Volledige versie bekijken : eetmomenten verschillen tussen peuter en ouders?
hallo,
hmm kon moeilijk een titel bedenken voor dit topic vandaar de rare titel!
ik vroeg mij af hoe jullie het volgende aanpakken:
Alexander eet meestal zijn gp rond 11.00 - 11.30 ( ja hij is vroeg wakker dus die valt vroeg ) Soms doet hij voor zij gp een dutje dus dan doet hij smiddags geen dutje meer, pas na zijn fruit weer.
Als hij dus wakker is, is het hier echt niet makkelijk om iets te eten... want meneertje wil ook steeds iets en is vaak niet tevreden!
We hebben ook al geprobeerd om zijn gp om 11.30 te geven en wij ondertussen een boke te eten maar dan moet hij zijn gp niet meer hebben, dan wil hij brood!
Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit doen, eten op momenten dat die kleine spruiten niet moeten eten en wakker zijn...
sann
Jarne slaapt normaal niet meer in de voormiddag, dus dan krijgt hij tussen 11u30 en 12u patatjes en direct daarna zijn bedje in.
Als hij toch nog eens geslapen heeft in de voormiddag, dan eet hij eerst patatjes om 12u en wij nadien boterhammen terwijl hij nog een koekje krijgt. Soms eten we ook samen warm of samen boterhammen, te zien hoe het uitkomt.
Wij geven in de voormiddag ook altijd wel een stuk fruit (tussen 9u en 10u), zodat hij er tegen kan tot 12u om dan pas zijn patatjes te eten, want Jarne is ook altijd vroeg wakker. Heeft om 7u30 altijd al zijn fles en boterham op.
wel ik had het gisteren bij de ka erover dat hij dus smorgens voorlopig bijna nooit boterhammen krijgt (heel soms in t weekend wel ). End a thij zo goed kan eten. 's avonds bv eet hij 2 sneetjes brood ( van een lang brood )maar dan wil hij nog. vaak krijgt hij een patatje en een beetje groenten, maar als je hem dus nog zou geven zou hij nog eten...
Ze vond dat we toch een beetje moesten opletten met hem te veel te geven...
zijn schema is nu zo:
7.00 fles 240 ml 8 schepjes, maar laat tegenwoordig vaak 60 tot 100 ml staan, soms minder
11.00 gp een 250 a 300 g bij onthaalmoeder steeds yoghurt nadien, hier niet altijd
14.30 fruit: hoeveelheid hang beetje af van soort fruit, soms nog potje fruitcompote bij, thuis soms yoghurtje, en 1 koek
18.00 2 sneden brood, 1 halve aardappel, wat groentjes ( niet heel veel maar toch, vb een 15tal schijfjes wortel, een 10tal boontjes, ... )
19.30 300 ml 10 schepjes, soms op ( en nog huilen! ) soms nog over ( max 60 ml )
De Ka vond dit meer dan genoeg, maar het komt dus vaak voor dat hij dus als wij eten rond 12-13u hij een koekje, boterhammetje, sandwiche, of zo eet...
Jarne zijn schema
7u - fles 250ml (soms helemaal op, soms 100ml over) + 1 boterham met vlees (1x per week choco, dan zijn het 2 boterhammen)
9u - 1 stuk fruit (of soms fruitcompote als we weinig tijd hebben)
12u - groentepap (thuis +/- 250gr) + soms nog een koekje (op de creche nog wat soep)
15u - 2 stukken fruit (soms fruitcompote ipv 1 stuk fruit) + koekje
18u - 2 boterhammen met platte kaas (of 1 boterham + wat groentjes en aardappelen van ons) + yoghurtje (petit blédi 60gr)
19u15 - fles 250ml (soms helemaal op, soms 100ml over)
Dan zou Jarne dus veel te veel eten volgens jouw KA :)
Ach, als hij honger heeft krijgt hij van mij zoveel hij wil. En als hij geen honger heeft dring ik ook niet meer aan (wat ik vroeger wel al eens durfde :o)
Trinity
6 July 2011, 15:06
Op alexander zijn leeftijd, aten wij s middags op hetzelfde tijdstip en aten hetzelfde (meestal boterhammem). S avonds was dat afwisselend, naargelang om hoe laat we thuis waren etc. We probeerden zoveel mogelijk samen te eten, maar soms aten wij als hij in zen bedje lag. Hij kreeg meestal wel hetzelfde als ons, wij kruiden ons eten dan op ons bord. Eten terwijl hij niets kreeg, hihi, dat was en is nog steeds onmogelijk :D
Ik trok mij er niet te veel van aan dat hij soms 2 keer boterhammen of 2 keer groenten kreeg op een dag. Dat varieerde echt heel sterk. Maar ik gebruikte ook wel eens gemixte erwten, avocado enzo voor op de boterham, zodat het niet 2 keer "beleg" was.
Twinkel
6 July 2011, 15:09
Tibo eet bijna altijd mee met ons. 's Morgens krijgt hij een fles en drinkt hij tussen de 150 en de 300 echt heel afhankelijk. En daarna nog een sandwich of een boterham, terwijl ik ontbijt. Zonder beleg zodat hij die zelf eet.
's Middags soms warm terwijl wij bokes eten of mee bokes me ons.
Dan in de namiddag een stuk fruit. Soms een koekje.
