PDA

Volledige versie bekijken : Zeer stoute peuter

katrientje
24 January 2011, 19:28
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad...
Vic is 15 maand en gaat 3 halve dagen de week naar de opvang.

Nu, Vic is een druk kind maar ik denk dat het niet abnormaal is.
In de crèche hadden ze mij al eens gezegd dat Vic soms kindjes pijn doet.
Vandaag stond in zijn opvangboekje dat hij 2 kindjes gebeten had en dat dit zo niet verder kon.

Ik ben er ziek van! Hij is echt stout met andere kinderen. Bijten, pitsen, haren trekken.... Soms om een speelgoedje af te pakken maar soms ook gewoon zomaar, ineens....

Hij wordt dan in de hoek gezet in de crèche maar hij gaat daar gewoon lekker op zijn poep zitten. Je straft hem daar niet mee blijkbaar.

Iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Groetjes

dorien_951
24 January 2011, 19:35
Je mag gerust zijn dat er veel stoute peuters bestaan!!!!

Zo direct kan ik geen oplossing bieden maar ik denk dat er met de opvang eens gesproken moet worden zodat jullie gezamelijk iets op poten kunt zetten.
Misschien verveeld Vic zich of zijn er bepaalde regels niet duidelijk. Tenslotte haalt het weinig uit hem thuis te straffen voor iets dat hij 5 uur geleden heeft gedaan.

sunshine
24 January 2011, 19:41
Dat is geen stout peutertje ;), het is zijn manier om aandacht te vragen, op die leeftijd weet hij alleen dat het niet mag maar dat hij echt pijn doet volgens mij niet. Straffen zou ik hoe dan ook niet doen, dat is negatieve aandacht geven, en misschien wil hij dat juist wel, ik zou hem eerder heel veel aandacht geven als hij kalm is en hem negeren (desnoods afzonderen in een park zonder één woord te zeggen) en dat kindje uit zijn gezichtsveld verzorgen, zodat de prikkel weg is. Maar thuis is dat natuurlijk veel gemakkelijker dan in een creche hé...

lotjen
24 January 2011, 20:09
Ben blij dat er nog van die sloebers zijn :)
Eerst en vooral moet je je niet schamen hoor,in de Febe haar boekje stond er ook eens zo'n opmerking,dat Febe 1 kindje (heel de tijd hetzelfde eigenlijk) altijd sloeg of omverduwde. En ook zo'n commentaar dat dat niet meer zo kon blijven duren. Ik ben dan met de begeleidster gaan praten,want er moeten toch redenen zijn waarom ze dit deed?
Direct zo een stempel krijgen van "stoute kinder",zo niet é,niet met de mijne :)
En zoals hierboven ook al gezegd,het ging Febe volledig om de aandacht.
We zijn sinds dan héél streng moeten zijn,een duidelijk plan gemaakt samen met de creche.
Als Febe hier thuis Lowie omver mept,of in de creche een kindje van zn sokjes mept zetten we haar in de hoek,en doen we zelf alsof we ons reuze aan het amuseren zijn (of iets doen waar zij echt gek op is bv :kleuren,tv kijken,dansje doen...)
Met veel lawaai en sterk overdreven,en dan mag ze niet meedoen,wat ze verschrikkelijk vind,dan komen de grote tranen (en breekt mama's hart natuurlijk).

Maar je kan zo een kleintjes echt nog niet duidelijk maken dat ze iemand "pijn" doen,dat begrip vatten ze nog niet hoor!

Het was hier een kwestie van consequent zijn,overal en iedereen...

Trinity
24 January 2011, 20:29
Goh, nogal gemakkelijk van de begeleiding om dat zo in het boekje te schrijven. Ze zouden beter persoonlijk contact zoeken met jullie als ouder, en samen naar oorzaak en oplossing zoeken. Die moeten daar toch ervaring mee hebben, alle, hoeveel peuters doen dat niet????

Bij onze onthaalmoeder is er ook zo een kindje, die slaagt heel de tijd, ook mijn ventje :-( Ik weet niet hoe ze er juist mee omgaan, zou het eens moeten nagaan. Maar goed, meneerke hier heeft het nu ook, maar dan vooral op zijn mama gemunt :) Wij zijn zelf ook nog op zoek naar "de goede methode" om hier mee om te gaan, niet gemakkelijk. Maar je moet dus zeker niet denken dat jouw pateeke het enige is hoor! Als hij het op de hond gemunt heeft, zetten we hem meteen in de hoek, want dat moet hij echt zo snel mogelijk afleren. T is een lief beestje, maar ze heeft ook haar grenzen :-)

katrientje
24 January 2011, 20:34
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb ondertussen ook gebeld met de onthaalmoeder en heb haar gezegd dat ze hem goed in het oog moet houden en als in de hoek staan niet helpt, hem in het park moet zetten. Ik hoop dat dit snel gaat beteren want ik voel me hier echt niet goed bij....

_liesje_
24 January 2011, 21:42
Heb hier alvast goeie tips gelezen voor in de toekomst!!! :)

Tot nu toe lijkt Eben precies het "andere" kindje... Over een paar weken kwam hij naar huis met echt een mond-afdruk op zijn schouderblad. Was zo geschrokken, had er helemaal niet stilgestaan dat dit kon :) Op kousevoetjes gevraagd aan die van de creche of ze soms iets van een "bijtertje" afwisten. En jawel hoor, maar je zoals jullie zgegen, ze beseffen niet dat ze 'pijn' doen. Kan evengoed zijn dat Eben volgende week net hetzelfde doet, dan zou ik me even schuldig voelen!!!

Liefde is...
25 January 2011, 11:02
Oh maar er zijn veel peutertjes die bijten hoor.. Hij is zeker niet de enige..

In mijn klasje gebeurt het regelmatig eens dat er een tandafdruk gevonden wordt :rolleyes:
Vaak is dat omdat ze zich verbaal niet zo goed kunnen uitdrukken naar elkaar toe dus dan bijten ze of slaan ze maar ne keer hé..

Zal wel over gaan maar ik zou toch ook eens met de verzorgsters gaan praten..