Volledige versie bekijken : 1ste ECHO
Cillian
4 February 2009, 09:14
Hey iedereen!
Weet sinds zaterdag dat ik zwanger ben, zwangerschapstest gedaan, was positief en ook het bloedonderzoek was positief, ben al 5 weken ver! ;-)
Maandag heb ik dan gebeld en op dinsdag 10 maart mogen we gaan voor de eerste echo, nu ik heb gehoord dat er veel mensen ook vroeger gaan want zit dan al in mijn 12de week maar de dokter zei ook dat dat eigenlijk weggesmeten geld is en voel me eigenlijk wel goed en kan momenteel wel nog wachten. Ik vroeg me nu wel af hoe ik zelf kan bijhouden of de zwangerschap goed gaat dat ik daar niet voor mijn eerste echo kom en er is niet meer. (ik weet het is beetje grof maar dat denk ik soms)
Ik hoop echt dat alles goed gaat, mijn ventje en ik zijn echt massas content, hadden het eigenlijk niet verwacht zo vlug. Al sinds augustus aan het proberen maar eerst 2 maanden ontpillen en eigenlijk was het bij de 2de echte ronde raak dusja... SUPER HAPPY!!!!!
Aja en wat zie je eigenlijk precies op die eerste echo? Ook heb ik gehoord van mijn schoonzuster dat je een videoband kan meedoen om dat erop te zetten, kan je dat nu nog doen of is het met een dvd'tje of kunnen ze het mailen of....???
lies
4 February 2009, 09:37
dag cillian
proficiat met je zwangerschap.
spijtig genoeg kan je niks doen om te weten of het goed loopt of niet. Soms is bloedverlies een teken, soms ook niet. En soms heb je geen bloedverlies of pijn, zoals ik toen ik een miskraam had.
Rustig afwachten is het enige dat je kan doen.
groeten
lies
Cillian
4 February 2009, 09:50
Kan je eigenlijk geen zwangerschapstest daarvoor nemen? Neem nu dat je een miskraam gekregen hebt zonder dat je het zelf weet en je neemt daarna een zwangerschapstest zal die dan niet negatief zijn of blijft dat hormoon waarop die test zich basseert langer in je lichaam?
Mrs O.
4 February 2009, 09:57
het zwangerschapshormoon blijft vrij lang in je lichaam zitten, dus het gt nooit een correct resultaat zijn moest het vruchtje zijn afgestorven...
Als je echt nog is wil checken zou ik binnenkort langs huisarts gaan om te zien of je HCG goed gestegen is...
Ik ben op 5w geweest vr eerste echo, was idd overbodig, want zag enkel vruchtzakje, mr dan weer op 7w en op 11w, en ben blij dat ik zo vroeg 'gerustgesteld' was... MR ja, is voor iedereen anders hé :)
mini
4 February 2009, 10:24
Kan je eigenlijk geen zwangerschapstest daarvoor nemen? Neem nu dat je een miskraam gekregen hebt zonder dat je het zelf weet en je neemt daarna een zwangerschapstest zal die dan niet negatief zijn of blijft dat hormoon waarop die test zich basseert langer in je lichaam?
Bij mijn miskraam; had'k de zaterdag bloedverlies, ik ben toen onmiddellijk naar't spoed gegaan.
De vrijdag had'k nog een testje gedaan, die superduidelijk aanduidde dat ik zwanger was. Waarom ik die test had gedaan?! Ik had bitter weinig symptomen dat'k zwanger was + m'n eerste positieve test was niet zo héél duidelijk en 'k wou zeker nog een véél duidelijkere test om te bewaren.
Ik was toen 7w3d. Het vruchtje was gestopt met groeien tussen week 5 en 6. Dus dit bewijst dat er nog steeds genoeg zwangerschapshormonen aanwezig waren. Enkel in een bloedtest kunnen ze zien of de HCG waarden voldoende stijgen.