's Avonds (rond 18u) eet hij weer samen met ons, bokes als wij iets eten wat minder toegankelijk is voor hem of warm (bv deze week kip met aardappelen en tomaat). Daarna meestal nog een stukje koek.
Dan tegen 19h45 krijgt hij 1 of 2 yoghurtjes, want melk weigert hij dan. Daarna gaat hij slapen.
Trinity
6 July 2011, 15:10
Ach, als hij honger heeft krijgt hij van mij zoveel hij wil. En als hij geen honger heeft dring ik ook niet meer aan (wat ik vroeger wel al eens durfde :o)
zo doen wij het ook. En zijn eetlust varieert echt wel: soms eet die super veel, en andere dagen niet. Uiteindelijk gebruiken die pateekes ook veel energie he. Maar ik ben ook een tijdje ongerust geweest dat hij te veel at :rolleyes:
hmm tiger als ik het zo bekijk is het wat vergelijkbaar met hier hoor, hij eet geen boterham smorgens maar eet die vaak na zijn gp wel nog
en hij krijgt dat stukje fruit smorgens niet verder loopt het vrij gelijk op denk ik?
ik wil proberen hem niet te veel koekjes/yoghurtjes en zo te geven... Zowiezo geef ik hem max 1 yoghurtje per dag en koekje is hier het principe 1 per dag maar vaak is het 2...
tja mee eten hebben we hier nog niet gedaan, misschien meoten we het nu in de vakantie eens uitproberen...
ja, inderdaad, verschilt niet zo erg, was een beetje te vlug geweest :o
Wij geven ook max. 1 yoghurtje per dag, 's avonds na de boterham. We zijn dat begonnen toen we zijn allergie aan het testen waren. Nadien wilden we daarmee stoppen, maar dat was buiten hem gerekend. Dan had hij echt nog te veel honger.
Van koekjes, hier ook altijd maar 1 echte koek maar dan smiddags vaak een rijstwafeltje, soms een boudoir.
tja ik ben zelf als peutertje op dieet gevlogen van de dokter omdat ik nogal goed kon eten en dus echt mollig was. Alexander zit ook boven het gemiddelde. hoewel ik net vond dat het precies wat gestabiliseerd was.
Als hij kleiner was heeft hij op een hogere curve gezeten, dan is hij ziek geweest en nu zit hij zo net boven gemiddelde ( 11kg 300 op 15 maanden )
Idd heb hier ook nog gepusht en gestresst omdat hij niet wou eten, nu doe ik dat niet meer, wil hij eens niet veel maak ik er geen probleem van.
Alleen heb ik nu soms een beetje stres uit schrik dat hij te veel eet... Maar eigenlijk ben ik van principe als hij honger heeft moet hij eten.
Alleen hebben we hier soms het gevoel dat hij niet altijd een stop kent...
oh ja met 1 koek bedoel ik dan zo 1/4 van een pakje betterfood of 1 blediscuit.
Dat probleem hebben wij dan weer niet, Jarne zit altijd te laag op de curve. Hij is rond 4 maanden serieus gedaalt van curve, van P50 na P10, met de problemen rond zijn allergie. En sindsdien heeft hij dat niet meer ingehaald.
Hij weegt nog steeds geen 10kg. Zijn broeken moet ik al wegdoen omdat ze te kort zijn, terwijl ze langs boven nog altijd serieus afzakken.
ah hier ist dus omgekeerd hij ze spannen rond zijn buikje maar zijn nog steeds lang...
hij zit kwa lengte nog steeds een heel stuk ondert gemiddelde, nu 77.5 cm
Trinity
6 July 2011, 15:22
ah hier ist dus omgekeerd hij ze spannen rond zijn buikje maar zijn nog steeds lang...
hij zit kwa lengte nog steeds een heel stuk ondert gemiddelde, nu 77.5 cm
Dat is hier ook :) En ik ben ook lang echt in twijfel geweest met die hoeveelheden van eten. Maar de laatste tijd eet hij wel normalere porties, en geeft zelf aan dat hij genoeg heeft.
dit is een topic dat ik zelf al lang had moeten openen... ik loop al lang rond met dit probleem
Helena kán bijna niet mee-eten met ons, ze slaapt rond half acht, dat wil zeggen om 19u10 naar boven, we komen maar thuis om 18u15 dus... niet mogelijk om gekookt én gegeten te hebben tegen dan (Helena doet zeker 20 minuten over haar eten en waag het niet om haar op te jagen :))! Zeker omdat Jasper er ook is lukt het dus niet. Ongelooflijk jammer vind ik dat.
Nu begint ze iets langer op te zijn en gaan we proberen haar te laten mee-eten. Ik voel me schuldig omdat ze altijd alleen eet - ik eet wel af en toe een boterham mee als zij die eet 's avonds maar voor mijn lijn ook niet goed, é, dan eet ik twee keer :)
Ruben eet gewoon met ons mee als hij thuis is (sinds een 2-tal weken), want hij wou geen gp als wij brood eten en omgekeerd. Dus het schema thuis ziet er ongeveer zo uit:
- 8u: 240ml (meestal nog wat over). Brood wil hij niet 's morgens, ook niet als we de fles verkleinen.
