PDA

Volledige versie bekijken : De taalontwikkeling.

boeleke2704
28 May 2011, 22:29
Hallo peuter-mama's,

Ik vroeg mij af wat jullie kleintjes al allemaal kunnen zeggen en op welke leeftijd...

Henrike kan al enkele dingen (hij is nu 12 maanden):
mama - mammie (heel soms)
papa
dèdè + handje zwaaien
die + voorwerpen aanwijzen
ja
aai
waf waf
*knor* (probeert te knorren)
kiele kiele (= kietelen)
oh
bah
brrrrrr

Ik denk dat het dat zo'n beetje is.
Ik ben zelf logopediste. Ik heb hier stapels boeken liggen ivm taalontwikkeling, maar toch vraag ik me af op mijn aapje op schema zit? Hij is motorisch wel heel hard aan het zoeken en ik weet dat die 2 niet samen vooruit gaan.

Vandaar dat ik graag ook van jullie hoor wat jullie kleintjes op 12 maanden kon en wat ze nu kunnen,...

Wie doet mee??

Koke
28 May 2011, 22:43
Hier nog gene vette qua taal hoor :confused:

Ruben zegt "tut", "dat" (wijzend naar iets) en "kijk".
Dat is het zowat.
Hij begrijpt wel een aantal dingen: zoekt de bal als je er naar vraagt, wijst naar zijn beker als je vraagt of hij wil drinken etc.

Ook motorisch gaat het hier niet supersnel, dus hier gaat de regel motorisch vs spraak niet echt op en daar maak ik me soms wel zorgen om.

_liesje_
29 May 2011, 06:54
Hier ook net zoveel spraak hoor... :) van bijlange niet!!!
Mama, papa, tutje en dada... Verer geraken we niet. Maar zoals koke zegt, verstaanbaar maken en dingen begrijpen geen enkel probleem. Daar zit het dus niet :p
Motorisch gezien gaat hij dan wel goed vooruit, was een snelle stapper, en doet toch grote mensen-dingen ;) Torentjes maken, en vormpjes insteken gaat nu echt goed. Elk kindje is anders e. Kijk er wel naar uit dat hij meer zegt, dat stemmeke e... *smelt*
Zou me niet te veel zorgen maken hoor.. Het zal wel komen e?

kimmieke
29 May 2011, 11:34
Leander is 17 maanden, hij liep al rond 10 maanden, maar qua taalontwikkeling heb ik het gevoel dat hij fel "achter" loopt.

Zijne passieve woordenschat is wel heel groot, hij begrijpt heel veel en hij doet niks anders dan de ganse dag dingen aanwijzen die wij dan moeten benoemen. En als je aan hem vraagt: "waar is de lamp, klok, mama, baby,..." dan wijst hij alles mooi aan.

Maar zelf woordjes produceren zit er echt nog niet in. Heel af en toe mama en papa, maar heb niet echt het gevoel dat het bewust is.

Ik vraag wel altijd: "Wat is dat?" en dan krijg ik steevast als antwoord: "da!" :-)

Wij zijn pas verhuisd, en achter in onze tuin komt de trein voorbij, en daar is hij wel heel gefascineerd door, en daar wijst hij vaak naar en zegt dan "tei"

De dierengeluiden kan hij wel nadoen, de koe, schaap, paard, varken, hond,poes....

Ik maak me nog niet ongerust, het belangrijkste is dat hij dingen begrijpt en toch beseft dat dingen een naam hebben, hij zal wel beginnen babbelen als hij er klaar voor is.

snoezel
29 May 2011, 11:51
bij ons diede is het allemaal da :)
ze wijst dan ergens naar en zegt da
ook zwaaien is met da (daaaaaaaaaaag)

mama en papa kan ze maar zegt ze bijna nooit.

bij kobe heeft het ook lang geduurd maar die begint nu hoe langer hoe beter te praten :)

sann
29 May 2011, 20:06
hier eentje die ondertussen vlotter begint te stappen ( af en toe nog eens uit evenwicht )
Maar kwa taal ook nog niet zo veel.

mama - papa ( maar niet altijd echt bewust )
da
poe voor poes
tuje voor tutje
en dan heel veel geluidjes maar ja waarvoor ze staan.
Hij zit het constant uit te leggen maar je kan er geen woorden van maken.

