Volledige versie bekijken : utrogestan
Isabelle B
19 January 2011, 18:50
Hallo dames,
sorry dat ik hier een nieuw topic begin over utrogestan; ik heb wel wat door de vorige discussies hierover gelezen, maar heb niet echt antwoord gekregen op mijn vraag...:o
Ik heb normaal altijd korte cyclussen en de gyne vond die iets te kort dus heeft hij mij utrogestan gegeven vanaf deze ronde (progesteron om de innesteling te bevorderen). Ik moest die vanaf mij eisprong nemen (die op dag 17 van de cyclus pas was! want heb een ovitrelle spuit gekregen om ovulatie op te wekken =pregnyl). Nu zei hij dat ik op dag 14 NA de ovulatie een zw. test moest doen. is die negatief, dan moet ik utrogestan laten... MAAR en nu komt mijn vraag: (indien ik niet zwanger ben) komt mij MS er pas aan als ik die utrogestan laat of komt de MS er zowiezo aan en moet ik DAN pas de utrogestan laten?? Houdt utrogestan je MS tegen totdat je het niet meer neemt of stelt dat de MS gewoon een paar dagen uit maar komt ze wel door ook al neem je utrogestan nog?
want 14 dagen na mij eisprong testen, dat wil zeggen dat ik dan al op dag 31 van mijn cyclus zit...Dat is wel heel lang voor mij. Kan het zijn dat mijn MS toch wat vroeger komt, BVB op dag 28, ook al neem ik utrogestan nog?
Sorry als ik dit op een ingewikkelde manier uitleg, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel:o. Graag reacties van dames die ook Utrogesan nemen /hebben genomen...alvast bedankt want van die Tsjechische dokters hier begrijp ik wel veel, maar nog niet alles...:(
Prutske5
19 January 2011, 20:17
Hey meiske,
Ik zat ook met een eisprong rond dag 17 en een te korte luteale fase van 9 à 10 dagen. Had dus ook een progesteron tekort en er werd beslist dat ik dan maar Utrogestan moest nemen na de eisprong.
Nu wil het toeval dat ik net die maand dat mijn cyclus gemonitord werd op fertiliteit, ik heel vroeg positief testte. Ik kreeg heel licht bloedverlies, dan weer niets, dan weer wel, maar de test was positief! Ik ben toen onmiddellijk langs fertiliteit mogen langsgaan om met de Utrogestan te starten en ben dat uit schrik blijven nemen tot mijn 16 weken..
Nu terug naar jouw vraag, ik herinner me nog dat ze me in de kliniek zeiden dat, mocht het fout gaan, ik het wel zou merken, dat die vaginale suppotjes uiteindelijk een miskraambloeding niet zouden tegengaan.
Ik heb de Utrogestan dus wel niet genomen vanaf mijn eisprong zoals jij, en van de bijsluiter word ik ook niet veel wijzer. Maar als je googled zijn er vrouwen die zeggen dat hun ms werd tegengehouden (bij de meesten), bij anderen maakte het geen verschil en kwamen hun ms er wel door, min of meer, of eerst alleen maar mskrampen.
Ik begrijp heel goed dat het raar zou zijn van ineens met een cyclus van 31 dagen te zitten, maar langs de andere kant heb je dan wel een normale luteale fase gehad wat dan ook impliceert dat je een vruchtje alle kansen tot een super innesteling heb gegeven doordat die progesteron er voor gezorgt heeft dat je bmslijmvlies goed dik is :)
Dus, ik denk wel dat de kans bestaat dat je ms er doorkomen op dag 28, maar dat de kans dat ze er pas aankomen op dag 31 groter is.
...of dat je ineens een dikke vette streep in je handen mag houden http://www.babyplaza.be/community/images/icons/icon14.gif
Isabelle B
20 January 2011, 10:29
Hoi Prutske,
Hell fel bedankt voor je reactie!! Bij jou heeft de utrogestan dan precies toch niet slecht gedaan! Ok dan zal ik wel zien, als ze er niet doorkomen vanzelf dan test ik op dag 14 na OV en stop ermee als t negatief is. En anders stop er mee als ze vroeger doorkomen. Ben idd wel blij dat ik het neem, want erzonder zou ik precies toch niet zwanger geraken met die korte luteale fases.....
Merci Prutske :)
Prutske5
20 January 2011, 11:24
Das graag gedaan hoor :)
Ik vermoed dat het bij mij kantje boordje was en dat ik dit kleintje toen ook zou kwijtgeraakt zijn moest ik op die moment niet met de utrotjes begonnen zijn, dus ja, goed spul :D
In dat andere topic had ik al gelezen dat je nu eindelijk bij een gyne zit die van aanpakken weet. Dus ik heb er goede hoop op ze!
Bij ons was de MAR test trouwens wel positief... en maakt ventje anti-lichamen aan tegen zijn eigen sperma. Het omgekeerde van bij jullie he, maar het komt wel goed met de IUI. Ik duim!!