Cillian
4 February 2009, 10:47
Ik denk dat we zaterdag 21 februari nog eens naar de dokter zullen gaan om bloed te laten trekken om zo te zien of het hormoon gestegen is en dus alles naar wens verloopt, bedankt voor de goede raad! Weet iemand nu een antwoord op mijn vraag over die videoband (zie eerste berichtje). Ook heb ik gehoord dat je een boek krijgt en blaadjes en info voor je werk en andere voor alles in orde te brengen, is dat zo?
Mrs O.
4 February 2009, 10:59
ik heb dat allemaal niet gekregen...
Ik heb bij kind en gezin zelf een zwangerschapsmapje besteld, en daarin zit alle info...
Mijn gyné heeft nooit iets vermeld van video of dvd, dus denk niet dat hij dit doet... Mr weet wel dat anderen op dit forum hier wel de gelegenheid toe hebben !!
Nala'tje
4 February 2009, 11:29
hey cillian,
mijn gyn rade aan om bloed te laten nemen op 10 weken, voor een vroege screening op down dacht ik.
mss kan je dan best ook op 10 weken bloed nemen?
die waarden zouden gecombineerd worden met de 12 weken echo, en op basis daarvan maken ze een kansberekening
(of zoiets :))
groetjes
Cillian
4 February 2009, 11:49
Ok datum veranderd merci!! En nu maar wachten hé...
snoezel
4 February 2009, 12:09
eerst en vooral proficiat met je zwangerschap!!!!
ik heb bij onze gyne zo'n doos vol met staaltjes en bonnen gekregen.
en ook een boekje van kind en gezin waar alles werd ingeschreven.
denk dat dat gewoon van je gyne afhangt of die daar aan meedoet ja of neen.
ik ben de eerste keer voor een echo geweest op zeven weken en ik vond die meer dan de moeite waard hoor
een kloppend hartje horen is zo onbeschrijfelijk!
bij ons heeft de gyne ook niks gezegd over een video of dvd en heb daar ook niet achter gevraagd.
denk dat het leuk is als je zwanger bent om daar naar te kijken maar eens je kindje er is ligt dat daar weer hé :)
heb er geen spijt van dat ik dat niet heb...
Kimmy
4 February 2009, 14:17
ik heb ook zo'n boekje van K&G waarin wordt opgeschreven elke keer hoeveel ik weeg, eventuele klachten, uitslag testen, ... ik denk dat ik dit boekje bij mijn huisarts heb gekregen (weet het niet meer, erg, é, hoe rap je die dingen vergeet)
mijn gyné zei vorige keer: "neem volgende keer een cd'tje mee dan kan ik daar bewegende beelden op branden"!! dat gaan we dus zeker proberen de volgende keer...
proficiat trouwens Cillian!!
groetjes
Kimmy
Cillian
9 February 2009, 09:16
Aangezien mijn eerste echt pas 10 maart is en mijzelf beetje gerust wil stellen, ga ik iedere week een zwangerschapstest doen. (Heb er nog een paar liggen) Zaterdag dus zwangerschapstest gedaan en streepje kwam er bijna direct en veel donkerder dan de eerste test dus ik ga er vanuit dat da zwangerschapshormoon goed aan het groeien is wééééé! :-)
mini
9 February 2009, 11:14
Enkel in een bloedtest kunnen ze zien of je hcg waarden goed stijgen. Een zwangerschapstest geeft hierover geen uitsluitsel. Zie m'n antwoord hierboven. :/
Cillian
9 February 2009, 11:30
Ja dat kan wel allemaal waar zijn maar is gewoon voor mezelf gerust te stellen, 28 februari ga ik ook een bloedtest laten afnemen dan zit ik ongeveer in mijn 10de week zo kan ik die ook meedoen naar de gynaecoloog samen met de eerste bloedtest op 5 weken. Tja is toch moelijk hoor da wachten... ;-)
mini
9 February 2009, 11:42
Nja, je bent vrij om te doen wat je wilt daarin, alleen zie ik het nut er ni van in *bloos*
Je hcg waarden gaan niet opeens gaan zakken als je MK krijgt. Dat gebeurt vaak maar achteraf. :)
Trinity
9 February 2009, 12:29
Ik begrijp je zenuwachtigheid hoor Cillian, ik vraag me ook heel de tijd af of alles nu wel goed gaat. Maar denk wel dat het niet veel nut heeft om te blijven testen zoals mini zegt. Misschien had je er toch beter aan gedaan om vroeger een echo te laten nemen?
