PDA

Volledige versie bekijken : Zalig weekend! Toxoplasmose??? Nog paar andere kleine vraagjes!

Cillian
2 February 2009, 10:10
Hey iedereen, zoals jullie kunnen zien hieronder, is het zover!!!!! Zaterdagmorgen positieve test en bloed laten trekken en dan 's avonds het alles verlossende berichtje van de dokter!!!!

Spijtig genoeg dan ook gehoord dat ik niet immuun ben voor toxoplasmose, de dokter zei dat ik gewoon moet zorgen dat alle rauwe groenten goed gewassen zijn en geen préparé en rauw vlees mag eten, ook geen schimmelkazen. Nu gisteren hebben we het aan de familie gezegd want momenteel wonen we nog bij mijn schoonouders dus we konden het niet echt stil houden, ze hadden het toch vlug doorgehad wanneer ik geen préparé meer zou eten. Mijn schoonzus ik ook zwanger dus natuurlijk weet je direct waarover gebabbeld ;-), zij is ook niet immuun voor toxo en ze vertelde me dat ik geen schaaldieren of vis meer mag eten, geen eieren,... Nu mijn dokter heeft daar niets over gezegd, wat moet ik nu doen????

Ook zei mijn dokter dat ik best aan 11 weken eerste echo neem, natuurlijk heeft mijn schoonzus dat al aan 8 weken gedaan, nu ik denk dat ik ga luisteren naar mijn dokter want ze zegt ook alles ervoor mag natuurlijk maar is eigenlijk beetje weggesmeten geld.

Aja ook zei de dokter dat ik nog mag sporten zoveel ik wil, nu ik zou graag volgende maand naar de fytness gaan maar natuurlijk zei mijn schoonzus mij dat ik heel voorzichtig moet zijn en geen buikspieroefeningen mag doen, de dokter heeft hier niets over gezegd, wat moet ik hiermee doen????

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen!!???

P.s.: Succes aan iedereen die aan het proberen is, ik ben gestopt met de pil in augustus dus was ook niet direct maar kan ni klagen hé!

Mrs O.
2 February 2009, 10:28
proficiat cillian !!!!! mag ik vragen hoe ze op 9maand.com weten dat het een jongetje is???? die overstijgen de wetenschap????

focus niet té veel op die toxo, volg gewoon wat je dokter je adviseert... je mag schaaldieren, vis en eieren eten mr ze moeten gekookt, gebakken, of zo zijn...

vis is trouwens goed tijdens je zwangerschap !!!

ik eet wel geen gerookte zalm en niks dat gemaakt is met rauwe eieren (tiramisu, huisbereide chocomousse, etc...)

mini
2 February 2009, 10:34
Hoi Cillian!

Eerst en vooral ff duidelijkheid scheppen ivm toxo.
Toxo (ook wel de kattenziekte genoemd) wordt veroorzaakt door de uitwerpselen door een kat die het virus met zich meedraagt. Dus als je een kat hebt, geen kattenbak meer uitkuisen, laat maar aan je ventje over. :)
Daar katten graag buiten leven, kan het zijn dat ze hun behoefte doen tussen de groenten (maar weet wel dat de meeste groenten in serres worden gekweekt en daar geen katten zitten)
Toch is het aangeraden om de groenten heel goed te wassen.
Ook als je in de tuin werkt, is het niet overbodig om handschoenen te dragen! En altijd je handen héél goed te wassen. Je moet natuurlijk geen freak worden in deze dingen (want je hebt toxo nog nooit gehad in je leven, dus is de kans ook klein dat je het nu oploopt) Maar beter zorgzaam dan helemaal niet. :)
Je kan toxoplasmose oplopen door rauw vlees te eten. (préparé, salami, gerookte ham,...) Als je vlees eet, warm dit dan altijd héél goed op.

