PDA

Volledige versie bekijken : maxi cosi - auto transport

ka80
25 January 2009, 21:13
Hallo!

Kan je eigenlijk een pasgeboren baby in een maxi cosi steken, die je gebruikt als autostoel? Wij hadden gedacht het transport zo te regelen maar nu zei een vriendin van mij dat een baby tot 4 maanden niet in maxi cosi in de auto mag gezet worden. Het nekje zou daar te zwak voor zijn. Wat is jullie mening hierover? Mag dat inderdaad echt niet?

groetjes

kingka
25 January 2009, 21:43
ehm... hoe neemt jouw vriendin dan de auto?

Een autostoel mag je in 't begin natuurlijk niet gebruiken, daarvoor dient net de maxi cosi. Wij zijn van de kliniek gekomen met de maxi cosi. Het enige alternatief in de auto is de reiswieg maar die vind ik persoonlijk heel wat minder veilig, zeker als je onderwege een accidentje tegenkomt want daar zitten ze minder vast in dan in een maxi cosi.

groetjes,
kingka

snoezel
25 January 2009, 21:45
ook niet iedere reiswieg mag in de auto
zeker even controleren dus!

Nes
26 January 2009, 11:47
Wel ik denk nu wel hetzelfde of kingka hoor. Een maxi cosi is toch voor in het begin! Ze passen daar ook niet lang in he. En je ziet toch veel vrouwen met baby in een maxi cosi. Een reiswieg vind ik ook niet veilig.

ka80
26 January 2009, 13:33
Dat dacht ik dus ook!! Zij gebruikt een reiswieg. Volgens haar moet de baby liggen maar dan vliegt dat kind toch van links naar rechts als je stopt en optrekt met je auto? Bedankt voor jullie geruststellende antwoorden. Kobe ziet er helemaal gezond uit dus ik neem aan dat de nek van onze zoon dat ook wel gaat aankunnen.

snoezel
26 January 2009, 21:35
in onze reiswieg zitten twee banden die je kan vastkleven zodat je kindje niet heen en weer gaat.
maar wij hebben dat denk ik drie keer gebruikt om 's nachts naar huis te komen.
hebben hem toen uit zijn reisbed in de reiswieg gelegd en zo naar huis meegenomen...
maar dat zal nu niet meer lukken want hij past er niet meer in :D

Kimmy
27 January 2009, 11:52
jullie bedoelen met maxi cosi het kleinste stoeletje van maxi cosi toch, é (dat door test aankoop werd aangeduid als het meest veilige in combinatie met zo'n "derde poot", de naam onglipt me even - iets met "fix")? in zo'n maxi cosi zit toch een "verkleiner" bij voor de eerste maanden, niet?

bij ons is de draagmand van pericles en daar zitten speciaal gaten om vast te maken in de auto

ik kan dus kiezen: draagmand of stoeltje maar blijkbaar is dus het stoeltje veeeel veiliger?

groetjes
Kimmy

snoezel
27 January 2009, 13:00
maxi cosi is inderdaad ook gewoon een merk.
je hebt er autostoelen van ook!
maar het is dus inderdaad het kleinste "stoeltje"

het stoeltje is het veiligste omdat dat tegen de rijrichting in staat.
als je een ongeluk hebt (laat ons hopen dat we dat nooit voorhebben maar kom) dan word je kindje gewoon met zijn rugje tegen zijn maxi cosi geduuwd.
dus bijna geen extra belasting voor het nekje.
in een draagwieg liggen ze dan weer schuin en denk dat ze daar toch een pak meer schokken opvangen als je iets voor hebt!

ka80
27 January 2009, 13:37
Ja lijkt mij ook. Nu die poot of sokkel waar je de maxi cosi opzet (die van mij is niet van het merk maxi cosi maar heeft gewoon dezelfde vorm) heb ik niet. Ik moet de maxi cosi elke keer zelf vastgespen met de veiligheidsgordel. Ik hoop dat dit even veilig is?

snoezel
27 January 2009, 15:34
dit is ook veilig hoor!
maar dat systeem is vele makkelijker om te gebruiken...
ik moet ook telkens de gordel er rond gespen maar dat lukt goed hoor!

ka80
27 January 2009, 22:02
Ah bedankt snoezel voor de raad. Ik denk dat het me wel gaat lukken... ben alleszins gerustgesteld!

Fieke
29 January 2009, 19:25
Het systeem dat jij bedoeld, is het Isofix systeem!
Dat past niet in elke auto, want dat wordt aangesloten op twee haakjes achteraan je wagen
die vasthangen aan het chasis van de wagen!

Wel handig, want de maxi-cosi klikt daar gewoon zo in vast! Geen gordel niet meer nodig!
Maar het kost wel bijna evenveel als een maxicosi zelf :-)

rienemieke
29 January 2009, 19:44
Het systeem dat jij bedoeld, is het Isofix systeem!
Dat past niet in elke auto, want dat wordt aangesloten op twee haakjes achteraan je wagen
die vasthangen aan het chasis van de wagen!

