Volledige versie bekijken : Verhaaltje voor het slapengaan
Wanneer beginnen/begonnen jullie daarmee?
Ik heb hier sinds een aantal dagen een moeilijke peuter in huis, het is duidelijk dat we met de peuterpuberteit zijn begonnen :rolleyes: Alles is 'nee', hij wilt zijn zinnetje doordrijven en dat gaat gepaard met fikse driftbuien *zucht*
Ook in bed gaan is nu een ramp. En dat terwijl we daar enkel tijdens sprongetjes een beetje meer moeite mee hadden, nu is t echt krijsen en schreeuwen en vechten. Of het nu zijn dutje is ( max 1,5u trouwens de laatste tijd, tof) of s'avonds, ik moet hem 10x terugleggen en kordaat toespreken dat hij NU flink gaat slapen, en de 10de keer neemt hij t pas aan en legt hij zich rustig neer :rolleyes: Jongens toch.
Sinds gisterenavond heb ik het verhaaltjesboek erbij genomen en de eerste keer een verhaaltje voorgelezen. Hij lag héél aandachtig te luisteren en te lachen terwijl ik het voorlas en daarna heb ik hem 'maar' 1x moeten terugleggen. Ik heb hem ook gezegd dat als hij flink is nu elke dag een verhaaltje krijgt, hij zei 'ja' en dat was t dan, ik heb hem niet meer gehoord. Ik denk dat het mss 'tijd' is dat hij zoiets heeft om de dag af te sluiten. Of is t niet te vroeg?
Mja, we zien wel.... eens kijken of meneer gaat blijven vechten :rolleyes: Gelukkig kan ik makkelijk mijn poot stijf houden, want anders :D
Twinkel
16 June 2011, 10:22
Hier lezen we al voor van zijn 5 maand. Hadden zo'n boek van 365 konijnenverhaaltjes en ik ben er me nieuwjaar mee begonnen.
Tis ni da hij alles volledig snapt, maar hij luistert wel en weet dan dat het avond is en hij lang moet slapen dan.
Ik ben begonnen op zijn 1ste verjaardag. Hij had een boekje cadeau gekregen met verhaaltjes over Bertje beer. Dat zijn allemaal heel korte verhaaltjes over dag dagelijkse dingen. Het eerste verhaaltje is als Bertje opstaat en het laatste als hij slapen gaat.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-mooiste-knuffelverhalen/1001004007574358/index.html
Ik lees iedere dag 1 of 2 verhaaltjes voor en dan het laatste als Bertje gaat slapen. Jarne weet dat hij dan ook moet gaan slapen en geeft het boekje dan nog een kusje.
Ik heb al andere voorlees boeken gezocht, maar nog niets anders naar mijn zin gevonden. De meeste boeken hebben zo lange verhaaltjes en zo lang kan Jarne zich niet concentreren op 1 pagina.
Ok dan :D Ik ben toch niet te vroeg daarmee.
Hier had ik Jip en Janneke liggen (geboortegeschenk) en dat heb ik genomen.
Maar ik denk dat ik er zo ga halen in de trend van 'kabouterverhaaltjes' of zo, van die 1min verhaaltjes voor het slapengaan. Denk dat Jip en Janneke nog wat te hoog gegrepen is voor hem ;)
Ok dan :D Ik ben toch niet te vroeg daarmee.
Hier had ik Jip en Janneke liggen (geboortegeschenk) en dat heb ik genomen.
Maar ik denk dat ik er zo ga halen in de trend van 'kabouterverhaaltjes' of zo, van die 1min verhaaltjes voor het slapengaan. Denk dat Jip en Janneke nog wat te hoog gegrepen is voor hem ;)
Hier is Jip & Janneke sinds de geboorte van Julie (was een cadeau) een echte topper voor Lukas. Hij was toen 2 jaar en keek in het begin gewoon naar de tekeningetjes. Nu vraagt hij dat we er iets bij vertellen, maar hij heeft liever dat we zelf wat verzinnen want geduld om te luisteren naar het echte verhaaltje heeft hij nog niet echt. Maar dat boek is hier echt goud waard!
Twinkel
16 June 2011, 11:37
In het boekenvoordeel heb je een hele reeks van 365 verhaaltjes, van konijntjes, kabouters, muizen, paarden, beren,... en eht ni zo duur.
Per pagina staan er 1 of 2 verhaaltjes, echt maar van een minuutje of zo en een grote tekening erbij.
Ja van die bedoel ik Twinkel. Ik had er ooit zo eens eentje zien liggen in de Standaard boekhandel, dus ik denk dat ik daar tussen de middag eens binnenvlieg.
Nu, hij heeft superaandachtig geluisterd naar Jip en Janneke :D Ik had hem wel al in zijn bedje liggen en ik ben dan maar op de grond langs het bedje gaan zitten zodat hij toch nog wat kon meekijken.... Eens zien hoe ik dat in t vervolg ga doen.
