Volledige versie bekijken : hoe voelen jullie je op 6 maanden?
Miek
11 February 2009, 07:52
Hoi meiden,
even een vraag. Ik ben nu bijna 16 weken zwanger. Ik volg al 4 jaar een dansopleiding om m'n diploma als danslerares te behalen. Toen ik daar aan begon woonde ik nog thuis en had nog heeeeeel veel plannen ;-) Ondertussen is er natuurlijk veel gebeurd. Normaal was het eindexamen voor vorige maand voorzien, dus toen ik stopte met de pil zou dat geen probleem geven.
Maar in de herfst werd beslist het examen tot mei uit te stellen aangezien de zaal niet vrij zou zijn voor onze voorstelling. En toen werd ik natuurlijk zwanger! Maw, ik ga 6 maanden (27 weken) zwanger zijn bij ons eindexamen.
In het begin zag ik alles nogal rooskleurig, mooi, zo afstuderen met een dikke buik! En zwanger zijn is natuurlijk niet ziek zijn... maar ondertussen ben ik al goed van m'n wolk afgevallen en voel ik me compleet uitgeput. Ik ben in januari goed ziek geweest en krijg precies mijn energie niet terug op peil.
Omdat ik in mei op het werk op non-actief wordt gezet kan ik geen verlof meer nemen en nu wil mijn lerares dat we elk weekend samen komen om te repeteren. Ik zie dat echt niet zitten... ik heb nu al iedere dag rugpijn, ben zo moe en de misselijkheid is nog altijd niet volledig voorbij.
Dus op dit moment wil ik hen voorstellen dat ik maar aan de helft van de repetities zou deelnemen en een minder zwaar programma zou doen op het examen zelf. Indien dit niet aanvaardbaar is voor de directie van de dansschool zie ik geen andere oplossing dan dat ik er nu mee stop.
Natuurlijk heb ik hier echt weinig zin in want ik heb er toch 4 jaar voor gewerkt. En het examen opnieuw doen is technisch heel moeilijk omdat het om een groepsvoorstelling gaat en dan zou ik het laatste anderhalf jaar over moeten doen met de groep die 2 jaar lager zit. En daar zie ik me met een pasgeboren baby ook niet meteen aan beginnen.
Nu heb ik echter geen glazen bol, en ik ben bang dat als ik nu stop, ik misschien toch nog m'n energie terug ga vinden en enorm spijt ga hebben dat ik de eindstreep niet gehaald heb. Maar ik heb ook schrik dat ik me misschien wel te erg ga inspannen en ik wil natuurlijk niet dat er ons kleintje iets zou overkomen omdat ik het niet wou opgeven....
Ik wou eens vragen aan de meer ervaren vrouwen, hoe voelde je je fysiek op 6 maanden?
Moeilijke vraag waarschijnlijk, want iedere zwangerschap is anders... maar ik zit er nu al anderhalve week op te broeden en ik moet deze week een antwoord geven...
pfffffff wordt er echt moedeloos van!
L@yla
11 February 2009, 09:06
hoi miek,
ik dans zelf ook,
ik ben natuurlijk nog niet zwanger maar ik zou nog even wachten met beslissen hoor, er zijn er veel die na 4m zeggen dat ze weer helemaal fit zijn en alles aankunnen dus mss zal dat bij jou ook zijn en kan je toch die wedstrijd doen, in ieder geval veel succes
layla
Miek
11 February 2009, 09:27
da's net het probleem. Ik moet nu beslissen of ik mee kan doen of niet. We doen allemaal duo-dansen en omdat we nog niet helemaal klaar zijn met de voorbereidingen wil m'n lerares dat we vanaf nu ieder weekend repeteren. Dus ik stel hen voor om maar met de helft mee te doen omdat ik vrees het echt niet aan te kunnen. Maar als ze dat niet aanvaarden is de kans groot dat ze me uit de groep zetten...
mammiii
11 February 2009, 09:46
Bij mij komen de kwaaltjes nu pas.. fitloos ben ik nog niet. (hopelijk komt het ook niet) Maar wel dat ik 's morgens een krop in me keel heb en dat ik nogal vre rap moe word. Daar gaan mijn avonden :/ . Kan moeilijk concentreren want dan krijg ik het moeilijk, draaierig en hoofdpijn. Met mijn job is dat ni echt handig. Beetje meer ongeduldiger ..en veel eten gaat ook moeilijker. Maar keb ook een vraagje, kzou graag nog willen zwemmen en beetje andere sport doen. Tot hoeverre kan ik daarin gaan? Want als ik al een hele middag gewandeld heb ja dan kan ik niet meer van het zeer in me onderbuik. (en heeft er iemand weetjes voor overtollig vocht weg te krijgen binst de zwangerschap?)
