Volledige versie bekijken : Natuurlijk of met epidurale
Tisjake
15 March 2011, 22:17
Hoi dames,
Graag zou ik willen weten hoe jullie willen bevallen.
Ikzelf zou het zonder epidurale willen doen omdat ik schrik heb van naalden en verhalen heb gehoord die me niet echt gerust stellen.
Mijn ideale bevalling zou zijn onder water bevallen maar blijkbaar wordt dat niet gedaan in gasthuisberg :confused:
Mijn grootste schrik tijdens een natuurlijke bevalling is inscheuren of de knip, ik denk niet dat dat aangenaam moet zijn.
En voor een epidurale heb ik zoiets van ze moeten altijd in je rug prikken hé. Ik ben normaal gezien op alle vlakken heel optimistisch alleen op vlak om te bevallen met een epidurale niet :rolleyes:
Ik weet echt niet wat ik moet doen.
Groetjes
dorien_951
15 March 2011, 22:45
Als je; zoals ik; het geluk hebt om 3 dagen lang te bevallen ben je blij dat je de laatste uren epidurale hebt... trouwens die scheur of knip voel je op dat moment niet. Het is achteraf dat je er wat ongemakken van hebt.
Wees gerust de ideale bevalling bestaat alleen in boekskes en op tv. Wij; de gewone vrouw; maken er gewoon het beste van.
shannon
16 March 2011, 08:19
Tsjake: ik ben bij 1ste kindje zonder epidurale bevallen en bij 2de kindje met een verplichte epidurale (9cm ontsluiting, maar ons spruitje was een sterrekijkertje en kon speodkeizersnede worden, heb daar enorm voor geweend want wilde ook absoluut geen epidurale, ook enorm veel schrik voor naalden.Ze hft ni geholpen,maar vind ik ni erg.
IK ben nu zwanger van het derde en verkies toch zonder.
De knip voel je neit want dat doen ze tijdens een wee, ik heb er na de bevalling ook niks last van gehad.
als het echt ni gaat kan je nog beslissen da je al dan niet epidurale neemt., maar als ik u was zou ik eerts zonder proberen
Dorien 951: ik ben het neit met u eens dat de ideale bevalling alleen in boekske bestaat.Mijn eerste was een super bevalling. binnen gegaan om 18u (9cm ontsluiting) en om 19u20 was onze dochter er.
tweede was iets minder,mer da kwam omda onze kleine jongen de laatste dag nog gedraaid is. binnen gegaan 6u en hij was er om 8u28
Hier verplichte epidurale na x-aantal uur na de inleiding. Ik kwam in een weeënstorm terecht en kon ni genoeg ontspannen. En vooral ze wilden de baxter maximaal zetten en m'n vliezen breken.
Zo gezegd zo gedaan. Al had ik ook een vreselijke schrik voor die prik.
Erger zelfs dan m'n bevalling op zich.
Uiteindelijk is het zelfs een KS geworden en was ik blij dat ik voor een epidurale gekozen had; anders was het volledige narcose.
Hier alleen maar een positieve ervaring gehad met die epidurale. Net zoals bij mini werd ook bij mij de bevalling ingeleid (om 10u30 eerste pilletje gekregen) en in de namiddag kwamen de weeen goed op gang en kwam ik ook in een storm van weeen terecht. Ze duurden bij mij veel langer dan 1 minuut en kwamen veel te snel na elkaar. Ik kon op het einde niet meer bijkomen, en was blij toen ik de ruggenprik kreeg. Ik heb er zelfs niks van gevoeld (mss omdat de weeen teveel pijn deden). Toen ze begon te werken kon ik weer tot m'n positieven komen. Al sliep m'n volledige linkerbeen wel tijdens de bevalling, voelde ook bijna geen persweeen meer, maar dat vind ik absoluut niet erg. Ben ook geknipt geweest en heb er niks van gevoeld, enkel toen ik genaaid werd begon was de verdoving bijna volledig uitgewerkt en heb ik het een beetje gevoeld, niks erg, was in de wolken met mijn kersverse baby. Dus, bij een volgende baby mag het voor mij net hetzelfde zijn.
