Volledige versie bekijken : toxo en feestdagen
Nes
28 December 2008, 19:06
Mag ik bevroren frambozen eten? Ik heb dat nodig voor mijn dessert van nieuwjaar maar nu stel ik me de vraag of ik daar geen toxo kan door oplopen.
Weet iemand dat?
L@yla
28 December 2008, 19:15
nes, ik zie geen probleem in bevroren frambozen,er bestaat een website met een lijstje van alles wat je mag eten als je zwanger bent, anders eens kijken op google,ik heb het overlaatst nodig gehad voor een opdracht maar vind het niet direct
gr
layla
kingka
28 December 2008, 20:49
http://www.babyplaza.be/zwangerschap/docs/index.php?story=zs005
Je kan in principe van alles toxoplasmo krijgen, er moet maar eens een kat overgegaan zijn... maar over bevroren frambozen zou ik me precies niet teveel zorgen maken.
groetjes,
kingka
Nes
28 December 2008, 21:22
Hey bedankt voor jullie antwoord. Zoals jij kingka dacht ik net hetzelfde over dingen uit de diepvries. Ik denk dan, alles is doodgevroren dus volgens mij is er weinig besmettingsgevaar.
Ik ben nu toch al wat geruster dat er nog zijn die hetzelfde denken of mij.
lotjen
29 December 2008, 12:25
Hallo iedereen,
happy holidays trouwens,ben al in eeuwen hier niet meer geweest,heb zoveel gewerkt,waardoor ik nu niet meer
kan werken,omdat ik natuurlijk overdreven heb... Dus ik zit nu thuis,heeft ook zijn charmes!
Efkes over het onderwerp Nes,als je verse framboosjes gebruikt,en die gewoon goed afspoelt...
Ik begrijp dat je geen risico wil lopen,maar ik heb soms het gevoel dat er overdreven wordt ivm toxo.
Ik eet geen rauwe groenten buiten huis,maar hier thuis spoel ik gewoon alles goed af en eet geen rauw vlees (maar
wel bv salami...) Mss ga ik er iets te laks mee om,maar al die stress en zorgen kunnen ook niet goed zijn é!
Liefs Lotte
Mrs O.
29 December 2008, 13:17
hey lotjen !!!!
ik was gisteren nog aan u aant denken..; idd al hééééééél lang geleden dat je nog op het forum geweest bent... Alles in orde hoop ik???
Veel rustgenot !!!
xxx
snoezel
29 December 2008, 14:03
ivm die toxo...
wij hebben een kat en ineens mocht die niet meer tussen ons slapen omdat ik zwanger was (ja ja, een verwend strontje hier in huis hoor) die vond het alles behalve natuurlijk en zelf vonden we het ook wel erg.
toen ik daar iets van zei tegen de gyne zei die daarop:
hoelang heb je al katten in huis (ja heel mijn leven al eigenlijk)
en je hebt nog steeds geen toxo? gewoon voldoende je handen wassen
groente en fruit heb ik ook gewoon extra gewassen maar je kan dat echt niet beginnen schobben ook hé!
denk dat het ook een beetje "het lot" is.
gewoon pech als je het krijgt, en spijtig genoeg dan soms wel met slechte gevolgen natuurlijk!
niet dat ik wil zeggen dat je er je voeten aan moet vegen hé!
maar niet overdrijven, is nergens voor nodig!!!
Mrs O.
29 December 2008, 14:20
mijn kat kruipt nu dat het koud is stieken toch wel is bij in bed ze :) dan komt hij zo int midden van de nacht aant deken krabben en kruipt hij in een bolleke id plooi van mijn benen... zoooooo warm
ik kan het echt niet laten...
Moet van gyné enkel opletten voor rood vlees...
Zit net op rand, heb waarde van 9.7 en vanaf 10 ben je officeel immmuun.. Wss ben ik al héél lang geleden is besmet geweest... Ik let wel op hoor, volg vrij geod de 'algemene toxo voorschriften', mr onze zulu is zo onweerstaanbaar dat een knuffel af en toe gewoon moet...
Ontsmet m'n handen dan wel met zo desinfect gel vd hema (als ik eraan denk), staat naast m'n bed...
lotjen
29 December 2008, 17:47
Merci Mrs. O,lief dat je aan me gedacht hebt!
Ik en de baby zijn tip top in orde,al,voor zover ik weet natuurlijk.
Woensdag moeten we naar de gynecoloog! Ik heb de laatste dagen wel
nu en dan gelijk krampen in mn onderbuik,maar terug op mn gemak gaan zitten helpt wel goed!
Vandaar dat ik gestopt ben met werken!
Ik heb gelukkig geen kat in huis,want ik zou het ook niet kunnen laten ze bij mij te nemen!
