Volledige versie bekijken : kleuterleidster en mama
lieselot
4 April 2011, 13:49
Hoi,
Zijn hier kleuterleidsters op het forum? Hoe organiseren jullie je huishouden, kinderen en schoolwerk? Ik was net bezig met een huishoudplanning maar krijg stillaan het gevoel dat ik dit niet allemaal bol krijg. Iemand tips, hoe plannen jullie je dag?
Lieselot
Liefde is...
4 April 2011, 13:57
Hier ook een kleuterleidster!! En een toekomstige mama!! :D
Ik lees graag mee! ;)
geen kleuterleidster maar juf in t lager en mama.
Ik moet eerlijk zeggen dat de combinatie mij heel erg zwaar valt...
Ik lees dus graag mee voor tips.
snoezel
4 April 2011, 15:17
ik heb wel de luxe van nog heel eventje halftijds te werken (heb mijn ouderschapsverlof zo opgenomen) maar binnenkort staan we er weer fulltime voor.
af en toe moet ik volledige weken werken en t is toch al "redelijk" gelukt.
in de week doe ik 's morgens diede naar de kribbe en kobe neem ik mee naar school :)
's avonds diede gaan halen en naar huis komen.
meestal zijn we dan rond half vijf, vijf uur thuis.
dan maak ik eten en rommel de rommeltjes nog wat op (post open doen, schooltassen leegmaken, ...)
meestal gaat ons diede dan wel nog haar bed in rond half zes, zes uur...
dan eten we samen met de papa.
rond zeven uur is het kindjes in bad om de twee dagen en pyjama aandoen.
rond kwart voor acht fles en dan naar boven, bedjes in.
meestal zijn we rond kwart na acht terug beneden.
maandag of dinsdag doe ik mijn strijk terwijl ik tv kijk 's avonds.
mijn schoolwerk gebeurt in het weekend.
meestal zondagmorgen. papa ontfermt hem dan over de kindjes (meestal ligt er dan wel eentje te slapen)
prenten zoeken, liedjes leren, spelletjes maken, ... probeer ik zoveel mogelijk op school te doen tijdens middagpauze, vrij uur, ...
in de week wordt er qua huishouden enkel het hoogstnodige gedaan.
dus afwas, bedden opmaken, de gewone dagelijkse dingen, ...
woensdagmiddag ga ik met de stofzuiger rond als het lukt.
zaterdag is het hier dan altijd een drukte.
1 iemand gaat naar delhaize, de andere begint al aan de wekelijkse kuis (badkamer, toiletten, wc's, stofzuigen, afstoffen, dweilen, ...)
ik was ook in het weekend, mijn machien staat dan niet stil maar dan geraak ik er wel door tegen het eind van het weekend en moet ik in de week (bijna) niet wassen.
denk dat dit ongeveer ons weekoverzichtje is :D
rienemieke
4 April 2011, 16:03
hier ook kleuterleidster!
en ook ik, doe alles van werk int weekend en gelijk snoezel ook spelletjes ed op school maken, in vrij uur, tijdens de middag, of heel soms 's avonds!
heb wel altijd het geluk gehad dat Noor altijd om 7 uur tenlaatste in haar bedje lag!
nu ben ik thuis want ben zwanger en vanaf sept start ik ook parttime met werken voor een gans schooljaar want dan zijn er 2 kindjes!
en ja dat zal zowiezo al een aanpassing zijn hé! ;)
oh ja strijken doet heel vaak mijn moeder en poetsen is voort ventje want die staat in 3 ploegen en heeft meer tijd als ik hé!
of int weekend!
chientje
4 April 2011, 22:11
hier ook kleuterleidster en mama :)
Tis zoals hierboven beschreven is, niet altijd eenvoudig.
Meestal bereid ik voor op woe-namiddag en in het weekend, zodat ik door de week "vrij" ben, zodat ik met Gitte kan bezig zijn als ze van de kribbe komt.
Soms doe ik ook wat als ze al slapen is.
Het huishouden verdelen we hier een beetje, de was wordt hier in het weekend gedaan, omdat ik door de week geen zin heb om dat er ook nog bij te nemen. Sta s'morgens alleen op met Gitte want mannetje is al van 5 a 6u weg.
poetsen doe ik ook meestal op woensdag.
Ik durf zelfs een paar weken tegelijk voorbereiden op een weekend of in de vakantie.
Het is wikken en wegen, maar druk is het in elk geval.
Het oude leventje hier is toch niet meer te herkennen :) maar je krijgt er zoveel moois voor in de plaats. Hoewel het soms toch nog wat dromen is naar voordien :)
veel succes, het komt allemaal goed!
tiger
5 April 2011, 09:14
Ik ben dan wel geen kleuterleidster en sta helemaal niet in het onderwijs, en heb dus geen schoontaken meer als ik thuiskom.
