Volledige versie bekijken : toxoplasmose
Kelly
15 January 2009, 08:36
Ik heb wel onder zwangerschap een topic gevonden over toxoplasmose, maar ik stelde mij eigenlijk de vraag of het wel veilig is om tijdens het "proberen zwanger worden", daar geen rekening mee te houden. Ik weet dat als ik zwanger ben, ik moet oppassen (geen antistoffen), maar nu ik probeer zwanger te worden, mag ik dan eten wat ik wil?
Daarnaast stelde ik mij ook de vraag of er geen echte lijst bestaat? Of zou je dit bij de gyne kunnen krijgen? Vooral charcuterie vind ik soms heel moeilijk te weten wat wel en niet mag. Voor mij wordt dat echt een ramp. Ik eet echt wel heel graag vlees (prepare, gehakt, gebakken rosbief, salami, ... alles eigenlijk). Dat wordt dus creatief zijn met nieuwe dingen :-)
snoezel
15 January 2009, 08:54
hey kelly,
ik deed het altijd als volgt:
de moment vanaf mijn ms tot aan mijn eisprong at ik gewoon zonder er op te letten, daarna lette ik er wel op! je wist maar nooit :s
charcuterie is inderdaad een probleem :(. preparé en gehakt is al uit den boze, gebakken rosbief dat ziet nog echt rood hé? dus dat mag ook niet.
salami is dan weer zoiets dat van de ene gyne mag en van de andere niet. ik heb dat wel nog af en toe gegeten...
mini
15 January 2009, 14:42
Ik doe net hetzelfste als u Snoezel. :D
Zelfs betreffende alcohol (ni dak zoveel drink, ma kom :P) De zondagmiddag een aperitief'ke moet wel kunnen. ;)
Maar na m'n eisprong... dan is dit ook uit den boze! :)
wannaBmamma
15 January 2009, 21:02
Ja ik moet ze toch gelijk geven hoor, je kan maar beter op veilig spelen. En er bestaan wel lijsten hoor, en daarbij komt dan ook nog eens listeriase. En als je dat allemaal samentelt, mag je niet zo heel veel meer eten.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=351
dit is een link waar toch al wat over toxoplasmose staat. En het is zeker belangrijk om te weten wat je waar eet, in je eigen keuken kan je natuurlijk veel meer vertrouwen dan daarbuiten.
Veel succes met het zwanger worden.
Kelly
16 January 2009, 08:11
Eerlijk gezegd twijfel ik wel of dat allemaal wel nodig is. Als ik zwanger ben, ok... Maar als je een jaar lang probeert zwanger te worden, en je mag niks meer...
Ik denk ook dat er voorbeelden genoeg zijn van vrouwen die naar NIKS kijken en toch een perfect gezonde baby ter wereld zetten. Dat is natuurlijk niet wat ik van plan ben. Heb een half jaar geleden het roken opgegeven (en ik was eigenlijk enkel maar gelegenheidsroker) en ik drink nu ook veel minder (waardoor mijn omgeving al denkt dat ik zwanger ben). Maar met "normaal eten" ga ik pas stoppen als ik echt zwanger ben. En dan zal ik ook bijna niks meer drinken, maar ergens één glaasje drinken is in mijn ogen geen schande of ramp.
Nu niet allen gaan denken dat ik alcoholieker ben hè :-) Ik ga wel elke zaterdagavond iets drinken, en dan moet ik zeggen dat dat niet altijd cola is ofzo. Voor de rest drink ik nooit :-)
Het uitkuisen van de kattenbak heb ik ook al overgelaten aan mijn man trouwens.. Dat komt mij vooral goed uit ;-) ;-)
lies
16 January 2009, 10:03
Dag Kelly
ik heb eigenlijk nergens op gelet, tot ik echt zwanger was. blijven drinken (eens ik zwanger was, voor de test, had ik spontaan geen zin meer), roken en alles eten wat ik wil.
een mens mag daar niet in overdrijven, vind ik.
lies
Kelly
16 January 2009, 10:08
Tof om te horen dat ik niet alleen zo denk!
Nes
16 January 2009, 13:07
Hey Kelly, ik ben ongeveer alles blijven eten. Juist na de eisprong opletten voor toxo! Mijn gyne heeft me dat gezegd, want toxo oplopen juist voor de zwangerschap kan al ernstige problemen veroorzaken bij je kleintje!!!! Dus toch opletten. En heb je al bloed laten trekken om te weten of je imuum bent? Ik heb dat op voorhand laten doen en dan weet je zeker of je moet opletten of niet.
