Volledige versie bekijken : Hoe leer ik...
boeleke2704
10 August 2011, 08:52
... mijn kindje SPELEN??
Henrike kan zich dus heel slecht ALLEEN bezig houden hè. Soms gaat dat gelijk niks en soms is dat een ramp.
Ik moet er haast altijd bij zijn. Ik speel heel graag met hem, maar er moeten soms ook andere dingen gebeuren. Dan is het stevast een huilbui van jewelste!! Breekt m'n hart... :(
Hij 'speelt' ook nog niet echt. Zit echt nog in de fase van in - en uitladen. Wel al een toren maken, potjes in elkaar passen, ringentoren, met autootjes rijden, bal 'gooien'. Maar dat klopt denk ik volgens de leeftijd. Maar zou hem toch graag op de juiste manier stimuleren. vb. puzzel maken, ... Ik doe dat nu voor door het stukje overal te proberen en te zeggen nee, te groot, nee past niet, oh kijk die lukt wel :) Maar het laat hem precies koud. Al haalt hij de puzzel wel vaak boven. Hij ziet mij er graag mee spelen denk ik ;)
Iemand tips of moet dat echt vanzelf gaan?
Machteld
10 August 2011, 09:02
Goh tips...ik denk zowiezo wel dat het ene kind makkelijker alleen speelt als het andere hoor.
Anderzijds is't ook zo dat op die leeftijd in- en uitladen van bakken hun vorm van spelen is. Duurt nog wel even. *zucht.
Ik zou echt op op sommige momenten bij hem zitten en hem idd dingen leren en tonen (zoals je al doet met de puzzel bv), maar na een tijdje zeggen dat je wat in huis moet doen. Op die moment kan je dan mss een bak voor hem neerzetten waar hij zich mee kan bezig houden?
Ik denk dat henrike echt nog veel te jong is om zich echt alleen te gaan bezig houden met puzzelen ofzo. Mare die doet dat ook nog niet zo heel lang en ook dan is't vaak van vrij korte duur (ze is alles nogal snel beu).
snoezel
10 August 2011, 09:24
hier kunnen ze niet alleen spelen als ik te dicht in de buurt ben en in hun ogen niet echt iets aan het doen ben (pc of zo...)
ik zet ze meestal even op gang en de moment dat ze het niet merken sluip ik stilletjes weg.
het in en uitladen is heel normaal hoor.
fantasiespel begint nu pas te komen bij kobe. allé ja, dat ze zo echt met een duploventje een verhaaltje spelen bedoel ik daarmee.
koken in zijn keukentje en die huishouddingskes van mama naspelen doet hij toch al een hele tijd.
vermits jij ook twee maand thuis bent met hem:
genoeg afwisselen.
een paar bakken speelgoed maken (geen overdaad maar zo juist genoeg erin)
die kan je dan om de paar dagen afwisselen en is alles weer nieuw.
hier wordt trouwens in de voormiddag vele beter alleen gespeeld dan in de namiddag.
dus ik doe het meest in de voormiddag.
t is zo altijd wat zoeken hé.
als ze teveel aan mijn been komt hangen (toch zeker de kleinste nu) als ik echt iets moet doen in het huishouden of zo.
ga ik ze gewoon telkens terug op haar speelmat gaan zetten.
na een keer of vier, vijf geeft ze het wel op en speelt ze mooi alleen.
ik doe dan wel mijn best als ik dan klaar ben van toch mee te spelen en te zeggen dat ze zo flink zijn geweest.
tiger
10 August 2011, 09:28
Tot vorige week stond jarne zijn speelgoed uitgestald in een open kast in de living, hij kon dus overal aan en zag altijd alles staan. Sinds deze week hebben we eindelijk eens werk gemaakt van jarne zijn 'speelkast' (van ikea met die bakken die uitschuiven).
In de twee onderste bakken waar hij zelf bij kan liggen zijn boekjes, vind het wel belangrijk dat hij altijd bij zijn boekjes kan als hij daar zin in heeft. Voor de rest zet ik nu 1 of 2 dozen open voor hem om mee te spelen.
Ik merk toch wel dat dit hem goed doet, dat hij geen overaanbod meer heeft. En na een uurtje ofzo dan ruimen we dat op en gaat er een nieuwe bak open.
Jarne kan zich wel goed alleen bezig houden met zijn puzzels en boekjes, de bal en zijn auto'tjes, maar hangt echt van de moment af, soms heeft hij ons helemaal niet nodig en soms blijft hij geen halve meter van ons weg.
tiger
10 August 2011, 09:29
Dat is hier ook wel zo als snoezel zegt, als ik in de buurt ben maar niet echt iets nuttig aan het doen ben (boekje lezen, pc) dan laat hij mij nooit gerust. Als ik in de keuken bezig ben lukt dit meestal wel.