- 11u30 à 12u: 2 boterhammen met beleg en 1 potje volle yoghurt
- 15u: 2 stukken fruit + 1 koekje
- 17u30: warm eten (meestal een vol bordje)
- 19u15: 270ml (soms leeg, meestal nog een beetje over, vooral als hij 's avonds warm heeft gegeten)
Was al aan het denken om rond 10u 1 stuk fruit te geven en in de namiddag dan ook 1 ipv 2 want dat is soms te veel.
Dus toch ook gelijkaardig aan Alexander zijn schema, niet? Heb nooit gedacht dat dit te veel zou zijn.
cocelinetje
7 July 2011, 09:29
Lander eet hier niet altijd mee met ons, omdat m'n man in shiften werkt en wij dus regelmatig laat eten. Toch probeer ik hem wel af en toe mee te laten eten (vooral omdat ik graag wil dat hij de dingen eet die wij ook eten). Nu het vakantie is, slaapt hij al wat langer en heb ik ook meer tijd om 's morgens een boterham met hem te eten. Als ik moet gaan werken, moet Lander al om 6u30 opstaan en moet alles iets sneller vooruit gaan.
8u-8u30: tot voor kort altijd 240ml melk, maar nu wil hij niet meer. Dus we proberen dit te vervangen door een boterham + brikje
11u30-12u: ongeveer 300gr groentepap
15u30: ongeveer 300gr fruitpap (stukjes fruit moet hij nog altijd niet hebben!)
17u30: meestal ben ik dan bij oma en eet hij daar een boterham
19u-19u30: 240ml melk (als hij het moet hebben) anders krijgt hij soep met boterham
Ruben eet gewoon met ons mee als hij thuis is (sinds een 2-tal weken), want hij wou geen gp als wij brood eten en omgekeerd.
"en omgekeerd" lol, wist niet dat jullie ook nog gp eten ;)
:D betrapt :D
De overschotjes van Ruben werden hier wel altijd vlotjes naar binnengesmikkeld...zo slecht is dat nog niet, die groentenpap ;)
hier eet Luana ook gewoon met ons mee
s'morgens gewoon haar flesje 210 ml
wij zijn niet zo echt boterham-eters en luana ook niet dus smiddags ist wel altijd iets speciaal croque monsieur ofzoiets (als het maar geen gewoon brood is) alleen bij de onthaalmoeder eet ze smiddags al patatjes
om 4 u of een stukje fruit of wat yoghurt met een geplet stukje fruit erin
en savonds rond 18 u eet ze gewoon patatjes met ons mee
en dan voor het slapen gaan om half 8 flesje van 270 ml
Hier ben ik eigenlijk vanaf dat hij 1j is, zijn etenstijden gaan aanpassen aan die van ons en sinds eet hij eigenlijk altijd op hetzelfde moment als ons. Ik ben daar nogal strikt in zelfs :o Ik wil dat wij samen eten aan tafel met het gezin, al moet ik daarvoor erg stressen soms om het eten op 15-20min op tafel te krijgen :rolleyes: maar tot nu lukt dat toch vrij goed.
Hij eet ook altijd hetzelfde als ons, meestal soep met een boterham s'middags, in de crèche is t wel patatjes dan, en s'avonds warm eten of soep + boterham of wat we ook eten. Hij eet ook alles mee, wilt alles proeven en dat vindt ik wel leuk. Hij maakt er ook geen problemen meer van als we eens wat later eten s'middags of s'avonds, zolang je hem maar iets in zijn pollen steekt zodat hij wat afgeleidt is van zijn honger. Zelfs uit gaan eten begint goed te lukken.
Trouwens Laurens begint hier te vragen als hij iets wilt hebben, ik moet soms zelfs eens een keer 'nee' zeggen :D en slim als hij is, als hij voor de 10de keer een nee heeft gekregen als hij zaagt om een koek of snoep, gaat hij bij de kast staan en zegt 'boterhammen' of loopt naar de frigo en vraagt achter druiven... dat krijgt hij wèl en dat weet hij ;) T moet niet altijd suiker zijn dat hij krijgt.
boeleke2704
8 July 2011, 10:30
Oh dat is hier ook een frustratie van mij...
Tot nu toe gaat het hier als volgt:
7u: 240ml + 8 schepjes (wil hier geen boke na als wij ontbijten)
?u: boke(s) in de crèche (C. zegt dat hij zijn bokes daar goed eet, maar hier lukt dat dus niet zo goed... daarnet wou hij ze niet eten :()
12u30: warm eten (eet ie wel goed)
15u30: P'tit Gervais of ziets + 1 stukje fruit (soms 1 koekje)
17u30: bokes met beleg
19u30: 240ml + 8 scepjes (meestal leeg of 30ml over)
Henrike zit wèl altijd bij ons mee aan tafel! Maar toch is ons eten niet op elkaar afgstemd. In een werkweek, dan heeft hij warm gegeten in de crèche. Maar ja, wij moeten wel nog warm eten...
Daarom krijgt hij een boke voordat wij warm eten. Tijdens dat wij eten dan proeft hij nog wel altijd een beetje mee.
Nu het vakantie is heb ik al geprobeerd om ook 's middags warm te eten. Zo volgen we het ritme van de crèche, maar vind dat zelf niet zo leuk :( 's avonds botehammen!
Henri is allesbehalve te dik, dus over dat meeproeven maak ik me hier geen zorgen.
Maar het is soms zo vermoeiend hè! Het lijkt wel alsof we hier voortdurend aan het eten zijn:
Henri fles, wij ontbijten, Henri boterham, wij boterhammen ('s middags), Henri groentjes, Henri fruitje, Henri bokes, wij warm, Henri fles.
