PDA

Volledige versie bekijken : puree

Nala'tje
6 February 2009, 15:45
hey ladies,

een stomme vraag misschien, maar mag je puree eten?

ik doe in mijn puree normaal een rauw ei, en ik dacht dat dat niet mocht.
maar dat verwarmt toch door de aardappelen?

en als ik nu een kop melk met een ei erin eerst in de microgolf warm maak, en dan onder de aardappelen doe?
mag het dan?

groetjes, nala

lady bug
6 February 2009, 15:48
je kan natuurlijk ook gewoon je ei uit je puree laten

Nala'tje
6 February 2009, 15:53
hihi da weet ik maar das gewoon lekkerder :-)

mammiii
6 February 2009, 15:57
Klinkt lekker! Maar nooit geprobeerd. Ik doe enkel mijn verse aardappelen en melk.Vnvnd eens uit testen :p Hih.

Nala'tje
6 February 2009, 16:03
op gezondheid.be staat: vermijd gerechten op basis van rauwe eieren, vb aardappelpuree :(
geen goed idee dus blijkbaar

snifsnif, had er nog zo'n zin in :)

mammiii
6 February 2009, 16:13
Hmmpff.. Wa dage allemaal ni moet laten eh seg :) . Ma zoals ik al voordien is zei Tis 't waard eh! enigste wa da moeilijk is, dak me rauwe vis moet laten ,, das nu kr zoo lekkr e.( viseter he) .Maar kvervang et dan door Scampi's in curry saus,,MMmm .

Miek
6 February 2009, 17:33
nee, je ei wordt wel wat verwarmd door de warmte van de aardappelen, maar niet voldoende om de eventuele salmonella-bacteriën te doden. Dus echt wel je ei uit je puree laten... je kan het vervangen door een klontje boter of room, maar voor die smaak moet je zijn, hé.

Ik heb wel gehoord dat als je een rauw ei in je gerechten wil gebruiken, je het ei 10 seconden in kokend water moet leggen en dat zou de bacteriën op de schaal doden (in het ei zelf zitten geen bacteriën). Maar of dit echt correct is weet ik niet, mijn vroedvrouw had daar toch haar twijfels bij dus ik heb het maar niet gedaan.

Nala'tje
6 February 2009, 17:36
hey miek,
ik zal het maar laten dan.
zal sebiet eens proberen met wat boter, wie weet nog lekkerder :)

groetjes en smakelijk

mini
6 February 2009, 19:13
Ik doe ook altijd een ei in m'n puree. :)
Eerste keer dat'k puree maakte voor m'n ventje (en toen hij dat zag) kreeg ik al direct de reactie: mijn mama maakt da wel anders é :o
En nu zegt hij tegen z'n mama (als hij daar al eens blijft eten): Mijn vrouwke haren puree is véél lekker :o
(mhihi)

Soit, on-topic: 'k denk ni dat het zoveel kwaad kan, 't is toch ni te zeggen da ge dag dagelijks puree eet. :)

Trinity
6 February 2009, 19:18
Purree maak ik enkel met boter, vind ik het lekkerst. Lees wel veel boter, ben fan van de franse keuken haha.

naomi83
6 February 2009, 19:18
En als je je puree maakt en daarna in de oven gratineerd???

Dan wordt het ei toch verwarmd.

Kimmy
8 February 2009, 20:15
.Maar kvervang et dan door Scampi's in curry saus,,MMmm .
ik wil niet moeilijk doen maar scampi's zijn schaaldieren en die mogen zwangere vrouwen ook niet eten! :(

Miek
9 February 2009, 07:48
Als scampi's goed gebakken zijn is het geen probleem hoor! Ik eet wel bijna iedere week scampi's. Alleen niet op restaurant omdat ze soms niet het volledige darmkanaal verwijderen en dat wil ik niet naar binnen spelen.

ka80
9 February 2009, 17:52
Bedoelen ze niet met schaaldieren oesters en mossels en andere consoorten? Volgens mij is er niets mis met scampi's hoor!! Ik eet dat ook nog regelmatig en inderdaad, zo lang ze goed gebaken zijn,...

