Volledige versie bekijken : vroedvrouwen en gynaecologen
Kelly
30 January 2009, 14:51
Ik heb een vraagje aan de zwangeren onder ons. Wie heeft er allemaal ervaring met vroedvrouwen? Vervangt deze de gynaecoloog of is een bezoek aan de gynaecoloog dan ook nog verplicht/aangeraden? Wat zijn de voordelen? Of is het overbodig?
Mrs O.
30 January 2009, 14:54
sorry kelly kan je niet helpen, ik ga enkel maandelijks bij mijn gyné langs, heb geen ervaring met vv'en... das voor in juni :)
Kelly
30 January 2009, 15:03
Wel ja, blijkbaar kiezen sommige mensen voor een vroedvrouw die dan de hele zwangerschap volgt enzo... Las daar iets over op internet. En die zijn wel meestal makkelijker bereikbaar dan een gynaecoloog. Maar misschien is dat enkel nodig in het geval van probleem-zwangerschappen.
Gaat iedereen maandelijks naar een gynaecoloog? Als ik bijvoorbeeld nu zou bellen voor een afspraak, dan moet ik al minimum 2 maanden wachten (dat is dan wel gewoon een afspraak voor routine-onderzoek). Waarschijnlijk kan het wel sneller als je zegt dat je zwanger bent en het voor een eerste controle is... Ik hoop het toch. Anders toch nog op zoek naar een andere gyn.
Mrs. O, ik vind jullie foto supertof! (sorry voor off-topic reactie) Wou ik al lang eens zeggen, maar soms zijn de topics een beetje te triest om dat er uit te flappen...
Mrs O.
30 January 2009, 15:08
thnx kelly :)
ook één van mijn favoriete foto's met mijn ventje (getrokken vanachter in rijdende taxi, hoe het gelukt is weet ik ni)...
Toen ik nr mijn gyné belde na mijn positieve zwangerschapstest, mocht ik week erna gaan... ik was mr 5 weken dus ben 2 weken erna nog is geweest :)... normaal krijg je 2 of 3 weken na je positieve test zeeeeeker een afspraak ze...
Ben wel direct nr HA gegaan voor bloedtest, das al eerste bevestiging van je zwangerschap hé...
taschkevdv
30 January 2009, 15:20
ik was 4 weken en 5 dagen ofzo toen ik gebeld had en toen zei de secretaresse eigenlijk gewoon dat ze een afspraak ging pakken als ik 10 weken en ... was omdat je dan toch al wat meer ziet.jammer genoeg ben ik nooit zover gekomen, dus zei de gyne wel als ik terug zwanger ben dat ik gewoon moet zeggen dat ik een miskraam heb gehad en dan mag ik de volgende keer wel wat sneller komen.
ka80
30 January 2009, 16:18
Bij mij was dat ook zo, ik heb ook vrij lang moeten wachten op mijn eerste afspraak bij de gyne. Ik word sinds die eerste afspraak elke maand opgevolgd door de gyne, zonder echo's, enkel controle (die moet elke maand een voorschriftje voor het laboratorium geven omwille van de toxoplasmose). Ik vind een vroedvrouw niet nodig, ik denk dat dat inderdaad eerder voor moeilijke zwangerschappen is.
Heb al veel slechte dingen geschreven over de ha in Frankrijk en de opvolging enzo maar ga dat bij deze deels goedmaken: alles van dokterskosten is gratis vanaf de 6e maand. Ik moet nergens betalen, zelfs bij de kinesist niet, apotheker niet, nergens.... vind ik wel gemakkelijk eigenlijk.
Miek
30 January 2009, 16:18
Ik ga naar de vroedvrouw en gyne.
Ik wil thuis bevallen, dus met vroedvrouw, vandaar dat ik naar haar ga. Ik ga om de maand naar haar en tussendoor 3 keer naar de gyn voor de belangrijke echo's (12w, 20w, en nog eentje ergens). Een vroedvrouw doet wel echo's, maar mag dit 'officieel' niet. Vandaar dat je ook nog verplicht naar de gyn moet. En die hebben ook uitgebreidere apparatuur dan de vroedvrouw om echt naar de orgaantjes enzo te kijken.
Tegen het einde van de zwangerschap ga ik om de 2 weken naar de vroedvrouw en de laatste weken komt ze wekelijks aan huis.
Wat ik als verschil ervaar is dat je met de vroedvrouw een veel persoonlijker contact hebt. Ze heeft niet zoveel vrouwen in begeleiding als een gyn en kent je dus veel persoonlijker. Ik kan haar ook dag en nacht bellen als er iets is. Ook als ik me ongerust maak kan ik altijd praktisch de dag erna bij haar langsgaan.
Meestal ben ik een uur bij haar binnen, terwijl het bij de gyn allemaal wat sneller vooruit moet gaan. We kletsten ook over hoe ik me emotioneel voel, of ik al spulletjes heb gekocht, hoe mijn man zich erbij voelt... dus niet enkel beperkt tot de zwangerschap op zich maar alles wat erbij komt kijken.
Vandaag waren m'n mama en zus meegegaan, die kregen ook meteen een hele rondleiding door het geboortehuis en de nodige uitleg bij alles. (mama zag het eerst niet zitten dat ik thuis zou bevallen, maar is nu meer op har gemak).