Ik zou het toch doen, dan kan je jezelf nooit iets verwijten!!! Denk daarover na.
Eens een wijntje drinken doe ik nu ook nog eens, maar zo af en toe eens. En roken?! Laat dat aub. Als je stopt als je zwanger bent ga je al die stress op je kindje zetten.
Kelly
16 January 2009, 13:16
Roken doe ik niet meer hoor! En zoals ik zei: gelegenheidsroker! Dus ik had zelfs geen stress om te stoppen.
En wat toxo betreft, nee, ik ben niet immuun. Maar ik weet totaal niet zeker wanneer mijn eisprong is, en ik vind het heel moeilijk om dan wel en dan niet die dingen te eten. Mijn dokter zei ook dat ik in zwangerschap zelf niet moet overdrijven. Als je al heel je leven die dingen eet en het niet opgelopen hebt, moet het al heel erg mislopen dat het net tijdens de zwangerschap wel zou mislopen. Maar soit, ik zal er dan wel rekening mee houden, daar heb ik geen probleem mee. Maar nu al?
Ik zal maar al dringend eens een lijstje gaan maken van wat ik WEL mag eten, om inspiratie te hebben. Want dat wordt een echte bron van frustratie...
Koffie... nog zoiets... zou de vruchtbaarheid verminderen en ongelofelijk ongezond zijn. Maar dat kan ik nu eens echt NIET opgeven zolang ik niet zeker weet dat ik zwanger ben.
ka80
16 January 2009, 13:29
Hey Kelly, doe gewoon rustig wat je wil doen. Ik ben ook zo, ik heb er helemaal geen rekening mee gehouden tot op het moment dat ik wist dat ik zwanger was. (Met als gevolg dat ik dus alcohol, schimmelkaas, oesters enzoverder had gegeten tijdens de eerste weken van mijn zwangerschap.
Toxoplasmose heeft altijd op 0 gestaan en mijn baby blijkt toch kerngezond te zijn. De gyne zegt dat alles PERFECT gaat met mijn baby. OK, ik ben misschien wat onverantwoord geweest maar ik vind dat je nog moet leven ook. Ik zou gewoon verderdoen zoals je altijd gedaan hebt, ok, minder roken is misschien een goed idee maar verder,...maar dat is mijn mening en ik weet dat die, terecht, niet altijd gedeeld wordt! groetjes
wannaBmamma
17 January 2009, 21:07
Ieder moet dat voor zich weten natuurlijk, er kan niemand zeggen wat je wel en niet MOET en MAG doen. Dat moet je voor jezelf en vooral voor je kindje beslissen. En het gaat zeker vaak goed, ook al is er naar niks gekeken, maar ik wil mezelf zeker nooit iets kunnen verwijten. Een collega van me heeft heel veel dingen gedaan zoals roken, verven, verhuizen die je beter niet kan doen en ze had 'alleen maar' een te lichte, maar verder kerngezonde dochter.
Ik weet wel voor mezelf dat ik zeker de eerste maand dat ik zwanger kon worden té freaky was, maar ik wil gewoon het beste voor ons kindje. En ik begrijp ook wel dat wanneer je het allemaal gewoon bent, het moeilijk is om te laten, en dat je dat wel doet wanneer je weet dat het nodig is. Maar ook wanneer je het nog niet weet, kan je wel al zwanger zijn.
Ik ben zelf ook toxoplasmose negatief getest, en ik heb zelf ook zo wel iets van, als ik het in die 27 jaren van buiten spelen, katten hebben en nergens op letten, niet gekregen heb, waarom zou ik het nu wel krijgen? Maar toch, liever voorkomen dan genezen.
Kelly, probeer gewoon voorzichtig te zijn, het zou jammer zijn moest je toch zwanger worden en er iets fout zou gaan. En probeer zo snel mogelijk je vruchtbare dagen te weten te komen.
En je kan ook tijdens de zwangerschap koffie blijven drinken, in mate, want ook in thee en frisdrank zit cafeïne, je moet het gewoon binnen een limiet proberen houden.
