PDA

Volledige versie bekijken : BV en spruw

Indy
5 December 2010, 11:47
hey dames

ik denk dat ik spruw heb op mijn tepels... iemand daar ervaring mee? wat hebben jullie daaraan gedaan?

ik zal effe beschrijven wat ik voel

- zeer pijnlijke tepels ook nog lang na het voeden (precies steken)
- er zit precies een wittige substantie soms tussen de tepel
- heel gevoelig als ik kleren wil aandoen

bij ons Eline heb ik nog niets gezien... maar mijn man heeft al wel in de verte in haar mondje iets wits gezien.

denk dat ik morgen maar eens naar de huisarts ga.
maar wilde eens weten of jullie dat ook hebben gehad.

groetjes
Indy

mama.van.matti
5 December 2010, 11:54
met BV en spruw, heb ik geen ervaring want geef flesjes :) maar hier zitten we momenteel ook met spruw bij onze Matti.
Het was al zo erg dat héél zijn mondje vol zat en niet enkel zijn gehemelte ofzo...Maar we zijn dinsdag onmiddelijk begonnen met Daktarin-zalf te smeren in zijn mondje en binnen de 24uur was het echt al stukken beter!! hij eet terug goed en we zien dat hij geen pijn meer heeft... nog enkele dagen zalf smeren en dan hopen dat hij er voorgoed vanaf is!

Ik hoop voor jou dat je snel een oplossing vindt en dat zowel jij als je kleine meid niet te hard moeten afzien! Succes

dorien_951
5 December 2010, 13:00
Kunnen ook kloven zijn...

Ik heb soms recht op het puntje van mijn tepel kapotte huid die ziet er dan ook wit uit. Na het drinken kan ik er direct vel aftrekken. Bij mij bloed dat ook veel.

Ik heb daar ook tussen de voedingen last van zeker wanneer de tepel krimpt en uittrekt.

sunshine
5 December 2010, 15:42
Ik heb er jammer genoeg wel ervaring mee, en 't was heel hardnekkig. Ik heb 4 maanden orale daktargel gestreken na elke voeding en ook in Tuur zijn mondje (maar niet zo lang want hij had echt niets). Van de ene op de andere dag was het over.

Ik had vooral last van jeuk en mijn tepels waren glanzend en schilferig. Als je te lang wacht (wat ik dus gedaan had) krijg je kloven die vanzelf niet weggaan en door contact met melk verergeren.

Saar
6 December 2010, 12:23
Ik heb ook enkele keren last gehad van het spruw, het is idd zoals jij het beschrijft!
Gevoelige tepels, steken en ik had ook wat last van schilfering.
Je kan ook best naar de ha gaan, het is natuurlijk wel niet zo leuk om daar ff te gaan zitten en alles te tonen (vond k toch) maar het is het beste voor jou en je kleine meid.
Je gaat heel wss orale daktarin moeten smeren op de tepels en het ook in Elines mondje moeten doen. Ik heb dat toen 10 dagen moeten doen, en daarna was het ook gedaan.

domi2
6 December 2010, 12:36
Hier geef ik ook BV, pijnlijke tepels en gloeiend heet, volgens de dokters is dit de stuwing en kan dit paar dagen blijven...

Spruw herken je aan witte stipjes dacht ik.

Indy
6 December 2010, 13:03
de ha heeft er vandaag naar gekeken, want bij Eline was er meer wit in haar mondje dat er niet direct afging. Dus verdikt: spruw...

nu moet ik effectief ook die daktaringel in haar mondje doen 4 keer per dag en ook mijn tepels 4 keer per dag insmeren voor ongeveer een week. Want omdat we er vroeg bij zijn is het nog niet zo erg. Gelukkig maar want ik zou echt graag borstvoeding blijven geven, en dit doet echt serieus veel pijn!!

ach ja voor zo'n lief kopje na het eten is dat het echt wel waard :D

domi2
6 December 2010, 15:41
Goed dat je er dan zo vroeg bij bent, dus als ik het goed begrijp kun je deze herkennen aan wit in baby's mondje?