Ik zou het ook graag mooi zien samenvallen!
Maar hoe pak ik dat aan hè.
boeleke2704
8 July 2011, 10:36
Nog zoiets, hoe doen jullie dat met kruiden?
Kruiden jullie gewoon gelijk jullie altijd deden en eet jullie kindje daarvan mee?
Ik durf precies niet echt. Maak dan wel het zelfde, maar een 'minder gekruide versie' voor Henri. Nog dubbel werk...
Zo had ik eergisteren spaghetti gemaakt. 2 aparte potjes...
We hebben dan wel allemaal 's middags gegeten. Maar het voordeel wat je daaruit haalt is dan toch ook weer weg hè.
Nog zoiets, hoe doen jullie dat met kruiden?
Kruiden jullie gewoon gelijk jullie altijd deden en eet jullie kindje daarvan mee?
Ik durf precies niet echt. Maak dan wel het zelfde, maar een 'minder gekruide versie' voor Henri. Nog dubbel werk...
Zo had ik eergisteren spaghetti gemaakt. 2 aparte potjes...
We hebben dan wel allemaal 's middags gegeten. Maar het voordeel wat je daaruit haalt is dan toch ook weer weg hè.
In het begin kruidde ik echt een stuk minder, dus minder zout en peper en zeker niet te fel. Maar stilaan ben ik dat beginnen aanpassen, maar wel op lange tijd. Op zijn 1j begon hij hier pas licht gekruid eten mee te eten en nu op zijn 20m eet hij allès mee, zelfs iets goed gepeperd vindt meneer lekker ;) De papa laat hem hier alles proeven, zeker die speciallekes en dat smaakt hem, dus waarom niet? Zolang je niet overdrijft, hun lijfje moet zich daaraan nog aanpassen, maar die nieren werken al goed hoor ;)
boeleke2704
8 July 2011, 10:48
Hij proeft ook van alles van ons. Zelfs als we uiteten gaan. En nog niks aan gemerkt. Maar die drempel voor thuis...
'k ga de knop gewoon moeten omdraaien!! ;)
ik denk dat het Bo was die vertelde dat ze alles gelijk maakt en dan gewoon in het bord van haar en haar man kruiden bij doet? dan is het geen dubbel werk, é
en hier hielp het om Helena meer te doen eten 's morgens en 's avonds aan tafel door de pap terug te brengen van 240 + 8 schepjes naar 180 + 6 schepjes (wel nog maar sinds ze 2 jaar is)
ik denk dat het Bo was die vertelde dat ze alles gelijk maakt en dan gewoon in het bord van haar en haar man kruiden bij doet? dan is het geen dubbel werk, é
en hier hielp het om Helena meer te doen eten 's morgens en 's avonds aan tafel door de pap terug te brengen van 240 + 8 schepjes naar 180 + 6 schepjes (wel nog maar sinds ze 2 jaar is)
Idd, dat heb je goed onthouden :D
Ik heb de tijd niet om 2 porties te maken, dus zo deed ik het idd in t begin. Maar stilaan ben ik beginnen mengen en aanpassen (lees: mijn man kruidde altijd nog bij aan tafel) maar nu hoeft dat ook niet meer. Hij eet alles probleemloos mee.
ik kruid hier ook gewoon, Luana eet alles mee van wat wij eten,
pikant kook ik sowieso niet want ik lust dat zelf niet graag, ik kruid eigenlijk wel alles heel zout (weet wel dat ni zo gezond is maja) en luana eet da gewoon mee
Ik denk dat ik hier eens het avondeten van Mathis ga moeten aanpassen...
Nu krijgt hij een koekje ofzo terwijl ik kook (boudoir) en we laten hem een beetje proeven van ons maar veel is dat nog niet, ook omdat Mathis nog steeds niet verlekkerd is op brokjes!!!
Koekjes gaan wel hoor maar brokjes :rolleyes:
Moet ik daarin dan gewoon strenger worden? Uiteindelijk als hij koekjes kan eten kan hij ook brokjes eten é...
Ik probeer wel maar zet er mss te snel de mixer is... :o
's morgens boterham gaat ook, met choco dan wel!!!
Ik ga eens beginnen met een boterham te geven 's avonds.
IK hou het voorlopig wel op warm 's middags, vind dat nu eigenlijk wel makkelijk, maar op termijn als dat ook wel veranderen!
boeleke2704
8 July 2011, 20:34
Vandaag heeft Henri volledig met ons meegegeten, dezelfde momenten en hetzelfde eten :)
Wel ff stressie aan tafel... aanpassing hè!
Maar wel geslaagd. Het kwam ook vrij goed uit vandaag.
Vanavond pasta. En idd, ik heb gekruid, maar wij hebben bijgekruid aan tafel.
Henri heeft ZELF half zijn bordje leeggegeten.
Meneertje heeft iets nieuws...
Tot nu toe had hij 1 lepel vast en ik 1 om mee te helpen. Nu wil hij ze alle 2... Ons nadoen denk ik dan. Ah ja, wij hebben ook in elke hand 1 'lepel' (gelukkig kent hij het verschil nog niet tussen lepel en mes en vork...)
boeleke2704
8 July 2011, 20:36
Koekjes gaan wel hoor maar brokjes :rolleyes:!