Maar ik ben wel bijna 12u per dag weg van huis voor het werk en wil toch even met jullie delen hoe ik het aanpak :)
Door de week gebeurd er niets in het huishouden. Ik ben zelf weg van 6u15 en kom thuis om 17u45. Mijn man is wel vroeger thuis dan mij, dus die maakt dan eten, zodat we aan tafel kunnen als ik thuiskom. Na het eten is er nog (max.) 15min tijd om wat te spelen en dan gaan we ons douchen. Na het douchen nog een flesje en Jarne ligt rond 19u20 in zijn bedje. Daarna doen we nog de afwas, beetje opruimen, boterhammen klaarmaken, creche-tas klaarmaken, .. En tegen 20u30 probeer ik in de zetel neer te ploffen.
Wij hebben poetshulp via dienstencheques, maar daar is zoveel verloop in dat we de laatste maanden vaker zonder poetshulp hebben gezeten dat wat anders.
Maar als de poetshulp dus komt, dan komt die midden in de week en dan dan stofzuig ik enkel nog eens in het weekend.
Komt ze niet, dan vliegt het stof je tegen eind van de week langs de oren. Als mijn man dan vroeg thuis is gaat hij nog eens rond met de stofzuiger, en anders laten we het maar zo.
Indien de poetshulp niet gekomen is, dan poetsen wij zaterdag namiddag of zondag voormiddag. Mijn man helpt mij wel altijd en dan zijn we samen op een paar uurtjes rond. Voor mij moet het poetsen wel grondig zijn, ben daar nogal perfectionistisch in. Dus iedere week wordt heel de beneden met nat gedaan, boven (laminaat) 1x in de maand.
De was gebeurd op zaterdag, de wasmachine staat dan niet stil. Eigenlijk begin ik vrijdag avond, met alle was te sorteren en om 22u gaat het eerste machine op. Dat omdat ik dan op nachttarief was.
Zondagvoormiddag doe ik dan de strijk. Wat niet gedaan geraakt gaat naar mijn mama, maar dat hoeft de laatste tijd nog maar zelden (hoogstens het laatste machine was dat niet op tijd droog is geraakt).
Terwijl ik sta te strijken is mijn man meestal bezig in de keuken, soep maken enzo.
In het weekend probeer ik ook altijd iets extra te doen in het huishouden, zoals bv dit weekend de dressing uitmesten, winterkleren wegleggen, zomerkleren bijhalen. Of de keukenkasten vanbinnen uitkuisen, of iets in de tuin...
Iets wat ik nooit doe: ramen kuisen.
Dat gebeurd door de poetsvrouw en anders niet. Of heel af en toe komt mijn mama dat doen. Maar ik begin daar dus zelf niet aan. Ik zie dat ook niet als de ramen vuil zijn, die sensor werkt precies niet bij mij ;)
Indien de poetshulp niet komt, is er dus in het weekend geen tijd voor uitstapjes en leuke dingen doen met Jarne. En dat vind ik wel spijtig. Sinds deze week hebben we weer een poetshulp dus nu proberen we met het mooie weer wel fijne dingen te doen met ons gezinne'tje.
Winkelen doet mijn man altijd. Hij gaat 2x per week na het werk winelen, omdat we altijd graag verse groentjes en fruit in huis hebben. Die dagen ga ik Jarne van de creche halen en eten we iets 'vlug', spagetti of gewoon soep met brood.
boeleke2704
5 April 2011, 19:41
Hier ook een mama die in het onderwijs staat èn die het VEEL TE DRUK heeft (zie ook mij topic in de babbelbox 'Gewoonweg TE DRUK!').
Hier gebeurt het huishouden ook vnl in het WE. Op vrijdag begint het wasmachine hier te draaien en dat stopt tegen zaterdagavond. De strijk gebeurt 's avonds door de week, voor TV... Maar vaak ook 's morgens als we iets nodig hebben...
Ik verdrink in het werk!! (voor school)
Als ik 's avonds tss half 5 - 5u thuis kom, dan probeer ik m'n eten klaar te krijgen. Mijne man is er rond 17u en dan eten we. Daarna hou ik mij met Henrike bezig. Wat spelen, badje, pyjama aan, flesje en om 19u30 ligt hij in bed. Mijne man ruimt de tafel op en warmt Henri zijn flesje op.
Als Henri in bed ligt dan begint mijne werkavond! Dan kruip ik achter de PC en probeer ik mijn gedachten er nog wat bij te kunnen houden om wat taken en opdrachten af te krijgen.