Veel succes en take care
Trinity
18 January 2009, 10:35
Moesten er geïnteresseerden zijn ivm cafeïne:
Gemiddeld cafeïnegehalte (in thee vaak theîne genoemd) in mg:
1 kop thee (English Tea Blend) 30
1 kop Rooibos 0
1 kop koffie 80
1 glas cola (250 ml) 20
1 portie chocolade (30 g) 5-25
(1 kop = 125 ml)
(in oploskoffie zou iets minder zitten dan in verse koffie)
ka80
18 January 2009, 11:38
Wannabmamma, je hebt gelijk hoor. Eens je zwanger bent moet je er echt wel rekening mee houden. Ik geef toe dat ik gewoon op mijn eigen manier heb verdergeleefd tot ik wist dat ik zwanger was. Ik rook niet dus dat was al ok. Uw collega heeft beslist het zo te doen, heel goed wetende dat ze zwanger was, dat is nog iets helemaal anders.
Stel dat je zoals Kelly nog niet zwanger bent en je een jaar moet proberen en er elke keer zo erg rekening mee moet houden + daarna nog de 9 maanden + de maanden van de borstvoeding, dat is dan al gemakkelijk 2 jaar alles tesamen. Mijn gyne heeft me gezegd dat de eerste 14 dagen na de bevruchte eisprong er heel weinig risico is, tenzij je toxo oploopt, ik geef toe dat je beter voorzichtig bent en zoals Nes zegt, misschien oppassen voor toxo na de eisprong om het veilig te spelen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik van zo'n dingen helemaal nog niet veel afwist toen ik al zwanger bleek te zijn. Voor de volgende zou ik het misschien wel anders doen, dat zien we dan wel. Maar dan denk ik altijd aan het feit dat ik zoveel vieze en geriskeerde dingen gegeten heb toen ik in het Amazonegebied woonde bv (ik probeer namelijk alles) en ik geen toxo heb opgelopen. Maar je hebt gelijk, beter voorkomen dan genezen, zeker wanneer je net zwanger bent.
Wat de cafeïne betreft: kruidenthee is een lekker vervangingsmiddel van koffie (OK, niet dezelfde smaak maar toch lekker).
groetjes
Kelly
18 January 2009, 13:34
Ik moet eerlijk zeggen... Door er zo mee bezig te zijn en er mij van bewust te zijn, ben ik toch aan het opletten :-S Vooral qua eten dan... Gisteren stond ik spaghettisaus te maken, en bij het kuisen van de groenten stond ik mij eigenlijk wel zorgen te maken. Vind ik eigenlijk niet leuk. Moet je dan eigenlijk eerst al je groenten goed spoelen, samen met je handen, en dan alles schillen en snijden... Is er dan nog een probleem? Of moet je dan ook nog altijd opletten?
Vrijdagavond in de colruyt... Ook bezig met op alle verpakkingen te kijken. Wat ik niet weet: activia yoghurt, mag je dat eten? Ik zie daar niet direct opstaan dat het van gepasteuriseerde melk zou zijn.
Voor de rest heb ik eigenlijk wel geluk dat ik nogal van zoetigheid hou. Voorlopig komt er alleen maar kaas (verpakt van gepasteuriseerde melk), choco, speculoospasta en konfituur op de boterhammen :-)
Nes
18 January 2009, 17:21
Ik was eerst goed mijn handen en dan was ik de groenten. Als de groenten gekookt worden zoals in je saus kan dat geen kwaad meer, geniet maar van je saus kelly!!!
Met yoghurt had ik ook een probleem en ik heb het gevraagd aan de gyne, en ja hoor, eet maar activia, ik eet die nu ook.
Boterhammen geeft bij mij ook wel problemen, ik eet zoals jij mijn boterhammen.
Kelly
19 January 2009, 08:34
Wat met kruidenkaas? Ik kocht steeds kruidenkaas met look in de colruyt, maar daar staat niks op over wel of niet gepasteuriseerde melk. Weet iemand dat?
En als je fruit eet zoals clementines, moet je dan eerst de schil wassen voor je dit gaat schillen?
Wie had gedacht dat ik toch zo zou opletten? Maar ik ga liever nu al voorbereid de zwangerschap in, dan dat ik het op het moment zelf nog allemaal moet uitzoeken.
mini
19 January 2009, 10:23
maak je geen zorgen over clementines :)
Wat die kaas betreft, ik denk dat die wel ok is. Gewoon opletten of er ni opstaat: "au lait cru"
In dat geval, dan mag het niet.
wannaBmamma
20 January 2009, 20:16
Kelly, ik vind het fijn om te lezen dat je er bewust mee bezig bent, en wees niet ongerust, het té ongerust zijn dat kalmeert wel weer. Ik denk niet dat er heel veel producten in België zijn die niet van gepasteuriseerde melk gemaakt zijn. Hierop natuurlijk de grote uitzondering van Brie en dergelijke, en sommige soorten Mozarella (hangt er van af waar je hem koopt is me al opgevallen). En je handen was doet al veel. Ook altijd liefst zo vers mogelijk eten.