Naast toxoplasmose moet je uitkijken voor de listeria bacterie. :)
Deze vind je terug in de kazen die bereidt zijn met rauwe melk. Dit staat op de verpakking vaak vermeld als: "au lait cru"
Ook opletten met gerookte zalm, gerookte heilbot,...
Bereidingen in met rauwe eieren vermijden. Dus geen eigen chocomousse, tiramitsu. (Wel mag die van één of ander merk, daar zijn de eieren en de melk al behandeld geweest)
Zolang je eten goed verwarmd geweest is en niet te lang in de koelkast heeft gestaan is alles ok. :)

Wat betreft de echo. Daarin kan je zelf een beetje kiezen. :)
Hier in België worden er slechts drie echo's terugbetaald door het ziekenfonds. Je hebt bepaalde gynaecologen die telkens een echo maken als je langsgaat en deze niet aanrekent.
Velen laten je pas komen als je 11 à 12 weken ver bent.
Voor mezelf zou dit een beetje te lang zijn, dus ga ik al vanaf dat'k een week of 7 à 8 ben. Dan is er ook al een hartje te horen/te zien. Daarin kies je natuurlijk zelf ;)

Wat betreft het sporten; sporten mag, maar niet overdrijven natuurlijk. Een goede conditie tijdens de zwangerschap is belangrijk. Dus veel bewegen mag. Maar als je vragen hebt, kan je altijd eens bellen naar je HA, die zal daar wel duidelijkheid inscheppen :)

Cillian
2 February 2009, 10:34
Tja das zo via de Japanse wetenschap ofzo moja kweet zelf ook wel dat dat zever is hé moja vindt het toch grappig dat dat erop stond en zal mijn ticker dan veranderen als het een meisje is hé, zolang dat het gezond is!!! Tja tis moeilijk hé, zou bijvoorbeeld graag pizza hut eten deze week en er ligt overal gehakt op de pizzas die ik graag mag maar je weet natuurlijk niet of dat goed gebakken is, gaat door de over hé. Ook zouden we volgende week naar de Oriental Wok gaan, dat is zo een chinees restaurant waar jij mag kiezen wat ze moeten bakken en in 2 sec is da klaar en eet zo graag scampis en inktvis mmmm aja en kip mmm, wat zou ik best doen???

L@yla
2 February 2009, 10:39
proficiat cillian!

gr layla

mini
2 February 2009, 10:43
Pizza is goed verwarmd geweest in de oven 200 à 220 graden, 'k denk niet dat er daar een groot risico hangt. :)
Wok, nja da's moeilijk om in te schatten. De groenten zullen wel goed gewassen geweest zijn. De vis en vlees dat weet ik niet zo. Maar 'k denk niet dat het zo gevaarlijk is. :)

Mrs O.
2 February 2009, 12:02
ik heb al MASSA'S pizza gegeten... da wordt gebakken in gloeiend hete oven... daar overleeft toxo niet in hoor denk ik...

ik ben ook al nr wokrestaurant geweest, daar steken ze eerst de groentjes en je vlees/vis in kokend water vooraleer ze ze wokken... en het vlees/vis is zo dun gesneden da het meteen doorbakken is hé...

veerle
2 February 2009, 12:31
hey cillian,

proficiat meid!!!!
ivm de chinese kalender die ze op 9maand.com gebruiken. Die kalender hebben we al vaak
toegepast bij zwangere vriendinnen en... van de 8 babys die in al de jaren geboren zijn was het bij
1tje fout... Maar idd je weet het pas als het er is hé ;)
zelfs op de info van de gyné kan je niet altijd te vertrouwen Heb in het ziekenhuis gewerkt
en is al een paar keer voorgevallen dat er een jongen wordt voorspeld en dat het bij geboorte
toch een meisje is of omgekeerd. Voor mij is hiet 'eerst zien en dan geloven' van toepassing ;)

xxx
xx
x

Lottebol
2 February 2009, 12:37
Proficiat Cillian! Da's fantastisch nieuws...

Mijn weekend was minder zalig... Zaterdagnamiddag ongelukkig ten val gekomen tijdens een volleybalwedstrijd en op spoed beland. Gewrichtsbanden in mijn enkel gescheurd en 3 weken gips.
Wat een zalig weekend met mijn ventje en familie moest worden, werd een pijnlijk weekend, maar wel nog steeds met mijn ventje en familie.
Klussen met zo'n blok aan mijn been, zal niet eenvoudig zijn, maar niet onmogelijk. ;)

Laurence
2 February 2009, 13:18
proficiat cillian !!!!!

