PDA

Volledige versie bekijken : Veranderen van opvang, wat denken jullie?

Jufke
5 February 2011, 14:34
Hallo!

Ik zit er al een tijdje verveeld mee dus ik kom hier mijn hart eens luchten...

Even schetsen:
Mijn dochter (6m) gaat sinds 10 januari parttime naar onthaalouders. Ze zijn aan't uitbollen, stoppen er binnen 3 jaar mee, zijn dus niet meer van de jongsten. Ze knutselen niet met de kindjes, doen geen specifieke activiteiten, en echt meespelen doen ze ook niet. Geen heen-en-weerboekje. Het is er een hele huiselijke sfeer.

Het afzetten verloopt altijd heel snel en droogjes: jas uit, tas wegzetten, dochter in box leggen en daag! Ze huilt ook iedere keer als ik haar afzet. Haar ophalen loopt wat gemoedelijker, er wordt wat gepraat over de dag enz.

Ze kan er alleen in de box liggen of in het loopwagentje zitten (wat volgens mij niet meer gebruikt mag worden?). In de box huilt ze alleen maar omdat ze niet graag ligt. Volgens mij zit ze dus heel veel in dat loopwagentje. 's Avonds is ze dan doodop, slaapt ze nog 2u, drinkt dan haar laatste fles en slaapt tot 's ochtends. Volgens de onthaalouders slaapt ze daar goed. Ze geven wel toe dat ze veel huilt (maar volgens hen niet van verdriet maar van frustratie omdat ze nog niet kan zitten).

Heb dan gevraagd of ze geen relax hebben om haar eens af en toe in te zetten. Haar antwoord was duidelijk: dat is niks meer voor mijn dochter haar leeftijd (6m)????? :confused:

Ik doe haar ook steeds een kleine slab om omdat ze veel zevert en zo haar kleertjes nat worden en dan heeft ze om de duur een koude borstkas. ALs ik haar 's avonds kom halen heeft ze nog altijd dezelfde slab aan, helemaal doorweekt natuurlijk, kleertjes ook nat, ... Heb nochtans een tweede slab in haar tas zitten en heb hun dat ook gevraagd om een te wisselen.

Deze week was mijn dochter ziek. De onthaalouders waren maar kortaf aan de telefoon, ze vroegen zelfs niet eens wat ze had.

Amai een hele boterham... Ik weet het dus niet goed, misschien had ik het me allemaal rooskleuriger voorgesteld... Misschien is dit wel normaal, kan niet echt vergelijken.
Wat zouden jullie doen?

Een bezorgde Jufke!

dorien_951
5 February 2011, 15:34
Mijn OM is ook aan het uitbollen maar daar is alles wel dik inorde hoor. Nu knutselen zit er ook niet direct in maar dat is gewoon de OM haar ding niet. Ze leest veel boekjes, er is veel speelgoed, een slaap box, een speel box, ze gaat veel buiten spelen (nu met dit weer wel niet) er is een relax, en nog vanalles.

Als je dochtertje op 6mnd al weent als ze naar daar moet zit ze inderdaad niet zo goed. Op deze leeftijd kunnen ze zich nog overal amuseren bij wijze van spreken. Ook die kletsnatte slap en te weinig communicatie vind ik 'in deze tijd' ook al niet kunnen.

Misschien kan je op je gemakje uitkijken naar een andere opvang... als je u echt er niet goed bij voelt, is 2 jaar nog erg lang om haar naar daar te brengen.

PETRA
5 February 2011, 20:38
Als je dochtertje daar opvallend meer weent daar in vergelijking met thuis zou ik mij ook wel vragen stellen. Hier ook geen heen-en weer boekje en geen knutselen of zo maar wel een relax, een schommelstoel, veel speelgoed, grote speelbox en qua communicatie kan ik ook niet klagen. Ze heeft ons tips, ze ziet ook altijd als hij iets nieuws kan (wat wel een teken is dat hij aandacht krijgt), altijd vers slabbetje van daar aan,... Ik vind het dus ook niet echt normaal dat ze weinig interesse tonen, geen relax hebben (Arne zit daar nu nog in om zijn flesje te drinken dus 6m te oud??? )en als zelfs een vers slabbeke aandoen te veel is...

cocelinetje
6 February 2011, 08:37
Hmmmm hier zou ik me toch ook niet gerust bij voelen hoor. Je dochtertje weent veel, dit kan natuurlijk ook zijn door het feit dat ze nog moet wennen dat ze niet meer bij mama is hé (Lander had dat ook héél erg), maar dat neemt de andere problemen niet weg hé.
Een andere slab aandoen, vind ik nu wel het minste dat ze kunnen doen.. maar och ja, toen Lander ook zo'n 6 maanden was, huilde hij ook veel in de crèche en toen ik hem ging halen zat hij ook in natte kleren (toen zeiden ze me dat het van het huilen was). Ik was hier eigenlijk ook niet goed van en heb het toen ook gezegd. Je betaalt tenslotte ook veel geld en dan vind ik dat ze ook goed voor je kindje moeten zorgen. Ik zou haar er eens over aanspreken en echt waar, als jij je er niet goed bij voelt, zou ik gewoon uitkijken naar iets nieuws. Bij ons in de crèche doen ze heel veel activiteiten, knutselen, dansen, zingen en als er stagiairs zijn, houden zij zich vooral bezig met de baby's. Het is echt niet overal zo.

boeleke2704
6 February 2011, 15:20
Goh, als mijn Henrike daar ging, dan zou ik toch ook stillekes op zek gaan naar een andere hoor!!
Nu, persoonlijk ben ik niet zo voor 'n OM. Die huiselijke sfeer is wel gezellig, maar het is zo jouw kind in HUN huishouden... Ons frommelaapke gaat naar de tussenoplossing ;) Een mini-crèche. Max kindjes dus toch gezellig, maar niet bij iemand thuis.

Ik heb zelf een crèche-boekje aangeschaft!! En ze vonden het daar geen probleem om dat in te vullen. Niet dat ze boeken schrijven of zo, maar ik ben wel op de hoogte van wanneer en hoelang hij slaapt, wat en hoeveel hij gegeten heeft...
OK, ze zullen het allemaal niet tot op de minuut of gram opschrijven, maar heb toch een duidelijk beeld. :)

De communicatie is bij ons ook op gang moeten komen... Ik heb gewoon enorm veel vragen gesteld de 1e maanden en nu komen de antwoorden al spontaner. Je moet elkaar ook leren kennen hè.

Maar idd, het vele wenen zou mij ook niet gerust stellen :(
Henri zit nu volop in de fase van verlatingsangst. Hij huilt sinds kort elke ochtend als ik daar vertrek (vreselijk!!), maar het is wel vrij snel over en ook gedaan voor de rest van de dag.

Hopelijk geraken jullie er snel uit en kunnen jullie jullie kleintje met een gerust hart bij de opvang achter laten!!

Jufke
6 February 2011, 21:17
Bedankt voor jullie reacties!

Jullie zeggen de dingen die ik eigenlijk diep vanbinnen al dacht, maar zelf niet luidop durfde zeggen :o.
Ik heb sowieso woensdag al twee afspraken, allebei minikribbes.

Morgen gaat ze, na een weekje ziek zijn, terug naar de onthaalouders. Ik ga hen opnieuw vragen om een relax te zetten en eens van slab te wisselen. Mijn hart bonkt al in mijn keel als ik eraan denk, ben daar echt geen goeie in. Maar als ze dit weer negeren en mijn vragen afketsen, hoop ik snel ergens anders opvang te vinden.

Goh, mama zijn maakt je zo kwetsbaar he!