Nog veel succes, en hopelijk hoef je het niet te lang vol te houden :) . Dat wil natuurlijk alleen maar zeggen dat je snel een baby'tje hebt.
Nes
20 January 2009, 21:55
Je kan bijna alles vinden van gepasteuriseerde melk hoor. De Brie van het merk carfour is bv van de gepasteuriseerde melk. Ik heb ook al chaume gegeten van die gepasteuriseerde melk. Het is gewoon wat zoeken. Meestal zijn het de doosjes kaas, niet die stukken die door de winkel zijn gesneden en dan verpakt in van dat doorzichtig plastiek.
Kelly
21 January 2009, 07:40
En hoe zit het eigenlijk met jonge kaas, is dat ALTIJD van gepasteuriseerde melk?
En weet iemand of actimel ok is? Ik heb naar de ingrediënten gekeken, maar ook daar is het weer niet duidelijk. Er zit yoghurt en melk in, maar wat precies staat er niet op.
Wat ik mij gisteren nog bedacht bij de slager: kippewit en kip curry, mag dat op de boterham?
En waarom moet je zo veel mogelijk vers eten? Mijn man eet altijd op het werk, en daarom koop ik regelmatig iets om op te warmen in de microgolf hier op het werk... Dat kan zowel iets verpakt zijn als iets bereid door de slager...
Nes
21 January 2009, 10:31
Ik heb al jonge kaas gehad die niet van gepasteuriseerde melk is, dus altijd even nakijken op de verpakking hoor.
Actimel, geen idee.
Het is gevaarlijk carcuterie (dus ook kippewit) bij de slager te kopen. Als hij bv met zijn machien eerste een rauwe ham snijdt en dan jouw kippewit kan aan jouw kippewit toxoplasmose hangen. Zo slaatjes als kip curry dat riskeer ik wel of ik maak het desnoods zelf.
Volgens mij omdat er meer vitamines in vers eten zitten en om baterieën geen kans te geven.
mini
21 January 2009, 10:35
Wat met verpakte ham (h*erta) of kippewit? :/ Zou daar dan evenveel gevaar bijzitten? :/
lies
21 January 2009, 10:43
Je kan bijna alles vinden van gepasteuriseerde melk hoor. De Brie van het merk carfour is bv van de gepasteuriseerde melk. Ik heb ook al chaume gegeten van die gepasteuriseerde melk. Het is gewoon wat zoeken. Meestal zijn het de doosjes kaas, niet die stukken die door de winkel zijn gesneden en dan verpakt in van dat doorzichtig plastiek.
meestal zijn het trouwens de goedkopere soorten die veiliger zijn: de voorverpakte, ipv de ambachtelijke kazen. gewone mozzarella kan bv geen kwaad, maar die heerlijke buffel-variant die je in de italiaan krijgt in een salade caprese: beter niet doen.
ik heb gehoord dat schimmelkaas sowieso geen goed idee is.
snoezel
21 January 2009, 12:03
Ik heb al jonge kaas gehad die niet van gepasteuriseerde melk is, dus altijd even nakijken op de verpakking hoor.
Actimel, geen idee.
Het is gevaarlijk carcuterie (dus ook kippewit) bij de slager te kopen. Als hij bv met zijn machien eerste een rauwe ham snijdt en dan jouw kippewit kan aan jouw kippewit toxoplasmose hangen. Zo slaatjes als kip curry dat riskeer ik wel of ik maak het desnoods zelf.
Volgens mij omdat er meer vitamines in vers eten zitten en om baterieën geen kans te geven.
dan moet je ook om de twee seconden je handen wassen want je weet maar nooit dat iemand juist rauwe groenten heeft gegeten die niet goed gewassen waren, of dat je aan de klink komt waar juist iemand anders met zijn vuile handen is aangeweest...
lotjen
21 January 2009, 12:51
Amai,zo extreem,ik eet nog altijd een lekker boterhammetje met kaas,of gekookte ham,kippewit of vleessla...
Bij yoghurt kan ik me niet voorstellen dat rauwe melk wordt gebruikt,rauwe melk wordt gebruikt bij producten waar
een schimmel zich moet ontwikkelen,kaas dus.
Je mag je toch niet teveel zorgen maken,want wat ga je doen als je baby'tje geboren wordt,die zal ook in aanraking komen
met dingen die je liever niet hebt,maar je zal ze niet kunnen opsluiten...