Je mag nog zo goed plannen en denken van "ik wil het zo en zo", eenmaal in het ziekenhuis kan het helemaal anders lopen. Je zal dan pas zien of je wil bevallen met of zonder epidurale.
stamperke
16 March 2011, 09:45
hier wilde ik van ons eerste bevallen zonder epidurale,de bevalling heeft hier 4 dagen geduurd van ons kleine meid,ik wilde eigenlijk geen maar ze hebben mij dan omgepraat,maar bij ons was het dan wel weer door omstandigheden é.
nu had ik ook gezei wie er nu durft afkomen met een epidurale schiet ik buiten,rara...zoals het nu dus is dan is het weeral met een epidurale maar dees keer omdat het een keizersnee zal zijn.
maar moest ik kunnen kiezen dan doe ik het zonder epidurale,omdat ik nog altijd ferm ontgoocheld ben dat ze één hebben moeten zetten van ons Emelina'tje :(
Liefde is...
16 March 2011, 10:22
Tisjake, ik zit met hetzelfde probleem zo wat... :rolleyes:
Met of zonder.. Ik ben ontzettend bang van die ruggeprik.. Ook omdat ik er heel wat slechte ervaringen over gehoord heb.. Maar ook al veel goede hoor.. Maar toch..
Denk dat het wat afhankelijk zal worden van het moment hé.. Als ze weeënopwekkers geven doet het veel meer pijn dan dat alles natuurlijk gaat.. En hoeveel pijn is dat dan voor ons? Draagbaar of niet?
Mijn kinesiste is 2 keer zonder bevallen en is ook absoluut geen voorstander van een epidurale. Het kan perfect zonder zegt ze.
En ze geeft de volgende tips:
- Niet in paniek schieten als het begint
- Een open houding aannemen met je benen maar ook in je gedachten
- Concentreren op je ademhaling
- Goed oefenen om te puffen zodat je de pijn kan opvangen
- Eens je weeën hebt zeker niet in een bed gaan liggen, maar rondstappen, zitten op een stoel of bal, hangen aan een tafel
- Als het toch niet anders kan dan dat je moet gaan liggenn dan nog liefst in zijlig en telkens wanneer er een wee aankomt je ventje een been laten omhoog heffen voor de open houding daar beneden..
Voor de knip.. Op voorhand je perineum masseren met olie en je ventje laten informeren of het zonder knip zou kunnen zodat ze weten dat je het liever niet hebt..
Ze zei er wel bij als er een gyn voor je zit die knipt, dan knipt die.. Of je het nu wil of niet.. Ze zei dat zolang de opening waar het hoofd op drukt rood ziet hoeven ze niet te knippen, vanaf er witte strepen in het vel komen moeten ze knippen of je scheurt in..
DUS: ik denk dat het adwachten zal worden.. Ik wil het ook best proberen zonder maar ik vrees er eerlijk gezegd toch wat voor..
Ik zit nu steeds de woorden van de kiné te herhalen in mijn hoofd dat ik het allemaal nog goed weet als het zover is ;)
De kiné zei ook dat als het niet vordert je toch ook wel menselijk moet blijven en achter die epidurale vragen want je kan wel 12u overbruggen met afzien en puffen maar geen 24 zei ze... Het moet iets zijn waar je tevreden over bent en niet van huivert als je er nadien aan terug denkt..
Afwachten zeker? :rolleyes:
kyanoke
16 March 2011, 11:40
2 keer bevallen met epidurale, 1 keer natuurlijk en 1 keizersnede(stuitligging)
alle 2 mooie bevallingen geweest zonder pijn te voelen
aprilvisje
16 March 2011, 13:50
Hoi dames,
Graag zou ik willen weten hoe jullie willen bevallen.
Ikzelf zou het zonder epidurale willen doen omdat ik schrik heb van naalden en verhalen heb gehoord die me niet echt gerust stellen.
Mijn ideale bevalling zou zijn onder water bevallen maar blijkbaar wordt dat niet gedaan in gasthuisberg :confused:
Mijn grootste schrik tijdens een natuurlijke bevalling is inscheuren of de knip, ik denk niet dat dat aangenaam moet zijn.