Bo
31 May 2011, 10:46
Onze Laurens is ver vooruit met zijn taal, maar elk kindje is anders dus geen zorgen maken als ze er wat later mee weg zijn.
Hier moeten wij echt uitkijken wat we zeggen, want meneer papegaait alles na en dat is soms echt lachen :D
Sinds dit weekend is t hier de hele tijd: 'mammie kom es efen' :rolleyes:

cocelinetje
31 May 2011, 11:14
Lander kan hier ook nog niet zoveel zeggen :) Hij probeert wel, maar uit de meeste woorden, kan ik nog niets uit opmaken..

Wat hij wel al héél goed kan zeggen/doen:
* bumba
* de kat roepen als ze in de tuin loopt (zijn lipjes tuiten en dan geluid maken)
* mama/papa/oma/opa

Wat ik wel vind, is dat hij wel héél veel begrijpt. Als ik hem vraag om iets te doen, gaat hij wel doen (koek halen, boek nemen, opruimen, drinken,...)

tiger
31 May 2011, 11:58
Jarne is ook niet zo vlug op gebied van taalontwikkeling. We proberen er de laatste tijd op te letten en veel te 'oefenen' met hem. Maar soms denk ik dat hij gewoon te koppig is om iets te zeggen, want hij begrijpt wel al veel.

Wat hij wel zegt:
- ba (bal): dit was echt zijn eerste woordje dat ons opviel, de laatste tijd oefent hij er ook wel op om de l ook uit te spreken
- mama / papa: maar ik weet nog altijd niet of hij dit bewust zegt, het is bv niet zo dat hij mama of papa zegt als hij ons nodig heeft of om ons te roepen, gisteren heeft hij wel een paar keer heel uitdrukkelijk papa gezegd omdat papa niet thuis was denk ik
- buba (bumba): dit doet hij sinds vorige week, hij heeft toen echt dagen zitten oefenen daarop, nu zegt hij het telkens hij een boekje van bumba ziet of als ik de tv opzet
- dierengeluiden doet hij enkel bij de hond 'waf waf', bij een paard maakt hij ook altijd hetzelfde geluid (lipjes tuiten en dan blazen)

Voor de rest is hij wel constant aan het 'uitleggen', maar geen woordjes of als het wel al woordjes zijn dan zijn ze onverstaandbaar voor ons :)
Sinds een week of 3 is hij ook super geïnteresseerd in boekjes, we kunnen ons niet in de zetel zetten of hij komt met een boekje aangedraven. En als wij geen tijd hebben krijpt hij zelf in de zetel met een boekje en zit daar dan gelijk een echte grote jongen in zijn boekje te kijken.

Hij begrijpt wel al heel veel als we hem wat vragen of zeggen wat hij moet doen.
Zo ruimen we nu 'savonds voor we ons gaan wassen eerst samen alle speelgoed op. Ik leg dan uit dat we ons gaan wassen en dat we eerst opruimen en dan helpt hij echt met zijn speelgoed in de bak te gooien of op zijn plaats te zetten in de kast. Als we gedaan hebben gaat hij zelf naar de deur en blijft daar wachten tot wij volgen.
Ook als we gaan eten zeg ik ga maar naar je stoeltje we gaan eten en dan gaat hij aan zijn eetstoel staan wachten.
Als we savonds voor het slapen gaan zijn boekje lezen vraag ik of hij bertje beer een kusje wil geven en dan neemt hij het boek over om een kusje te geven, zoo schattig :p

Maar als we dan zo spelletjes doen en vragen waar is mama / papa, daar reageert hij dus totaal niet op.
Of in zijn bumba boekje vraag ik waar is bumba en dan wijst hij heel andere dingen aan omdat hij wil dat ik die benoem, maar hij gaat dan zo vlug naar weer iets anders dat ik de tijd niet krijg om te volgen :rolleyes:

Kimmy
31 May 2011, 14:54
ik las ergens dat er kindjes zijn die onmiddellijk alles zeggen hoe fout het er ook uit komt (alleen hun (onthaal)ouders of broertjes, zusjes verstaan hen) en kindjes die lang wachten met praten maar als ze dan beginnen praten het er allemaal juist uitkomt (die wachten maw tot ze klaar zijn om het perfect te zeggen)

mss heeft iemand hier iets aan :)

Machteld
31 May 2011, 15:01
Mare die is hier ook super snel met spreken. Motorisch ontwikkelde ze dan weer gewoontjes...
Niet te veel zorgen maken als't wat langer duurt, ik heb idd ook al zoiets gehoord zoals Kimmy zegt.

