PDA

Volledige versie bekijken : je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

marianne
10 February 2009, 16:32
Dag lieve moeders!

Ik ben al ruim 4 maanden zwanger van de tweede.... Nu heb ik al een ontzettende lieve dochter van 3 (Katelijne) die elke dag een lach op mijn gezicht tovert. Ik kan niet wachten op zo'n tweede cadeautje! Ik heb alleen een beetje moeite met streng zijn:( Ik vind dit gewoon echt moeilijk als ze me met zo'n pruillipje aankijkt...

Maar goed af en toe een beetje streng zijn is alleen maar goed denk ik...dus ik probeer wel iets harder op te treden als ze echt te ver gaat. Maar dat maakt het niet minder moeilijk. Ik wil dat het wel iets soepeler gaat met de tweede en vraag me af hoe ik dit nu het best kan aanpakken. Nu las ik iets over zo'n expert uit Amerika, dokter Alfano, die alles van kinderen weet en van die handige opvoedkundigetips heeft. Weet iemand hier iets meer over?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes

snoezel
10 February 2009, 16:55
hey marianne,

mijn zoontje is nog maar zes maand dus nog niet echt nodig om daar streng tegen te zijn :)
ik denk dat je gewoon vanaf dat ze het echt beseffen kordaat moet optreden en neen is neen (hoe mooi en lief die pruillip ook is)
heb al dikwijls gelezen dat negeren heel goed helpt. als ze iets doen dat niet mag lokken ze daarmee van jouw aandacht (wel te verstaan negatieve, maar het is aandacht hé)
ik hoop dat het hier een beetje gaat lukken.
ben kleuterleidster en in de klas lukt het vrij goed maar je eigen kindje is toch nog altijd iets anders hé...

Kimmy
10 February 2009, 17:19
dag marianne,

eerst en vooral: proficiat met je zwangerschap!

Verder beschrijf jij mijn grote angst ivm opvoeden...

Mijn papa zegt altijd dat het erg moeilijk is maar dat je altijd maar opnieuw moet consequent zijn, wat best moeilijk is maar wel oplevert op termijn. Nee is nee en blíjft ook nee, hoe moeilijk dat ook is.

Ik denk dat er ook heel goeie boeken geschreven zijn hierover, hoor, misschien eens gaan neuzen in de bib, de boekhandel of in een kraamwinkel zoals de Kraamvogel in Antwerpen?

Groetjes
Kim

Ine
12 February 2009, 12:11
Hi!

Ach een beetje sreng zijn kan geen kwaad, maar negeren gaat echt niet helpen. Er zijn genoeg opvoedboeken die je hierbij kunnen helpen hoor!. Die Alfano over wie je het had heb ik even gegoogled en die komt op de Negenmaandenbeurs in februari. Ik ga sowieso even een kijkje nemen. Niet te onzeker zijn, moeder zijn is helaas een onzeker bestaan;)

groet

snoezel
12 February 2009, 12:13
dat negeren helpt maar al te goed hoor :)
spreek uit ondervinding (wel nog niet bij onze kobe maar in de klas pakt dat maar al te goed)

sunshine
12 February 2009, 13:28
Negeren wanneer ze iets 'niet goed' doen en belonen wanneer ze iets 'goed' doen helpt het beste. Negeren is natuurlijk wel moeilijk, maar straffen zorgt ervoor dat het gedrag blijft want dat is ook aandacht (nl. negatieve aandacht).

snoezel
12 February 2009, 13:35
helemaal gelijk sunshine :)