Volledige versie bekijken : taalontwikkeling
snoezel
10 February 2011, 20:47
onze kobe gaat volgende maand mee met mij naar school.
ik kijk er wel al naar uit.
maar zijn taal is dus echt nog altijd niet vet.
hij praat hé, hele verhalen, maar zelf ik die hem alle dagen hoor versta er niet altijd heel veel van.
hij praat nog dikwijls met twee letters, sommige woorden zijn zo vervormd dat je er echt niks van kan maken (speculaaspasta= pleipatapa, kaas=tita, ...)
tot wanneer mag dit zonder dat het een probleem is?
klinkt natuurlijk raar van een juf in de onthaalklas...
maar ik heb het in mijn klas nog niet voorgehad.
groetjes
snoezel
rienemieke
10 February 2011, 20:58
je kan bij een kleuter pas logo volgen met effectief effect van 5 à 6 jaar!!!!
maar volgens mij Snoezel, gaat hij het rap sneller doen, want hij gaat van anderen ook veel horen ( merk dit bij mijn anderstaligen, die in begin ook alleen maar klanken doen)
dus nog geen zorgen maken hé!
Trinity
11 February 2011, 14:02
Hej Snoezel,
Ik hier helemaal geen ervaring mee, maar zoals rienemieke denk ik ook dat hij sneller taal zal ontwikkelen eens hij in het klasje is. Dan is hij omgeven door alleen maar kindjes die kunnen "praten" he.
Bij ons is taal ook altijd een vraagteken :-)
lotjen
11 February 2011, 21:36
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/26196-spraak-taalontwikkeling-wat-kan-n-kind-op-welke-leeftijd.html
Mn zus is pedagoge,en heeft me deze tabel doorgegeven,omdat ik ook eens wilde weten waar Febe in haar taalontwikkeling stond...
Maar eigenlijk moet je wel het volledig plaatje zien é,het ene kindje is sneller in het ene,waarbij het andere dan een beetje inschiet!
Kobe is zeker en vast een verstandig kereltje,mss vind hij dat hij zich nu nog steeds prima kan uitdrukken,dat jullie hem nog steeds begrijpen tot zover hij het nodig acht,de rest komt zelf wel!
Mieke
11 February 2011, 21:50
Mijn neefje is een jaar geleden met kerstmis naar school beginnen gaan en hem verstaan was ook een hele klus! Hij was toen 2 jaar en 8 maanden. Maar elke maand hoorde je hem meer en meer woorden correct gebruiken en eigenlijk na een paar maanden was hij helemaal verstaanbaar. Ik zou dus nog even afwachten want logopedie is inderdaad pas effectief vanaf de derde kleuterklas.
Mrs O.
11 February 2011, 23:05
hey snoezel, hier nog een mama die haar 'zorgen' maakt :)
heb net lotjen haar tabel bekeken en ohlalalala, onzen Otis is er belange nog niet...
Wij spreken nu ook wel 2 talen tegen hem, dus mss ligt het daaraan (of sus ik mezelf hiermee)...
Maak je geen zorgen, Kobe zijn taalontwikkeling zal wel loskomen als hij nr school gaat..; Ze zeggen ook altijd dat een jongetje wat trager is dan e meisje 'alé tegen mij toch ), da komt dik in orde !!!
boeleke2704
12 February 2011, 10:52
Hoi Snoezel,
als logopediste kan ik je misschien een beetje gerust stellen? Ik heb Kobe natuurlijk nog niet horen praten, maar 9 kansen op 10 zou ik je gewoon wat tips geven om thuis toe te passen en nog geen logopedie oorschrijven aan jullie hoor. Hij is nog jong hè!!
Je geeft wel moeilijke woordjes als voorbeeld hè, enfin die speculoospasta dan toch ;)
Hoe zegt Kobe woordjes als 'bal', 'auto', ... Hoe verwoordt hij de gewone dagelijkse activiteiten? Wassen, slapen, mama en papa,...
Je gaat zien dat hij heel veel gaat bijleren op school! Het contact met de andere kindjes, het op spelenderwijs aanbrengen van vanalles.
Jullie moeten er thuis geen expliciete aandacht aan besteden. Dit om hem geen slecht gevoel over zichzelf te geven.
