Volledige versie bekijken : voor de eerste keer borstvoeding
vasoramasa
18 January 2009, 14:51
hoi,
heb een vraagje: ik heb al meerdere kindjes maar nu wil ik voor de eerst keer borstvoeding gaan geven. weet totaal niet hoe hier aan te beginnen dus zou ik graag jullie ervaringen en tips horen. ik kan het wel in boekjes gaan opzoeken maar echte ervaringen en tips van mensen die het al hebben gedaan is natuurlijk veel beter he
snoezel
18 January 2009, 18:06
hey vasoramasa,
mss moet je juist zeggen wat je wil weten want er valt zoveel over te schrijven hé!
dus vraag maar en ik zal mijn ervaringen wel even delen :D
Els
19 January 2009, 13:20
Inderdaad heel veel over te zeggen.
Ik kolf zelf af en geef niet rechtsreeks bv, maar heb wel een cursus borstvoeding gevolgd en heb het Handboek Borstvoeding (Stichting LLL), trouwens een echte aanrader!
vasoramasa
22 January 2009, 14:18
-wanneer de eerste keer aanleggen?
-hoe het kind vasthouden?
-het kind naar de borst brengen of de borst naar het kind?
-hoe weet je wanneer je kind voldoende eet want je kan niet zien hoeveel het heeft gegeten?
-is borstvoeding pijnlijk, want ik heb gehoord dat die kleine ukjes redelijk wat zuigkracht hebben.
-wat zijn stuwingen, kloven enz en wat er aan te doen?
-hoe kan de papa van de baby ook wat helpen?
-en wat met afkolven? houdbaarheid, bewaren? enz
Nes
22 January 2009, 14:45
vasoramasa,
Ik heb een handig boekje van kind en gezin gekregen over borstvoeding. Daar staan veel antwoorden in op je vragen. Het volstaat hen eens op te bellen en daarachter te vragen. Na een weekje krijg je dat dan in de bus.
Misschien handig eens te bellen als je dit nog niet hebt. Er staan ook foto's in enzo
Kimmy
22 January 2009, 16:35
bij onze kraamwinkel kan je ook een speciale les(senreeks) volgen over borstvoeding!
ik denk ook dat er veel zichzelf wel uitwijst en dat het je wordt uitgelegd als je pas bevallen bent hoor...
dat boekje van K&G heb ik ook, echt goed, die hebben ook boekjes ivm de babyuitzet, een mooie kalender met alle zwangerschapsfases, ... zeker aanvragen!!
Nes
22 January 2009, 16:38
Heb ik ook, is mooi he die kalender en ik hou hem goed bij.
Mijn voedvrouw zei me dat ik me daar geen zorgen om moest maken, dat ze je in de kliniek alles aanleren en dat je toch het ziekenhuis niet mag verlaten als je baby niet goed eet.
mammiii
22 January 2009, 16:53
Ik zou dit ook wel willen doen, Hopelijk lukt het wel. Want mijn moeder kon geen borstvoeding geven,ook omdat ze nadien een zware depressie had.( telkens na de bevalling)
snoezel
23 January 2009, 07:22
dat boekje krijg je ook als je bevallen bent.
die van k&g komen één van de eerste dagen eens op bezoek.
nu als je juist bevallen bent wegen, meten, ... kleden ze je kindje aan
daarna leggen ze die al voor de eerste keer aan!
heb beste is om, als je kindje er niet zelf om vraagt, om de drie uur aan te leggen.
zo komt je melkproductie goed op gang
de vroedvrouwen helpen je daar bij de eerste keren. ik heb ook een paar keer gebeld om me te komen helpen.
ik heb maar 1 kloof gehad en blijkbaar zijn kloven het teken dat je kindje niet goed aanligt.
ik vind dat je zelf wat moet zoeken hoe je je kindje het gemakkelijkste aanlegt.