En voor een epidurale heb ik zoiets van ze moeten altijd in je rug prikken hé. Ik ben normaal gezien op alle vlakken heel optimistisch alleen op vlak om te bevallen met een epidurale niet :rolleyes:
Ik weet echt niet wat ik moet doen.
Groetjes
hallo,
moest ik kiezen is het zeker en vast zonder iedereen zegt ja tot het moment er is en je niet meer kan van het zee!r maar ik ben zodanig bang van spuiten zelfs als ze gewoon bloed trekken :p ik zou niet willen dat ik midden van de bevalling van mijn sus draai haha
snoezel
16 March 2011, 13:55
twee keer zonder bevallen.
en de laatste keer zou ik zo over willen doen.
was een onderwaterbevalling en heb alles heel bewust meegemaakt.
bij den eerste was het meer allemaal in een roes...
Snoetje
16 March 2011, 14:01
hey,
ik denk echt dat je beter kan afwachten wat er in het ziekenhuis gebeurd en dan kijken of je een epidurale wilt of niet...
mijn bevalling moest ingeleid worden en ik had zogenaamde knalweeën. ik kan u zeggen dat ik door de pijn mij nog nauwelijks bewust was van de situatie. toen was ik blij dat ze die epidurale gezet hebben kwestie dat ik nog een beetje bewust was van de situatie!
trouwens de anesthesist heeft mij die naald niet laten zien e nik heb niets gevoeld van de prik als je dat wat kan geruststellen
Ja ik ben blij dat ik die naald ook nooit heb gezien. Al had m'n man bijna de intentie om te tonen met z'n handen hoe groot het was. Ik had em bijna een mep verkocht. :D
isabelga
16 March 2011, 19:14
Ik ben met epidurale bevallen, ook al wou ik zonder ... tot het zover was!
Het is allemaal heel snel gegaan, want ik zat heel snel op 6cm, maar het deed zoveel pijn dat ik achter een epi vroeg en die ook kreeg.
Ik heb ook een ongelooflijke schrik voor naalden, maar op die moment dacht ik er gewoon niet aan. Ik had zoveel pijn in die weeenstorm, dat ik blij was dat ik even op adem kon komen. Want onthoud goed, je hebt al je kracht nodig op het laatste!
ik ben niet geknipt of gescheurd, maar ik denk dat je best de dokter laat beslissen. zolang het rood ziet, kan men doorgaan, als er witte strepen zijn, kan je scheuren, dus dan kunnen ze best even knippen!
Geniet nog even van je buikje en weet dat je binnenkort je schatje in je armen kanhouden: met op zonder epi en met of zonder knip! Doe waar je jezelf het beste bij voelt op dat moment en schaam je niet voor de dingen die je vraagt of zegt op dat moment ;-)
isabelga
16 March 2011, 19:17
Ja ik ben blij dat ik die naald ook nooit heb gezien. Al had m'n man bijna de intentie om te tonen met z'n handen hoe groot het was. Ik had em bijna een mep verkocht. :D
Daar was mijn man gelukkig niet bij!
Ik was binnengekomen nadat mijn water was gebroken 's nachts en rond 4u hebben ze mijn man weggestuurd omdat je hier op grote kamers ligt en ze zeiden dat het nog wel effe ging duren. Na 45 minuten moest hij al terug komen want ik was van niets naar 4 cm gegaan op 30 minuten!
Hij kwam direct terug, maar hij stond zich nog om te kleden toen ze mij de epi zetten.
Anders had die wel op de grond gegaan! Mijnen held ;) ;) ;)
Hier hebben ze dat gewoon op de arbeidskamer gedaan. Hij en de vv moesten me helpen voorover te buigen om de prik tussen m'n wervels te brengen.
En allemaal zeiden ze; allez meer vooruit buigen
waarop ik hen afsnauwde: ja, vraag da straks nog eens, als m'n buik ni meer in de weg zit! :mad:
lotjen
16 March 2011, 21:41
Lol mini :)
De eerste keer bevallen met epi,en eigenlijk een superbevalling gehad,op om 08u00 'smorgens mn water gebroken,zonder weeën,en om 17u00 zijn de weeën vanzelf begonnen. Om 20u00 een epi,omdat ik daar op voorrand al bewust voor gekozen had,en dan om 00u37 bevallen. Echt pijnloos! En die epi zetten daar weet ik eigenlijk niet veel meer van,dat gebeurde allemaal achter me,en ik was me gewoon aan het concentreren op die weeën...