Bedankt allesinds X
Miek
11 February 2009, 10:03
zwemmen lijkt me een ideale sport. Je moet je eigen gewicht niet dragen en toch zijn je spieren stevig aan het werken. En als je even moe bent kan je altijd wat uitrusten aan de kant.
Ik ga vanaf mei zwangerschapszwemmen gaan doen, dus lijkt me wel aangeraden!
mammiii
11 February 2009, 10:18
Zwangerschap zwemmen.. vertel? :D
Miek
11 February 2009, 10:29
ik weet er het fijne nog niet van, maar een collega van me heeft het al gedaan en omschreef het zo: je gaat er samen met je partner naar toe en je doet samen oefeningen in het water. Er zijn oefeningen om je spieren te versterken, maar ook om leren los te laten. En oefeningen om je grenzen te verleggen en je angsten los te laten. En samen met je partner leren op elkaar te vertrouwen en je band versterken.
Dit is de omschrijving van de cursus zoals ik het in de folder heb staan;
- De prenatale voorbereiding in het water heeft tot doel de aanstaande ouders fysisch en psychisch voor te bereiden op de arbeid en de bevalling.
- Het warme water is ideaal om fysisch en psychisch te ontspannen.
- Door het relaxeren verdwijnen de spierspanningen, de gewrichten worden mobieler en de bewegingen veel vrijer.
- De vader zal actief deelnemen aan de sessies. Hij zal zijn vrouw op een liefdevolle wijze moeten vast houden en zijn ademhaling op deze van zijn vrouw leren afstemmen.
- Dankzij de relaxatie ontstaat er een eenheid tussen het water, het koppel en de baby.
Lijkt me wel leuk om te doen. Ik zou er nu al mee willen beginnen, maar als ik nog meedans tot mei zie ik me dat er niet ook nog bij nemen. Dus vanaf mei ga ik zwemmen en yoga doen ;-)
Kimmy
11 February 2009, 11:14
dag Miek,
ik zou het niet opgeven...
Ik ben zelf wel wat verdikt (nu 5,5 maanden) want ik neem te weinig beweging maar ik heb al mensen gezien die wél regelmatig sport hebben gedaan en die veel minder aankwamen tegen zes maanden, ik ga ervan uit dat dit bij jou ook zo gaat zijn? Op zes maanden zit de buik nog redelijk onderaan, é!! (je baarmoeder gaat pas later meer tegen je ribben groeien - naar "boven" dus)
Denk trouwens aan het zwangere nieuwsanker in sterren op de dansvloer, zij deed het ook, é! (al kan ik natuurlijk de intensiteit niet vergelijken)
Misschien kan je het best met je dokter overleggen?
Ik zou ervan uitgaan dat het wel gaat lukken want je gaat spijt hebben als je het nu laat vallen...
sterkte!
Liefs
Kimmy
mammiii
11 February 2009, 11:15
En is dat kostelijk of valt dat nog goed mee, want k weet niet of ze dat wel in Brugge doen.
Miek
11 February 2009, 11:21
ik heb geen idee van de prijs, heb er nog niet achter gevraagd. Er staat enkel bij dat je per 5 lessen moet betalen. Ik ga dat in Landen volgen, dus niet meteen bij jou in de buurt ;-)
Misschien moet je gewoon eens bij de zwembaden in je buurt navraag doen? De lessen die ik volg worden gegeven door mijn vroedvrouw van het geboortehuis, misschien kan je ook eens bij de geboortehuizen rond Brugge navragen of zij zo'n lessen geven?
Kimmy: bijgekomen ben ik nog niet omdat ik erg misselijk ben geweest (en nog ben) en heel veel heb moeten overgeven, maar ik heb wel al een serieuze buik... Ik kon op 10 weken al niets anders meer aan dan zwangerschapskleding en iedereen denkt altijd dat ik een tweeling draag, maar het is er echt maar eentje.
Ik heb m'n lerares dan toch maar verwittigd dat ik echt wel wil meedoen, maar dat ik het drukke programma echt niet ga aankunnen. Ze gaat zaterdag met me overleggen hoe we het gaan aanpakken. Ik ben toch al iets meer gerust gesteld!