Hoe zou je zelf zijn? ;)
's morgens boterham gaat ook, met choco dan wel!!!!
Henri is hier verzot op HAGELSLAG... Een waar slagveld!!! Want het is hier meer 'de disectie van de boterham' dan echt boterham eten :o
Boke open, muizestrontjes ertussenuit halen,... Lekker vettig doen :devil:
amai henrike is goed bezig
jess hier zijn we begonnen met gp gewoon gemixt te houden en dan telkens een stukje aardappel en stukje groenten zo te geven, zelfde bij fruitpap en van ons eten 's avonds.
meloen en banaan bleek hij vlot zo te kunnen na een tijdje en kreeg hij dan enkel zo, dan kwam peer erbij en zo verder. Gp is hier nu geplet, dus nog niet echt stukjes...
boeleke2704
8 July 2011, 20:40
Bij ons was het geheim... POTJES :o
Uit schrik voor 'foute' stukjes te geven.
Het bleek al snel een groot succes :)
En vers is ondertussen (nooit niet echt geweest zo bleek) geen probleem :D
ja hier ook af en toe potjes en daar at hij makkelijker stukjes van dan van zelfgemaakte gp. En het rare was bij de OM maakte hij er ook geen spel van als he tniet fijngemixt was, maar thuis amai!
vandaag heeft hij zijn gp gekregen om 11.30 en nadien een koek, toen hij zijn koek at aten wij onze lasagne op, alexander heeft ook een beetje geproefd en tsmaakte hem goed ( durf nooit veel geven... )
Hier ook gestart met potjes om brokjes eten aan te leren en het ging meteen heel vlot en nu pletten we zelfs niks meer. Hij eet alles in kleine stukjes, met zijn handen meestal. Terwijl hij zijn vork vasthoudt :rolleyes:
Hier moet Ruben echt hebben wat op ons bord ligt, anders eet hij niet meer. Dus hij eet nu warm wanneer wij warm eten, meestal 's avonds maar vandaag was het eens 's middags omdat ik met de late stond. Hij vindt het allemaal super en is helemaal verzot van vlees! Dat eet hij in een sneltempo op en begint dan naar ons stuk te wijzen :)
Tot nu toe had hij 1 lepel vast en ik 1 om mee te helpen. Nu wil hij ze alle 2... Ons nadoen denk ik dan. Ah ja, wij hebben ook in elke hand 1 'lepel' (gelukkig kent hij het verschil nog niet tussen lepel en mes en vork...)
Jarne wil hier sinds kort ook twee lepels, denk idd ook omdat wij ook in beide handen iets hebben.
boeleke2704
10 July 2011, 17:51
@Tiger: grappig hè. En Henri maakt dan ook zo 'snijbewegingen' met beide lepels, alsof ie zijn eigen eten in stukjes aan het snijden is.
't is een kadeeke hoor!!
Maar ben oh zo fier op hem :) Vandaag weer, zijn nichtje (die 1 jaar ouder is dan hem) eet nog maar amper zelf... die houdt van de gemakkelijke oplossing ;)
Dan glunder ik als de grootouders Henri toejuichen omdat ie zelf prikt of schept. (enfin, meehelpt hè. Niet dat ie heel zijn bordje zelf al schept en prikt!)
hier ook al een paar dagen met een vorkje zijn fruit aant eten, zelf. Alleen het opprikken lukt nog niet alleen...
ook bij gp heeft hij een lepeltje probeert wat op te scheppen ( wat hulp van mama ) het gaat wel goed zijn mondje in.
boeleke2704
12 July 2011, 13:40
Ze worden groot, onze kleine aapjes :)
door jullie allemaal hebben wij nu al paar keer gezorgd dat we samen konden eten met helena 's avonds en amai, ze eet zooooveel meer... Gisteren spinazie met vis en rijst (klinkt mss rare combinatie maar ik ben er zot van) en die at alles op en vroeg nog spinazie bij!!!
Machteld
12 July 2011, 16:14
Wow super Kimmy!!!
Das toch het leuke aan het forum hier e, dat je gewoon tips meekrijgt van hoe je zaken op een andere manier kan bekijken en aanpakken en het ineens vele vlotter blijkt te gaan...:)
P.S.: ik vind dat helemaal geen rare combinatie hoor...Men vriend is wel vegi dus wij eten wel meer rare dingen...:rolleyes:
Super toch!
Ja, zien eten doet eten è. Ze zeggen t niet voor niks ;) Daarom dat ik er hier zo op sta om samen te eten. Hopelijk kan Alexander binnenkort ook een korstje mee-eten :D
Inderdaad, zien eten doet eten.
Jarne moest net zijn boterham met de vork hebben. Wij waren waren croque aan het eten, dus ook boterham met de vork :)
boeleke2704
13 July 2011, 09:46
Leuk hè Kimmy!!
Ik heb hier ook wat tips gehaald en nu ook al enkele dagen dat Henri fijn meeëet (hier zit ergens een 'e' teveel...) met ons!
