PDA

Volledige versie bekijken : Mevrouw u heeft endomitriose .... Watteeeeeeuh?

kletsmadam
3 February 2009, 00:09
Na 16 jaar zinloos afzien weet ik nu eindelijk wat alle problemen veroorzaakte.
Al van de eerste cyclus ging het mis. Ik had darmklachten, diarree, rugpijn. Gedurende mijn laatste jaren van het humaniora bleef ik bijna maandelijks 1 of 2 dagen thuis.

Pijnlijke maandstonden noemde ze het doodleuk. Enof dat ze zeer deden. Op mijn 17 heeft mijn huisdokter me dan de pil voorgeschreven. Mijn regels werden minder en gelukkig ook de bijhorende pijn en darmklachten.

En dan wilt een mens kinderen. Gestopt met de pil en tot 3 keer flauwgevallen van de pijn tijdens mijn regels. Ik kreeg enorme pijnstillers voorgeschreven en kreeg tips om mijn bloeddruk die tot in het niets daalde terug uit het slop te halen.

Een dik jaar geleden waren we het beu dat er maar geen zwangerschap kwam (na 3 jaar proberen hadden we er genoeg van) en stapten we naar het fertiliteitscentrum.

Op basis van 10 vragen en 1 gynaecologisch onderzoek zei de gyné doodleuk. Mevrouw u heeft waarschijnlijk endomitriose.
De uitleg die ik kreeg verstomde me. Het simpelste omschrijf je endomitriose als buitenbaarmoederlijke maandstonden. Het bloed en slijmvlies vloeit gedeeltelijk in je buikholte en kan daar niet weg. Het zet zich vast op je ingewanden, bij mij dus mijn darmen.

6 maanden op de wachtlijst voor een kijkoperatie en in augustus was het zover. 1 dagopname en een weekje thuis en ik ben van alle ellende vanaf. Het bleek dan nog een lichte vorm van endomitriose te zijn. Ik wil niet weten wat de pijn moet geweest zijn als het een erge vorm was.

Nu zijn we een half jaartje verder en ik heb naar mijn mening geen last van mijn regels. Ik begrijp niet dat mijn probleem niet eerder opgemerkt werd door mijn vaste gyné. Ik kan me daar ook nog heel boos in maken. Daarnaast lag de endomitriose ook gedeeltelijk aan de basis van het niet zwanger geraken.

Zijn er nog mensen die dit meemaakten of die zich herkennen in dit verhaal?
Eigenlijk wil ik hier alle vrouwen met extreme pijnlijke maandstonden aanzetten om eens te vragen of het misschien endomitriose is. Uiteraard zijn er 100de redenen waarom je pijn kan hebben, maar schijnbaar wordt endomitriose gewoon vergeten.

isabelga
3 February 2009, 10:08
Hey Kletsmadam! Wat een verhaal! Het is ongelooflijk dat de gyne vroeger nooit iets heeft gezien. hij hadje waarschijnlijk van vele jaren pijn kunnen redden!
Ik hoop dat je nu snel mag zwanger worden!
groetjes
Isabelle

mini
3 February 2009, 10:16
Pfff wat een verhaal :/
Ik denk dat'k uit woede m'n telefoon zou nemen en naar die andere gyné zou bellen *bloos*

In ieder geval, welkom! En héél véél succes bij het zwanger worden! :)

Lindsey
6 February 2009, 16:21
Wat een verhaal, pff... Ik krijg er warm van... :/

Hopelijk wordt je snel zwanger, ik duim alvast voor je heel veel succes toegewenst :)

Koke
6 February 2009, 17:52
Pff dat moet frustrerend voor jullie zijn...
Hopelijk ben je nu snel zwanger!

kastaar
6 February 2009, 18:48
Ik heb een zware vorm van endometriose. Normaal heb je er zelfs tijdens het nemen van je pil geen last van maar zelfs bij mij bleef de endometriose doorbreken tijdens mijn regels en zet zich over in mijn buikvlies (dus op darmen, buitenkant baarmoeder, eileiders, eistokken, maagwand...) en het bloed vormde een cyste. Op één onderzoek hebben we er op een gegeven moment meer dan 50 geteld. De grootste die ik ooit had was 8,7 cm op 5,3 cm!!! Dat was even serieus slikken. Via kijkoperatie kon die niet weg dus hebben ze echt moeten snijden in mijn buik en buikvlies om alles aan de kant te schuiven en zo aan de cystes te geraken. Heb al verschillende operaties achter de rug. Sinds december cysteloos maar door clomid komen ze terug wat de zwangerschap nog meer tegen gaat. De enigste remedie tegen endometriose is een zwangerschap. Ironisch hé!
Kmoet zeggen dat ik dan echt niet te klagen heb van mijn gyné. Humaniora zelfde verhaal als hierboven: iedere maand 2-3 dagen thuis en sindsdien is dat niet anders. Vorige maand was ik ook 3 dagen niets waard door de pijn. In 2008 een paar keer op spoed binnengebracht door mijn man omdat hij het niet meer kon aanzien dat ik zo afzag. Huisarts schreef ook gewoon pijnstillers voor. Bij mijn eerste gynébezoek stelde hij onmiddellijk endometriose vast en 3 weken later had ik al mijn eerste kijkoperatie.
En het einde is nog niet in zicht....
Kletsmadam, ik wens je echt veel succes!! En aan iedereen trouwens hoor!!

