu gaat ie er ook graag eens opzitten; met kleertjes aan hè.
Benieuwd hoe het verder zal verlopen.

boeleke2704
21 September 2011, 14:02
Ik hoorde gisteren op de radio dat we te weinig tijd in de zindelijkheidstrainig van onze kinderen willen steken. De kinderen worden steeds later en later zindelijk...
Maar sorry, ik vind dat de druk tegenwoordig zo hoog ligt op onze kinderen!!! En dat kan ook niet goed zijn, werkt averechts denk ik.
Pff, kan toch niet dat elk kind dat naar de kleueterschool mag gaan zindelijk is. Maar dat verlangen ze wel...

Mieke
21 September 2011, 15:24
Ik denk dat er wel iets van klopt hoor. Je moet het vergelijken met vroeger, toen de gezinnen nog waren: papa gaan werken en mama thuis. Toen hadden de ouders ook meer 'tijd' om hun kindjes dat thuis te leren. Maar nu moet je al met 2 gaan werken om alle onkosten te kunnen betalen, de druk op een gezin is groter en ik denk dat je als ouders zoiets als zindelijkheid misschien wel wat uitstelt omdat je 's avonds niet ook nog eens de hele tijd pipi en kaka wil kuisen :-) Alé, ik ben maar een uitleg aan het zoeken vanwaar het zou kunnen komen hoor. Overlaatst hoorde ik iemand vertellen dat haar dochtertje van 18 maanden thuis niet zelf mag eten omdat ze die rommel niet wil opkuisen, maar op de crèche eet haar dochtertje dus wel zelf. Ik vind dit flauwekul, maar misschien zijn er wel meer zo'n ouders hè.

Twinkel
21 September 2011, 15:29
@boeleke: die resultaten komen uit een bevraging van creches in een onderzoek van universiteit antwerpen. Naar het schijnt zouden er veel ouders de zindelijkheidstraining overlaten aan de creche of om, die op hun beurt vinden dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Waar ik ook mee akkoord ben.
Er werd ook gezegd dat veel mensen twijfels hebben over hoe aanpakken en dergelijke meer. Hiervoor werd er deels schuld gelegd bij het woord 'training'. Dat maakt dat het een hele opgave lijkt. Terwijl het eigenlijk een natuurlijk proces is dat je als ouder/opvoeder slechts mee kunt begeleiden. Er wordt toch ook niet gesproken over 'voedseltraining' maar elk van ons heeft zijn kindje toch ook van het lepeltje leren eten...

Ik denk dus dat op zich de onderzoekers wel correct zitten als ze vragen hebben bij de omgang met zindelijkheid binnen zowel de gezinnen als de creches en om's.

Deze zomer hebben deze onderzoekers ook in heel wat creches observaties gaan rond zindelijkheid en ik denk dat er einde van het schooljaar of einde volgend schooljaar een thesis van geschreven zal worden voor universiteit antwerpen. een vriendin van mij die is afgestudeerd als arts heeft deze zomer daar mee voor gaan observeren.

tiger
21 September 2011, 15:35
Mieke, je hebt ergens wel gelijk denk ik.
Als je de potjestraining wil doen tijdens een niet-vakantie periode moet dit al goed afgestemd worden met de creche, want dat enkel 's avonds doen heeft volgens mij geen nut. Daarom wordt het misschien te vaak uitgesteld tot een beter moment voor de ouders. Maar dan is het ideale moment voor het kindje misschien al voorbij en heeft hij/zij er geen zin meer in.

Ivm het niet mogen zelf eten, goh ik ben er nu ook geen held in om Jarne heel het huis te laten volhangen met eten. Hij eet wel zelf hoor, maar sommige dingen laat ik toch niet toe. Gisteren bv wou hij zijn soep zelf met een lepeltje eten (hij drinkt dit altijd flink uit een bekertje) en dat mag hij dus niet. Voor de lepel in de mond is, ligt heel de soep over de tafel, zichzelf en de grond. Hij is nog echt te jong om soep te eten met een lepel en mag dat dan ook niet van mij.