Ik maakte me zo druk in wanneer groentjes en wanneer bokes. Wel, heb nu ondervonden dat dat gewoon kan wisselen... Ik dacht dat Henri vele meer gebonden was aan die vaste momenten *shame on me* maar heb een flexibel zoontje :)
Als ie maar eten krijgt ;)
Hier eet jarne ook al een paar dagen smiddags met ons mee. Mijn man heeft de late en ik heb verlof, dus eten we smiddags warm. We eten dan wat vroeger zodat Jarne toch nog op tijd in zijn bedje ligt en mijn man op tijd op zijn werk geraakt :)
gisteren scampi met aardappel en worteltjes
ze at alle worteltjes op en vroeg bij maar we zeiden dat ze eerst de rest moest eten en toen is ze scampi beginnen eten (telkens hapje van haar bord scampi en dan wortel van tim zijn bord)
het ging niet onmiddellijk zo hoor, ze spuwde de scampi uit en dat mag van ons absoluut niet dus vloog ze in de hoek (doen we niet vaak zodat het effect heeft) en het werkte: ze heeft dan dus heel flink van alles geproefd!! ze zei zelfs "lekker"
de truc die ik las in het boek "peuterpuberteit" werkt hier wel goed, namelijk: over van alles praten behalve over eten!! tim en ik vertellen tegen elkaar over onze dag, vragen aan helena hoe het was in de crèche of bij oma en zo is het gewoon gezellig, alleen toen ze plots dus die scampi uitspuwde heb ik eventjes moeten corrigeren...
Hier vandaag spagetti, geen succes :(
Hij heeft het thans al met ons mee-gegeten, zo een paar hapjes na zijn boterham. Zijn saus was zelfs gemixt (onze spagetti saus is echt grof met grote brokken groenten). Hij heeft er zelfs niet van willen proeven. Hij heeft de hele tijd zitten wenen en is dus zonder eten gaan slapen :(
Maar ik weigerde om hem een potje of iets anders te geven, hij moet maar leren mee-eten! Het is niet dat hij het totaal niet lust dus..
boeleke2704
13 July 2011, 13:36
Amai ferm van jou, Tiger.
Henri had vandaag ook niet zo goed gegeten. (potje, ik was naar de dokter, man heeft gekookt ;)) Was maar half op...
Ik ben toch weer gezwikt en heb hem een halve sandwiche met wat stukjes tomaat gegeven toen wij aan het eten waren. Hij heeft de kaas ertussenuit gehaald en wat tomaat gegeten...
Maar ja, hij is wat ziek (koorts - verhoging) dus wou toch dat ie goed at...
Maar hij zou het moeten leren hè, dit of wachten tot het volgende!
Hier is dat ook al soms heibel geweest, als Laurens weer eens geen zin heeft om aan tafel te komen zitten. Ik laat hem even doen, en dan pak ik hem, zet hem in zijn stoel en mag hem brullen zoveel en zolang hij wilt. Ik negeer hem gewoon, maak zijn eten, zet zijn bord voor zijn neus met zijn lepel of vork erbij en begin zelf te eten. Vooral straal negeren is de boodschap. Hij begint altijd vanzelf te eten na een tijdje, ik bekijk hem niet, zeg niks, gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Vroeger duurde dat wel langer, tegenwoordig is t snel gedaan. En als hij ècht niet wilt, hup eruit en dan geen eten. Mij geen probleem, maar dan krijgt hij achteraf ook niks. Punt.
Hier werkt dit echt nog altijd het beste ;)
geven jullie alles aan je kindje of niet?
bedoel vanaf 1 jaar mogen ze van tafel mee eten maar vind het soms raar om hem bepaalde dingen te geven...
verder lees ik hier dat jullie kindjes zelfstandig eten, hier dus niet:
boterham doen we in kleine stukjes, geven we gewoon zijn bordje met stukjes dan propt hij ze allemaal in zijn mondje, met serieus verslikken tot gevolg ( niet echt leuk om zien dus vermijden we dit liever )
bij fruit, het zelfde, hij eet het nu ook met een vorkje soms. enige problemen het op de vork prikken lukt nog niet zonder hulp...
bij gp hetzelfde probleem met opscheppen...
snoezel
14 July 2011, 16:19
hier een kleine meid die volledig met ons mee eet.
op vakantie heeft ze zelf lekker mee pizza gesmult en al :)
moet zeggen dat je daar bij nummer twee een stuk relaxer in bent dan bij nummer 1 (dus dames, er is hoop :D )
daarstraks zijn we in de panos gaan eten (ah ja, tussen het solden doen) en heeft ze een croissant en een stuk sandwich gegeten. niks ertussen want ja boter hadden ze daar natuurlijk niet, maar ze heeft het lekker opgesmult en vanavond maak ik wel dat ze haar groentjes en vitaminekes binnen heeft.
ik snij of prak alles voor haar en dan mag ze zelf proberen.
we proberen haar wat te motiveren van met haar lepeltje op vorkje te eten maar meestal neemt ze het, legt ze het op haar lepel en probeert het dan zo op te eten.
maar ik vind het zo schattig om zien dat ik ze gewoon lekker laat klodderen.
ondertussen geef ik ze wat bij met een ander lepeltje.
en ze vindt het echt zalig zo,
en wij ook :D t is zo gezellig met zijn allen aan tafel.
ze weet nu alleen heel goed wat ze wil en niet.
ze schud heel hard neen als ze het niet wil hebben en gooit het op de grond.
bij ons in de keuken geef ik het dan een paar keer terug en anders doe ik het weg.
ze verstaat het nu wel dat als ik haar bord weg neem ik het ook wel meen.