Ik sta in het BuSO, deels als logopediste en deels als leerkracht. Veel individuele voorbereidingen dus. Daarbij volg ik nog de opleiding tot leraar wat ook heel wat werk vraagt.
Meisjes: wat doet jullie kapoentje als jullie met jullie huishouden bezig zijn? Kunnen die zo flink alleen spelen zo lang of slapen die dan of...
Henrike is 's avonds zo moe dat hij ng moeilijk alleen kan spelen. NM lukt dat beter, maar hij is er altijd wel graag bij.
Dat maakt het huishouden niet makkelijk!! :(
chientje
5 April 2011, 19:55
@ boeleke, zo s'avonds lukt dat hier ook niet om huishouden te doen met Gitte, maar overdag en namiddag lukt het nog net om iets te doen.
Ze zit in zo een loopstoel (heel eventjes, want ik ben er niet helemaal voor te vinden, maar heb hem hier staan) in het park, of bij mij in de stoel in de keuken, of op de mat in de keuken met haar zwemband, en ik kan ze goed in het oog houden zo.
Op de mat en in loopstoel, vindt ze natuurlijk het leukst :)
snoezel
6 April 2011, 08:10
best wel grappig om lezen :)
met kobe alleen draaide mijn machien ook tot zaterdagavond.
nu is het tot zondagavond en dan ligt er dikwijls al weer een nieuw machien klaar :)
die was is hier gewoon volledig verdubbeld met er 1 kindje bij te krijgen.
afstoffen, afwassen, vaatwasser legen, was plooien, ... dat lukt allemaal met mijn twee snuiters in de buurt.
stofzuigen doe ik net voor ons diede in haar bed gaat en dan dweil ik direct als ik terug beneden ben. kobe kan ik al voor de tv plaatsen hé :p
t gaat belange niet zo snel als dat ik hier even alleen door het huis zou kunnen vliegen, maar het lukt dus doen we maar verder hé, lol
tiger
6 April 2011, 08:36
Als Jarne in de creche geweest is kan hij nogal moeilijk alleen spelen. We zetten hem dan op zijn speelmat, maar binnen de minuut is hij bij ons in de keuken, aan ons broek aan het trekken. Ik laat hem dan gewoon doen. Vaak probeer ik zo half te spelen met hem, bal weggooien dan gaat hij er achter aan en kan ik weer een heel even verder doen, tot hij er terug is.
In het weekend doen we zoveel mogelijk als hij slaapt. En als hij wakker wordt en ik heb nog niet gedaan, dan laat ik hem gerust een half uur langer in zijn bedje liggen, hij weent dan bijna nooit, maar lijkt zich altijd wel te amuseren in zijn bedje.
Als hij wakker is en ik bv aan het strijken ben blijft mijn man bij Jarne. Of als mijn man met iets bezig is blijf ik bij Jarne. We wisselen zo dus wat af.
En af en toe de bumba dvd opzetten of hem in zijn park zetten helpt ook goed.
boeleke2704
6 April 2011, 15:48
Goh ja, het park... dat gebruiken wij hier haast niet meer :(
En wij hebben het stomme dat we nog maar een klein achterkeukentje hebben, daar laat ik Henri liefst niet kruipen dus die zit dan een half verdiepje hoger. Maar hij wil natuurlijk bij ons zijn hè!! Maar zowiezo, na de crèche is die MOE en veel zeuren meestal (hij slaapt maar 1x meer in de crèche...van 9 tot 11u30 ongeveer... :() Dat maakt het zo moeilijk en vermoeiend om iets gedaan te krijgen als hij wakker is nog.
't is de ene dag tegen de andere...
Ik werk dan niet in het onderwijs maar ik probeer het huishouden zo te verdelen:
In de week terwijl Mathis bij mij in de keuken zit, kan ik gerust de vaatwas doen, een een kastje afkuisen, gewoon opruimen!!!
1x in de week probeer ik te dweilen, maar dat is dan eens vlug een dweilke slaan é, omdat Mathis hier over de grond sluipt probeer ik dat regelmatig te doen. Maar ja das eigenlijk niet gekuist é, enkel dweilen dus ik stofzuig daarvoor niet!
Op donderdagavond heb ik mijn vaste strijkavond voor de tv.
Op zaterdagochtend als Mathis al terug in zijn bed ligt kuis ik volledig de beneden verdieping, Mathis slaapt dan zo'n 2uur soms iets langer dus dan geraak ik hier wel klaar.