De tweede bevalling binnengegaan om 21u45 met om de 2min weeën en 6 à 7cm,toch nog om een epi gevraagd,toen ze die wilde komen steken brak plots mn water en kreeg ik persweeën en had 9cm. En dan wilden ze geen epi meer steken.
Om 23u58 bevallen,en ik moet eigenlijk zeggen dat ik niet veel meer weet van mn bevalling en de arbeid,das in zo'n roes verlopen,ik weet nog dat het zeer deed,maar ik keerde volledig in mn mezelf erdoor!
Dus als er hier een derde komt doe ik het zonder epi,want achteraf voel ik me wel trots dat ik het ook zonder epi heb kunnen klaarspelen :)
:D maar goed dat mijn man er ook niet bij was toen, die hadden ze ook kunnen afvoeren, mijn pantoffelheld ;) :D
Eerste bevalling zonder epi, water gebroken en goed 5u later was hij er al. Super gegaan, ik zou t zo overdoen. Ik ben ingescheurd en daar voel je op dat moment niks van, daar moet je geen schrik van hebben. Alleen achteraf kan je wat last hebben, ik heb daar niks van geweten, alleen een beetje jeuk bij het genezen, that's it.
Tweede bevalling, weer water gebroken en ik kwam aan uur later al binnen met 5cm. Het werd wel een ks doordat hij in stuit lag, dus ik moest wachten tot iedereen daar was (midden in de nacht è) Terwijl ze mij naar boven reden voor de ks had ik al persweeën... en het was amper 2,5u nadat mijn water brak. T ging héél erg snel... Epi hebben ze gezet midden in een perswee en ik heb dat niet gevoeld, was veel te veel bezig met mij te concentreren om die perswee op te vangen ;)
Als ik mocht kiezen, dan zeker terug zo bevallen zonder epi!
Inneke
17 March 2011, 11:01
Hier ook totaal geen last gehad van epi! 't Is bij mij ook een ks geworden omwille van stuitligging, dus veel keuze had ik niet...
Ik ben ook helemaal geen fan van spuitjes en toestanden, maar op dat moment heb ik het allemaal laten gebeuren. Toen ze epi zette heb ik er amper iets van gevoeld. Nu ja, ik heb ook al andere verhalen gehoord, maar bij mij is dat 100% meegevallen.
Het enige vies gevoel dat ik me herinner was toen de anesthesist iets inspoot via de epidurale, da voelde ijskoud aan! Ik voelde da zo precies in m'n rug vloeien, echt vies en vreemd.
Maar da was op de moment dat ze de KS aan het voorbereiden waren.
Tisjake
17 March 2011, 13:51
Bedankt voor de reacties.
Als ik dat zo allemaal lees zijn er toch veel vrouwen die opteren voor de natuurlijke bevalling zonder epi.
Ik heb besloten dat ik dat ook zo ga doen op de natuurlijke manier.
Het kan zijn dat als ik te hard afzie dat ik om een epi ga vragen hoor maar ik betwijfel het omdat mijn schrik voor een spuit de overhand gaat krijgen.
We zullen wel zien tegen dat het zover is.
Ik hoop wel dat ik ook zo'n gemakkelijke bevalling mag hebben zoals de meeste hier hebben gehad. Het moet zalig zijn om tussen de 4 à 6 uur uw weeën, volledige ontsluiting, persweeën en dan je kindje te krijgen. Dat is inderdaad een droombevalling denk ik. Al hou ik in mijn achterhoofd dat dat niet bij iedereen zo is natuurlijk. Voor al de toekomstige mama's veel geluk zou ik zeggen met de bevalling en alle vrouwen die mama zijn, ik heb veel respect dat jullie ons al zijn voorgegaan en het gekunnen hebt.
