PDA

Volledige versie bekijken : geprogrammeerde bevalling

ka80
4 February 2009, 20:43
Waar ik ga bevallen stellen ze "geprogrammeerd bevallen" voor. Dan gaan ze 1 week voor de uitgerekende datum checken hoe het kindje is ingedaald, de staat van de baarmoedermond, opening enzoverder. Naargelang de evolutie plannen ze een datum zodat je dus al in het ziekenhuis bent voor de weeën, een epdiurale krijgt en dus helemaal niet hoeft af te zien. Maar de grootste reden is natuurlijk dat de gyne's dan niet om 3 u 's morgens een zondag uit hun bed gezet worden maar eerder een gestructureerde weekdag voor de boeg hebben,... Wat vinden jullie van deze oplossing?

lady bug
4 February 2009, 20:51
het is idd voor de gyne makkelijk, maar het is toch wat de natuur forcerenvind ik. en het heeft wel iets om midden in de nacht je partner wakker te moeten maken om hem dan duidelijk te maken dat het begonnen is.

Trinity
4 February 2009, 22:12
Zou dat precies toch ook niet willen, vind het een beetje geforceerd... . Alle, op den duur wordt niemand meer geboren op zondag of feestdagen lol. En als er dan ietsje mis gaat, dan ga je misschien beginnen denken dat het komt omwille van het "ingangzetten"? Nah, ik wil toch ook liever afwachten tot het spannende moment en de rush naar het ziekenhuis.

mini
4 February 2009, 22:58
Ik zou toch ook liever wachten tot het vanzelf komt. :)
Tenzij er geen andere optie is (bv. een geplande keizersnede ofzo)

L@yla
4 February 2009, 23:41
hoi
ik vind ook dat de magie van een bevalling een beetje kwijtgespeeld word...
nuja wat vind je zelf, en zou je dit willen? het is natuurlijk voor veel dingen wel handig denk maar aan kaartjes ed...

gr
layla

snoezel
5 February 2009, 08:31
sorry maar voor het geld dat je moet betalen mag de gyne wel al eens opstaan zeker???
vind dat echt erg om dat zo te "programmeren"!
waar blijft de magie en het spannend afwachten wanneer je kindje eindelijk gaat komen...

Mrs O.
5 February 2009, 10:22
Iets id zelfde lijn:

In Amerika is het nog erger hé... daar is een hele beweging ontstaan om 'natuurlijk' bevallen te promoten...

Daar is het blijkbaar trendy om je kindje via keizersnede te krijgen, gepland op de dag die het beste past voor jou...dus TOTAAL NIET wegens medische redenen of zo... (denk wel dat dit een soort upperclass fenomeen is)... Heb er een hele tijd geleden een documentaire over gezien 'The business of being born' noemde het dnek ik ... echt erg... Daarmee dat er actie tegen gevoerd wordt...

Vrouwen willen niet afzien en al zwetend hun kindje ter wereld brengen, mr met volle make-up en juwelen direct ermee op de foto kunnen :)

Deze rage zorgt er ook voor dat het aantal moeders dat overlijdt tijdens de geboorte procentueel stijgt (complicaties tijdens of na ingreep)...

Ik ben volledig pro keizersnede als het medisch gezien noodzakelijk of beter is (zowel vr kindje als mama) mr niet als 'faciliterende' ingreep...

lady bug
5 February 2009, 11:17
en als je voor het beroep gyne kiest, weet je toch ook dat dit geen 9 to 5 jobke is hé

winnie
5 February 2009, 14:34
Ik zou toch ook opteren voor het onbekende. Ik heb trouwens gehoord dat weeën nog veel pijnlijker zijn als ze worden ingezet dan wanneer alles natuurlijk op gang komt (k Heb er natuurlijk nog niet aan den lijve ondervonden he ;) )

ka80
6 February 2009, 13:46
Ben blij dat jullie mijn mening ook delen. Ik heb al tegen mijn gyne gezegd dat ik dat niet wilde. Gelukkig deed hij er niet moeilijk over,...