ik vond het gemakkelijkste als ik gewoon kon zitten en onze kobe in mijn armen vast had.
in het begin doe je dit liggend want zitten dat ging bij mij niet de eerste dagen (was nogal gescheurd :s)
bij mij kwam mijn melkproductie traag op gang en ben dan vanaf dag drie beginnen bijkolven om mijn productie mee op gang te krijgen.
onze kobe die kreeg dan na de borstvoeding wat kunstvoeding want hij viel teveel af. als je dit moet geven echt niet met een flesje geven in het begin.
best met een klein bekertje want anders kan je een zuigverwarring hebben. (komt niet altijd voor maar toch hé...)
na twee weken een half ben ik helemaal op borstvoeding alleen kunnen overgaan.
voldoende eten is natuurlijk niet gemakkelijk om te zien.
nu in het ziekenhuis komen ze je kindje alle dagen wegen dus daar kan je al zien of het bijkomt. (heel normaal ook dat je kindje de eerste dagen wat afvalt maar mag niet meer dan een derde van zijn gewicht afvallen)
als je een weekje thuis bent komt k&g al eens langs om te wegen en bij mij zijn die nog eens geweest toen ik het vroeg.
normaal zouden ze toch minstens tien minuutjes per borst moeten drinken maar er zijn er die daar minder lang of veel langer over doen.
kingka heeft in het ziekenhuis de pampertjes voor zich genomen. was heel lief om zien.
en de eerste weken gaf hij ook het badje. dat was het vader zoon momentje hier in huis.
afkolven ging bij mij echt niet.
ik kreeg daar echt niks uit. maar dit wil dus niet zeggen dat je geen melk hebt.
je kindje zuigt vele efficienter dan zo'n apparaatje.
afgekolvde melk mag je max 72uur in de frigo bewaren en kan je ook invriezen.
dan is het natuurlijk een stuk langer te gebruiken.
eens opgewarmd mag je het wel geen tweede keer opwarmen.
de flesjes van tommie tippee zijn heel goed voor afgekolvde melk te geven!
ik vond borstvoeding dus helemaal niet pijnlijk.
is heel speciaal om als mama mee te maken.
vond het dan ook super spijtig dat ik niet gewoon langer kon bv geven en zachtjes aan kon afbouwen.
heb het daar wel even moeiljk mee gehad :s
nog een tip: de eerste weken zijn zwaar.
maar dat heb je volgens mij ook als je gewoon fv geeft.
na een weekje of vier/vijf ging het hier een heel stuk vlotter!!!
dus best in het begin even doorbijten!!!
ik hoop dat ik je wat heb geholpen
anders laat je het maar weten
snoezel
vasoramasa
23 January 2009, 12:46
thnx, ik heb er inderdaat wat aan ;)
Trinity
10 February 2009, 08:54
Hej Snoezel,
Echt heel informatief je uitleg hierboven! Begin nu wel beetje zenuwachtig te worden, jij had er blijkbaar super veel aan om zo een paar dagen in het ziekenhuis te blijven.....hier gaat dat waarschijnlijk niet. De meesten gaan de volgende dag al naar huis. Mja, k ga toch vragen of het niet kan zeh, en anders moet ik maar overwegen om in België te bevallen :-) .
Je verteld dat je niet kon afbouwen met de borstvoeding, waarom niet?
Ah ja, gisteren reklame gezien voor een flesje dat zichzelf opwarmt.....geen microgolfoven, electriciteit of batterijen nodig. Zou iets nieuw zijn, handig voor op verplaatsing.
snoezel
10 February 2009, 18:19
onze kobe bleef op de koemelkeiwitten in mijn borstvoeding reageren dus zijn we van de ene dag op de andere naar fv moeten overschakelen
had liever samen met hem afgebouwd :s
bij een volgende ga ik er weer voor!
hopelijk dan eentje zonder allergie
onze kobe is mij aan het helpen typen, handig is anders :)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.