Nes
21 January 2009, 13:24
'T is da da ik bedoel lies, die doosjes kaas.
Hey Snoezel, ik was dus wel veel m'n handen en zeker als ik met eten in contact kom. Ik was ze voor ik iets in m'n mond steek of iets van voeding aanraak en tijdens het koken was ik m'n handen om de 10 à 15 minuten zoals ik ook wissel van bestek als dat bv rauw vlees op de pan heeft gelegd. Ik heb het misschien wat erg maar ik wil niet op mijn geweten dat mijn kindje daardoor iets oploopt.
Ja Lotjen das waar dat ze daarna mee vanalles in aanraking kunnen komen. Maar van toxo kunnen ze misvormd raken en na de geboorte moet je al echt een accident hebben vooralleer je misvormd raakt. Snap je waar ik naartoe wil.
Nouja, ieder zijn idee daarover zekers. Mijn ha en gyne zijn der wel heel streng op dus zal dat zijn reden wel hebben zekers.
Mrs O.
21 January 2009, 13:42
Hey NEs,
Amai, kheb bewondering voor je gedrevenheid..; Ik ben véél te laks, en da komt omdat ik de eerste 3 maand ni moest opletten vr toxo (HA zei dat ik immuun was), en dan bleken waarden net iets te laag te zijn voor helemaal safe te zitten en toen zei gyné: let beetje op met rood vlees he...
en da was het :) Hij denkt dat ik héél lang geleden toxo heb gehad, omdat waarden er wel zijn mr iets te laag.. Dus gynés verschillen erg van mekaar precies :)
Ik doe wel meer dan enkel rood vlees vermijden, mr echt goed goed opletten doe ik ni (in vgl met u toch ni hihi)...
wannaBmamma
21 January 2009, 19:18
Het 'probleem' bij bereide gerechten die je koopt is vaak dat ze veel zout bevatten, hier zijn ook tegenstrijdige meningen over. En dat is dan vooral tijdens de zwangerschap, met als reden, risico op hoge bloeddrukken.
Maar verse bereide gerechten, dat is vooral omdat je dan minder risico loopt op bacterieën in je voedsel. Goed opgewarmd dood je al veel, maar als het langer in de ijskast staat, kunnen er wel bacterieën gaan groeien.
En voor vele soorten voedsel gaat het er vaak over, is het te vertrouwen of niet, vooral dan als je het niet zelf hebt bereid. En weet je wat ik ook denk en vaak wordt geschreven, dat je het zelf wel zal aanvoelen wanneer iets goed voor je is of niet?
Ik wou je niet bang maken, alleen maar voorzichtig. Zelf kan ik nog niet uit ondervinding spreken of je ondanks risicogedrag toch een gezonde baby op de wereld zet. Zoals jullie kunnen zien is dat misschien maar voor volgende maand dat er een kindje in mijn buik mag groeien. Dus ik kan nu twee weken zondigen :), wel voorzichtig natuurlijk.
Groetjes
ka80
21 January 2009, 19:19
ik ook ni, en ben het helemaal eens met lotjen. Ik eet wel geen rauw vlees of vis meer en bak het vlees altijd goed door. Voor de rest eet ik nog kippewit, slaatjes, enzoverder.
Mrs O.
22 January 2009, 09:35
ik eet ook bijna alle kazen, eet yoghurt en plattekaas, ham, kippewit enzo, vlees wel atijd goed doorbakken, en eet geen rauwe ham en ook niks van lams- of schapenvlees (lust het toch ni zo graag)... En gerookte zalm ook ni (alhoewel ik er zo nr verlang)
Ik eet ook soms slaatje, heb vandeweek e sneeke salami gegeten mmmmmmm...
Nala'tje
22 January 2009, 12:04
hey mrs o,
ik heb ook enorm veel zin in gerokte zalm,
en heb een tijd geleden een pasta met gerookte zalm gegeten op restaurant, en gevraagd of ze die even wilden bakken voor ze hem in de saus doen.
dan kan het geen kwaad, toch? of wel?
het heeft me toen alleszinds heeeeeeeeeel goed gesmaakt :D
groetjes
Mrs O.
22 January 2009, 12:43
Das een idee :)
hihi
Nes
22 January 2009, 12:48
Ik mag gerookte zalm eten van mijn gyne. Ik heb dat dan ook gedaan op nieuwjaar, daarna een bloedtest en ik heb niets opgelopen. Maar dat bakken is wel een ideaal idee!!!! Of gewoon opwarmen in de oven.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.