Ai Lottebol, dat kan pijn doen, ik weet waarover praat :)
Goos luck bij het klussen met zo'n blok aan je been hihi

Mrs O.
2 February 2009, 13:30
hey lottebol

idd geen leuk nieuws, en vooral pijnlijk denk ik...

Moest het een troost zijn (en mss moed geven) ons totoke is verwekt terwijl mijn man id plaaster zat (zo'ne lekker zwaren ouderwetse)...
Wij dachten ook dat het die maand niks ging zijn, mr het bochtenwerk heeft zich bewezen :)

Dus plaasters brengen geluk hé !!! :)

veerle
2 February 2009, 13:30
lottebol veel beterschap en hilarisch klusplezier :)

einalem
2 February 2009, 13:34
Proficiat cillian!!

Kelly
2 February 2009, 13:48
Proficiat Cillian!

Heb ik het nu juist dat je eerste ronde een superlange was, de tweede wat normaler en de derde ronde zwanger? Indien ja, denk ik dat er velen troost gaan vinden die een eerste superlange ronde hebben...

Trinity
2 February 2009, 13:57
Een hele felle proficiat!

Cillian
2 February 2009, 14:36
Merci iedereen!!!! Yep Kelly inderdaad, eerste ronde 63 dagen overtijd (ontpillen), tweede ronde 8 dagen overtijd en derde ronde raak! Hopelijk gaat nu alles goed maar voorlopig mag ik dus niet klagen. Blij dat ik hier reacties krijg, mijn schoonzus is echt overtreden in al die dingen, ik ga gewoon luisteren naar wat de dokter/gyné zegt en voor de rest mijn eigen gevoel volgen! Dus echo aan 11 weken, ga vanavond bellen voor afspraken pff nog zo lang moja da gaat wel rap denk ik.

Cillian
2 February 2009, 14:38
Veerle meen je dat? Dus bijna altijd juist? Zou eigenlijk wel leuk zijn, mijn ventje wil graag een jongetje en langs zijn kant is er al een meisje dus zou eerste jongetje zijn! Voor mij is het echt hezelfde, de band die ik met mijn mama heb is echt zalig maar als ik dan mijn ventje met zijn mama zie is dat ook wel leuk, zo'n ondeugend jongetje zo lol ;-)

veerle
2 February 2009, 19:45
jep echt mijn vriendin en ik hebben dat enkele jaren geleden toen ze zwanger was
eens opgezocht en afgedrukt die chinese kalender.
Elke keer als iemand zwanger was gokten we dmv onze kalender en we waren altijd juist :)
op 1 uitzondering na maar ja uitzonderingen bevestigen de regel hé ;)

Eigenlijk maakt het geslacht idd niet uit zolang het maar gezond is maar ik
hoop eigenlijk ook op een jongen moest het ooit zo ver zijn hé ;)

xxx
xx
x

Sweetdreams1987
2 February 2009, 22:27
Hey proficiat é !

Bo
3 February 2009, 10:52
Proficiat Cilian!

Nala'tje
3 February 2009, 11:26
cillian proficiat en geniet ervan!!!!

Nala'tje
3 February 2009, 15:09
cillian,

ik ben eens op de site van 9maand gaan kijken, maar ik vind die chinese kalender of wat was het, om te kijken of je een jongen of een meisje krijgt, niet.

waar staat dat ergens? of kan je een link zetten?

groetjes , nala

sunshine
3 February 2009, 16:29
http://9maand.be/zwanger/zwanger/bereken.php

Nala'tje
4 February 2009, 11:24
bedankt :-)

volgens die berekening krijgen wij een meisje,
en ik weet niet waarom maar ik denk al heel de tijd dat het een jongen is.

we zullen zien wie juist is: mijn voorgevoel of de kalender :)

groetjes