cindy
7 February 2009, 17:35
Hey Kastaar,
Je moet je absoluut geen zorgen maken over zwanger worden met een operatie voor endo achter de rug !!
Ik heb endo gekregen na mijn eerste bevalling !! Heel pijnlijk !!
Mijn zus is zelfs door de endo een deel van een eierstok kwijt en heeft ondertussen 2 kindjes !!
Maar dat het pijnlijk is daar bestaat geen twijfel over !!
groetjes en veel succes cindy

ongeduld
8 February 2009, 10:00
hallo,

Als ik de verhalen lees van kletsmadam en kastaar begin ik toch een beetje bang te worden. Ik herken mij in die verhalen.
Sinds mijn eerste ms had ik pijnlijke en heel onregelmatige ms. Waren jullie ook zo onregelmatig? De reden waarom ik dus aan de pil ging. Dit ging een 4-tal jaar goed, geen pijnlijke ms meer. Maar tot op het moment dat ik veranderde van pil is de miserie terug begonnen. Ik kreeg heel pijnlijke ms, darmklachten, maagklachten tijdens mijn ms. Ik vroeg mij nu af of jullie die klachten ook hadden buiten jullie ms. Ik heb al toen een paar keer de deur platgelopen bij mijn gynaecoloog. Maar telkens kreeg ik pijnstillers, tot op een dag zij mij vertelde dat het misschien endometriose kon zijn. Maar ze ging dit maar onderzoeken als ik stopte met de pil en nog steeds zoveel pijn had EN een zwangerschap uitbleef. Sinds augustus ben ik gestopt met de pil. Na 30 dagen kreeg ik mooi mijn ms, een beetje pijn maar het veel mee. Slecht 1 pijnstiller moeten nemen. (apranax). Toen een hele geruststelling voor mij. Sindsdien heb ik geen ms meer gezien. In oktober ben ik naar de gyn geweest en ik moest 6 maand wachten, want het kon van de pil komen. Eind februari heb ik terug afspraak, eindelijk. Maar ik heb zo het vermoeden dat ik al mijn kostbare tijd aan het verprutsen ben, want ik wil zo graag zwanger worden.
Tijdens mijn afspraak van oktober heeft ze wel een inwendige echo genomen en toen zei ze dat ik een mooie baarmoeder en mooie eierstokken had. Kunnen zij daarop endometriose zien? Hoe hebben ze dit bij jullie vastgesteld.

Trinity
8 February 2009, 10:10
Hej ongeduld. Misschien vind je het ongepast van mij, maar als ik het verhaal van je gyne lees.......dan zou ik na je afspraak eind deze maand van gyne veranderen, of toch eens een andere proberen. Tenzij je gyne nu eindelijk eens met degelijke antwoorden afkomt he. Alle ja, sorry, was maar mijn gedacht.

ongeduld
8 February 2009, 10:17
hoi trinity, ik ben eigenlijk wel content van haar. Ik kan heel veel kwijt aan haar en voel me eigenlijk wel op mijn gemak. In den tijd ben ik toen naar haar verandert omdat ik niet tevreden was van een andere gyn. Ik kan toch niet blijven veranderen. Zij heeft mij nu al die jaren opgevolgd. In oktober zei ze wel dat ze mij geen jaar gaat laten proberen om zwanger te worden. Eind deze maand ging ze stappen ondernemen. In oktober 08 vond ze het hiervoor nog te vroeg. (ik was toen nog maar 17 dagen overtijd en na gyn onderzoek leek alles ok)

kastaar
8 February 2009, 11:24
Hallo ongeduld,

Mijn endometriose kon onmiddellijk vastgesteld worden met een inwendige echo. Zoals je je baarmoeder en je eicel en zo kan zien op een echo kon je dat ook met mijn cysten.
Ik ben al altijd (behalve 1keer) regelmatig geweest, een cyclus van 27-28 dagen.
Apranax was ook een pijnstiller die mijn gyne voorschreef maar die heeft mij totaal niet geholpen, niet sterk genoeg.
Of je je tijd aan het verprutsen bent met wachten daar kan ik niet over oordelen. Als je een goed gevoel hebt bij je gyne moet je bij haar blijven maar ergens moet je gevoel toch niet zo goed zijn als je denkt dat ze je niet helpt... misschien gewoon eens eerlijk zeggen dat je dat gevoel hebt.
Het was zeker niet de bedoeling je schrik aan te jagen met mijn verhaal!
Ik hoop alvast voor jou dat je een beetje duidelijkheid zal hebben tegen het eind van de maand!
Veel succes
xxx
Kastaar

kletsmadam
8 February 2009, 12:42
Hey ongeduld,

Ik was ook heel onregelmatig in het begin. Ik had cycli van 14 dagen maar net zo goed cycli van 64 dagen. Dit was wel hoofdzakelijk tijdens de eerste 2 jaren dat ik mijn regels had. Dus ik vermoed dat mijn lijf nog niet helemaal gewoon was aan de nieuwigheden en het nieuw ritme dat het moest aannemen.

Aangezien ik een lichte vorm van endomitriose had, was het bij mijn niet zichtbaar op een echo. Het is pas bij de kijkoperatie zelf dat ze definitief wisten dat er echt wel een probleem was. Ze hebben die endomitriose bij mij ook in dezelfde kijkoperatie weggehaald.

Wat je gevoel over je gyné betreft, kan je volgens mijn alleen zelf oordelen. Als ik je verhaal lees, zou ik toch naar een andere gaan. Maar dat is puur mijn gevoel he. Ik heb geen moeite om naar nieuwe dokters te gaan en bijgevolg zou ik niet twijfelen.
Maar veel mensen gaan graag steeds bij dezelfde dokter zeker als het om een gyné gaat.

Eender wat je doet, stel veel vragen!!! Uiteindelijk wil je gewoon je lichaam begrijpen en kennen. Daar kan geen enkele dokter tegen zijn.