Ik ben altijd bang om te overdrijven in dingen,en ik wil niet te freaky doen ivm het baby'tje.
Zoals Snoezel zegt,mss het lot neen???
Liefs Lotte
Nes
29 December 2008, 23:01
Ik vraag me ook soms af of ik niet overdrijf maar ik ben toch graag zeker. Nu, die frambozen, ik ga dat toch maar doen. Om den duur mag je niets meer he. Maar ik ga nu ook niet te zot doen natuurlijk.
Laurence
30 December 2008, 09:11
Mijn gyné nam elke maand bloed om toxo te controleren. En naar het schijnt als je het toch hebt geven ze je een spuitje (naar horen zeggen hé)
Maar over die frambozen zou ik mij echt geen zorgen maken.
Laurence
30 December 2008, 09:26
Sint jabobsschelpen, kan dat kwaad?
Kga dat met nieuwjaar eten,en doordat ik nog altijd geen uitsluitsel heb, ben ik liever voorzicther :)
lotjen
30 December 2008, 12:52
Ai ai,
ik droom nu al 2 maanden van St-Jacobsschelpen,maar als je zwanger bent is dat uit den boze!
Dat wordt niet doorbakken,enkel dichtgeschroeid...
Maar dat is nu toch zo lekker é!!!!
Liefs Lotte
Nes
30 December 2008, 13:48
Jacobsschelpen zijn dus idd niet goed. Of je moet ze echt doorbakken. Of dit lekker is weet ik niet. Dus voor jullie op het kraam bed jacobsschelpen!! Bij mij een lekker broodje prépare met veel groenten. :)
lies
30 December 2008, 15:53
ik ben immuun voor toxoplasmose. het enige wat ik niet mag is
1. koude schimmelkaas (roquefort-saus, warm, dat mag wel)
2. rauwe vis en oesters (wegens gevaar voedselvergiftiging)
voor de rest mag alles. handen omhoog wie jaloers is nu :)
ka80
30 December 2008, 16:03
hey Lies, dat is wel tof! Jij moet dus gewoon oppassen voor de listeria-bacterie. Dat is al een zorg minder. Nu moet ik wel toegeven dat ik er wel aan gewend ben nu, om op te passen voor toxoplasmose, vind alleen dat doorbakken rood vlees zo vies (lijkt dan eerder op een schoenzool en krijg dat echt niet binnen) met gevolg dat ik zeer weinig vlees eet.
Die StJacobsschelppen he, als die vers zijn kan dat toch geen kwaad? Ik zou het me voor de gelegenheid toch niet aan men neus laten voorbijgaan hoor Nes. Ik heb een 8-tal rauwe oesters gegeten toen ik nog niet wist dat ik zwanger was (met witte wijn aiaiai) en dat is heel wat meer risico dan een toch op hoge temperatuur verwarmde st jacobsschelp maar als je er wat schrik van hebt zou ik het maar niet doen.
Nes
30 December 2008, 16:29
Lies, ik ga toch een handje omhoogsteken. Zeker voor de préparé hoor! Maar ik gun het je van harte.
Met die rauwe vis let ik nu wel op maar wat ik nu wel mag eten is gerookte zalm. Raar he want das toch eigenlijk ook niet gekookt he. Na de bevalling zal ik het moeten afleren naar de verpakking te kijken of er geen rauwe melk inzit. :)
snoezel
30 December 2008, 16:57
gerookte zalm mocht ik niet van de gyne!
ik dacht ook dat het eerste wat ik ging eten een broodje preparé was maar heeft eigenlijk lang geduurd
t is vooral het weten dat het niet mag dat je er zin in geeft hé
ka80
30 December 2008, 18:11
gerookte zalm mag ik ook niet eten van mijn gyne, juist omdat het niet gekookt is.
mini
30 December 2008, 18:20
ik dacht da gerookte zalm niet mocht vanwege de listeria bacterie :/
ka80
30 December 2008, 18:43
hey mini, je hebt helemaal gelijk, dat is vanwege de listeria bacterie (daarom dat Lies het ook niet mag eten: alles wat rauwe vis is) Dat heeft inderdaad niets met toxo te maken!
x
mini
30 December 2008, 19:10
Nja, soms wordt het wel eens verward hé ;)
Kimmy
30 December 2008, 20:02
ik steek ook een handje op!!
broodje met préparé en ajuintjes en vervolgens broodjes met zalm, dat wil ik na mijn bevalling ;)
en thuisgekomen mag er een biefstuk saignant klaarstaan met roquefortkaas...
ik klaag er graag eens over maar eigenlijk is het eerder een spelletje dan dat ik het echt heel erg vind :)
Mrs O.