Nala'tje
11 February 2009, 12:13
hey miek,
ik zou toch proberen vol te houden met dat dansen!
je hebt er zolang je best voor gedaan!!
en je doet het al vier jaar, dus je lichaam is het gewoon. als je normaal niets van sport doet mag je niet ineens veel beginnen sporten tijdens je zwangerschap, maar jij bent dat toch gewoon dan?
denk je niet dat je spijt gaat hebben als je het niet doet?
ik voel natuurlijk wel niet wat jij voelt he, dus uiteindelijk kan enkel jij beslissen...
groetjes, nala
Miek
11 February 2009, 12:20
ja, ik ga enorm spijt hebben als ik nu net niet de eindstreep zou halen!
T is gewoon dat m'n lerares zei dat wie niet de extra repetities zou meedoen, haar diploma niet zou krijgen... en toen panikeerde ik... ik merk gewoon dat het sowieso al zwaar was en om er nu nog eens zoveel er bovenop te moeten doen. En dan kreeg ik meteen schrik dat m'n kleintje iets zou overkomen door te veel stress, te veel inspanning, enz....
Nu ze geregeerd heeft op m'n mail denk ik dat we er wel een mouw aan gaan kunnen passen. T is alleen dat ik echt op m'n strepen wil blijven staan en me niet wil laten overhalen om toch nog maar extra weekends mee te doen.
ka80
11 February 2009, 18:47
Hey miek, ik zit in het begin van de 8ste maand nu en ik moet zeggen dat ik vanaf de 4e maand tem het einde van de 6e maand me super voelde. Ik had veel energie (ik heb een slaapprobleem gehad tegen het einde van de 6e maand, maar dat had ik al wel zonder zwanger te zijn dus dat hoeft niet het geval voor jou te zijn) maar kon nog alles aan en soms zelfs meer dan voor de zwangerschap. Sinds een maand kan ik minder snel wandelen en ben ik sneller moe, ook al ben ik niet zo veel bijgekomen en zie ik mezelf niet dansen maar ik ben nu ook niet zo sportief als jij waarschijnlijk. Ik zou het niet opgeven en zeker proberen. Zo kan je achteraf helemaal van je baby genieten, wetende dat je je diploma hebt. Ik denk dat dat veel druk van je zal weghalen en achteraf ga je hier heel blij mee zijn. Ik denk dat als je af en toe een weekend mist er wel rekening met je zwangerschap gehouden wordt, niet? In ieder geval heel veel moed en hopelijk lukt het je.
Miek
14 February 2009, 18:56
Even een update in het verhaal:
vandaag was dus het overleg met m'n juf en de groep. Het begon heel ontspannend en ze leek mee te willen zoeken naar een oplossing zodat ik niet over m'n grens zou gaan en het examen toch nog zou kunnen meedoen.
Tijdens het gesprek sloeg de sfeer echter snel om en bleek ze helemaal niet open te staan voor mijn suggestie om enkele repetities over te slaan en werd ik er gewoon uit gezet...
Na 4 jaar werken haal ik het net 2 maanden voor de eindstreep dus niet. Haar argumenten; dat ik de groep achterop hou, ze kunnen volgens haar niet repeteren zonder mij. (onzin want er zijn 10 dansen waar ik niet aan deelneem van de 15)
Daarnaast heeft ze schrik dat ik uiteindelijk toch nog zal moeten afhaken wegens gezondheidsproblemen dus zet ze me er nu liever uit dan dat risico te moeten nemen.
Tja, so be it...
mini
14 February 2009, 19:00
zo erg! :o
Kan je na de zwangerschap je jaar opnieuw doen ofzo? :/
Echt rot voor je :/
Miek
14 February 2009, 19:10
in principe kan ik inderdaad het laatste jaar opnieuw doen, maar op de manier waarop het nu gelopen is heb ik daar echt weinig zin in! En daarnaast is het best een dure opleiding en m'n juf kennende zal ik opnieuw de volle pot moeten betalen en dat heb ik er ook niet voor over...
Uiteindelijk is haar diploma niet officieël erkend door de overheid dus of ik het nu heb of niet, voor mijn danscarriere is het enkel een 'bewijs van'. Ik ga wel nog een getuigschrift krijgen van de gevolgde jaren, een verwaterde versie van het diploma dus ;-)
mini
14 February 2009, 19:31
En kan je met dat getuigschrift niet gaan aankloppen bij een andere dansschool? En daar jouw laatste jaar opnieuw doen? :)
Miek
14 February 2009, 20:24
nee, zij is de enige in de Benelux die deze opleiding geeft...
Trinity
15 February 2009, 10:27
Haar school niet erkend is bij de overheid, maar is zij opgenomen in een andere vereniging (bond), examencomissie of dergelijke? Want dan zou je eventueel daar klacht kunnen indienen. Uiteindelijk is het niet uw fout dat zij laat heeft beslist om de examendatum te wijzigen. Iemand ontslagen omwille van een zwangerschap is niet toegelaten, dus lijkt mij dit ook niet echt wettelijk.