Groetjes
Spooky
17 March 2011, 14:14
Bij Yerko werd ik ingeleid omdatmijn bloeddruk te hoog stond, het was de gyn van wacht die daarover besliste...de vroedvrouw en de gyn vonden mij gespannen en wilden mij overtuigen voor een epidurale,maar ik wou eigenlijk geen...maar na het gezaag van mijn vriend uiteindelijk toch toegegeven en heb daar wat spijt van gehad...Maar dat is ieder voor zich hé...want ik ben toen op 8uurkes bevallen en het was een zalige bevalling...
Bij Ylian wou ik heel graag in bad bevallen, mijn water is gebroken een beetje voor 2u, naar't ziekenhuis gegaan, daar zat ik al op 4cm opening en de afspraak was om in bad te bevallen, ik wou eerst mijn weeën gewoon opvangen, maar ineens ging het zo hevig, de vroedvrouwen hadden mij in de douche gezet, terwijl het bad aan't vullen was, maar ik had toen al persweeën en gelukkig stond de gyn binnen de 10 min daar en ben ik dus gewoon op tafel bevallen maar ZONDER epidurale en ok, die persweeën zijn veel heviger maar ik vond het leuk te mogen ervaren dat ik echt beviel...Op 4u was de klus geklaard :)
Amaai Spooky dat is toch ook vrij vlot gegaan bij Ylian dan. :)
leuk om dit allemaal te lezen :) omdat ik ben nog wel niet ver maar denk er toch ook al wel over na.
en zou het ook liever zonder epidurale doen maar weet niet of ik dat ga kunnen omdat mijn pijngrens nu ook niet echt hoog ligt :s
maarja heb nog veel tijd om na te denken ;)
Tisjake
12 April 2011, 14:56
Sinds gisteren heb ik besloten dat ik misschien toch mijn angst opzij ga zetten en toch ga opteren voor een epidurale.
Gisteren heb ik zo afgezien dat ik dacht van als dat nog maar het begin is wat gaat het zijn als ik moet bevallen.
Ik ga eerst proberen om zonder te doen maar ik denk dat ik snel ga vragen achter een epidurale :o
dorien_951
12 April 2011, 19:55
Je bent sterker dan je soms zelf denk maar je weet dat de mogelijkheden er zijn.
Met voldoende steun van een vroedvrouw (als je een goede hebt, blijkbaar zijn die dun bezaaid) kan je het misschien wel zo.
Het zal afwachten zijn vooraf en achteraf is het altijd makkelijk praten.
Tisjake
12 April 2011, 22:13
Daar heb je wel gelijk dorien. Moesten mijn weeën gisteren toch doorgezet gehad hebben dan had ik een hele goede vroedvrouw gehad. Ik hoop dat ik die krijg als het inderdaad zover is. Die heeft mij gisteren echt goed geholpen en alles gedaan wat ze kon en ik voelde mij ook enorm op mijn gemak en veilig bij haar.
Als ik het kan doe ik zonder en dat is ook mijn doel om dat te proberen maar als het echt niet meer gaat denk ik toch dat ik mijn angst opzij ga zetten en toch voor een epi ga gaan. We zullen zien ;)
Trinity
13 April 2011, 10:23
Ik had daar ook enorme angst voor :) Op een gegeven moment had ik echt heel veel pijn, en ze probeerden mij ook epi aan te praten. Maar de angst was te groot, en daarna werd de pijn ook een stuk beter. Dus hier is het zonder gebeurd.
Sweetcake
13 April 2011, 10:58
Ik ben al twee keer ingeleid geweest.
Eerste keer met epidurale, tweede keer zonder.... want er was geen tijd meer.
Wat was me dat een afzien de laatste keer.
Nu twijfel ik eigenlijk. Ik weet nog niet of ik er wel of niet voor moet gaan.
lieselot
13 April 2011, 11:25
Ik had ook eerste gezegd om het zonder te proberen maar na 9 uren weeen op te vangen kon ik echt niet meer. Gelukkig heb ik dan epidurale gevraagd want het heeft dan nog 8 uur geduurd met op het einde als resultaat keizersnede, je kunt het moeilijk vooraf bepalen denk ik zo.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.