Groetjes allemaal
ka

mammiii
27 February 2009, 17:43
Dit gaan ze wass doen bij mij..Geprogrammeerd bevallen.Omdat het zowieso een vroeggeboorte is.
Moest ik een te hoge bloeddruk krijgen terug, ja dan mag ik trg naar het ziekenhuis en kijken we trg voor paar dagen hoe het vordert.
Maar ja zoals ik al eens zei,laten we hopen op een goeie gezonde bevalling. (voor iedereen trouwens).x;)

ka80
11 March 2009, 21:48
Ik ben vandaag naar de vroedvrouw van de kliniek gegaan waar ik ga bevallen. Heb gevraagd hoe het nu juist zit met de inleiding. Wat ik nu te weten ben gekomen maakt me echt slechtgezind, om niet te zeggen razend. Ik ben uitgerekend voor 6 april, stel dat er op 8 april nog geen beweging is moet ik op 9 april 's morgens binnen, dan gaan ze mij een hormonenpreparaat geven die de bevalling in gang gaat steken (daar ben ik dus al tegen, zeker na amper twee dagen "overtijd"). Als het die avond, 9 april nog niet geboren is GAAN ZE EEN KEIZERSNEDE DOEN!!! Kunt ge da nu geloven? Ik ben er echt niet goed van. Ik wil natuurlijk bevallen, moest mijn baby in nood zijn en hij is al weken overtijd dan is dat iets anders maar een keizersnede na 3 dagen??? Bovendien heb ik geen natuurlijke cyclus kunnen afwachten na de pil en had ik altijd heel lange cycli, ze kunnen zich toch vergist hebben van datum, niet? Ik ga de domme blonde belge uithangen en doen alsof ik niets heb begrepen van het Frans en pas komen wanneer mijn water breekt. Ik ben daar echt toe in staat.

Trinity
11 March 2009, 23:18
Hej Ka80,

Ik zou precies ook echt wel razend worden. Maar heb je al eens op je kalender gekeken? 9 april is donderdag, dus als je tegen s avonds nog niet bevallen bent, kunnen ze de keizersnede op vrijdag doen. Zondag is pasen en maandag tweede paasdag......denk niet dat we het verder moeten zoeken eh. Maar vind het schandalig. Keizersnede is een operatie en een litteken, en zou enkel mogen gebeuren bij medische grond. Hier bij ons lees ik juist dat men pas nadat week 42 is gepasseerd, de geboorte in gang zet. Men neemt twee weken voor en na de uitgerekende datum als normaal, omdat dit genetisch bepaald is en afhankelijk van je cyclus. K zou dus ook maar pas naar t ziekenhuis gaan als je voelt dat het tijd is, of als je in week 42 zit. Nu is het wel zo, dat wij in de laatste weken (vanaf 37) een wekelijkse controle moeten laten doen.

Sta maar op je strepen hoor! Ze kunnen je niet verplichten om alles zo snel in gang te laten zetten.

Nala'tje
12 March 2009, 11:43
pfff ka, das rotnieuws!
hou je idd maar van den domme :)

een vriendin van mij is natuurlijk bevallen, 2 weken overtijd...
als je kindje gezond is, en geen gevaar loopt, laat hem dan toch nog even zitten als hij dat wil!!

Miek
12 March 2009, 11:53
Jeezus K80, mijn haren gaan recht overeind staan als ik dat lees!!!

Ik ben zowieso vierkant tegen ingeleide bevallingen als er geen dringende medische reden toe is. Maar dan nog voorstellen om een keizersnede te doen als je nog maar amper overtijd bent... ik zou stijgeren moesten ze me dat durven voorstellen!!!

Er zijn veel risico's verbonden aan onnodig inleiden, zowel voor de moeder als voor de baby. De natuur heeft alles prima geregeld, dus die bevallingsdatum moeten wij ons niet mee moeien zolang er geen complicaties zijn natuurlijk...
Mijn mama heeft haar 2° bevalling laten inleiden en die heeft ongelooflijk afgezien in vergelijking met haar eerste natuurlijke bevalling. En ook de baby ondervind veel meer stress dan wanneer die zelf mag bepalen wanneer ie er klaar voor is.