Wat kan je wel doen?
Heel veel taal aanbieden, duidelijk en rustig praten.
Als hij iets benoemt of zegt, dan op een positieve manier erop ingaan (ookal versta je het eigenlijk niet) en het correcte woord zeggen.
Kobeke zit momenteel (om het met moeilijke woorden te zeggen) in de overgang van de vroeglinguale fase (= 1e betekenisvolle woorden) naar de differentiatiefase (= fase waarin het geleerde -> die 1e betekenisvolle woordjes; verder uitgewerkt gaat worden, gedifferentieerd. Hij zal zijn woordjes stilaan meer en meer op de echte woordjes laten lijken, meerwoordzinnetjes,...
Hij heeft hier tijd voor tot hij 5 jaar is. Pas dan komt ie in de 'voltooiingsfase'.
Dus gene paniek. Hij heeft nog tijd zat!! En hij komt er wel.
Pas vanaf 5 jaar wordt de stap naar logopedie gezet.
Tenzij jullie natuurlijk merken dat hij articulatorisch ook problemen heeft (tongriempje te kort of...) dan zou zijn taalontwikkeling -> het verwoorden; daardoor wat kunnen blijven hangen en dan wordt er vroeger gestart. Maar dat geeft de juf in de klas meestal wel aan.
boeleke2704
12 February 2011, 10:54
hey snoezel, hier nog een mama die haar 'zorgen' maakt :)
heb net lotjen haar tabel bekeken en ohlalalala, onzen Otis is er belange nog niet...
Wij spreken nu ook wel 2 talen tegen hem, dus mss ligt het daaraan (of sus ik mezelf hiermee)...
Maak je geen zorgen, Kobe zijn taalontwikkeling zal wel loskomen als hij nr school gaat..; Ze zeggen ook altijd dat een jongetje wat trager is dan e meisje 'alé tegen mij toch ), da komt dik in orde !!!
tweetaligheid is idd een belangrijke factor hoor m.b.t. de taalontwikkeling.
snoezel
12 February 2011, 10:58
Hoi Snoezel,
als logopediste kan ik je misschien een beetje gerust stellen? Ik heb Kobe natuurlijk nog niet horen praten, maar 9 kansen op 10 zou ik je gewoon wat tips geven om thuis toe te passen en nog geen logopedie oorschrijven aan jullie hoor. Hij is nog jong hè!!
Je geeft wel moeilijke woordjes als voorbeeld hè, enfin die speculoospasta dan toch ;)
Hoe zegt Kobe woordjes als 'bal', 'auto', ... Hoe verwoordt hij de gewone dagelijkse activiteiten? Wassen, slapen, mama en papa,...
Je gaat zien dat hij heel veel gaat bijleren op school! Het contact met de andere kindjes, het op spelenderwijs aanbrengen van vanalles.
Jullie moeten er thuis geen expliciete aandacht aan besteden. Dit om hem geen slecht gevoel over zichzelf te geven.
Wat kan je wel doen?
Heel veel taal aanbieden, duidelijk en rustig praten.
Als hij iets benoemt of zegt, dan op een positieve manier erop ingaan (ookal versta je het eigenlijk niet) en het correcte woord zeggen.
Kobeke zit momenteel (om het met moeilijke woorden te zeggen) in de overgang van de vroeglinguale fase (= 1e betekenisvolle woorden) naar de differentiatiefase (= fase waarin het geleerde -> die 1e betekenisvolle woordjes; verder uitgewerkt gaat worden, gedifferentieerd. Hij zal zijn woordjes stilaan meer en meer op de echte woordjes laten lijken, meerwoordzinnetjes,...
Hij heeft hier tijd voor tot hij 5 jaar is. Pas dan komt ie in de 'voltooiingsfase'.
Dus gene paniek. Hij heeft nog tijd zat!! En hij komt er wel.
Pas vanaf 5 jaar wordt de stap naar logopedie gezet.