Mare haar favoriete zinnetje is nu: "Loooooode, dat mag je niet doen. neeeee, niet aan trekken, Lode is stout!" :D:D:D

Wij hebben het geluk dat ze alles meteen juist zegt en heel duidelijk articuleert. Neemt veel frustratie weg langs beide kanten als je ze altijd kan verstaan.

boeleke2704
31 May 2011, 18:54
Klopt helemaal wat je zegt Kimmy!!
Ik ben me nog niet echt zorgen aan het maken hoor. Maar ja, je vergelijkt altijd wat hè... (niet zo goed natuurlijk!)
En Henri z'n nichtje was een hele vlotte babbel!!

Maar zoals gezegd, het komt wel allemaal.

Hier wordt mama en papa wel echt bewust gebruikt. Zo leuk!!! 's Morgens dan roept ie mij om hem uit z'n bedje ta halen. Leuk!

Jess
31 May 2011, 19:41
Mathis zegt:

mama en papa
dada
da
tuutje (tuurtje is de poes en die roep hij dus als hij ze ziet)
zaja (zara de hond van oma)
ba (voor bal)

HIj begrijpt ook wel al veel, als ik zeg geef de bal aan mama dan komt hij de bal brengen!

boeleke2704
31 May 2011, 22:46
Leuk hè!!!
Hier ben ik het fierste dat hij 'Geef mama eens een kusje / kusje mama' begrijpt!!!
*glunder glunder*

Kijk er echt al naar uit dat ie steeds meer en meer gaat zeggen! Zo'n leuke leeftijd nu hè.

Machteld
1 June 2011, 10:54
Het is echt genieten e boeleke!

En hoe meer ze zeggen hoe meer ze vertederend zijn vind ik. Ze kunnen dan op hun eigen schattige (soms wel manipulatieve) manier zeggen wat ze willen he...

Vanmorgen ons Mare toen ik ze ging wakker maken:"Mare nog een beetje moe, mama ook in bedje Mare liggen". Ooooooooh smelt smelt smelt!!!

snoezel
1 June 2011, 13:54
hier is het ook mega schattig voor de moment.
kobe zegt de hele tijd "mamaatje"
hij heeft dus de verkleinwoordjes ontdekt.

ka80
1 June 2011, 13:59
Sinds dit weekend is t hier de hele tijd: 'mammie kom es efen' :rolleyes:

Die Laurens is echt geweldig!!!!

Ik versta Nolan niet altijd maar eigenlijk vind ik dat hij al heel goed kan praten in beide talen. Hij is nu wel al 26 maanden oud dus dat zal wel normaal zijn. Hij is vooral bezig met "camion des pompiers ppaaaaapooooonpaaaapooooo (geluid van de sirene) en "moto snel he mama!" Zelfs grammaticaal vind ik dat hij al goed op weg is. Als ik een zin zeg, bv "Wil jij niet gaan spelen?" dan antwoordt hij "si!" ipv "oui" en dat is toch wel goed, hij begrijpt dat het om een negatie gaat en dat je dan "si" moet zeggen. De "jawel" is er nog niet maar dat komt nog.

Nolan staat wel een heel pak verder in het Frans maar das normaal natuurlijk.
Ik vind wel dat hij soms niet goed articuleert en ook de dingen verkeerd uitspreekt, soms een beetje dislexie-achtig zelfs:
vlire ipv livre
lebre ipv l'herbe
kaket ipv raquette
choufette ipv fourchette
sautette ipv chaussette
wikke ipv knippen

Ach ja, dat zal wel gaan beteren hoop ik.

boeleke2704
2 June 2011, 18:00
Het is echt genieten e boeleke!

En hoe meer ze zeggen hoe meer ze vertederend zijn vind ik. Ze kunnen dan op hun eigen schattige (soms wel manipulatieve) manier zeggen wat ze willen he...

Vanmorgen ons Mare toen ik ze ging wakker maken:"Mare nog een beetje moe, mama ook in bedje Mare liggen". Ooooooooh smelt smelt smelt!!!