Wel handig, want de maxi-cosi klikt daar gewoon zo in vast! Geen gordel niet meer nodig!
Maar het kost wel bijna evenveel als een maxicosi zelf :-)
ik heb het easybase systeem is het zelfde als wat jij wilt zeggen maar je moet het met je gordel vastzetten!
heel gemakkelijk!!!!
kzou het iedereen aanraden!
klik en je bent weg, zeker gemakkelijk als het regent klik en hups starten maar!

Trinity
15 February 2009, 10:53
Hejkes,

Ik heb wat aan het surfen geweest over lang rijden met je kleine baby. De meesten raden een autostoeltje (speciaal voor 0 tot 13 kg, denk dat dit bij jullie de maxi cosy is) aan. Maar de eerste 6 maanden enkel 30 tot 45 minuten per dag. En af en toe, dus niet dagelijks, kan tot twee uur geen kwaad. Op één site las ik dan weer dat je ook lange reizen kan maken met zo een stoeltje, op voorwaarde dat je elke twee uur een goede pauze inlast waar de baby uit het stoeltje wordt genomen. De autostoel is blijkbaar inderdaad veiliger dan draagtas. Hier in denemarken heb ik tot nu toe trouwens nog geen draagtas gevonden met een systeem om in de auto te bevestigen. Enkel gordel rondom binden en dan een speciaal net erover zodat de baby er niet kan uitvliegen...

Ik zoek dus naar de beste manier, omdat wij waarschijnlijk wel wat afstanden gaan afleggen (400 tot 1000 km). Iemand goede raad of ervaring?

snoezel
15 February 2009, 12:36
eigenlijk niet :s
t is hier ook enkel de maxi cosi of de draagmand.
de maxi cosi is inderdaad max 2 uur...

ka80
15 February 2009, 14:11
Wij hebben hetzelfde probleem en zouden graag in september naar België rijden (1000 km) of 11 uur rijden. Hij gaat dan nog maar 5 maanden oud zijn. Ik ga proberen dan zo'n draagmand te vinden die je kan vastklipsen voor die reis want om de 2 uur een tijdje stoppen zien we niet zitten, dan zijn we echt veel te lang onderweg. Voor hier ter plekke zullen we de maxi-cosi wel gebruiken, lijkt mij ook veiliger. Groetjes!!

Trinity
15 February 2009, 22:30
Thanx! Laat tegen dan weten hoe die lange tocht verlopen is, voor ons is het ook 11 uur rijden :-) dan weet ik of het te doen is of ik beter de vlieger neem hehe

Espritbaby
16 February 2009, 02:17
Hey Ka80,

Zoals je weet woon ik in Spanje en onze baby is voorzien voor in juli.
Wij zouden begin November op vakantie gaan naar België 1300km.
Wij hebben ook niet veel tijd om lang te stoppen om de 2u.
Dus ik heb navraag gedaan over maxicosi of draagmand (navraag bij een vroedvrouw alsook mijn gyneacoloog).
Inderdaad een baby mag niet lang in een maxicosi zitten en voor korte afstanden is maxicosi het veiligste, maar voor lange afstanden zoals wij die moeten doen, zijn de kindjes het beste in een draagmand (enkel die vastgeklikt kunnen worden en goedgekeurd zijn!!!!)

En dit omdat hun rugje na al die kms niet vervormd kan worden,
je de baby kan nemen en verzorgen (indien nodig als je aan het rijden bent),
ze kan herleggen zodat ze eens op de andere zijde kunnen liggen en
omdat er een speciaal gareeltje bestaat om hun vast te klikken in de draagmand zelf, zo liggen ze wel goed vastgeklikt en kunnen ze gewoon verder slapen en hebben ze er zoveel last niet van.

Waarmee ik nu helemaal niet wil zeggen dat een maxicosi niet goed is voor hun rugje, want voor mij blijft dit nog het veiligste, toch voor korte afstanden.
Spijtig genoeg wonen wij niet zo kort bij de grootouders :d

Hopelijk heeft dit iets meer geholpen.

Groetjes

snoezel
16 February 2009, 07:36
heb er hier gisteren nog eens over nagedacht en ik zou gewoon 's nachts rijden.
laatste fles nog thuis geven en dan in de draagmand de nacht laten ingaan.
ga je mss zo wel de hele nacht kunnen doorrijden!
wij hebben met kerst en ouderjaarsavond onze kobe uit zijn reisbed in de reiswieg gelegd en zo naar huis gereden en die heeft dat niet eens gemerkt

Espritbaby
16 February 2009, 12:19
Inderdaad denk voor de baby dat dit toch wel de beste oplossing is.
En wij rijden altijd van zaterdagnacht op zondag, dan mogen in Frankrijk de vrachtwagens ni rijden, dus heb je daar ook al minder last van.

Groetjes