Trinity
14 July 2011, 21:01
Ik moet bekennen dat wij veel te gemakkelijk toegeven. En daar proberen we nu verandering in te brengen, mijn man doet gelukkig mee :) Zo wilde hij vandaag alleen worst eten, en proefde zelfs niet van de purree en spinazie. Hij heeft niet meer vlees gekregen, maar hij heeft ook de rest van zijn eten niet meer aangeraakt. Negeren hielp niet, vrolijk doen niet, hem van tafel halen niet,... Maar we volharden, hij moet het maar leren. T zal misschien wel even duren voor hij begrijpt dat mama en papa strenger zijn geworden aan tafel...maar hier dus nu de Kimmy en Bo aanpak :) thanx girls
Ik wil echt niet dat hij wordt zoals sommigen in beide van onze families: amper iets lusten!!! De mama van mijn man die maakte vroeger tot wel 3 verschillende gerechten!!!
Trinity
14 July 2011, 21:01
btw Kimmy, je hebt een paar keer een boek vermeld ivm kleuterpuberteit. Welk boek is dat?
snoezel
14 July 2011, 21:56
maar ik heb hier dus een kleuter die niet wil eten :(
boterhammen geen enkel probleem,
vleesjes (vegi of niet) ook geen enkel probleem.
zijn patatjes eet hij ook op maar alles van groenten wil hij niet eten hé.
allé ja, hij eet twee stukjes als we hem super hard overtuigen.
t zit echt tussen zijn oren.
en ik wil ook geen strijd aan tafel.
eten moet plezant blijven ook.
alleen zijn groentjes eerst op zijn bord leggen: dan eet hij een hapje en daarmee stopt hij.
ook als je dit drie dagen na elkaar doet hé. hij heeft het precies niet nodig dan.
dus nu krijgt hij van alles een beetje en daarna moet hij echt een hapje van zijn groenten eten voor hij nog wat patatjes of zo bij krijgt.
ik hoop echt dat die periode eens gaat beteren.
ons diede eet meer fruit (pakken meer) dan kobe voor de moment.
die wil ook alles proeven, terwijl kobe al direct zegt: groentjes vind ik niet lekker.
Trinity
15 July 2011, 08:58
gelijkaardig: vleesjes, boterhammen, fruit geen probleem. Maar patatten, soep en groenten, oh jee (tenzij ze op ne pizza liggen haha). Pasta de ene keer wel, de andere keer niet.
Wij gaan nu toch wel eens proberen van de strijd aan te gaan, hoewel ik normaal ook jouw motto neem dat het plezant moet blijven. Maar we willen het toch eens proberen om te zien of het effect heeft...
@sann: Ruben eet ook nog niet zelf hoor. Soms probeert hij wel, al dan niet met hulp, maar meestal eet hij met zijn handjes. Vindt mama niet zo leuk, maar heb gelezen dat het bij de normale ontwikkeling hoort, dus ik laat hem maar doen en ondertussen geef ik bij met een lepel.
vandaag heeft hij zijn gp niet als gp gegeten. Hij heeft brocoli, zalm en patatjes gewoon in stukjes gegeten met vorkje en handjes. De helft heeft hij zo op, de andere helft heb ik geplet met de vork ( maar nog met grove stukjes in ) ook dat at hij vanzelf op...
Alexander wil wel zelf eten, hij begint boos te worden tijdens het eten, hij wil zelf. probleem is alleen dat dat nog niet echt lukt...
Ja das hier ook vaak hoor. En ik denk dat Ruben het wel zou kunnen, maar hij is vaak te speels. Van alles moet die een spelleke kunnen maken, met als topper: eten naar de hond mikken en dan heel hard lachen :rolleyes:
Jesterke*
15 July 2011, 12:49
Hier ook eentje die goed weet wat ze wilt.
Ze wil niets van yoghurt of platte kaas. Haar patatjes smiddag eets ze goed (gepureerd)
Maar als ze s avonds van ons wat wil proeven wil ze geen groeten of aardappelen. Enkel vlees!
En als ze het ni krijgt bonkt ze met haar hoofd en echt te petten :(
Jarne heeft dat een paar weken ook enorm gehad. Hij moest en zou zelf eten, werd boos als wij hielpen. Maar als we hem gewoon lieten doen kreeg hij niet veel in zijn mondje en dan werd hij ook boos. Maar gelukkig is dit terug over gegaan. Nu begint hij zelf met eten en na een tijdje begin ik bij te geven met een andere lepel en zo lukt het nu wel.
boeleke2704
18 July 2011, 13:03
geven jullie alles aan je kindje of niet?
bedoel vanaf 1 jaar mogen ze van tafel mee eten maar vind het soms raar om hem bepaalde dingen te geven...
verder lees ik hier dat jullie kindjes zelfstandig eten, hier dus niet:
boterham doen we in kleine stukjes, geven we gewoon zijn bordje met stukjes dan propt hij ze allemaal in zijn mondje, met serieus verslikken tot gevolg ( niet echt leuk om zien dus vermijden we dit liever )
bij fruit, het zelfde, hij eet het nu ook met een vorkje soms. enige problemen het op de vork prikken lukt nog niet zonder hulp...
bij gp hetzelfde probleem met opscheppen...
Het zelf eten gaat hier ng enorm fel gepaard met knoeien hoor. Soms een uitschuivertje en floep stukje fruit de grond op of smeert ie wat groentjes in z'n haar :) Maar het lukt idd wel om zelf wat op te scheppen en naar het mondje te brengen, alsook met fruit prikken.