Isabelle B
20 January 2011, 14:08
Oh ja die gyne die ik nu gevonden heb daar ben ik (tot nu) supercontent van!! direct actie, veel uitleg, geen tijd verliezen...
IUI is een oplossing voor die anti lichamen he, of zo nu door de man of door de vrouw worden aangemaakt. Gelukkig dat er een oplossing voor is...
bezemie
20 January 2011, 17:02
ik ben helemaal akkoord met prutske haar uitleg!
Ik mocht ook al drie keer op folikkel meting en toen moest ik ook op dag 14 of dag 15 beginnen met utrogestan, deze idd 14 dgn nemen en dan testen! was die negatief dan stoppen, toen kreeg ik ongeveer 2 dgn later mijn MS.
Derde keer was goede keer, want ik neem ze nu nog! tot 12 wkn zwangerschap zei de gyne me.
De ms of miskraam komen toch zowiezo door hoor mocht je utrogestan een paar dagen te veel nemen.
Succes ermee! (en hopen inlegkruisjes kopen, het kan soms een vies goedje zijn, de ene dag is de andere niet)
Prutske5
20 January 2011, 18:39
Hihi Bezemie :D
Ja dat van die inlegkruisjes was ik nog vergeten, het is vantijd echt wel een smurrie :p
maar dat namen we er maar wat graag bij!!
Isabelle B
21 January 2011, 11:03
:) Ja die inlegkruisjes heb je idd wel nodig!! Heb ik me al direct op voorbereid :) Maar als het dat maar is he.... Ik heb er toch een beetje hoop in dat het in de komende maanden misschien toch wel zou kunnen lukken (ben nog heel voorzichtig :)) met IUI in combinatie met clomid + nog utrogestan...(+prednison=korticoiden om antilichamen te doden). afwachten maar nu (das t moeilijkste) ;)
Isabelle B
21 January 2011, 15:47
Ik heb wel de indruk dat ik van die utrogestan eetbuien krijg die ik daarvoor nie echt had... Da s nu al de tweede dag naeen dat ik hier op t werk een heel pak koeken naar binnen zit te spelen...:( heb precies meer honger en/of goesting, kan dat?
bezemie
21 January 2011, 16:37
ik had in ronde twee vreselijk pijnlijke borsten , maar de andere rondes dan weer niet ... t is een hormoon é, dus ja is ergens normaal denk ik dat er "neveneffecten" zijn. De ha vroeg me of ik niet moe was ... niet anders dan normaal denk ik
Prutske5
21 January 2011, 16:48
ik was er idd moe van, maar honger?, dat kan ik moeilijk zeggen he, want ik was op dat moment al zwanger, dus wie zal zeggen aan wat het lag ;)
Isabelle B
24 January 2011, 10:16
ik heb gevonden waardoor ik meer honger/goesting heb. Het is door de kortikoiden die ik ook neem tegen die antilichamen... en van de utro ben ik niet alleen moe maar ook lichtjes depri. Maar de ene dag is al beter dan de andere....
Prutske5
24 January 2011, 11:07
Cortisonen, maar natuurlijk, daar kan idd je serieuze honger van hebben!
Kop op meiske, je bent er bijna! De duimen blijven hier draaien!!
Isabelle B
24 January 2011, 13:04
I hoop idd dat ik er bijna ben Prutske! :)
Isabelle B
26 January 2011, 09:44
1e ronde met urtogestan niet succesvol...vandaag getest, 12 dagen na ovulatie, en noppes. nog 2 dagen utro nemen en dan mijn MS laten komen. Maar voor die 2 dagen is er toch geen hoop meer...
Prutske5
27 January 2011, 11:52
Welke test heb je dan gebruikt? Want sommige zijn gevoeliger dan anderen he. Ik gebruikte altijd die van het kruidvat, die van 2 voor 5€, maar daar kon jij niet aangeraken daar dacht ik?
Ik ben hier toch nog voor je aan het duimen hoor Isabelle, het kàn nog.. http://www.babyplaza.be/community/images/icons/icon14.gif
Isabelle B
27 January 2011, 14:20
das echt zo keilief van je Prutske!!! Nee, ik lees hier allemaal positieve dingen over die testen van t kruidvat, maar hier is geen kruidvat in Tsjechie:(. en ben al sinds juli niet meer in Belgie geweest (moeder is net hier geweest maar k had geen zin om haar te vragen om die mee te brengen). Ik gebruik er van de supermarkt hier, testen met gevoeligheid 20 ml (ml of zoiets)en 25 ml. Maar ik weet dat ze hier in de apotheek er verkopen van 10ml...misschien dak er vandaag zo een ga halen. Maar ik heb ook wel t gevoel dat mijn MS er een beetje willen doorkomen maar dat ze tegengehouden worden door die utrogestan. nee, ik heb geen hoop meer. Maar uiteraard test ik morgenvroeg, alleen al maar omdat de dokter t gezegd heeft;). Ik laat uiteraard iets weten!