Dat is nu echt net waarom ik zo tegen ziekenhuizen ben; zij gaan eens even bepalen wat hun goed uitkomt ipv klaar te staan voor jou...
LAAT JE NIET DOEN!!!!

Bo
12 March 2009, 13:26
Ik vind het ook te gek voor woorden...

Waar zijn we dan mee bezig, vraag ik me af?
Straks gaat het er echt nog aan toe dat iedereen die een kindje wilt, alleen maar naar de gyn hoeft te gaan om zijn bevruchte eicel te laten plaatsen, 9 maanden afwachten en dan kiezen welke dag of datum je het mooiste/beste vindt... om vervolgens de kleine met een keizersnede te laten komen zodat je zelf zo weinig mogelijk voelt, en misschien in de gang ook nog een correctie aan de buikwand te laten uitvoeren zodat je direct weer in je ouwe jeans kan alsof er niks aan de hand is geweest. Pfff... waar is de magie van de zwangerschap en geboorte dan nog?
Dat wondertje wat we gewoon niet zelf in de hand hebben, maar waar we echt de natuur nog zijn gang mogen laten gaan...
Ja sorry, ik dwaal even af ;) Maar het is toch zo.
Nee ka80, op je strepen staan meid! Laat ze maar rekening houden met JOU, ook al betekent dat voor de gyn dat hij met Pasen in de verloskamer zit.

Miek
12 March 2009, 13:29
hihi Bo, ik kan ook zo doordraven in die doembeelden... ik zat zelfs nog verder; dat je je kindje na 9 maanden kan gaan ophalen, moet je werk er niet onder lijden enz...

Het begint allemaal zo klinisch te worden, niet?

Kimmy
12 March 2009, 14:08
hey Karen,

zoals hierboven gezegd, ik zou me niet laten doen...

In de VS wordt tegenwoordig 80% met keizersnede gepland. En da's zeker niet alleen omdat de mama's het dan in hun agenda knn inschrijven maar evenzeer omdat de dokters elke aansprakelijkheid willen uitsluiten (die zijn als de dood voor jurisiche steekspellen).

Vreselijke tendens als het mij vraagt!

Ik ben ervoor om zoveel mogelijk de natuur zijn gang te laten gaan en alleen indien nodig in te grijpen (en dan enorm blij te zijn om de stand van de medische wetenschap).

Ik zou alleen doen waar jij je goed bij voelt, wat dat ook is.

Groetjes
Kimmy

Bo
12 March 2009, 14:16
hihi Bo, ik kan ook zo doordraven in die doembeelden... ik zat zelfs nog verder; dat je je kindje na 9 maanden kan gaan ophalen, moet je werk er niet onder lijden enz...

Het begint allemaal zo klinisch te worden, niet?
Hahaha :D Ik zit hier met de slappe lach ondertussen.... hihihi
Ik weet wat je bedoelt... ;)

mini
12 March 2009, 15:49
Idd, in Amerika is het de nieuwe trend om te bevallen via een keizersnede.

Zelf ben ik niet te vinden voor een ingeleide bevalling (tenzij om medische redenen); zelf heb'k ergens zo een droombeeld dat'k m'n ventje 's nachts uit z'n bed jaag omda m'n water gebroken is :D óf dat hij net vertrokken is naar z'n werk en dat'k hem opbel om te vragen da em zo snel mogelijk achter mij komt :D (mezelf zie ik redelijk in paniek slaan, m'n ventje daarentegen, die zal beweren dat nog te vroeg is. Waarop da ik dan reageer: Voelde gij het of ík?! :D :D

Miek
12 March 2009, 17:34
haha mini!!! Hier zal het net het omgekeerde gaan zijn! Ik ga denken tijd zat te hebben en ga niet meteen naar de vroedvrouw willen bellen terwijl ik m'n ventje helemaal in paniek zie slaan :lol:

Zeker als ie op z'n werk is; hij werkt in brussel en gaat met de trein. Het duurt toch altijd anderhalf uur eer ie thuis is en dan mag er geen vertraging zijn!