Ik ben er ook uit wat slapen in zijn groot bedje betreft. Hij schuift in de crèche door naar de kleuters in september, en dan slaapt hij daar ook in een groot (camping)bedje met een donsje ipv een slaapzak en begint ook de potjestraining. Ik denk dat ik dan thuis ook alles meteen verander, dus in zijn groot bed, enkel nog de dons en meteen ook de potjes training. Ik denk dat dat mss het beste is, meteen alles overal anders, dan is t mss niet zo verwarrend voor hun. En dan is t makkelijk en kan hij in zijn bed liggen terwijl we het verhaaltje voorlezen... doet me meteen denken aan mijn eigen kindertijd :D
Wij leren het verhaaltje beneden in de zetel voor vlak na zijn flesje.
Eerst de dvd van musti tijdens de fles, dan boekje en dan rechtstreeks zijn bedje in.
Ik zou dat wel eens moeten veranderen, want nu poets ik zijn tandjes bij het douchen, voor zijn fles dus.
Misschien dat ik het dan zo eens ga doen, flesje (met dvd), naar boven tandjes poetsen en dan op de kamer verhaaltje voorlezen (er staat een zetel op zijn kamer).
Ik ga ook eens op zoek naar die 365 verhaaltjes dan!
lieselot
16 June 2011, 12:38
Voor een verhaaltje is het nooit te vroeg. Wat lezen jullie voor aan baby's?
Lieselot
boeleke2704
16 June 2011, 12:41
Wij lezen hier ook al voor van toen Henrike 6 maanden was. Hij snapte er natuurlijk niets van, maar hij genoot wel duidelijk van mijn stem en de intonatie enz...
Ik vond het wel leuk als overgang van de dag naar de nacht. Merk de laatste tijd wel dat het niet zo rustig meer verloopt.
Ik geef hem zijn flesje boven op zijn kamertje. Daar staat een zetel en daar zetten we ons dan samen in, Henri op schoot. Hij drinkt zijn flesje in 2 keer. Tussenin lees ik 1 verhaaltje; Bumba of Eddy de Eend of,... en na de fles 'lees' in het kiekeboeboek. Dat is een boek met flapjes. Eerst 'kiekeboe' doen, de dierengeluidjes nadoen en dan het flapje toe: "Dodo Henrike, ik doe mijn oogjes toe..." als alle diertjes de revue gepasseerd zijn, dan fluister ik dat we heel dtil moeten zijn want de diertjes slapen!!
Dan zijn waaklampje aan, de sterrendroom (muziekje) op, knuffel en kus en bedje in.
Ik hoop dat dit blijft werken ;) Tot nu toe een groot succes!
L.I.B.
16 June 2011, 12:52
Wij lezen ook af en toe iets voor maar vanaf haar 1 jaar ga ik er echt een gewoonte van maken. Ik heb 365 berenverhalen en dan iets gelijkaardigs in het frans (kan je nooit vroeg genoeg mee beginnen ;)). Wou er ook eentje in het engels maar nog niet te pakken kunnen krijgen. Als ik me niet vergis zijn al die andere 365 verhalen niet meer te verkrijgen?
Ik twijfel alleen nog waar ik het zal voorlezen? Ze zeggen toch dat je dat best niet in de kamer zelf doet om hen duidelijk te maken dat deze echt om te slapen is?
http://www.google.be/search?q=365+histoires&hl=nl&biw=1152&bih=765&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JOD5TeujBI_oOYfHvbsE&ved=0CDYQsAQ
http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1152&bih=765&tbm=isch&sa=1&q=365+verhaaltjes+voor+het+slapen+gaan&oq=365+verhaal&aq=1&aqi=g2&aql=&gs_sm=c&gs_upl=20422l21376l0l7l7l0l6l6l0l188l188l0.1l1
Twinkel
16 June 2011, 15:22
Als ik me niet vergis zijn al die andere 365 verhalen niet meer te verkrijgen?
Ik heb ze deze week nog in boekenvoordeel in waasland shopping gezien...
Het verhaaltje voorlezen is dus echt een keigroot succes hier! :)
Precies alsof hij dat nu ècht nodig heeft om de dag af te sluiten. Ik had gisteren 2 voorleesboeken gekocht en zo'n boekje 'Huppel gaat slapen' voor hem. Dat kreeg hij nadat hij in bad was geweest en hij heeft t met de grootste interesse 'gelezen' ;) Na de flesjes met broer bedje in, en weer een verhaaltje voorgelezen waar hij superaandachtig naar luisterde. Ik zei daarna dat hij een flinke jongen is die nu gaat slapen, en ik heb hem niet meer gehoord ;) Super è! Ik ben zo blij! Dan lees ik graag elke avond een verhaaltje voor hoor!
Machteld
17 June 2011, 22:27
amai dat heb je goed opgelost meid!
Verhaaltjes lezen is hier ook een groot succes!!! We zijn er eigenlijk bij Mare ook heel vroeg mee begonnen en ze is er echt zot van. Lode die steekt het nog liever in zen mond, dus dat is wat vervelend soms, maar we proberen toch ook al hoor...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.