Kimmy
10 August 2011, 09:44
ik ben nu ook meer thuis geweest met Helena en Jasper (hele maand vrij tussen 2 jobs in ;)) en ik moest ook zoeken: Helena was het zodanig gewoon dat als ik thuis was we samen speelden dat ze niet meer alleen kon spelen
ik heb haar gewoon elke keer eventjes genegeerd en dat helpt, nu is ze flink aan het spelen terwijl ik even op BP zit (moet af en toe wel rechtstaan om potjes te legen want ze is héél goed weg met de zindelijkheid!!)
eerst ook serieuze huilbuien maar toen ze merkte dat ik toch gewoon verder deed met bv. strijk, verstond ze het en speelde alleen, af en toe zeg ik dan iets tegen haar!
succes, niet evident ;)
boeleke2704
10 August 2011, 13:14
Niet evident neen, daar zeg je het!!
Wij hebben hier ook die speelgoedbak-kasten. Ik wissel regelmatig af. Maar zowiezo, alles wat hij krijgt, gebruikt hij maar heel vluchtig. Maar als ik jullie zo hoor is dat nog wel normaal en zal dat nog even duren?!
Hij kan alleen spelen, maar dan moet ik er gewoon bijzitten. Ik moet niet eens meedoen hoor. Als ik bij hem zit, dan bestudeerd hij de blokken, probeert uit wat ie al kan, uiteen halen, op elkaar zetten,...
Maar ik moet daar zitten hè. Mag geen boekje vasthebben of zo, zoals jullie zeggen... Pff, vermoeiend soms.
Hij komt dan ook af en toe 'mama-tanken', even een knuffel en weer door.
Ik vrees dat ik blijkbaar wat te veel van hem verwachtte... oepsie!!
Maar ik ga me dan wel moeten harden voor die huilbuien als ik iets gedaan wil krijgen! Maar wel blij te horen dat ik niet de enige ben. Heb zo snel het idee dat ik hem tekort doe op zo'ne moment hè...
@Tiger: hoe speelt Jarne met puzzels?
boeleke2704
10 August 2011, 13:16
@Kimmy: flinke Helena seg!!! Ferm hè, opeens maken die ne klik en zijn ze vertrokken :) Mijn nichtje ook sinds kort. En van de ene op de andere ook 's nachts!! Hopelijk blijft het want m'n zus staat op bevallen... kan wel eens een terugval geven hè.
lotje
10 August 2011, 13:18
hier is het moeilijk als ik in de zetel zit en tv aan het kijken ben dan wil ze steevast op mijn schoot zitten en gewoon bij mij zijn
dan moet ik soms van mn hart een steen maken en zeggen van nee mama wil da jij even gaat spelen, soms zijn er eerst wat traantjes bij maar ik hou vol en even later heeft ze het door en gaat ze flink spelen
tiger
10 August 2011, 13:22
De houten inlegpuzzels maakt hij al zelf. Ale niet helemaal he, maar het lukt hem meestal wel om het merendeel van de figuurtjes juist te leggen. Soms is het ook wel puur gelukt, maar hij leert nu toch al dat hij het stukje eerst goed moet draaien.
Onze puzzels zijn bijna allemaal met diertjes en 1 van bumba. Hij weet echt vanbuiten welke stukje waar moet, nu is het dus dus het er goed inkrijgen dat hij aan het oefenen is.
Tot een paar weken geleden deed hij dat ook nog niet hoor. Dan was het vooral de stukjes er 1 voor 1 uithalen en dan de stukjes aan mama of papa geven en aanwijzen waar wij het moesten leggen in de puzzel.
Bij Henri gaat dat ook vlug komen hoor, dat hij de stukjes er zelf in legt! Bij Jarne is die interesse pas echt begonnen na zijn 15 maanden sprongetje.
boeleke2704
10 August 2011, 13:29
Ah OK, fijn te horen Tiger!! Stelt me gerust.
Ik was al aan het denken om die puzzelstukjes eens in te scannen zodat hij 'hetzelfde' kan zoeken. Is eens iets anders met ne puzzel hè. Nu is het maar 1 groot houten vlak met wat reliëf. Dan leg ik die zelfde prentjes in de juiste opening...
(doe ik ook met de kindjes op school bij woordenschatoefeningen)
tiger
10 August 2011, 13:31
Wij hebben 1 puzzel waar in het vakje dezelfde tekening staat. Ooit eens cadeau gehad bij Mustela producten. En het is die puzzel waar hij het beste in is en ook van in het begin meeste interesse in had.