Oh seg, dan smelt je idd helemaal weg hè!!!
Ik ben een echte slaapkop, maar nu Henrike mij wekt met 'MAMAAA'... ik heb nog nooit zo snel aan zijn bedje gestaan!!! ;)

Bo
3 June 2011, 10:30
Die Laurens is echt geweldig!!!!

Ik versta Nolan niet altijd maar eigenlijk vind ik dat hij al heel goed kan praten in beide talen. Hij is nu wel al 26 maanden oud dus dat zal wel normaal zijn. Hij is vooral bezig met "camion des pompiers ppaaaaapooooonpaaaapooooo (geluid van de sirene) en "moto snel he mama!" Zelfs grammaticaal vind ik dat hij al goed op weg is. Als ik een zin zeg, bv "Wil jij niet gaan spelen?" dan antwoordt hij "si!" ipv "oui" en dat is toch wel goed, hij begrijpt dat het om een negatie gaat en dat je dan "si" moet zeggen. De "jawel" is er nog niet maar dat komt nog.

Nolan staat wel een heel pak verder in het Frans maar das normaal natuurlijk.
Ik vind wel dat hij soms niet goed articuleert en ook de dingen verkeerd uitspreekt, soms een beetje dislexie-achtig zelfs:
vlire ipv livre
lebre ipv l'herbe
kaket ipv raquette
choufette ipv fourchette
sautette ipv chaussette
wikke ipv knippen

Ach ja, dat zal wel gaan beteren hoop ik.

Ja dat verkeerd uitspreken... Maar is dat ook niet een beetje 'normaal' voor die klein mannen? Ik bedoel maar, onze Laurens babbelt erop los en zegt al veel dingen juist, maar bepaalde woordjes zegt hij ook totaal fout. Volgens ons mama zeggen veel kindjes dat zo en komt dat vanzelf goed.
Bv wat hij verkeerd zegt:
inner ipv in of der in
kommer ipv kom of kom maar
wammer ipv warm
dirin ipv drinken

Wel knap van Nolan dat hij al zo goed tweetalig is è :) Ik vind dat echt super.

snoezel
3 June 2011, 11:00
ka80: das heel normaal hoor.
kobe is meer dan een half jaar ouder en enkele voorbeelden van zijn woordjes...
hij is nu mee naar de wawash (de carwash)
een wiwaf (giraf)
een praan (kraan)
een pietepeerbeestje (lieveheersbeestje)

en zo heeft hij nog een hele hoop woordjes hoor.
zijn vervoegingen van zijn werkwoorden doet hij dan wel weer zo goed als correct.

ik heb een peuterklasje en mijn nederlandstalige kindjes maken ook veel van die foutjes. kobe is wel de minste qua praten, maar verstaat dan wel weer beter het verhaal en kan beter alles vertellen wat hij gedaan heeft.
en zo hebben ze allemaal iets hé :p

boeleke2704
3 June 2011, 11:57
Dat soort foutjes zijn volkomen normaal!!
Die veranderingen binnen het woord zijn echt een normale stap in de zoektocht naar het juiste.
Seg en helemaal super hoor aangezien hij tweetalig is!!

Dit groeit er stilaan wel uit, je zal wel zien. Binnen een half jaartje is het al weer helemaal anders!!

mammiii
4 June 2011, 21:46
Hier zegt hij ook nog niet zoveel, wel al veel medeklinkers , haha.Hij zegt tegen alle huisdieren POES; :p , en zegt wel al mama en papa, maar weet het verschil nog niet tussen ja en nee. ALs ik iets vraag antw hij altijd ja. (bv; Alesandro ga je braaf zijn ,'ja' , alesandro ga je stout zijn, 'ja') Antw altijd hetzelfde, hehe, Drinken zegt hij ook, maar dan ipv de D is het een K, krinken. hihi zo schattig.

snoezel
5 June 2011, 07:25
braaf en stout zijn nu ook wel geen gemakkelijke begrippen hé.
dat lukt bij onze kobe dikwijls ook nog niet hoor.

ka80
11 June 2011, 11:24
pietepeerbeestje,... da is echt zoooo schattig!!!