Mieke
21 September 2011, 15:40
Ivm het niet mogen zelf eten, goh ik ben er nu ook geen held in om Jarne heel het huis te laten volhangen met eten. Hij eet wel zelf hoor, maar sommige dingen laat ik toch niet toe. Gisteren bv wou hij zijn soep zelf met een lepeltje eten (hij drinkt dit altijd flink uit een bekertje) en dat mag hij dus niet. Voor de lepel in de mond is, ligt heel de soep over de tafel, zichzelf en de grond. Hij is nog echt te jong om soep te eten met een lepel en mag dat dan ook niet van mij.

Wij houden ons Kaat haar bekertje vast, dan gaat het wel. Hier vliegt er soms wel eens eten door de lucht, maar ja, dat hoort er bij zeker :-)

tiger
21 September 2011, 15:43
Hij drinkt perfect van zijn bekertje soep, maar nu wilde hij gewoon een lepel omdat ik mijn soep met een lepel aan het eten was.

En dat het bekertje door de lucht vliegt, dat hoort er bij mij niet bij, daar zou ik niet mee opgezet zijn.
Maar ik weet dat ik daar een beetje te fel in ben hoor, ben nogal perfectionistisch op mijn huishouden. Ik moet wel zeggen heb al een hele weg afgelegd sinds jarne er is :o

tiger
21 September 2011, 15:44
Oei, je zin verkeerd gelezen, eten dat door de lucht vliegt, geen bekertje soep :-)
Jarne gooit idd ook al eens met zijn boterham ofzo, maar we zijn daar wel streng op. Maar dat kan ik nog wel verdragen ;)

boeleke2704
21 September 2011, 16:04
Klopt idd wel, denk ook wel dat er vandaag de dag meer ouders zijn die hun hoop op de crèche of OM zetten wb potjestraining. Denk dat we daar idd wel eerlijk in mogen zijn tov vroeger. Maar ja, het kwam zo veralgemenend op me over.
Ben er nog niet eens mee bezig, maar voelde me al aangesproken ;)

Oei, dat is wel erg, een kindje dat niet alleen mag eten om geen rommeltje in huis te hebben...
Ik heb nu ook niet graag dat Henri met z'n eten gooit of opzettelijk knoeit of zo.
Maar hier eet ie zelf soep met een lepeltje. VEEL geknoei natuurlijk, maar ik merk al vooruitgang!!! :) Ik doe hem steeds een schortje aan en ja, dan vliegt dat erna in de was. Moet er wel bijzeggen dat hij enkel water uit een beker wil drinken, dus ja...
We lepelen even samen en dan gaat ie alleen verder.

Mieke
21 September 2011, 16:46
Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook liever geen eten in het rond vliegen hoor :) Ik kuis namelijk niet graag :) Maar af en toe gebeurd het toch, soms doet ze het met opzet, maar soms echt nog ongecontroleerd. Ik merk ook wel hoe meer je ze zelf laat doen hoe beter het gaat. Ons Kaat is 2 maanden geleden begonnen en eigenlijk doet ze het nu al zeer goed. Rijst is nog moeilijk maar voor de rest doet ze het prima. Met puree en yoghurt moeten we zelfs niet meer helpen. Stukjes vlees neemt ze meestal met haar handje, gaat blijkbaar toch nog gemakkelijker.

Twinkel
21 September 2011, 16:47
Hier mag Tibo ook alles zelf proberen. en als dat macaroni met ham en kaas met de handjes betekent, dan is da maar zo. Hij hangt dikwijls helemaal vol da hij gelijk het bad ingaat. Als we kort daarna nog weg moeten, dan geven wij het hem wel.
En wa betreft de grond, ik heb een vegertje en blik aan de verzorgingstafel hangen da we gelijk kunnen opkuisen.

tiger
21 September 2011, 17:17
Jarne eet ook volledig zelf hoor. Naar als hij te veel begint te knoeien, en daarmee bedoel ik spelen met het eten niet per ongeluk knoeien, dan neem ik het wel over.