Ik zie het enkel als een voordeel. Ik ben nu 14 weken en heb er al 4 echo's op zitten omdat de vroedvrouw ook altijd even kijkt als ik bij haar langsga. Ik vind het super om je kindje zo om de paar weken te zien groeien.
Als ik nu toch in het ziekenhuis moest bevallen wegens complicaties heb ik daar toch ook nog m'n gyn. Die staat trouwens ook goed open voor thuisbevallingen. Sommigen kunnen daar erg moeilijk over doen...
Trinity
30 January 2009, 16:30
Ik ben eerst naar de ha geweest die nog eens een gewone zwangerschapstest deed. En in februari moet ik in de eerste week bloed laten nemen in het ziekenhuis (test voor down-syndroom denk ik, resultaat combineren ze dan met de latere echo), tweede week bloed bij mijn ha (toxo etc testen) , week erna terug ha voor resultaten en papiermolen "zwangerschapsjournal" en dan de laatste week van februari echo in het ziekenhuis.
En daarna zal ik doorverwezen worden naar een vroedvrouw die de hele zwangerschap opvolgt samen met de ha. Als zij denkt dat er moeilijkheden kunnen zijn, zal zij mij doorverwijzen naar een gyne. Maar kan later waarschijnlijk meer vertellen over hoe het hier in elkaar steekt :-) Normaal krijg ik maar twee echo's, maar hoop ook een beetje dat vroedvrouw dat minder officieel kan doen, zodat ik er wat meer heb. Anders moet ik betalen voor de extra echo's. Tja, dokters moeten wij hier in Denemarken niet betalen he
lotjen
31 January 2009, 14:04
Ik lees hier dat jullie allemaal regelmatig nog een toxo test ondergaan,bij mij is dit in het begin van mn zwangershap getest,en
daarna niet meer... der is wel bloed afgenomen op 12 weken voor een triple test,en aan 17 weken een vruchtwaterpunctie(mijn oudere broer heeft het syndroom van down,en aangezien dat mogelijk erfelijk is),zouden ze daar ook toxo op testen?
Oh ja,mn gyne zal me dat wel melden zeker?
Liefs Lotte
ka80
31 January 2009, 15:49
Hey Lotjen, dan wil dat zeggen dat jij immuun bent tegen toxoplasmose en dan heb je helemaal geen maandelijkse opvolging nodig! Heel handig is dat! Anders had je wel elke maand aan een bloedtest gehangen hoor, dat volgen ze wel op. Ik denk niet dat ze toxo getest hebben met een vruchtwaterpunctie, ben er eigenlijk zeker van. Vraag het anders nog maar eens aan je gyne maar je zal wel immuun zijn hoor. groetjes
Nala'tje
1 February 2009, 12:15
ik ben niet imuun voor toxo,
en ik moet niet elke maand bloed laten nemen.
alle, daar heeft gyn toch niets over gezegd.
ik moet enkel op 10 weken bloed laten nemen voor een vroege screening op down, die ze dan combineren met de 12 weken echo.
denk niet dat ik voor de rest bloed moet laten nemen.
is dit niet normaal dan?
groetjes
ka80
1 February 2009, 13:31
Hier in Frankrijk ben je verplicht om elke maand bloed te laten trekken als je niet immuun bent tegen toxo, ik dacht dat dat ook zo was in België maar misschien heb ik het mis!
lotjen
1 February 2009, 13:49
hey ka,
ik ben niet immuum hoor,blijkbaar vind mn gyne het niet zo belangrijk...
liefs lotte
Mrs O.
2 February 2009, 10:02
hey lotjen
ik heb ben enkel op 5w en op 12 w (1e keer had gyné resultaten ni gekregen van HA) getest vr toxo, en vanaf dan ook niet meer ze... Mijn gyné heeft nog mr 6 woorden gezegd ivm toxo: pas beetje op met rood vlees...
en da was het...
waar hij wel telkens over begint zijn mijn vitaminen... ik peis da hij aandelen heeft bij Omnibionta :D
zolang hij zich geen zorgen maakt, zal ik da ook ni doen hé? :)
Laurence
2 February 2009, 13:31
Ik denk dat ze elke maand bloed trekken als je een kat in huis hebt.
Misschien doen ze dat niet als je geen katten hebt. Dat is toch de enige reden die ik mij kan voorstellen :)
Mrs O.
2 February 2009, 13:46
mijn dokter heeft ni gevraagd of ik een kat heb... :) zalt hem volgende keer is zeggen :p (en wss dom figuur slagen als hij zegt; ja, en dan?)
ik maak me nu ook wel minder zorgen omdat ik op randje van immuun zit hé... heb al antilichamen, enkel niet zoveel...
Miek
2 February 2009, 17:46
Bij mij hebben ze ook enkel op 8 weken bloed getrokken. Ben ook niet immuun. Sindsdien ook niet meer en ik weet eigenlijk niet of er nog bloed getrokken gaat worden. Misschien nog eens bij 20 weken of zo?
Ik maak me daar ook niet te veel zorgen in. Gewoon proberen op te passen met vlees, groenten en fruit...
snoezel
2 February 2009, 18:38
bij mij hebben ze drie keer bloed getrokken...
onze gyne heeft trouwens gezegd dat ik me van onze kat niet teveel moest aantrekken ivm toxo.
gewoon mijn handen voldoende wassen
je hebt meer kans om dat te krijgen van rood vlees dan van je kat.
als je ventje de kattebak uitkuist kom je absoluut niet in aanraking met uitwerpselen van je kat hé
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.