Jullie stellen me wel gerust hoor, ik dacht al dat ik een zoontje met dyslexie zou hebben. Moest dat zo zijn is dat ook niet erg uiteraard, dan zullen we daar wel samen aan werken maar ben blij te weten dat het deel uitmaakt van een normaal proces. Nolan en ik waren een hele week met onze (belgische) familie en het was echt super, hij heeft zoveel nederlandstalige woordjes bijgeleerd! xxx

boeleke2704
11 June 2011, 13:11
Niet te vlug panikeren meid!!
Tussen de leeftijd van 2;6 en 5;0 jaar beginnen onze kindjes hun spraak op punt te stellen. Daartussen zijn de meeste foutjes dus heel normaal!!
Lettertjes omkeren, op een andere plaats in het woord zetten, weglaten, bijvoegen, ... Helemaal normaal :)
Komt allemaal goed!!

Maar, toppie dat ouders het zelf beetje mee in de gaten houden!! Want als het natuurlijk enorm afwijkt, dan kan je beter aan de alarmbel trekken hè. En ècht afwijken, dat merk je wel hoor.

Geniet maar van die versprekingen, nu ze nog mogen ;)

snoezel
11 June 2011, 16:53
kobe is hier "loerant" aan het spelen en heeft daarjuist een papaauw gegeten.
even vertaald: hij is restaurant aan het spelen en heeft een appel gegeten :D

sann
11 June 2011, 17:22
tja ieder kindje leert op zijn eigen tempo he...
maar toch... alexander brabbelt constant maar niets verstaanbaar en zegt ook weinig na. Kweet dat ik me niet ongerust moet maken maar ja...

_liesje_
11 June 2011, 20:19
kobe is hier "loerant" aan het spelen en heeft daarjuist een papaauw gegeten.
even vertaald: hij is restaurant aan het spelen en heeft een appel gegeten :D

Ben erg blij dat je er even de vertaling hebt bijgezet!!! :) maar wat vind ik zon kindertaal toch heerlijk!!! :D

snoezel
12 June 2011, 07:37
sann: bij kobe heeft het ook lang geduurd hoor.
ik vind dat hier allemaal straffe kindjes die al zo goed praten :)

ons diede zegt eigenlijk nooit mama of papa. terwijl ze dat wel kon hoor.
het enige dat daar nu verstaanbaar uitkomt is "kijk" en dan wijst ze iets aan.

dat praten komt echt wel, de ene al wat sneller als de andere. maar als ze er nog niet klaar voor zijn, dan komt het nog niet.
heb me bij kobe dikwijls zorgen gemaakt, maar hij begint echt hoe langer hoe beter te praten.

:) gisteren was hij mee naar de winkel geweest.
moet lukken dat ik juist een lege pot confituur aan het uitwassen was toen hij bij mij stond.
en ineens zag je hem zo nadenken.
kobe: "mama, tontatuur is op. terug naar de winwin om nieuwe tontatuur."
hij is dan naar zijn papa gelopen en heeft het helemaal herhaalt tegen de papa.
vooral papa zijn gezicht bij de "tontatuur" was goddelijk. hij wist niet wat het was, dus een geluk dat ik even kon vertalen achter hem :D

wat we nu wel hebben is dikwijls ruzie over sommige begrippen. allé ja, discusie zal ik het maar noemen.
een boot rijdt op het water volgens kobe. en echt kwaad als ik zeg dat die varen hé.
we rijden op het water (als we over een brug rijden)
ik verbeter niet gewoon door te zeggen: neen, t is zo.
maar ik herhaal het dan juist. ah ja, we rijden over het water hé schat.
maar dan is het direct: neen, mama, op het water.

sann
12 June 2011, 20:00
ja ik weet het hoor snoezel! en hij tatert een hele dag door maar veel versta je niet behalve kijk en kijk is en bumba.

ja tzijn hier allemaal snelle zowel kwa taal als kwa stappen en zo... vind ik!

boeleke2704
12 June 2011, 21:22
Elk kindje zijn tempo...
Hier ook de hele dag door getater in onverstaanbare taal!!! Dialect à la Henri... ;)
Op dan die woordjes in mijn 1e berichtje na.
Nu begint ie meer en meer geluiden na te doen; olifant, z'n varken is erop vooruit gegaan, de koe is erbij gekomen. Maar verder... leutig gebrabbel :)

Zalig toch, laat ze maar lekker in hun brabbeltaaltje. Ze hebben nog zo lang om goed te praten.
Maar we hebben het natuurlijk allemaal graag hè... Dat ze vanalles kunnen zeggen.