ka80
9 February 2009, 17:44
Hey Cillian, dat is weggegooid geld hoor, zo zwangerschapstesten elke week gaan doen. Je kan nog altijd een mooie tweede roze streep hebben, zelfs met een mk. Het is jezelf dan maar wat voorliegen eigenlijk he. Ik zou in jouw plaats gewoon afwachten en 28 februari gaat er al snel zijn hoor. Ik had ook maar een eerste echo op 12 weken zoiets.
ka80
9 February 2009, 18:07
Trouwens, heb mijn derde echo gehad vandaag,... ik ben een klein beetje bezorgd. De madam van de echo's (niet mijn gyne dus) vertelde ons dat de grootte van de buik van de baby een pak onder het gemiddelde ligt. Alle andere waarden waren ok. Ze zei dat dat voorkwam bij té actieve moeders, die niet genoeg rusten en te veel werken. Blijkbaar hangt de grootte van de buik van de baby af van de activiteit van de moeder. Bij moeders die al een tijdje thuiszitten (en liggen :)) bevinden de waarden zich een beetje boven het gemiddelde. Ze zei dat toen ik binnenkwam ze zich al afvroeg of alles wel ok was, daar ik zo'n kleine buik heb voor 33 weken (33 in Frankrijk, 32 in België). Ze vreesde voor te weinig vruchtwater maar blijkbaar was alles verder wel ok. Hij weegt 1895 gram nu, de lengte kon ze niet zeggen maar hij zal ongeveer 3 kg wegen bij de geboorte. Mijn plannen om nog 2 weken verder te werken, zodat ik die opspaar voor wanneer de baby er is, vallen dus gedeeltelijk in het water, tenzij mijn gyne zegt dat het geen kwaad kan. We zullen wel zien. We hebben zijn gezichtje niet gezien, dat werd geplet tussen de placenta en de baarmoederwand ocharme. Eigenlijk hebben we niet veel goed beeldmateriaal gehad, wat wel spijtig is want hier hebben we maar 3 echo's in Frankrijk maar is niet erg, nog eventjes en we hebben ons zoontje met een klein buikje in onze armen,... groetjes allemaal!!
Cillian
11 February 2009, 09:31
Amai zalig ka80! Tja heb toch nog zwangerschapstesten liggen, nog 8 dus daarom anders zou ik inderdaad geen speciaal gaan halen om te testen. Nu nog twee testen en één bloedproef en dan 1ste echo dus valt wel mee en gaat eigenlijk wel redelijk rap. Dat is toch normaal dat je beetje zenuwachtig bent en je afvraagt of alles goed is maar daarom ga ik nu niet direct die afspraak vroeger zetten, zo erg is het ook niet hoor. Gewoon heb testen over en stel mezelf zo beetje gerust, is ook niet leuk voor ons bouleke als ik mij hier heel den tijd zenuwachtig zit te maken hé en sinds ik zaterdag de test gedaan heb, ben ik al veel meer op mijn gemak omdat ik weet dat ik nu zaterdag weer één ga doen! Wééé hopelijk loopt alles goed! Succes iedereen!
kletsmadam
11 February 2009, 19:53
Ik heb vandaag een bericht gekregen van het fertiliteitscentrum dat ik mag meedoen aan een soort van wetenschappelijk onderzoek naar de groeicurve van het kindje
Concreet wil dat zeggen dat ik in het eerste trimester om de 2 weken een echo krijg (gratis dus) en dat geeft me de kans om al heel vroeg een echo te krijgen. (Volgende week of de week daarna al)
Op 12 weken of 13 weken krijg ik dan de laatste in de reeks en die zal ik wel moeten betalen omdat het er eentje is die sowieso op het programma staat.