We zijn een beetje off topic aan het gaan :-)

lotje
22 September 2011, 20:00
vandaag na het werk komen luana en ik thuis: ze is heel fijn aan het spelen maar komt opeens naar mij toe gelopen mama pipi pot!!! ik denk ja ze is weer me mn voeten ant spelen he doet ze altijd dan zet ik haar erop en doet ze niks dus ja ik denk proberen maar he doe haar pamper uit en zet haar opt potje en ja na 2 min staat ze weer recht pipi daan! ik denk ja niks he ik ga naar haar toe en doe haar broek terug aan en ik kijk gewoon ni int potje omda het anders ook niks is en iets later int voorbijlopen zie ik daar dus ne keigrote plas in!!! ze had dus wel keiflink int potje geplast en voor het eerst geen miniplas ma een dikke plas!! ikke keifier :)
wel grappig dak haar eerst ni wou geloven hihi

Jess
22 September 2011, 20:04
Who hoe flink!!!

cocelinetje
23 October 2011, 05:46
Gisteren een groot moment :) Lander heeft voor de eerste keer pipi gedaan op het potje bij de oma en opa :) Ik denk dat ik stilaan mag beginnen met de potjestraining want een pamper verschonen is een regelrechte ramp.

Hoe beginnen jullie eraan? Zonder pamper in huis rondlopen? Met onderbroekje aan? Ik heb er geen flauw idee van :)

Jess
23 October 2011, 13:32
In de creche waar ik werk pakken we het zo aan,
de kindjes worden eerst voor het slapen gaan en na het slapen op het potje gezet, thuis kan je dat ook 's morgens en 's avond doen, als ze daar regelmatig pipi doen, gaan ze er tijdens de voormiddag nog eens extra op. Als we dan ondervinden dat de pampers droog blijven tussen de potjes bezoekjes door, word de pamper uitgelaten en lopen ze rond in een onderbroekje ofzo, iets makkelijk. Dan vragen we regelmatig eens of ze gaan pipi ofzo moeten doen!
Zo doe je het geleidelijk aan, zonder al te veel ongelukjes!
Je kan ook direct de pamper aflaten maar dan ontstaan al een makkelijker ongelukjes en dat is niet zo stimulerend! Je wordt dan wel niet boos maar kan het ook niet echt goed prijzen!
Als ze in de creche pipi doen mogen ze een stickertje pakken...

boeleke2704
23 October 2011, 20:42
Henrike zei vandaag al ELKE keer (3x) als ie kaka had gedaan 'kaka'.
Ik vroeg dan 'Heb je kaka gedaan? Dan gaan we een propere pamper aandoen hè.' en hop... meneertje ging aan de trap staan richting badkamer.
Zal ik er maar eens werk van maken om een potje in huis te halen?
Nu, ik zou nog niet meteen de trainig opstarten, gewoon ter kennismaking.
Volgende week is het verlof, lijkt me een goed moment, maar we gaan naar de ardennen. Midweekje weg. Misschien toch niet zo'n best moment om den intro van het potje daar te maken?

ka80
23 October 2011, 21:27
Nee, best thuis doen denk ik, in een vertrouwde omgeving.

Hier een regelrechte ramp,... We zijn sinds vandaag officieel begonnen met de pipi-training en hij heeft 5 keer in zijn broek gedaan, waaronder 1 keer kaka waar hij dan ook ingestapt is want het viel op de grond, 3 kaka-stapjes op de grond als gevolg en een mooie drol. Daarna heeft hij 2 keer na elkaar op de schouders van zijn papa pipi gedaan. Er waren werken bij ons in de straat, met vrachtwagens, pompen en tractors (serieus waterprobleem) maar Nolan vond het geweldig en wilde blijven kijken. Papa voelde het 2 keer heel warm worden in zijn nek,... Hij heeft geen enkele keer pipi op het toilet gedaan en wilde er ook helemaal niet op. Ik wil hem ook niet forceren en hem erop zetten tegen zijn wil,... echt niet simpel hier. Hij zegt al wel héél lang wanneer hij pipi en kaka doet en een kakapamper moet DIRECT uit maar verder is er geen beweging of interesse voor het toilet. Ik hoop echt dat de komende dagen beter gaan gaan.