Ik help nog wel steeds, ik bedoel dan dat ik ook steeds een lepeltje of vorkje in de hand heb en hem bijgeef want anders zou het hier uren duren denk ik!!!
Henri ongeveer 1/3 en mama de andere 2/3, zo ligt de verhouding van zelfstandig opscheppen en eten hier denk ik.
De bokes blijven hier 'moeilijk'.
's morgens eet Henri met moeite 1 sneetje en 's avonds soms 2 sneetjes.
Maar het is hier meer een disectie van de boterham hè...
Bokes opendoen en vleesje of zelfs hagelslag ertussenuit halen...
Hij eet uiteindelijk die bo nog wel op hoor, maar dus niet gewoon zo'n boke in de hand en bijten. Enkel als ie heel veel honger heeft en dan nog vooral succes met een sandwich. Die laat ie gemakkelijker toe. Maar kan toch niet alle dagen sandwich geven hè?!
Hoe leer ik hem dat af? Of gaat dat vanzelf voorbij?
Is dat een beetje zoals de fruitjes met de handjes nemen en eten? (want daar zie ik geen probleem in ;) )
boeleke2704
18 July 2011, 13:05
de truc die ik las in het boek "peuterpuberteit" werkt hier wel goed, namelijk: over van alles praten behalve over eten!!
Is dit de echte, volledige titel van het boek? Waar heb je die gevonden?
Ben dit weekend eens bij ons bij de standaardboekhandel gaan zoeken maar niks gevonden.
Ben wel heel geïnteresseerd!!
Die Oie ik groei is een heel goed boek, maar ik mis er tips en advies in!!!
Je krijgt wel een goe beeld van wat komen gaat, maar niet hoe je ermee om moet gaan hè.
hier haalt hij ook alles vantussen de boterham, denk dat dat nog normaal is voor die leeftijd, zolang hij gewoon alles opeet maak ik er voorlopig geen probleem van..
boeleke2704
19 July 2011, 10:21
Ah ok, fijn om te horen dat Henri niet de enige is die zo 'gek' zijn bokes eet ;)
ik geef Luana gewoon een droge boterham!! werkt het beste, zonder al te veel geklieder en dan drinkt ze nekeer meer
want ze haalt er ook altijd alles tussenuit, of smeert zichzelf helemaal vol choco of water ook tussen is, ze trekt er stukken van en met droge boterham minder miserie en ze lust het zo ook
Hoe leren jullie je peuter eten? Ik wil Senne dat deze vakantie wat leren maar weet niet goed hoe. Ik laat hem dan wat meeroeren in het potje met een lepel maar hij wil het niet naar zijn mondje brengen. Heel soms steekt hij het in mijn mond maar ja... En als ik het hem dan voordoe en samen met hem de lepel in zijn mond wil steken, laat hij halverwege los...
Vind dat niet zo simpel precies...:confused:
ik denk joke dat je gewoon moet afwachten tot het moment dat het hem echt zelf interesseert? ( allé ben geen ervaringsdeskundige dus spreek me maar tegen als het niet zo is hoor dames )
Hier begint alexander er nu intresse voor te hebben en proberen we het af en toe te doen. We merken wel dat het nog vaak frustreert dat het niet vlot lukt...
ik gaf Luana een klein plastiek lepeltje deed haar een supergrote slab aan die ik zo echt onder het bordje kon steken en op de vloer plastiek zak (sorry ben nogal ne kuisfreak) en ik gaf haar eten maar liet haar kliederen met haar lepeltje
soms stak ze in haar mond, soms er al eens naast maar bon zo leerde ze die oog hand coördinatie, na een tijdje liet ik haar echt alleen alleen eten en soms gaf ik haar zelf al eens een lepel maar wel met een andere want aiaiai als ik die van haar durfde afpakken en eigenlijk is dat zo heel vlot gegaan, nu kan ze echt heel flink alleen eten alleen zo als het bijna op is moet ik zo int midden van haar bord een hoopje maken dat ze het makkelijker kan opscheppen
boeleke2704
22 July 2011, 12:13
Hier begonnen met zijn handje mee vast te houden en dan een hapje naar de mond te brengen.
Dan kreeg hij zijn eigen lepeltje. Daar roerde hij wat mee in z'n bordje en bracht het ook wel naar zijn mondje.
Ik geef tussendoor hem ook hapjes en heb de indruk dat dat hem ook aanzette om het zelf te doen.
Dus van volledig manueel meehelpen naar geleidelijkaan loslaten en enkel nog verbaal te stimuleren met voordoen.
Maar denk dat het idd die interesse id die moet komen bij hem.
Dat hij jou een hapje geeft is toch al heel flink hè!! Hij snapt dus goed wat de bedoeling is :)
Komt wel, de ene wil dat vroeger dan de andere.
Henri wil nu al soms niet meer dat ik zijn bordje tegenhou of zo... Een ramp en grote knoeiboel dus soms!!
Jesterke*
22 July 2011, 13:08
Hier wil solana het ook al zelf doen :) maar als het niet snel genoeg gaat geeft ze de lepel terug aan mij, hihi...
Ze wil ook al zelf een papiertje bv losmaken van een koekje anders begint ze te wenen en wil ze het niet.
ze wil nogal zelfstandig zijn heb ik de indruk
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.