Tenzij jullie natuurlijk merken dat hij articulatorisch ook problemen heeft (tongriempje te kort of...) dan zou zijn taalontwikkeling -> het verwoorden; daardoor wat kunnen blijven hangen en dan wordt er vroeger gestart. Maar dat geeft de juf in de klas meestal wel aan.
ik ben juf in de onthaalklas, een klas vol anderstalige dus veel van die dingen die je zegt doe ik wel. hij komt dus bij mij in de klas te zitten ;)
als hij iets zegt het positief bevestigen en het woord juist erachter zeggen.
bv. kobe: kijk mama, toto (auto)
mama: ah ja, een auto, ik zie hem ook :D
en zo nog van die dingen.
ik zou zijn woordjes eigenlijk eens moeten opschrijven, want je weet wel wat ze zeggen maar ze echt onthouden doe ik dus niet :o
t zal wel loskomen hé...
boeleke2704
12 February 2011, 11:08
Ah voila, dan komt dat dik in orde!!!
Maar het op, als mama is het niet altijd even eenvoudig om in te schatten.
Mama's verbloemen de situatie soms of bekijken het soms zelfs negatiever dan het is.
Een buitenstaander (daarmee bedoelde ik de juf in de klas) ziet of hoort soms andere dingen.
Maar idd, je mag op je 2 oortjes slapen!!
Je weet hoe je moet reageren en voldoende taalaanbod geven, dat komt dus dik in orde!!
snoezel
12 February 2011, 12:08
kan je dat tongriemetje zelf zien?
ga dat volgende keer eens aan de ha vragen...
gewoon om eens te kijken. of is dit overdreven?
boeleke2704
12 February 2011, 16:03
Als een tongriempje te kort is, heeft dit enkel effect op enkele spraakklanken. Niet op de algemene taalontwikkeling.
Dus, daar moet je maar niet mee in je hoofd zitten.
Ik denk dat dokter of... dit wel al gezegd zou hebben als het zo was hoor.
Of jij zelf problemen had opgemerkt m.b.t. 't eten.
isabelga
12 February 2011, 17:29
wij praten hier ook 2 talen met Paolo en ben eens benieuwd als hij gaat beginnen praten ...
Als ik alleen ben met hem praat ik nederlands en als mijn man thuis is italiaans.
Mijn ouders praten nederlands met hem (op skype)
Ik vind het belangrijk dat mijn kind ook mijn taal kent en later moet hij ook goed engels kennen!
Engels is hier in italie een taal die heel weinig mensen goed kennen.
Het niveau op de scholen is zo laag ...
We hebben wel een paar speelgoedjes in 2 talen voor Paolo (engels en italiaans) voor als hij wat groter is!
Trinity
12 February 2011, 21:33
Hier ook 2 talen, en ze hebben mij ook al voorbereid dat daardoor de taalontwikkeling kan vertraagd worden. Mijn grootste probleem is konsekwent zijn :-) Ik praat meer en meer deens, begin ook meer te denken in het deens, en dan vergeet ik soms nederlands te praten met hem ... :-(
isabelga
12 February 2011, 22:10
ik denk en droom ookin het italiaans en moet ook steeds meer moeite doen om nederlands te spreken.
Vaak betrap ik me erop dat ik hem iets in het italiaans zeg! Maar dan vertaal ik het direct ook eens in het nederlands
snoezel
13 February 2011, 11:25
denk wel dat het moeilijk is om als je de enige bent in de buurt om je eigen taal te spreken hé.
maar t is een meerwaarde hé :)
ik denk dat ik het vooral lastig vind dat hij nog niet zo goed spreekt omdat ik hem meeneem naar mijn school.
wij hebben bijna geen nederlandstalige kindjes op school.
ik breng mijn nederlandstalig kindje dan mee en hij is dan bijna niet te verstaan :)
begrijp je?
maar t zal wel loslopen!
boeleke2704
13 February 2011, 13:43
Dat loopt zeker los, Snoezel.
Maar idd, je wilt altijd dat jouw kindje het 'het beste' doet enz hij. Logisch voor een mama's gevoel.
lotjen
13 February 2011, 19:40
Taalontwikkeling is toch iets waar je echt moeilijk een leeftijd kan opzetten...
De interesse,taalgevoel enz. Het is er eentje met een wiskundeknobbel é!
Mn mama vertelde dat ze dacht dat ik nooit ging leren spreken,tot mn 3jaar heb ik bijna niets gezegd,en dan opeens was ik vertrokken,en kregen ze me niet meer stil :)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.