PDA

Volledige versie bekijken : Borstvoeding vermindert kans op hart en vaatziekten

kingka
5 November 2007, 20:07
Een Amerikaanse studie geeft aan dat kinderen die borstvoeding gekregen hebben later minder kans hebben op hart en vaatziekten.

Mensen op middelbare leeftijd die als baby borstvoeding kregen bleken meer HDL of 'goede' cholesterol te hebben, dit geeft extra bescherming tegen hart en vaatziekten. Ook was de BMI gemiddeld lager indien men als baby borstvoeding had gekregen.

bron: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-11/aha-bbo102407.php

Laurence
17 August 2008, 13:53
Kan er iemand mij hier helpen?
Ik ben momenteel zwanger van een tweeling die is voorzien voor december.
Op de materniteit hebben ze mij aangeraden om borstvoeding te geven, en dat wil ik ook wel doen.
Het probleem is alleen dat ze mij aanraden om de twee kindjes tegelijkertijd borstvoeding te geven.
Ik zie dit niet echt zitten. Heeft iemand hier al ervaring mee?

snoezel
17 August 2008, 16:49
hey laurence ;)

kan je spijtig genoeg niet helpen.
k weet wel dat het in het begin al niet gemakkelijk is om eentje aan te leggen en borstvoeding te geven. t is echt wel wat zoeken...
maar stilletjes aan begint het te wennen en beginnen we alletwee onze draai te vinden.
hopelijk gaat het bij jou iets beter van start dan hier.
onze kobe is nogal een "lui" drinkertje dus ik moet hem bijvoeden na iedere keer hij gedronken heeft. anders krijgt hij nog niet genoeg binnen :(
maar het begint te beteren.

veel succes hé
lore

ka80
29 December 2008, 18:14
Wat bedoel je met "bijvoeden"? Een papfles van poedermelk? Ging dat goed, die twee door elkaar geven? Geef je Kobe nu nog steeds moedermelk + pureetjes van groente en fruit? Had jij veel pijn in het begin met de borstvoeding?

Nes
29 December 2008, 23:05
Als ik terug ga werken zou ik ook graag een mengeling van de twee geven. 's morgens en ' avonds borstvoeding en overdag poedermelk. Hoewel, dat zeg ik nu, misschien verander ik nog van gedacht.

mini
30 December 2008, 12:04
Ik wil later ook borstvoeding geven. En daar ik in ploegensysteem werk, denk ik ook om enkel 's morgens en 's avonds borstvoeding te geven. En ja tussentijds af te kolven en in te vriezen. Ik zou enkel poedermelk geven wanneer de productie van mama-melk ;) niet meer voldoende is. :)

snoezel
30 December 2008, 17:13
onze kobe dronk niet krachtig genoeg en daardoor kwam de borstvoeding traag op gang.
daardoor moest ik hem kunstvoeding bijgeven.
als je dat moet doen (omdat ze niet genoeg bijkomen) maak dan dat ze je dat niet laten doen met een papfles. bij ons was eht met een bekertje en baby'tjes kunnen dat heel goed. is een beetje prutsen maar lukt vrij goed!
anders is het heel moeilijk om ze terug aan de borst te krijgen.

ik heb tot een week of 9 borstvoeding kunnen geven. daarna zijn we erachter gekomen dat onze kobe een koemelkallergie heeft.
je kan dan bv blijven geven maar dan moet je echt alles van koemelkproducten van je menu schrappen en dat is echt enorm veel (zit ook in brood en zo)
dit zag ik niet zitten en daardoor zijn wij overgegaan naar een dieetvoeding.

had ook graag vele langer borstvoeding gegeven want vond het echt zalig om te doen!
heb nooit kloven gehad en ging eigenlijk vrij vlotjes van in het begin.
na een week of drie moest ik ook niet meer bijvoeden en is het een echt borstvoedingskindje geworden...

bij het volgende geef ik direct opnieuw borstvoeding!

ka80
30 December 2008, 18:36
Ok! Dat is een hele goede tip snoezel, bedankt! Want hier in Frankrijk zijn ze niet zo goed op de hoogte van borstvoeding en geven veel slechte adviezen (heb ik overal al gehoord). Geen papfles dus! Seg, een stomme vraag maar waarom is moedermelk niet goed voor babies met koemelkallergie? Onze melk is hopelijk toch wel anders dan de melk van koeien? Of is het de lactose?

9 weken is niet zo slecht he, alles wat je hebt kunnen geven is gewonnen.

groetjes

mini
30 December 2008, 19:11
Snoezel bedoelt dat wnnr zij bepaalde dingen eet, waar koemelk inzit, zijn die dingen doorgeeft aan Kobe via BV. :)

Kimmy
30 December 2008, 20:12
als je dat moet doen (omdat ze niet genoeg bijkomen) maak dan dat ze je dat niet laten doen met een papfles. bij ons was eht met een bekertje en baby'tjes kunnen dat heel goed. is een beetje prutsen maar lukt vrij goed!
hey snoezel, goeie raad inderdaad want ik ga snel opnieuw moeten werken en wil dan borstvoeding en "fles"voeding (bekervoeding dus ;)) combineren
maar wat bedoel je met een "bekertje"? Zo een met een deksel op? is dat normaal niet voor veel grotere kindjes?

thx
Kimmy

ka80
30 December 2008, 20:24
Ja uiteraard, ... bedankt mini,... Ik denk dat mijn hersenen eerder de consistentie van koemelk hebben dan wat dan ook, 3 uur slapen is niet goed.

mini
30 December 2008, 20:36
hey, geen probleem. :D
Ik denk dat'k me al redelijk verdiept heb in de zwangerschap :D
Verschillende boeken, forums,... *bloos*

ka80
30 December 2008, 21:17
das goed, dan ben jij tenminste al goed voorbereid en kan je ons wat tips geven. Ik hoop dat je snel terug zwanger geraakt mini en je kennis kan omzetten in praktijk!

snoezel
31 December 2008, 07:31
alles wat jij eet gaat ook in je moedermelk.
dus als je alcohol drinkt zit dat ook even in de mm dus ook met koemelkeiwitten.

wat het bekertje betreft. dit is de eerste weken zo!
bij ons was dat een klein plastic maatbekertje dat we gekregen hadden in het moederhuis.
soort klein jeneverglasje :)
je giet dan wat melk in hun mondje en ze slikken dat weg.
na een week of twee kan je bijvoorbeeld de flesjes van tommie tippee gebruiken! en heb je minder kans op zuigverwarring.
nu dit komt niet zo veel voor maar denk dat het spijtig zou zijn als je dit voorhebt door die flesjes te geven...

groetjes
snoezel en kobe

ps: als het niet duidelijk is vraag je maar hoor, is niet altijd even gemakkelijk om uit te leggen

mini
31 December 2008, 11:36
Ik ben ooit naar een babybeurs geweest en daar werden die flesjes van tommie tippee voorgesteld. Het leken me zeer handig dingen. Maar er werd geen prijs voorgesteld. Dus ik hou/hield m'n hart ervoor vast.

snoezel
31 December 2008, 15:32
kan me niet meer voorstellen dat ik achterover viel van de prijs hoor...
op de site van bambolino kan je de prijzen zien!

mini
31 December 2008, 16:09
juist keer opgezocht en idd :D
zal me da aanschaffen wnnr ik het ooit nodig heb :D