Mrs O.
13 March 2009, 11:37
mijn ventje werkt 's avonds op 5 min wandelen van bij ons thuis... dus dieje gaat direct meekunnen... Overdag is hij ofwel op school (is op 2 min wandelen van kliniek) ofwel thuis...
een groot probleem: hij heeft geen rijbewijs, zelf ga ik ni rijden dan (zal met andere dingen bezig zijn), dus waarschijnlijk gt mijn mma taxichauffeur van dienst zijn... haha !!!

Ik hoop ook dat ik het 'ideale scenario' ga hebben van: oei mijn water is gebroken, kom ,nrt zieknhuis... maar ja, we zien wel he :)

Even anekdote: aangezien ik van de dokter moet rusten lag ik daarnet van in mijn bed nr vijfTV te kijken, naar... jaja, de bevalling :) en wie zie ik daar: mijne gyné !!!!! hilarisch gewoon... nu heb ik hem toch al is in actie gezien hé... :D... de vrouw die ah bevallen was (zonder epi) had heel korte weeën, en perste dus niet lang genoeg door, en ineens zegt hij, ik heb een truukje da u gt helpen. en hij haalde spiegeltje boven zodat ze mee kon volgen wat er 'down under' aan gebeurde.... Eens die vrouw nog mr een klein stukje vh hoofdje zag tevoorschijn komen, is ze beginnen persen gelijk niks en het kindje is er zonder knip of scheur uitgekomen, in een mum van tijd !!! ... Hij was zo aardig en kalm (mr toch kordaat tegelijk)... als hem bij mij ook zo is (wa wss grotendeels van mij afhangt), zie ik het vollenbak zitten ze !!!

ka80
13 March 2009, 11:37
Bedankt voor jullie reacties,... Ik heb het gisteren nog eens aan mijn gyne gevraagd. In Frankrijk is het blijkbaar zo dat ze maar 2 dagen wachten na de uitgerekende datum, dan inleiden, als het inleiden niet werkt, hop keizersnede. Volgens hem zijn er sinds dat zo gedaan wordt in Frankrijk veel minder sterftegevallen en veel minder problemen. In België denken ze er gelukkig anders over. Ik heb hem gezegd dat dat wel kan zijn maar dat ik geen keizersnede wil zonder dat daar een medisch gegronde reden achterzit. Hij zei "ik wens het u niet toe hoor, een keizersnede. In uw geval, aangezien uw baby nog heel hoog zit, je nog geen contracties hebt en alles beneden nog dicht zit, gaan we gewoon van week tot week afwachten en we zien wel eens het zover is". Ok, we zien wel,...maar ik ga me niet laten doen. Nu ga ik voor mijn rug naar de kinesist (heb bijna geen pijn meer) en die vertelde mij dat er onlangs een vrouw bij hem was langsgekomen die daar ook vreselijk tegenop zag. Blijkbaar bestaat er een methode die kinesisten en osteoapten uit kunnen voeren door het bekken zo te manipuleren (hoe weet ik niet) dat de bevalling spontaan uitgelokt wordt, zonder medicatie / hormonen dus. Die vrouw is de volgende dag bevallen. Ik denk dat ik op 6 april bij hem langs ga gaan.

ka80
13 March 2009, 11:42
Hello Mrs O, zalig seg! Dan heb je toch opeens meer vertrouwen in je gyne he! Spijtig dat ze hier zo geen programma's hebben van geboortes enzo. Er is toch een groot verschil tussen Frankrijk en België, heb de indruk dat België veel meer bezig is met het welzijn van de toekomstige mama's en pasgeborenen dan hier in Frankrijk. Waarschijnlijk zit de vergrijzing van de bevolking in België en het al relatief hoog geboortecijfer in Frankrijk daar wel voor iets tussen. x

Kimmy
13 March 2009, 12:12
in België (toch mijn gyné) gaan ze zéker inleiden 2 weken na de datum volgens laatste regels.