31 December 2008, 09:42
ik ben normaal zot van preparé mr heb er nu al 4 maand geen gegeten en het doet mij niks...
Mr ik heb 1 goesting, echt ni te doen, en das toast met gerookte zalm en heilbot.......... daar zou ik nu bijna een moord vr plegen :) mmmmmmmmmmmmmmmm
Maar ja, nog geduld tot juni...
Laurence
31 December 2008, 11:20
Ik had ook altijd zin in préparé. Na de bevalling het ik 2 keer preparé gegeten, en sindsdien niks meer. Heb er geen goesting meer in.
Nochtans, ik was vroeger zot van preparé. :)
Nes
31 December 2008, 11:27
Ja, het is idd rauw maar wel gerookt. (misschien even opwarmen in de oven om de bacterie uit te schakelen) Ja ik weet het dus ook niet meer, het is om den duur zo ingewikkeld he!!! Toxo is wel het ergste. Mijn gyne zei me ook dat ik veel te voorzichtig was en nog moest leven ook. Bij haar is nog geen enkele vrouw besmet geweest met de listeria bacterie. Ze zei me ook dat dit gevaarlijk werd op het einde van de zwangerschap. Ja zie, ik heb dat nu vorige week geëten, dus zal ik nu een klein beetje nemen of gewoon de rest opeten en de zalm aan m'n ventje geven. Verdorie he, dat steekt me soms tegen, dat ik niet goed weet wat nu wel en niet mag.
snoezel
1 January 2009, 07:17
daarom dat ik liever iets teveel liet dan iets te weinig...
t is per slot van rekening maar een acht tal maanden dat je op zo'n dingen moet letten en heb er me niet ongelukkig door gevoeld!
Nijntje
5 January 2009, 22:14
Hallo,
Ik had nog een vraagje i.v.m. toxo. Ik ben hier niet immuun voor, en moet dus voorzichtig zijn met het eten van allerlei dingen. Nu heb ik de laatste dagen echt veel zin in yoghurt, maar kan niet gevonden krijgen of ik dit nu wel of niet mag. Met melk en kazen moet je oppassen, dat weet ik. maar hoe zit dat met yoghurt?
Iemand enig idee?
Alvast bedankt!
Groetjes,
een hongerig nijntje
snoezel
6 January 2009, 07:32
denk niet dat yoghurt kwaad kan hoor...
gewoon altijd even kijken of dat zeker niet van rauwe melk gemaakt is maar denk dat niet!
mini
6 January 2009, 17:46
toxo gaat over uitwerpselen van katten. Daarmee moet je dus opletten. Rauwe groentjes altijd héél goed wassen!
Rauw vlees moet vermeden worden. Altijd maken dat je vlees goed opgewarmd is.
Kazen en melk, dat is voor listeria bacterie, dat is totaal anders dan toxo. Je moet er gewoon opletten dat je melk neemt waarop staat: U.H.T. :) (tegenwoordig staat dat zowat op iedere melkdoos)
Kazen moet je voor zien dat het gepasteuriseerde kazen zijn. (staat er altijd wel op vermeld)
Rauwe eieren ook mee oppassen! Dus geen eigen bereidde chocomousse of tiramitsu eten.
Wanneer dit een fabrieks-geproduceerd merk is mag dit wel. :)
Dus geen schrik hebben om een ijsje van't ijsboerke of ne chocomousse van danone ofzo te eten :D
En zeker geen softijs eten! :o 1/7 ijsjes zou kiemen bevatten voor de listeria bacterie. Maar niet iedereen krijgt dat hé, maar als zwangere vrouw is het dubbel opletten ;)
Listeria bacterie, daarmee moet iedere zwangere vrouw dus mee opletten, immuun kan je er niet voor zijn.
Nes
6 January 2009, 19:22
Hey nijntje, ik heb die vraag ivm yougurt ook aan mijn ha moeten stellen. Ik had er ook zin in. En ja het mocht! Ik eet nu elke dag een potje yougurt van danone. Als je echt zeker wil zijn, in den delhaize verkopen ze griekse yougurt met een potje honing aan van het merk delhaize daar staat duidelijk op dat het van gepasteuriseerde melk is gemaakt. Maar ik eet dus wel yougurt.