Ik heb daarna nog lang gezocht naar nog zo een puzzel die dat had, maar niet gevonden. Want is toch echt wel handig, dus ik zou dat zeker doen eens inscannen!
sann
10 August 2011, 14:19
amai zo al puzzelen dat jarne doet
hier komt hij niet verder dan alle stukjes uit de puzzel te halen en er dan wat mee rond te lopen.
Het interesseert hem momenteel echt niet.
En spelen: de ene dag hoor je hem niet dan loopt hij hier rond en amuzeert zich met vanalles. De andere dag ( zoals vandaag ) is niets goed genoeg en is het constant gezeur. Ik moet meedoen of erbij zitten ( niet handig als je nog bergen werk te verzetten hebt )
Jess
11 August 2011, 19:36
Hier is het ook op en af zé!
De ene dag kan hij mooi spelen, en af en toe komt hij dan ook eens mama tanken, of komt hij mij een speelgoedje brengen en gaat hij weer weg (hij denkt dan, mijn mama heeft niet om te spelen zal ze eens iets brengen ;))
Maar de andere dag lukt het ook alleen maar als ik er naast zit, en ik moet ook niet meespelen maar moet er gewoon zitten.
Als ik dan rechtsta om iets te doen, komt hij ook achter mij en aan mijn benen hangen!
Ze leren het wel!!!!
boeleke2704
12 August 2011, 21:21
Daarnet trok ik nog zo'n grote ogen hè. We zaten in de living wat te hangen. En Henrike was zooooo mooi aan het spelen met zijn stapeltoren.
Ik zat in de zetel en hij was zo mooi bezig met die potjes; in en op elkaar,... Hij hield mij niet eens in de gaten.
Ik had nu niks om handen dus heb gewoon even gekeken hoe leuk hij bezig was :)
Jesterke*
13 August 2011, 09:11
das echt genieten eh :)
Solana is volop bezig met elke dag woordjes zeggen en helemaal in de ban van bumba!
Ook de kleurboek en potloden komen elke dag uit de kast! ( die weet ze al zzelf te nemen)
boeleke2704
10 September 2011, 09:44
Hoe leer ik mijn kindje TANDJES POETSEN?
Wij poetsen 1x per dag Henri z'n tandjes, na zijn flesje 's avonds.
(dit is toch al voldoende hè? Of mogen ze op deze leeftijd - 16 maanden - al 2x per dag? Dacht het niet hè?)
IK poets zijn tandjes nog.
Henri heeft nog maar 6 tandjes. 2 onderaan en 4 bovenaan...
Onderaan laat hij ze flink poetsen, maar bovenaan klemt hij zijn lipje over zijn tandjes en kan ik er haast niet aan...
Henri mag helpen, nadat ik ze gepoetst heb, gaat hij nog eens na ;)
Het spoelen met de beker gaat ook flink.
Dus het probleem ligt echt bij die boventandjes, daar mag ik precies niet aankomen.
Ik laat hem dan 'lachen', ik doe het voor en hij doet het goed na. Maar vanaf ik met de tandenborstel aan het poetsen ben, dan spant hij zijn lipje er weer over...
Iemand tips?
mini
10 September 2011, 19:31
Hier is het gebeterd eens we een opstapje hebben aangeschaft voor Fien, zodat ze zelf aan de lavabo kan staan.
snoezel
11 September 2011, 21:02
ze mogen twee keer gepoets worden hoor (heb het juist aan de tandarts hier gevraagd)
ik speel elektrische tandenborstel :D ik poets dus en zoem daar zo wat bij. en ze vindt dat zo geweldig dat ze niet door heeft dat ik haar tanden aan het poetsen ben.
boeleke2704
12 September 2011, 21:06
Hier is het gebeterd eens we een opstapje hebben aangeschaft voor Fien, zodat ze zelf aan de lavabo kan staan.
Toeval, gisteren in de IKEA geweest en opstapje gekocht.
Tot nu toe zat hij op zijn knietjes aan de lavabo.
Hoop dat het opstapje helpt, morgen uitproberen!!
boeleke2704
12 September 2011, 21:07
ze mogen twee keer gepoets worden hoor (heb het juist aan de tandarts hier gevraagd)
ik speel elektrische tandenborstel :D ik poets dus en zoem daar zo wat bij. en ze vindt dat zo geweldig dat ze niet door heeft dat ik haar tanden aan het poetsen ben.
Kan ik s proberen!! Leuk :)
joke
12 September 2011, 21:21
Wij poetsen Senne zijn tanden en hij de onze (wel met andere tandenborstel uiteraard!). Soms poetst hij ook de tanden van zijn beren of tel ik gewoon samen met hem tot tien, wat hij dus geweldig vindt!
Wij poetsen ook wel maar één keertje per dag, al volgens de fiche van K&G...