Das echt wel goed van Luana! Zo snel al! x

Bo
25 October 2011, 10:49
Hier loopt het ook minder goed de laatste tijd, hij doet het erom gewoon. Hij is zo goed als droog, maar hij vertikt het de laatste tijd, plast expres in zijn broek om de reactie te zien, wilt niet op het potje behalve bij omkoperij :rolleyes: en is vies van zijn kaka. Zucht.
Hier is dus de terugval bezig :rolleyes: het ging tè goed. Ik laat het nu even zo, doe hem terug meer zijn pamper aan en vermijd discussies. Ik vraag het hem elke keer en doe het terug zoals in t begin, wilt hij, goed, wilt hij niet, ook goed. En toch gelijk gisteren is hij de hele dag droog gebleven in de crèche. Hij speelt met mijn voeten denk ik ;) Ach, ooit zal t wel lukken zeker, hij is nog klein è.

sunshine
25 October 2011, 10:54
Wij hebben het potje ook uitgehaald, hij weet al goed waarvoor het dient. Hij heeft het eerst helemaal onderzocht, daarna komt hij met een boekje op zijn potje zitten als ik op toilet zit en gisteren is hij op zijn potje gaan zitten terwijl hij kaka deed in zijn pamper :), maar op zijn blote poep op het potje zitten dat gaat nog niet, dan begint hij te wenen.

@Bo: dat zal inderdaad wel een fase zijn hoor, dat zal wel terug beteren.

Koke
25 October 2011, 13:37
Ruben begint ook te wenen als je hem in zijn blootje op het potje zet, maar met kleren aan doet hij niet liever. Als we zelf naar het toilet gaan, loopt hij achter ons aan "pipi, pipi" en dan moet je hem op zijn potje zetten.
Voorlopig houden we het daar ook bij. Hij is nog klein en we willen niks forceren.
Sinds enkele dagen komt hij het ook zeggen als hij kaka heeft gedaan, dus het besef begint er wel te komen.

Nog een vraagje: heeft er iemand het potje van Quax? Ons hadden ze dit aangeraden omwille van de vorm en omdat je het later ook kan gebruik als WC-verkleiner en opstapje. Tis wel een muzikaal, maar ik steek er geen batterijen in want kben daar zo geen voorstander van.
Nu is het probleem: we hebben Ruben er al 2x maal in zijn blootje opgezet en we moeten echt moeite doen om zijn piemeltje er mee in te krijgen. Mss daarmee dat hij er nu niet meer in zijn blootje op wil? Iemand ervaring mee of zet ik hem er mss gewoon niet goed op?

ilseken
25 October 2011, 18:18
Hey Koke

Hier hetzelfde probleem met Nolan, ik dacht misschien moet Nolan nog wat groeien dat hij beter met de voetjes op de grond kan en zo meer naar achter zit.
Tegen mij hebben ze al gezegd dat je hun piemeltje moet tegen houden.
Ik had al eens gevraagd bij de OM maar zij heeft daar geen probleem mee voor haar zoontje.
Heb nog een potje staan op zolder van ander merk, ik ga deze eens boven halen, misschien dat hij dan wel gemakkelijker op potje gaat.

Hier is het ook enorme interesse in pipi doen en op potje gaan met kleren aan, maar eens de pamper uit is het vrij snel gedaan, alhoewel dat er geen pipi in het potje is ;)
Ik ga niks forceren, we zullen wel zien wanneer de tijd rijp is.
Nolan komt nog niet zeggen wanneer hij kaka gedaan heeft, als je het hem vraagt zal hij wel nee zeggen als het niet zo is, maar de ja als het wel zo is komt nog niet.
Ik heb ook niet de indruk dat hij daar last van heeft van een vuile pamper, begrijp ik totaal niet hé...brr moet toch maar een raar gevoel zijn aan je poep :)

snoezel
25 October 2011, 21:06
ik heb het hier bij kobe aangepakt zoals jess het beschrijft.
toen ik merkte dat die pullup droog bleef hebben we zijn pamper uit gelaten.
twee accidentjes en meneer was droog.

bij ons diede wacht ik nog.
ik haal het potje nog niet boven, vind ik nog veel te vroeg.
ondanks dat ze toch komt zeggen dat ze kaka heeft gedaan...

Trinity
25 October 2011, 21:59
In de creche hebben ze ook al geprobeerd om hem op toilet te zetten, maar dat wil hij niet :) Thuis ook niet, zo eens heel af en toe ja. Ik ga er maar vanuit dat hij er nog niet klaar voor is en wacht rustig af.
We hebben het potje van ikea, maar vind het niet erg handig. Denk dat ik misschien toch maar voor een toiletverkleiner ga kijken. Uiteindelijk zijn het in de creche ook echte toiletjes.