Ik ben wel blij hier te horen dat ik chocomousse van danone mag eten want dat was nog een raadsel voor mij. In de winkel liep ik dat gewoon voorbij omdat ik dacht dat dat niet mocht. Maar nu ga ik me toch eentje kopen hoor. :)
mini
6 January 2009, 19:28
Ow ja... vergeten te zeggen dat yoghurt dus geen kwaad kan :)
Tenzij je die kan kopen bij een plaatselijke handelaar of boer, die verse yoghurt zelf maakt :)
Nes
6 January 2009, 20:38
Ja dat dacht ik wel mini. Het is toch raar he, het beste en gezondste is voor ons het slechtste. :) Leg dat soms maar eens uit.
mini
6 January 2009, 20:41
echt é :)
nuja, voor die paar maanden ;)
Allezja; zeg nu zelf, wat zijn negen maanden in een mensenleven? :)
Zou slechter zijn, moest je het voor altijd moeten laten
Nes
6 January 2009, 20:45
Daar heb je gelijk in mini maar na de bevalling ga ik me toch eens laten gaan hoor. 'K zal dan een klein varkentje zijn voor een dag. :) Prépare, paté, verse kaas,...
Ha over kaas, ik ben verzot op die verse kaasjes van danone. Zouden we dat mogen eten?
mini
6 January 2009, 20:58
dat mag :)
lotjen
6 January 2009, 22:24
Een vraagje,
waarom zou je geen paté mogen eten?
Ik zag dat bij Nes, ik zou niet weten waarom je geen paté mag eten...
Liefs Lotte
snoezel
7 January 2009, 07:55
omdat paté niet voldoende is verhit en klaargemaakt.
mocht ik niet van de gyne!
Mrs O.
7 January 2009, 09:36
ik heb zo'n zin in patééééééééééé... :(
nog ff wachten lol...
Zeg Mini,jij zou een online adviesbureau voor zwangeren moeten opstarten !! jij weet gewoon alles !! :)
is natuurlijk zeer handig voor ons hihi...
mini
7 January 2009, 18:25
:D haha lol
Ik zal m'n best doen om jullie te helpen in de mate van het mogelijke, ma adviesbureau ni, ik weet ook ni alles hé ;)
Nes
7 January 2009, 18:28
Ik mocht die paté ook niet eten om dezelfde reden als die van Snoezel.
ka80
7 January 2009, 21:53
In paté zit ook nogal veel vitamine A, wat niet goed is voor je baby. (foie gras en organenproducten zoals hartjes, lever enzo zijn om die reden dus ook af te raden)
groetjes
Nes
8 January 2009, 13:28
Dat klopt. Gelukkig ben ik niet zot van die ingewanden.
lotjen
8 January 2009, 13:36
Hey Ka,
ik heb ook wat opgezocht over die paté.
Paté mag,maar in beperkte mate. Dit komt door een bepaalde vitamine die er in
zit (vit A dus) en daar mag je niet teveel van innemen tijdens je zwangerschap.
Maar paté wordt gekookt aan 70°C,wat hoog genoeg is om listeria en toxo te voorkomen.
Maar het is wel zoals we gewoon zijn;met mate...
Na mn zwangerschap ga ik alles zonder mate eten,ik zweer het,ik eet al het eten van iedereen op
de materniteit op;mwoehaha!
Ik ben nog bijna nx bijgekomen tot nu toe,duh,ik mag nx eten:frustraties!
Ik hoor iedereen hier zeggen,tis maar voor 9 maanden,HALLO 9MAANDEN,dat zijn meer dan 280 dagen...
Dat moest er efkes uit,fieuuwwww.... :)
Liefs Lotte
snoezel
8 January 2009, 20:17
mij hebben ze dan weer gezegd dat die 70° enkel in bepaalde streken is...
och ja, t is altijd iets hé
ka80
8 January 2009, 21:04
Ik heb hier in Frankrijk met de feestdagen 3 keer foie gras gegeten (kleinere portie dan de anderen van de familie) en ik was ook zeker dat het voor de toxoplasmose ok was. Paté mag dus zeker wel hoor, zo eens af en toe kan dat echt geen kwaad. In het totaal van de zwangerschap heb ik 3x foie gras gegeten en 1x paté, heb mijn portie wel gehad nu. Heb geen druppeltje alcohol gedronken en moet zeggen dat zo'n lekkere glaasje wijn van een Pontet Canet van Bordeaux van 1989 men ogen wel uitstak tijdens het kerstmaal. Maar ja, daar ben ik al lang over hoor!!
groetjes
snoezel
9 January 2009, 08:44
ik voelde me ook niet goed bij alcohol drinken
heb enkel drie keer over mijn hele zwangerschap een slokje genomen van kingka zijn glas...
zou mij verbazen als dat tot bij onze kobe was geraakt :)
Nijntje
10 January 2009, 12:02
Dag dames,
Bedankt voor de antwoorden! Ik was er erg blij mee!
Ik heb meteen lekker veel yoghurt gekocht en er heerlijk van genoten ;)
Gisteren ook een slokje van Bjorns biertje gedronken, smaakte wel erg lekker, maar nog even niet aan beginnen....
Een klein beetje kan toch nie zo'n kwaad, denk ik....
Groetjes,
Nijntje
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.