PDA

Volledige versie bekijken : slecht slapen

Nala'tje
17 January 2009, 10:28
hey dames,

sinds een week of 3 slaap ik echt verschrikkelijk slecht.

ik ben vreselijk moe, maar val net niet in slaap, ik geraak precies die drempel niet meer over.
overdag zou ik mij neerleggen en slapen binnen de 5 min.
ik val tegenwoordig snachts rond een uur of 5 in slaap.
de dokter zei om te proberen overdag niet te slapen, dus dat heb ik deze week ook niet gedaan,
maar ik slaap nog steeds noet goed snachts.

kan dit en zwangerschapskwaaltje zijn?
ik hoop in alle geval dat het snel betert, want ik ben iemand die heel veel slaap nodig heeft :s

veel liefs, nala

lies
17 January 2009, 10:50
hey dames,

sinds een week of 3 slaap ik echt verschrikkelijk slecht.

ik ben vreselijk moe, maar val net niet in slaap, ik geraak precies die drempel niet meer over.
overdag zou ik mij neerleggen en slapen binnen de 5 min.
ik val tegenwoordig snachts rond een uur of 5 in slaap.
de dokter zei om te proberen overdag niet te slapen, dus dat heb ik deze week ook niet gedaan,
maar ik slaap nog steeds noet goed snachts.

kan dit en zwangerschapskwaaltje zijn?
ik hoop in alle geval dat het snel betert, want ik ben iemand die heel veel slaap nodig heeft :s

veel liefs, nala
dit is inderdaad een zwangerschapskwaaltje. Welkom bij de club der slapelozen :)

Nala'tje
17 January 2009, 10:58
pffff, had nu es echt gehoopt dat het in menne kop zat se :D

duurt dat heel de zwangerschap?

groetjes

lies
17 January 2009, 11:09
bij mij is het sinds kort een beetje beter. ik doe nu weer aan slaaphygiëne. Dat zit zo: een aantal jaar geleden ben ik echt slapeloos geweest, zes of zeven maand aan een stuk. Ik ben toen in een neerwaartse spiraal terechtgekomen: ik werd helemaal emotioneel labiel van het slaaptekort, en daardoor geraakte ik over mijn toeren, waardoor ik 's nachts lag te piekeren en niet kon slapen, enzovoort. Vicieuze cirkel, quoi.

Alleszins: ik heb toen korte tijd medicatie moeten nemen, maar heb daarna nog een jaar aan "slaaphygiëne" gedaan. Dat betekent dat je je lichaam fysiek waarschuwt dat het bijna tijd is om te slapen, door steeds hetzelfde ritueel te volgen. Zoals bij de kleine kindjes :)

Ik begin daar nu iedere avond rond 21h aan. Voor de slimste mens zorg ik dat ik in pyjama ben, daarna werk ik nog wat en kijk ondertussen naar DSM. Daarna maak ik een kop thee en ga in de zetel zitten met mijn dekentje. We kijken dan naar een aflevering desperate housewives, en rond kwart na twaalf ga ik slapen. Elke dag.
ik sta dan ook elke dag hetzelfde uur op.

Normaal werk ik tot tien minuten voor ik ga slapen. Maar dat gaat nu niet meer.

ka80
17 January 2009, 15:36
Had door ook een "post" van gemaakt, mijn dokter had me valium voorgeschreven omdat ik 3 uur maximum per nacht sliep en helemaal over mijn toeren was (duurde al maaaanden). Het is een zwangerschapskwaal maar je kan er wel iets aan doen. Je moet inderdaad zoals lies zegt, een ritme opbouwen: zelfde uur gaan slapen en opstaan. Nu begin ik mij klaar te maken om 22u om te gaan slapen, zodat ik tegen 22:30 in bed lig. Je moet proberen dit elke avond op hetzelfde moment te doen. Om 22u maak ik een half tasje warme melk klaar met honing, steek ik mijn kersenpitkussen in de microgolf en neem ik ipv de valium een homeopatisch middeltje. Overdag drink ik nu ook veel kamillethee (wat ook een beetje kalmeert). Ik word nog steeds meerdere keren per nacht wakker maar ik val sneller terug in slaap en heb echt wel wat kunnen recupereren sinds dan, ik zag er echt niet uit,... Hoop dat het voor iedereen werkt.

ka80
17 January 2009, 15:40
PS: ik haal het kersenpitkussen ook terug uit de microgolf

mini
17 January 2009, 15:45
lol ka80 :D
best wel hé ;)

Trinity
17 January 2009, 17:44
Zo een vast ritme om te kunnen slapen heb ik een aantal jaren geleden ook moeten doen, en dat was inderdaad een grote hulp. Niet alleen een vast avondritme, maar ook dezelfde uren eten etc kan helpen. En overdag slapen is uit den boze :-)

L@yla
17 January 2009, 18:49
hehe ka
ik moest lachen met je lolletje, begin de laatste dagen echt ook met alles te lachen heel raar...