Mijn zus zei namiddag nog hoe zalig ze Henri zijn gebrabbel vond. Haar kindje heeft dat nooit gedaan... Die sprak al vrij vroeg met hele mooie en duidelijke woordjes. Die observeerde in stilte en oefende in stilte en dan plots, kwam het juiste woordje eruit. Ze is nu 2;6 jaar en maakt u zinnen dat ge er achterover van valt...
Zo zal Henri nooit zijn... Maar kijk, hij is nu de schattigheid zelve met zijn gebrabbel!!! ;)

Koke
14 June 2011, 09:57
Ruben is ook niet van de snelste, maar hij zal er wel komen hé.
Ik merk de laatste dagen dat hij meer en meer begrijpt. Als ik een vraag stel, knikt hij soms ja of nee. Maar praten is nog iets anders, veel lawaai maken, ja dat wel :D

_liesje_
14 June 2011, 10:54
Amai zeg, al zoveel dierengeluiden... :( ik krijg hier met veel moeite de koe en de eendjes... Echt erg vind ik het. Maar ja, hij begrijpt alles dus..
Veel gebrabbel idd, hele verhalen als hij een gsm of de afstandsbediening vastheeft. Maar dat is het dan ook. Boekje zegt hij nu precies, of toch iets dat er op lijkt.
Ik had echt gehoopt dat hij tegen nu iets zou kunnen zeggen, dat we hem dan ook binnenkort de naam kunnen laten zeggen, maar nee hoor... Niks :)

tiger
14 June 2011, 11:05
Hier ook nog niet veel dieren geluiden hoor liesje.
Enkel de hond, daar doet hij waf waf. En ook waf waf voor de poes, en soms zelfs voor de geit :confused:
Als hij een paard ziet doet hij ook altijd een specifiek geluid, maar lijkt helemaal niet op gehinnik, is eerder fluiten dat hij doet.

Kan begrijpen dat je graag zou hebben dat hij de naam van de baby zou kunnen zeggen. Maar misschien gaat hij het nog wel vlugger kunnen dan je denkt!

Voor de rest is hier tegenwoordig alles 'papa'. Alle beeldjes of foto's dat hij ziet is papa, als hij zichzelf in de spiegel ziet, is het papa...
Maar sinds vorige week begint hij ook opnieuw mama te zeggen. Hij kon dat al heel vroeg (niet bewust, maar de klanken) maar dan heeft hij het maanden niet meer gezegd en nu begint het weer.

sann
14 June 2011, 13:29
hier geen enkel dierengeluid.
Hij zegt wel al blazend poe voor poes, maar gebruikt dit ook voor de koeien achter ons in de wei of de kippen en hanen van die boerderij.

Hij verstaat me echt wel. Als je vraagt of hij honger heeft en wil eten dan kijkt hij je zo aan en als ik dan zeg 'ga maar aan je stoel staan als je fruit ( of gp of brood ) wil eten'. Dan gaat hij heel snel naar zijn stoel.

Bo
14 June 2011, 16:50
Opeens gaat dat heel snel, dat babbelen. Hier is t precies alsof hij elke dag een nieuw woord leert.
Maar Laurens heeft gewoon een talenknobbel, denk ik. Die kent ondertussen iedereen in de crèche bij naam :D en dan is t echt iederéén è, de baby's, de peuters, kleuters, begeleidsters, zelfs de poetsvrouwen :rolleyes:
Nu, ergens is de 'rust' ook wel fijn hoor hahahaha ;) Hier moeten wij al zeggen 'sssst mama is aan t praten' want hij zit er constant met zijne bebbel tussen 'mammieeeeeeee, kom es efen' 'mammie, kom maar' :rolleyes:

boeleke2704
14 June 2011, 21:11
Even erbij vertellen, Henri doet die geluiden na als ik ze voordoe hè. Het is niet dat ie ze spontaan doet als we in een boekje kijken.
De hond wel, als ons Ember (hond) blaft of ze ziet hem, of de hond van de buren, dan zegt hij 'waf waf'.
Maar verder is het spontaan zelf doen nog sporadisch, nadoen daarentegen...

Idd Bo, de rust en de stilte doet soms deugd!!!
Henri kan hier ganser verhalen brabbelen... LUID en stil, intonatie op en top, maar vooral AANEENHOUDEND ;) Leuk, soms lach ik mij een kriek, maar soms hunker ik naar rust, hihi. 't is altijd iets hè.