PDA

Volledige versie bekijken : Voeding uit potjes af te raden?

kingka
19 June 2007, 11:21
Volgens Gill Rapley, van het baby-vriendelijk initiatief van Unicef, is het niet goed om baby's (puree) voeding uit potjes te geven. Volgens haar zou het beter zijn kinderen 6 maanden melk te geven en daarna onmiddelijk over te schakelen op vaste voeding, waarbij de kinderen dan liefst zoveel mogelijk zelfstandig eten.

Onderzoek zou aangetoond hebben dat gedurende de eerste 6 maanden een baby enkel melk nodig heeft. Na 6 maanden, aldus Rapley, is een baby in staat vast voedsel te eten en is er geen reden om dit uit te stellen. De nadelen van puree voeding zijn dat ze de ontwikkeling van het 'kauwen' tegen gaan en dat de baby's zelf weinig controle hebben over hoeveel ze eten, wat later de kans op eetstoornissen vergroot.

We worden als consument overstelpt met reclameboodschappen die potjes voeding promoten, en eerlijk gezegd is het vaak ook de gemakkelijkste oplossing. Argumenten vóór voeding uit potjes zijn wel dat niet alle baby's even snel klaar zijn voor vaste voeding en dat de potjes een gemakkelijkere overgang maken tussen melk en vaste voeding.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_495860.html?wt.bron=kaaalArt7
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6762795.stm

Anne D.
6 January 2008, 10:30
Hallo,

ik werk in een voorziening kortdurdende residentiële opvang voor kinderen tussen 0-12 jaar. Dit bericht verontrust me wat, aangezien wij een kindje hebben dat 1,5 jaar is, amper 7kg weegt en weigert vaste voeding te eten. Nu al kampt zij dus met eetstoornissen? Stimuleren wij dit dan nog meer door haar enkel potjes zonder stukjes aan te bieden?

Een bezorgde opvoedster

snoezel
6 January 2008, 20:59
Anne ik kan je niet echt helpen maar denk dat het vooral al belangrijk is dat dat kindje eet! als zij echt weigert om vaste voeding te eten kan je niet echt anders hé...

Anne D.
9 January 2008, 08:55
Je hebt gelijk, en dit doen we ook. Het baart ons gewoon zorgen...

snoezel
9 January 2008, 10:58
maken de ouders zich zorgen? ik zou daar wel mee verder gaan... maar dit moeten de ouders doen hé

Anne D.
14 January 2008, 11:14
Het kindje is een tijdje geleden met ernstige uitdrogingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis. Erna is het bij ons terecht gekomen, samen met haar zusjes. De ouders hebben er zeker weet van, maar hebben zelf al zoveel problemen dat dit volgens mij niet hun prioriteit is. Het gaat sinds haar opname bij ons de goede kant uit hoor, ze eet nu tenminste, maar ik ben bang voor de toekomst...