Volledige versie bekijken : toxoplasmose
Manon
25 January 2009, 20:49
Hallo,
Ik ben niet imuum voor toxoplasmose en moet dus opletten met wat ik eet. Daar ik héél graag gandaham eet en er niets over kan terugvinden op het internet wil ik vragen of iemand weet of je dit mag eten??
Iemand die weet of je dit mag eten tijdens je zwangerschap?
Miek
25 January 2009, 23:41
Gandaham is geen probleem! Ik eet het ook heel graag en heb het aan m'n vroedvrouw gevraagd. Ze zegt dat die gerookt wordt, dus is er geen probleem.
Nes
26 January 2009, 11:45
Ja dat gerookt zegt me ook iets. M'n gyne zei me ook dat ik gerookte zalm mocht eten omdat die gerookt was. Heeft nu wel niets met toxo te maken. Dus denk ik ook dat gandaham geen probleem is.
mini
26 January 2009, 12:14
gerookte zalm raden ze meestal af :/
Dit heeft met de listeria bacterie te maken.
Gerookte ham is nog altijd een rauwe bereiding. De ham wordt 'gedroogd en gezouten' meer niet :)
Nes
26 January 2009, 13:21
Ja ik weet het mini, maar weet jij het om den duur nog? De eene zegt ja en de andere nee. Ik dacht ook niet dat ik het mocht eten tot ik het vroeg aan de gyne, ik was eigenlijk verwonderd.
Miek
26 January 2009, 13:27
Dat is zo... ik denk dat je gewoon de hoofdregels in acht moet nemen (geen rauw vlees, geen alcohol, geen sigaretten, groenten goed wassen, ...)
De eerste weken van m'n zwangerschap was ik supervoorzichtig en maakte me over zorgen over, mag het, mag het niet...??? Maar naarmate ik nu verder vorder neem ik het allemaal met een korreltje zout. Ik volg nog enkel de hoodfregels en gebruik m'n gezond verstand. Anders gaan die 9 maanden wel heeeeel lang duren!
mini
26 January 2009, 13:58
Ik denk dat zondigen geen kwaad kan, maar dat je natuurlijk niet moet gaan overdrijven ;)
Nes
26 January 2009, 14:31
Zoals met die zalm heb ik eens gezondigd. Ja, ge moet het ook niet gaan zoeken he maar anders mag je gewoon niets meer.
Trinity
26 January 2009, 18:29
tjein, en ik die dacht dat men vis enorm aanraadde, ook als beleg op de boterham....
En gerookt (drogen en zouten).....dat vernietigd toch ook bacteriën etc zou ik zo denken...alle ja, men deed dat toch vroeger zodat het langer geconserveerd kon worden.
De oplossing voor de gandaham: je kan het even in de pan leggen, smaakt ook enorm lekker! (als je tegen een zoute smaak kan natuurlijk).
Ik let ook wel meer op nu, maar overdrijf toch niet te veel hoor. vroeger keek men daar al helemaal niet naar. En als je nog nooit last hebt gehad, dan moet het toch wel lukken dat het nu gaat toeslagen he. Ik geef toe, je moet het lot ook niet tarten, maar t mag ook geen obsessie worden, niet? Maar ja, binnen een paar weken weet ik of ik immuum ben of niet, dus ik zal maar voorzichtig blijven :-)
Nes
26 January 2009, 19:15
krab en tonijn mag op de boterham, daar ben ik zeker van. Maar wel direct opeten en niet een dag laten liggen.
Ik hoop dat je immuum bent trinity!!! Das toch een stuk leuker he.
Trinity
27 January 2009, 09:54
awel, ik hoop het ook :-)
Gisteren nog met iemand gepraat die twee kindjes heeft (jongste is anderhalf), zij heeft nooit geweten of ze immuum was. En blijkbaar namen ze hier tot 5 jaar geleden geen echo's als je jong en gezond was.
Maar goed, zwangerschapsverlof is hier dan wel enorm goed geregeld. Je kan tot een jaar thuisblijven. en voor de bevalling krijg je 6 extra weken.
snoezel
27 January 2009, 12:57
wou dat ik ook nog langer kon thuis blijven...
nog vier weekjes een half en t is hier gedaan met thuis zitten :(
lotjen
27 January 2009, 13:34
Ai snoezel,das minder leuk... Alhoewel ik er nu al begin naar uit te zien om terug aan de slag te kunnen,ma nen keer da ons kleintje der is zal dat wel niet meer zijn zeker?
Liefs Lotte
ka80
27 January 2009, 13:40
En ik nog 4 weekjes en een half werken! We wisselen elkaar af Snoezel! Had gehoopt nog langer te werken zodat ik dat achteraf kan opnemen maar ik voel dat mijn lichaam rust nodig heeft dus mijn zwangerschapsverlof komt er sneller aan dan aanvankelijk gedacht. Spijtig genoeg heb ik maar 10 weken na de geboorte, dat gaat zo snel om zijn! groetjes
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.