Miek
15 February 2009, 13:31
Als ik erop zou staan om toch te blijven dansen kan ze me dat inderdaad niet weigeren, maar dan dreigt ze ermee om de rest van de groep geen diploma te geven omdat de show niet 'perfect' zou zijn omdat ik hen achterop zou houden. Aan de andere kant staat in het contract wel dat het verbroken mag worden omwille van gezinsuitbreiding, maar ik ging er steeds van uit dat dat een beslissing zou zijn van de leerling zelf en niet de leerkracht...
Ik ga er geen energie meer in steken. Mijn andere juf (waar ik wel een heel goed contact mee heb) heeft haar opleiding ook gevolgd en zei van het zo te laten. Haar diploma ligt ergens in een schuif en ze doet er weinig mee. Ze zegt dat de ervaring die je er hebt opgedaan belangrijker is dan het diploma in handen te hebben en ik volg haar daar wel in.
ka80
15 February 2009, 13:53
pfffft, is toch wel erg eigenlijk he, van die leerkracht. Krijg je je geld terug van je inschrijving van dit jaar? Uiteindelijk heeft zij de datum veranderd, jij niet he? Dat is jouw schuld toch niet! Zij beslist u er nu uit te zetten dus dan vind ik dat jij ôp zn minst vergoed zou moeten worden want aan dit jaar heb je niets gehad he! Ik snap wel dat je geen zin hebt om er voor te gaan liggen vechten maar zou toch proberen! groetjes
Miek
15 February 2009, 14:18
Geld terug krijgen van die vrouw??? Dan mag je op je kop gaan staan hoor! Vorig jaar heeft ze midden in het jaar iemand uit de groep gezet omdat ze vond dat die niet genoeg geëngageerd was, en die heeft mooi het volledige jaar mogen uitbetalen! En die deinst er niet voor terug om een rechtzaak tegen iemand te beginnen, dat heeft ze in het verleden al bewezen...
Ik moet haar nu normaal nog 4 lessen betalen (200€) en ik ben er vrij zeker van dat ze daar achter gaat vragen! Maar daar kan ze wel naar fluiten hoor!
mini
15 February 2009, 14:55
groot gelijk heb je!
Als je de lessen niet meer volgt (of beter nog, nog moogt volgen van haar) dan moet je die niet betalen ook
ka80
15 February 2009, 17:10
Goh, wat een kreng,...denk je echt dat ze dat zou durven vragen, die 200€? Dat zou pas schandalig zijn!! ZEKER NIET BETALEN, pft word daar echt kwaad van, van de mentaliteit van sommige mensen. Laat het je zwangerschap niet verpesten he Miek! Geniet maar van het babietje in je buik.
einalem
15 February 2009, 17:21
Miek,
k vind het super erg om dit te lezen...
k weet uit eigen ervaring hoe competitief, eogocentrisch en non-empatisch sommige mensen in dat wereldje zijn...
ik ben zelf om een leraar met een gelijkaardige ingesteldheid gestopt met mijn opleiding dans
IK heb nu wel spijt dat ik hem zelf niet heb terecht gewezen...
zij heeft het recht niet als je betaalt om je eruit te zetten!!! (vind ik)
ik vind dat ze minstens open moet staan voor een compromis!!
nu ja ik kan veel vinden
sta op je strepen meid
groetjes
einalem
Kimmy
16 February 2009, 11:04
erg spijtig maar je kan jezelf niets verwijten, he!
denk dat dit toch was wat je wou: kunnen zeggen "ik deed er alles aan maar het lag buiten mijn wil"
ik zou mij idd concentreren op het kindje in je buik, als je ergens aan de slag wil, kan je zeker het verhaal doen én zeggen dat je de opleiding toch wel volgde en volgens mij zal je er geen jobkansen door mislopen? (en trouwens: zou je willen werken voor iemand die geen begrip heeft voor deze situatie?)
succes!!!
mammiii
19 February 2009, 13:47
Ik heb zo de laatste tijd als ik nu nr het toilet ga voor een klein bezoek, enorm zware druk naar beneden. Telkens weer,heeft er iemand dit nog? of weet iemand wat dit is?
mammiii
5 March 2009, 19:29
Hii,
Amai ze ik voel mij nimeer zo fit de laatste dagen, begint echt door te wegen zal ik zeggen.
Rap misselijk en moe, mijn buik die alsmaar pijn doet.
Pfft nog beetje doorbijten en kben er.
x
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.