Isabelle B
27 January 2011, 14:41
sorry maar ik heb een hele domme vraag. Als je wilt testen op dag 14 NA ovulatie, telt de dag van de eigenlijke ovulatie dan ook mee, of begin je pas te tellen vanaf de dag NA ovulatie. sorry, ik weet dat klinkt megadom maar ik tel de dag van ovulatie ook mee om die 14 dagen te bereken.?Maar goed, uiteindelijk gaat dat niet veel verschil maken he...
Isabelle B
28 February 2011, 10:20
Ik heb nu al 2 cycli met utrogestan geprobeerd, om mijn baarmoederslijmvlies te stimuleren en mijn MS enkele dagen uit te stellen. Maar ik dacht dat mij MS dan ook heviger zouden zijn, maar die zijn nog steeds maar +- 2 dagen!! Deze maand zelfs maar 1.5 dag!!! En ik ben zeer zeker niet zwanger. Ik dacht echt dat ik met extra progesteron een dikker baarmoederslijmvlies zou hebben en dus meer zou bloeden, maar niet dus. Is dat niet raar?? Iemand ervaring?
ruth
28 February 2011, 18:27
Ik heb meer dan een jaar Utrogestan genomen om mijn baarmoederslijmvlies te doen verdikken maar spijtig genoeg zonder succes. Gecombineerd met kleine hoeveelheden Puregon was het beter maar dan werd ik ook nog niet zwanger, zelfs niet via inseminatie.
Uiteindelijk ben ik via IVF zwanger geworden, ik nam toen ook nog Utrogestan (dan wel de vaginale). Ik weet niet of de Utrogestan uiteindelijk veel geholpen heeft.
Ik hoop dat ik nu je moed niet ontneem, maar zo is het bij mij gegaan en uiteindelijk is elk lichaam anders.
Veel succes in ieder geval!
Isabelle B
1 March 2011, 10:28
Hoi Ruth! Bedankt voor je reactie! Tja, het kan wel kloppen want heb echt de indruk dat die progesteron niks uithaalt bij mij. Ja, ik kan wel mijn MS met enkele dagen uitstellen, maar als ze er dan zijn, is t echt maar heel licht, alsof dat slijmvlies helemaal niet dikker dan normaal was... Ik krijg neem nu clomid, krijg dan volgende week puregon, inseminatie en dan weer progesteron. Maar ik denk dat ik een volgende ronde met al die rommel niet zie zitten. Ik denk dat we dan 2-3 maanden gaan pauzeren en daarna direct overschakelen op IVF.
Bij mij gaf de combinatie Puregon + Utrogestan wel een beter resultaat volgens de gyn., ze geloofde er toch in dat ik op die manier zwanger kon worden. Toch duurden mijn maandstonden nog altijd maar met moeite 2 dagen. Maar dat kwam omdat mijn baarmoederslijmvlies maar op 1 plaats verdikte ipv over de hele baarmoeder, was wel op de plaats waar de innesteling moet gebeuren. Bij mijn IVF was mijn baarmoederslijmvlies ook niet spectaculair dik maar wel over een groter deel van men baarmoeder. Heb me altijd afgevraagd of ik het ging merken in mijn maandstonden maar gelukkig voor me zijn men maandstonden er nooit doorgekomen!
Wat ze bij mij ook eens geprobeerd hebben is een hysteroscopie + curretage (nog voor we met de inseminaties zijn begonnen), ze hoopten door alles eens weg te doen dat er dan een omkering ging gebeuren waardoor het beter ging verdikken maar dit gaf ook geen resultaat.
Ik ben nu eigenlijk al benieuwd hoe het voor mij na mijn bevalling zal zijn. Ik hoop zo dat mijn lichaam zich hersteld heeft en dat we voor een eventueel 2de kindje natuurlijk zwanger kunnen worden. Maar dit neemt niet weg dat ik echt blij ben met mijn zwangerschap en ook al ben ik mijn lijdensweg om zwanger te worden nog niet vergeten, dit stampertje in men buik maakt dit alles waard!
Ik hoop echt dat je snel wat betere resultaten hebt en eens een pauze inlassen is voor jezelf en je lichaam zeker niet slecht (kijk maar naar Ruby).
Prutske5
1 March 2011, 12:45
Puregon heb ik nooit genomen, maar idd, je zou toch denken dat met een dikker bmslijmvlies je ms ook feller zouden doorkomen?
Ik nam 2x 200gr Utrogestan, ook de vaginale. En bij mij schoot mijn progesteron waarde de hoogte in... maar ik was toen wel al zwanger, weet dus ook niet wat dit met mijn ms gedaan zou hebben.
Iedereen is idd verschillend... Het zou toch mooi zijn moest er voor elk probleem een standaard wondermiddel bestaan dat bij iedereen zou helpen!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.