Ik wil wel mee doen, maar ik twijfel nog. Is het wel nuttig om 4 keer een echo te laten nemen in het eerste trimester ...
Wat zouden jullie doen?
L@yla
11 February 2009, 19:57
hoi kletsmadam,
moest ik van jou zijn ik zou het zeker doen,gratis en voor niets zien hoe je kindje groeit en zien hoe het er ondertussen uitziet...
nuja je kies het natuurlijk zelf he t is maar een mening
gr
layla
mini
11 February 2009, 19:57
Goh kweetni, da ligt aan uw persoonlijke voorkeur :)
Maar als je meedoet, dan weet je om de twee weken hoe het is met jullie klein wonderke :)
Doordat'k al een MK heb gehad, en ze zouden mij zoiets moeten voorstellen mocht'k weer zwanger zijn... 'k doe da direct, al was het enkel maar om mezelf gerust te stellen :)
Allezja ik kan da eigenlijk ni gaan vergelijken met u é... maar ja... :D
Nala'tje
11 February 2009, 20:45
hey kletsmadam,
ik zou dat wel doen!
zo ga je je zeker niet onnodig ongerust maken want je ziet je kindje elke 2 weken.
groetjes, nala
ka80
11 February 2009, 20:54
Is het wel nuttig om 4 keer een echo te laten nemen in het eerste trimester ...
Nuttig is het niet,... 1 echo is genoeg maar het is wel leuk om de evolutie te zien, ik zou het ook doen hoor! Als het dan toch gratis is,...
Hoeveel betalen jullie in België per echo? Hier is het 100€ per echo en ik vind dat er niet zoveel van is terugbetaald maar ik ga dan ook naar een privékliniek. (Heb er een beetje spijt van maar ja, ben daar nu zo mee begonnen)
kletsmadam
11 February 2009, 21:51
Ik heb het er nog eens met men ventje over gehad en ik ga het toch doen.
Ik heb alles nog een terug doorgelezen en ik kan ook stoppen wanneer ik maar wil. Bovendien krijg ik ook steeds de foto's mee naar huis. In dat opzicht is het ook al uniek.
Nu is het alleen nog eventjes afstemmen op het werk. Zien of het haalbaar is om die echo's op een degelijk uur te laten doorgaan.
Kan er moeilijk iedere keer verlof voor vragen natuurlijk. Maar er moet wel een manier zijn om dat de combineren.
Mercikes voor jullie reacties :D
taschkevdv
12 February 2009, 11:18
100€ voor een echo?? amai wat voor een echo is dat dan? :) bij mij was het 55€ en heb er toch iets in de 30€ van terug gekregen...
snoezel
12 February 2009, 12:10
ik kreeg elke keer een echo maar heb er maar drie keer voor moeten betalen en dat wordt dan nog eens terug betaald door de ziekenkas :)
en was zeker geen 100euro
denk dat het drie keer rond de 50 was en anders 27
Kimmy
12 February 2009, 13:34
amai, ik zou niet twijfelen!!
zo'n fijne mogelijkheid om je kindje zo vaak te zien
natuurlijk moet het wel met je werk te regelen zijn...
kletsmadam
12 February 2009, 17:54
Vandaag de afspraak vastgelegd. Op donderdag 26 februari moet ik voor een eerste echo gaan. Ben wel benieuwd :D
En daarna om de 14 dagen.
En als het klikt met die gynaecoloog, blijft ze me ook na het eerste trimester verder begeleiden.
mini
12 February 2009, 17:56
Super!
'k Ben er zeker van, dat je hier geen spijt van zult krijgen :)
kleinke
12 February 2009, 18:05
ik zou het ook doen in jou plaats, gratis je kindje zien evolueren... wie wil dat nu niet ;-)
ik denk ni da ge er spijt van zult krijgen
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.