Nes
18 January 2009, 13:14
Ik begin nu 's nachts veel wakker te worden. Vannacht viel het mee. Ik ben bang dat ik ook slecht ga beginnen slapen met die platte rust te krijgen. Ze hebben me ook verwittigd dat ik moet opletten dat mijn werking van mijn darmen niet uitvallen. Veel fruitsap en kiwi's eten. Meedat ik niet veel beweeg zou dat een probleem kunnen worden.

winnie
20 January 2009, 15:23
pff, hier nog eentje voor het clubje der slaaplozen. k word steevast wakker en dan lukt het me niet meer om opnieuw vast te slapen. Dit duurt nu toch al een dikke week en overdag krijg ik natuurlijk mijn klop, met hevige hoofdpijn tot gevolg. k Hoop dat dit niet gaat duren tot het einde, want het doet mijn humeur niet echt deugd.

Ik las hier al van warme melk of thee te drinken, maar zijn er nog alternatieven, want ik ben niet zo zot van melk of thee?

ka80
20 January 2009, 18:50
Pfffft, nee heb geen alternatieven. Ik word er echt ZOT van,... bij mij is het al maanden zo,... en ik zie dat jij nog maar in week 9 zit ocharme. Hopelijk vind jij een oplossing. Eén ding heb ik er uit geleerd: niet in je bed blijven liggen 's nachts. Opstaan en eventueel warm water met honing of suiker drinken en een oersaai boek beginnen lezen maar blijven liggen is het slechtste wat je kan doen! veel succes en moed ermee.

Nes
20 January 2009, 18:54
Winnie, in het begin van de zwangerschap heb ik dat ook gehad. Rond week 15 is alles weer normaal beginnen verlopen en naar het schijnt komt dat kwaaltje terug rond de zesde maand.
Ka, het enige dat ik weet is lindenthee.

lies
21 January 2009, 09:45
bij mij is het sinds een paar dagen zowaar een beetje beter: ik word maar een keer of twee drie per nacht meer wakker.

Nes
21 January 2009, 10:36
Bij mij is het met z'n dagen, soms moet ik niet opstaan soms 2 keer per nacht maar gelukkig slaap ik snel weer verder. Ik dacht met thuis te zijn problemen te krijgen met slapen maar ik slaap enkel maar meer en meer en das toch ook niet leuk hoor.

lotjen
21 January 2009, 12:44
Bij mij is het omgekeerd, ik slaap als een varken... Ik zou 14uur op een nacht kunnen slapen,en aangezien
ik niet moet werken gebeurd dat wel eens,bloos bloos! In slaap vallen is wat moeilijker,omdat dat kleintje
's avonds vanaf ik in mn bed kruip een feestje aan het bouwen is!
Maar niet kunnen slapen moet echt hatelijk zijn,ik leef mee dames...
Liefs Lotte

ka80
21 January 2009, 19:34
haha!!! als een varken!! :) Zaaalig seg 14u slapen,...Daar kom ik pas na 3 nachten aan! Pffft ik geraak er echt gefrustreerd door. Nog 6 weken werken,...

saluti

Nes
21 January 2009, 19:42
Ka, ik ben langs een kant jaloers dat jij kan zeggen nog 6 weken werken! Maar ik gun het je. Ik probeer ervan te profiteren niet te mogen werken hoewel dit heel raar is. :) Willen en niet mogen, normaal is het omgekeerd. Misschien voel ik me daardoor ook wel beter want nu kan ik slapen wanneer ik dat wil.

ka80
21 January 2009, 19:48
Ik snap je Nes, het zou tussen de twee moeten zijn. Maar je moet het me niet gunnen want ik heb al sinds april 2007 geen recht op vakantie (ben na ongeveer een jaar van werk veranderd en in Frankrijk heb je het eerste jaar waar je werkt geen recht op vakantie) Dat wil zeggen, dus bijna 2 jaar geen vakantie en daarbovenop maar 3 uur en soms met geluk 5 uur per nacht slapen sinds eind september wordt me te veel. Echt waar, ik heb wallen tot aan mijn kin, ben uitgeput en voel me zo doodop,... De wekker om 7 uur elke morgen begint zwaar te worden en ik heb nu vreselijk veel werkdruk waar ik moedeloos van word. Maar ja, ik ga niet klagen hoor, er zal altijd wel iets zijn he? groetjes!

Nes
21 January 2009, 20:42
Oei ka, 2 jaar geen verlof?!!!!! Ik zou het niet kunnen, kan je je niet eens een weekje ziek laten schrijven om toch eens op krachten te komen? Moest het lukken zou ik daar in jouw geval van profiteren hoor.

lotjen
21 January 2009, 20:44
Goh ka,je mag wel eens klagen hoor,een keer dat je wallen tot aan je kin hangen heb je dat recht :)
Ik vind het eigenlijk de max om thuis te zitten,op mijn gemak het huishouden doen,met vriendinnen eens
afspreken,naar familie gaan... Ik vraag me vaak af hoe ik het deed toen ik nog ging gaan werken :)
Liefs Lotte

Nes
21 January 2009, 20:57
Hey lotjen, zit jij ook thuis? Op rust of gewoon?
Nog een geluk dat jij dat allemaal mag doen! Ik mag juist een uurtje per dag iets doen en kuisen is uit den bozen.
En idd, klagen mag eens.