Want hier heb ik rode pijnlijke plekken op men borsten en gloeiend heet, maar geen wit in Lina haar mondje

Saar
6 December 2010, 19:43
Domi,
ik had het spruw op mijn tepels, ons mila had er in haar mondje bijna tot geen last van! Ik zou zeggen als je twijfelt, toch nog eens naar de ha te gaan.
Je hebt toch geen borstontsteking? Die rode plekken, waar bevinden die zich? ( Sorry dat k het zo vraag!) Maar als je op je huid rondom je borsten rode plekken hebt die warm aanvoelen en pijnlijk zijn als je eraan komt, kan het zijn dat je een borstontsteking hebt!

domi2
6 December 2010, 21:06
Die rode vlekken bevinden zich aan de zijkant van men borst ook harde schijven en die voelen pijnlijk en warm aan

Indy
7 December 2010, 11:03
denk dat je dan idd eerder een borstontsteking hebt.

spruw is op de tepels: zo wittige vlekken (leek eerst wat op melk vond ik) die ook na het voeden wit blijven. Ons Eline had er ook geen last van in het begin. Maar ik vond dat haar mondje een beetje raar rook na een voeding aan die ene borst.

bij die borstontsteking Lina goed laten drinken he, eventueel warme doeken opleggen om de pijn wat te verzachten. En goed in de gaten houden dat je geen koorts maakt.

veel succes!

Saar
7 December 2010, 11:57
GEEN warme doeken gebruiken!!! Dat voedt de ontsteking en wordt het nog erger! Weet dat het niet leuk is, maar je moet koude doeken erop leggen! Dat verzacht de ontsteking.
Wat je ook moet doen is Lina Aicha elke keer eerst een de ontstoken borst aanleggen, je moet zo veel mogelijk proberen dat deze leeggedronken wordt.
En wat ook nog helpt is ervoor zorgen dat Lina's neusje wijst naar de plaats van de ontsteking, dan wordt er op die plaats meer melk gedronken!
Hoop dat je er wat aan hebt, en een raad, als het niet beter word, naar de ha gaan en dan als het echt nodig is, krijg je antibiotica (die niet schadelijk is voor je kleintje) en dan ben je er snel vanaf!

domi2
7 December 2010, 13:19
Oke heel erg bedankt voor de tips, nog een vraagje, wat gebruik je van compressen? ikzelf gebruik lily-padz, zijn silicone... nu als ik die eraf doe zijn mijn tepels echt geweekt van de melk en zien er niet fraai uit... echt blinkend met wit en op de tepel zelf bloed, pff is echt pijnlijk als ik ze wil aanleggen... denk eraan om te beginnen af kolven ipv aan de borst...

Hoe is dat bij jullie?

Kimmy
7 December 2010, 14:16
ik heb zowel spruw als de beginnende ontsteking gehad in mijn borstvoedingsavontuur van Helena...

bij mij voelde de spruw aan alsof er messteken door mijn tepels gingen als Helena dronk, ze dronk ook veel minder! Maar die daktarin werkte 2 keer prima, na 4 dagen was het over en dan moest ik nog een paar dagen extra blijven smeren op mijn tepel en in haar mondje om zeker te zijn

bij de borstontsteking heeft de vroedvrouw een aantal keer gemasseerd om de ontsteking weg te krijgen (pijnlijk!), ik mocht ook geen warmte maar moest koude erop leggen (bij stuwing in begin wel warmte in het ziekenhuis als ik me goed herinner)

veel beterschap hoor want voeden is natuurlijk wel veel leuker spruw- en ontstekingsvrij...

niet opgeven in elk geval hierdoor: als je juist aanlegt en de juiste middeltjes geeft en zelf gebruikt gaat het zeker over!!

Indy
7 December 2010, 15:20
oei, geen warmte op leggen? ik word er soms beetje onozel van... de ene vroedvrouw zegt zus, de andere zo... maar ik ga luisteren naar ervaringsdeskundigen :)

het is inderdaad pijnlijk dat borstvoeding geven. Heb je een goede vroedvrouw aan huis die je kan helpen met het aanleggen? want ik denk wel dat het leuker wordt als die pijn weggaat (of mindert).

veel succes!

domi2
7 December 2010, 17:20
Ja heb vandaag gebeld naar een vroedvrouw, morgen komt ze langs, ondertussen moest ik al van haar een tepelhoedje en andere zalf gebruiken ook die lily-padz blijken niet de juiste compressen te zijn....

Amaai zou blij zijn dat het morgen is.