Het enige probleem is bij mij de bovenverdieping omdat ik kuis als Mathis slaapt gaat dat daar niet, kan niet stofzuigen terwijl Mathis daar ligt te slapen.
Wat ik wel doe is zo eens op wandel gaan met de swiffer. En om de 2 weken als ik met de late sta, doet mijn vriend Mathis naar zijn ouders op woensdag en dan heb ik zo'n uurtje de tijd en dan vlieg ik vlug op mijn boververdieping!
Op maandag ben ik ook thuis maar dan richt ik mij volledig op Mathis, geen gekuis en als Mathis slaapt dan is het 'me' time...
Lizeke
11 April 2011, 11:22
Help, ik heb alles hier gelezen en zie het precies steeds minder zitten om na de paasvakantie terug voltijds aan de slag te gaan en het huishouden te combineren en toch nog tijd te vinden voor mijn zoontje en mijn man. Respect voor jullie allemaal. Enorme planning en doorzettingsvermogen...
Ik hoop enkel dat ik genoeg geleerd heb uit het voorbije jaar om niet meer over mijn eigen grenzen te gaan en genoeg rust in te bouwen. Ik moet eerlijk bekennen dat het nu ik nog thuis ben, redelijk goed gaat om huishoudelijke taken te negeren tot op zekere hoogte. ;-) Dus ik hoop dat me dat blijft lukken en ik voorbeeld zoals dit weekeinde, de geplande klusjes kan uitstellen om samen te genieten van het goede weer...
snoezel
11 April 2011, 11:47
lizeke: de eerste weken zijn doorbijten en daarna vind je daar wel een evenwicht in hoor.
voordeel van beginnen na de paasvakantie: er zijn weer een hele boel lange weekends in aantocht en de grote vakantie is dichter dan je denkt :)
en neen, ik leef niet van vakantie tot vakantie, maar ik vind het altijd leuk om als het heel druk is en weinig tijd overblijft voor mijn gezin me daar aan op te trekken.
hoewel ik mijn kindjes weer zo hard ga missen van de klas.
elk jaar gaat die grote vakantie toch weer gepaard met traantjes :(
Wij hebben hier sinds enkele weken een planning opgesteld, waarin we zelfs tijd voor elkaar wisten te vinden! En moet zeggen, het is echt haalbaar zo en zàlig zelfs!
Hoe doen we dat?
Maandag: Ikke schoolwerk maken, Wim ruimt de keuken op en zorgt voor Senne
Dinsdag: Wim schoolwerk maken (staat ook in onderwijs) + ik stofzuig als Senne in zijn bed ligt en kuis de trappen (+ keuken enzo)
Woensdag: NIKS doen! Alles laten liggen en tijd voor elkaar! Dus ook geen tv!
Donderdag: Wim schoolwerk maken + ikke keuken en Senne
Vrijdag: ikke schoolwerk maken + Wim keuken en Senne
Zaterdag: VM poetsen + wassen, Wim zorgt voor Senne + NM 'vrij' (uitstapje of andere dingen doen)
Zondag: VM strijken + bij middagdutje Senne tijd voor elkaar maken (als je snapt wat ik bedoel ;) ) + NM 'vrij' (uitje/familiebezoek).
Is echt haalbaar zo. Een planning is zoooo belangrijk! Was er eerst ook niet voor te vinden maar zag de bomen door het bos niet meer en nu is alles weer overzichtelijk en hebben we ook nooit té veel werk ineens omdat alles goed bijgehouden wordt! :)
Lizeke
11 April 2011, 18:18
het zal inderdaad een enorme samenwerking en planning vergen. Een schema lijkt inderdaad een goede tip. Waren zo al van plan om tussen 6 en 8 's avonds tijd te nemen voor Leander en erna pas te eten en huishoudelijke taken te doen. We komen immers beiden pas laat thuis en anders is er vrees ik geen tijd om te spelen en dergelijke... We zien wel en gelukkig staan hier al enorm veel tips en trics ;-)
vraagje ivm de vakantie... brengen jullie je kindjes dan naar de creche/OM?
En hoe vaak?
hier zowiezo vandaag en morgen want moet gaan schilderen op school.
volgende week plan ik ook twee dagen zodat ik kan doorwerken voor school en wat thuis kan doen, en even mini beetje me-time.
Zou liefst nog een extra dag willen maar voel me nu al zo schuldig!
tiger
11 April 2011, 20:36
Zeker niet schuldig voelen daarom!