Miek
9 February 2009, 18:08
mosselen op zich zouden ook geen kwaad kunnen, maar je weet nooit of er eens een slechte tussen zit, dus het is niet aangeraden.
Oesters zowieso niet rauw, maar als ze gegratineerd of gebakken zijn (lang genoeg) kunnen ze ook weer geen kwaad.

ka80
9 February 2009, 18:15
Vwala, zo dacht ik ook dat het was, gewoon om listeria te vermijden best niets rauw eten en een slechte mossel is voor niemand goed. Gebakken oesters zijn trouwens heel goed want daar zit veel iodium in.

seg heum miek, hoe haal jij het darmkanaal uit een scampi? Ik eet alles op,... afgezien van de poten en de kop dan he

Trinity
9 February 2009, 19:50
Het darmkanaal haal je er uit voor je ze klaar maakt. Is al lang geleden dat ik er zelf heb gemaakt, maar als ik mij goed herinner, kan je dat langs de onderkant (pootjes) weghalen met een mesje. Zou dat wel doen, want alle rottigheid zit daar eh :-)

Miek
9 February 2009, 20:41
hihi, kookles: je trekt de kop eraf, dan zijn schaal en pootjes, staart. Zodat je enkel het lijfje overhoud. Dan snij je z'n rug open tot waar de staart zat (klinkt echt horror-film...) en zie je een zwart lijntje lopen, het darmkanaal dus. Dat haal je eruit en ie is proper. Als je ze dan bakt krullen ze mooi om!

hier een filmpje op youtube waar ze een (hele grote) scampi schoonmaken. Krijg je meteen het idee!
http://www.youtube.com/watch?v=MHVumLPKbus

(niet voor dames die momenteel misselijk zijn!!!)

ka80
9 February 2009, 20:58
how seg! wat een darmkanaal, ik ben onder den indruk,...Goed, dat heb ik bij deze dan bijgeleerd en vanaf nu zal ik geen scampidarmen meer eten. Bedankt Miek voor de tip! Ik ga er morgen kopen denk ik, kan ik dat opeens eens uittesten! slaapwel

L@yla
9 February 2009, 23:05
hehe,
ook ik ben geen fan van dat zwarte draadje alleen als ik er maak is mijn goesting over wanneer alle kanaaltjes eruit zijn, daarom is dat een ventenjob hier bij ons

gr
layla

mammiii
10 February 2009, 10:16
je hebt ook zwarte puntjes in het lijfje van een scampi, dat zullen eitjes zijn zker? kom dat elke keer tegen.Zeker bij langoustines.

Kimmy
10 February 2009, 11:07
juiuij! mag ik scampi's eten, wat een schitterend nieuws!
ik weet wat ik mijn ventje vraag om klaar te maken deze week :)

Nala'tje
10 February 2009, 13:05
is er geen merk dat diepvries scampi's verkoopt waar dat darmkanaal al is verwijderd?
ik lust het ook graag, maar ben zo misselijk dat ik nu echt geen scampi's ga 'ontdarmen' :)

mammiii
10 February 2009, 14:01
In de Gb is dat altijd zonder,en ook al gepeelt

L@yla
10 February 2009, 14:44
juist,

in de delhaize kan je ze ook kopen diepvries en volledig gekuist

lekker...
layla

mammiii
10 February 2009, 15:39
Mmmm.. da ist vanavond si. Scampi! in curry en taghiatelli.

Kimmy
10 February 2009, 17:10
prima, en waar moeten we daarvoor zijn ;)

mini
10 February 2009, 17:19
In Brugge :D Da valt nog mee voor mij :D
Half uurke rijden... Hoe laat moet ik daar zijn?! :P ;)

mammiii
10 February 2009, 17:59
Haha ..tga mij smaken. Maar zo moeilijk is dat ni om het te bereiden hee.

mini
10 February 2009, 18:25
Da's waar... maar als't eten door iemand anders is klaargemaakt dan uzelf, vind'k het nog eens zoveel meer smaken :D

Laurence
10 February 2009, 19:03
Dat is waar mini. Het is altijd beter als je het niet zelf moet klaarmaken :)

mammiii
11 February 2009, 09:48
Idd ! Mmm.. kging het eigenlijk op Valentijn doen. Maar kben nu op zoek naar een leuk restootje ma tis al weer allemaal volboekt. Dat wordt traiteur peisk.