2 dagen na de uitgerekende datum is belachelijk want op wat is een uitgerekende datum in godsnaam gebaseerd, é!! een andere gyné zou mss op enkele dagen later uitkomen.

als voorbeeld: volgens babybeers hoofdje zou de bevalling voor 30 mei zijn, volgens omvang van het lijfje voor 4 juni en volgens lengte van de beentjes voor 8 juni :) (ik heb de gyné wel gezegd dat ik liefst alles in één keer eruit zou persen) - volgens laatste regels zou het 7 juni moeten komen en volgens mij 3 juni (ben zeker van moment waarop ik mijn eisprong voelde én hebben toen geklust :)) - wnn is dan 2 dagen overtijd??

Mijn gyné is er voor zoveel mogelijk de natuur zijn werk te laten doen en daar ben ik erg blij mee!

Karen, op je strepen staan, je voelt het denk ik zelf best wel of het moment er is of niet en als het overtijd gaat, moeten ze je zeggen waarom ze willen inleiden en zal je best aanvoelen of het een degelijke medische reden is of een foefke omdat de gyné 's nachts wil slapen...

x

Trinity
13 March 2009, 14:19
Ja Karen, ik begrijp je volledig. Het is raar hoeveel verschil er kan zijn he. Laat je maar niet doen, het is zoals Kimmy zegt, wat is een termijndatum? Op basis van de scanningsgegevens kwam mijn ha op een andere datum dan diegene die de scanning hebben gedaan :)

K heb ook spijt dat ik hier niet op mijn strepen heb gestaan. Vond het raar dat mijn ha geen bloedonderzoek liet doen toen ik voor de eerste keer kwam (rond 5 weken). Had het daar niet goed mee. Zo is pas gebeurd op 8 weken........maw, ze hadden de toxo al weken eerder kunnen vaststellen. Je moet doen waar je je goed bij voelt, hoewel dat moeilijk is indien dat tegen de normale normen van het systeem is. Ik heb tegen mijn ventje ook al gezegd dat ik hier in het vervolg een lastige klant ga zijn :)

Mrs O.
13 March 2009, 14:21
dus officieel ben jij voor dezelfde dag als ik uitgerekend kimmy?????? 7 juni?????

Miek
13 March 2009, 14:31
in België (toch mijn gyné) gaan ze zéker inleiden 2 weken na de datum volgens laatste regels.

2 dagen na de uitgerekende datum is belachelijk want op wat is een uitgerekende datum in godsnaam gebaseerd, é!! een andere gyné zou mss op enkele dagen later uitkomen.

als voorbeeld: volgens babybeers hoofdje zou de bevalling voor 30 mei zijn, volgens omvang van het lijfje voor 4 juni en volgens lengte van de beentjes voor 8 juni :)

ik heb de gyné wel gezegd dat ik liefst alles in één keer eruit zou persen

x
:lol: dat is de beste reactie die ik tot nu toe gehoord heb!!! :lol: :lol: :lol:

Kimmy
13 March 2009, 17:04

als voorbeeld: volgens babybeers hoofdje zou de bevalling voor 30 mei zijn, volgens omvang van het lijfje voor 4 juni en volgens lengte van de beentjes voor 8 juni :)

ik heb de gyné wel gezegd dat ik liefst alles in één keer eruit zou persen

x
:lol: dat is de beste reactie die ik tot nu toe gehoord heb!!! :lol: :lol: :lol:
aha!! dus ik ben wél nog grappig, zie je wel Timmie :)

die gyné ziet af met mij, hoor, ik heb ook al eens geantwoord, toen em zei dat ik eens moest nadenken over hoe ik mijn bevalling zag: "ach, heel eenvoudig, dokter, ik kom binnen, het kindje floept eruit en u vangt het op" - het jammere is dat ik mijn eigen grapjes altijd verpest door zelf keihard te lachen!! hahahaha :)

sunshine
13 March 2009, 17:38
lol