Koke
14 September 2011, 13:31
Hier is het tandenpoetsen echt een ramp sinds de hoektanden zijn beginnen doorkomen. Iedere avond een strijd, we moeten Ruben in houdgreep houden en dan is het krijsen en brullen :(
Hij komt wel flink naar de badkamer, legt tutje en doudou op de chauffage, maar dan begint de miserie!
En als we zelf ons tanden poetsen, staat hij daar "am am" :confused:
tiger
14 September 2011, 13:46
Bij het doorkomen van tanden wil Jarne ook niet dat zijn tandjes gepoest worden.
De laatste tijd gaat het weer wat beter. Hij staat nu ook op een krukje aan de pompbak en mag de tube tandpaste vasthouden als wij zijn tandjes poetsen.
Wel grappig, als er nog geen tandpasta op de tandenborstel zit doet hij zijn mondje niet open. Hij blijft dan maar gebaren met de tube tandpasta naar de tandenborstel :)
Wij hebben wel nog nooit geprobeerd van hem zijn mondje te laten spoelen met water. Ik weet eigenlijk niet goed hoe daaraan te beginnen.
Alhoewel hij het wel zou kunnen denk ik. Zo blaast hij nu bv op zijn eten of in zijn bekertje soep als dat nog te warm is (en ook als het nimeer te warm is). Had niet gedacht dat hij dat zo vlug al zou doorhebben.
Koke
14 September 2011, 14:03
Het zal nog even duren eer het hier terug beter gaat dan: het ene tandje na het andere komt erdoor!
Maar kga eens een opstapje gaan halen om toch weer meer plezier te krijgen in het tanden poetsen, want op deze manier kijk ik er elke dag weer tegenop.
Ruben blaast ook op zijn eten, maar mondje spoelen lukt niet. Hij slikt alles weer in. Ik doe het hem soms voor, maar hij wil maar niet spuwen.
sann
14 September 2011, 15:59
hier is het van in het begin dagelijks een gevecht voor dat poetsen...
heel soms als ik iets nieuws doe lukt het eens maar de keer nadien weet hij wat er komt en wil hij niet meer.
joke
14 September 2011, 21:51
Wij laten hem gewoon wat water drinken na het poetsen want spoelen lukt hier ook nog niet.
Jippie01
15 September 2011, 09:02
Wat ik soms doe is haar een teddy-beer geven met een andere tandenborstel. En dan moet zij haar teddy's tandjes poetsen en doet mama de hare.
Als ik vooraf al merk dat ze wat moe of lastig is, is dit zowiezo de meest aangename werkwijze. :)
boeleke2704
16 September 2011, 08:56
Elkaars tandjes poetsen, de elektrische tandeborstel nadoen, beer z'n tanden poetsen, het opstapje,... het helpt allemaal niet. Die bovenste tanden mag ik niet aankomen!!!
Mss zit er iets te duwen, hij loopt al weken op zijn vingertjes te bijten, dus zou wel kunnen.
Pff, vind het zo zielig hè!!
En dan nog neusje spoelen erna... ik folter hem precies, zo moet het voor de buren buiten wel klinken, al dat geween tijdens dit alles :(
Jippie01
16 September 2011, 09:49
Amai ja, neusje spoelen is hier ook ni meer van de poes...
Dan ist precies kleine oorlog :(
Wat dan ook weer "een beetje" helpt, den truc met den beer. ;)
Ik laat ze eerst met het peertje de neus van meneer beer doen en dan zeg ik haar dat meneer beer niet weent want dat dat geen pijn doet ;)
Tja, alle middelen helpen en meneer de beer doet da heel goed bij ons thuis :D
boeleke2704
16 September 2011, 09:52
Ik ben al zover gekomen dat ik eerst bij mij 'snotjes vang' (doe alsof) en FW spuit om te spoelen. Ik laat dan merken dat het geen pijn doet, maar kriebelt. En zo ondervang ik het negatieve hier een beetje. Maar het lukt niet elke keer....
Jippie01
16 September 2011, 09:57
Ne mens wordt op den duur echt wel inventief he :D
Elke_
16 September 2011, 22:33
Hier zijn de snottepieten ook weer van de partij en het spoelen dus ook. Ik maak dan het geluidje van een snottenzuigertje en dan moet hij meestal wel lachen en voor het fw tel ik af...1 2 spuit 3 en dan schud ik zo met mijn hoofd gelijk een verzopen hond ( met geluid weliswaar :D) meestal is hij het tegen dan al vergeten.
boeleke2704
17 September 2011, 20:15
Ze zouden ons soms eens moeten filmen als we zo bezig zijn... Avonden plezier denk ik!!! ;)
Elke_
18 September 2011, 22:31
Amai nog niet. :D Daarstraks weer mijn volledige trucendoos moeten bovenhalen zenne...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.