Het is goed voor Alexander dat hij nog naar de OM gaat, voor wat regelmaat. En als jij je een paar dagen kan concentreren op je taken en werk, heb je de dagen dat hij thuis is alle tijd voor hem. Daar doen jullie allebei voordeel uit!!
snoezel
12 April 2011, 07:46
hier zijn ze altijd thuis met de vakanties.
maar lijkt me heerlijk om zo eens een dagje voor jezelf te kunnen plannen hoor :)
vanaf volgend jaar ga ik zien voor kobe om eens op sportkamp of zo te gaan.
wat ga ik daar anders twee maand mee moeten aanvangen, lol!
boeleke2704
12 April 2011, 13:13
Henrike is deze week naar de crèche.
Enfin, MA & DI ganse dag, WO halve dag bij mijn ouders, DO ganse dag en ik hoop al m'n werk gedaan te krijgen zodat hij VR thuis kan blijven.
Ik had het echt nodig!! Stapels werk dat af moest!!
Nu maak ik hem 's morgens op het gemakje klaar, dan breng ik hem naar de crèche. Zo'n uurtje later dan anders (beetje knuffelen onder ons 2tjes nog :)). En dan ga ik even onder de zonnebank. Dan kom ik thuis en vlieg ik in m'n werk!!
Tegen 16u ga ik hem weer halen :)
En volgende week gaan we samen op vakantie!!! Dus dan haal ik mijn verloren tijd met hem dubbel en dik in!!!
tiger
12 April 2011, 14:06
Dat gaat je goed doen Boeleke. Want je had het de laatste tijd echt zwaar he! Als je deze al je werk kan afmaken kunnen jullie volgende week extra genieten van jullie vakantie samen!
boeleke2704
13 April 2011, 10:47
@Tiger: dat is waar!! Ik had het nodig... zowel de tijd om mijn werk af te krijgen nu als het verlof wat eraan komt!!! :)
We komen er wel. Alleen spijtig dat ik Henri daarvoor met wegdoen, maar ja. Beter zo en dan 1 week 500% van elkaar kunnen genieten dan 2 weken op maar 50% hè...
chientje
13 April 2011, 21:01
hier is de kribbe niet altijd in verlof in de vakanties en dan gaat ze gewoon, omdat ik dat ook doorbetaal, alleen in de zomer (juli-augustus) gaat ze niet naar ginds, dus zorg ik of grootouders er voor. Maar ik denk hier toch voornamelijk :)
Onze om neemt zelf veel vakantie, bijna iedere schoolvakantie is ze één week of toch enkele daagjes ervan dicht. In de zomervakantie is ze zelfs maar 3 weken open!
Voor ons geen probleem maar ik vraag me idd af hoe andere mensen dat doen...
Trinity
14 April 2011, 19:39
Bij ons waren er groepen van om's. Bij vakanties en dergelijke, gingen de kindjes dan verspreid naar de andere om's. De kindjes kenden hen wel, want minstens 1 keer per week kwamen die om's samen op de speeltuin :)
Bij ons waren er groepen van om's. Bij vakanties en dergelijke, gingen de kindjes dan verspreid naar de andere om's. De kindjes kenden hen wel, want minstens 1 keer per week kwamen die om's samen op de speeltuin :)
Amai, das tof!
ja das ook meteen wat ik dacht! lijkt iets uit de films en de boekjes...
Trinity
16 April 2011, 20:58
:) Het zijn onthaalmoeders die voor de gemeente/stad werken (7u of 7u30 tot 16u30). Je kan niet zelf de om kiezen, enkel een regio. je kan wel nee zeggen tegen een aanbod, en wachten op de volgende plaats die vrij komt. De gemeente verdeeld hen in groepen van 5, en krijgen lokalen en speeltuin ter beschikking om 1 keer per week samen te komen.
Vanaf nu is er wel een algemene sluiting, 2 weken in juli.
Maar privé om's hebben ook wel mogelijkheid om samen te komen. De stad stelt ook lokalen ter beschikking waar een aantal activiteiten worden gehouden.
EENS je plek hebt voor je kindje, is er dus zeker geen klagen :)
cocelinetje
18 April 2011, 13:57
Hier gaat Lander tijdens de vakantie ook een paar dagen naar de crèche. Vooral omdat we nu verhuizen, maar anders laat ik hem ook altijd een paar dagen gaan. Om dan even te genieten van de rust, om al het werk af te maken en om dan eens iets te doen voor mezelf :) Bovendien gaat Lander echt supergraag, dus dat maakt het iets gemakkelijker om hem daar af te zetten :)
OepsFoto
24 February 2012, 21:50
Zelf werk ik in de privé-sector (34u/wk) en werk als zelfstandige in bijberoep ('s avonds en in het weekend). Lijkt me heerlijk om zo'n agenda en uurregeling te hebben, bij mij loopt het meestal vierkant :-)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.