PDA

Volledige versie bekijken : zindelijkheidstraining

Kimmy
22 November 2010, 09:03
hallo!

Ik hoor van mijn zus (die na haar marketingstudie nu aan het studeren is voor kinderbegeleidster :)) dat je niet te vroeg met zindelijkheidstraining mag beginnen omdat het lichaam van je kindje er eigenlijk maar rond 2 jaar klaar voor is. Vroeger begonnen ze al een pak jonger maar nu raadt bv K&G aan om te wachten tot na 2 jaar.

Helena zit in een crèche met verschillende kindjes die al op het potje gaan en kijkt daar altijd gefascineerd naar. Die kindjes krijgen ook een "pipizonnetje" op hun handje getekend en dan gaat ze mee in het rijtje staan (ze krijgt dan een hartje in de plaats :)).

In de badkamer staat een potje en dat herkende ze dus al een tijdje, ze ging er op zitten als wij nog snel even op toilet gingen voor we met haar in pad gingen en maakte dan een "pssshht" geluidje, erg grappig allemaal maar wij hadden dus zeker niet de bedoeling dat ze effectief zou plassen. Deze morgen was ze erg vroeg wakker en ging ze dus mee met papa in bad zodat ik me kon klaarmaken en ze wou per sé op het potje eerst en... heeft effectief pipi gedaan.

Nu ben ik dus beetje in tweestrijd: hoe pak ik het nu aan? Ik wil nog niet beginnen met zindelijkheidstraining (ook omdat het blijkbaar niet goed is om rond de bevalling van een tweede daarmee bezig te zijn en omdat het goed zou kunnen dat als ze al zindelijk zou zijn ze gewoon opnieuw in haar broek doet als boeleke geboren is) maar ja, Helena vraagt er nu zelf naar?!

Suggesties?

Bedankt
Kimmy

Bo
22 November 2010, 09:13
Wel, ik vind dat als een kind het zelf aangeeft er 'klaar' voor te zijn, dat je alleen maar kan stimuleren. :) Super toch dat ze het nu al aangeeft! Ik was zelf voor mijn 1,5j zindelijk en dat ging heel snel, zegt ons mama altijd.
Ik zou het gewoon blijven stimuleren en zet het potje desnoods in de living of zo, dan kan ze zelf al aangeven wanneer ze wilt plassen. Al doet ze er dan nog een half jaar of langer over, dat maakt toch niet uit.
Ik weet t wel, je wilt haar niet te vroeg trainen, maar als ze t zelf al snapt, waarom niet?

Trientje
22 November 2010, 09:48
Ik sluit me aan bij Bo!

Indien ze het zelf wil laat je haar maar doen ...
Je mag het zeker niet forceren, maar als ze het zelf aangeeft is er geen probleem vind ik.

2j vind ik zelfs eigenlijk een beetje laat.
Als je weet dat je kindje op 2,5j naar school mag en ze dan 'proper' moeten zijn zou ik nogal stressie zijn denk ik om haar op 5m proper te krijgen. :rolleyes:

Succes!

sunshine
22 November 2010, 17:55
Ik ook, als ze het zelf aangeeft, zou ik haar gewoon telkens de kans geven als ze het vraagt. Volgens mij kan je er niets fout mee doen. Want het heeft ook een omgekeerde kant denk ik, als ze wil, maar niet mag, leert ze misschien dat het potje niet goed is, en heb je later misschien problemen om het haar echt te leren.

janneman
22 November 2010, 18:29
wat bo zegt is waar! Als ze zelf aangeeft dat ze er klaar voor is ,waarom dan niet mee op de kar springen!!!:)Veel succes :)

Trinity
22 November 2010, 20:23
Ik volg ook de anderen, ik zou helenatje volgen zonder iets te forceren. Gewoon zoals jullie nu doen, zonder echt te "trainen" of er fel in op te gaan. Hoewel dat laatste als mama moeilijk is :-D
Maar een potje zou ik persoonlijk wel in de badkamer houden.
En als ze snel zindelijk wordt, en terugvalt eens het babytje er is, zou ik daar misschien toch niet te zwaar aan tillen.

Kimmy
24 November 2010, 13:56
dank je allemaal voor de raad!!

het potje blijft in de badkamer en als ze er naar vraagt mag ze erop

ze is er écht veel mee bezig zeiden ze in de crèche, ze zet daar al de baby's op de babypotjes en gaat mee als haar vriendjes op het potje worden gezet (en gaat mee in de rij staan voor een "pipizonnetje" en krijgt dan een hartje :))

we zien wel, er wordt niets geforceerd in elk geval want volgens mijn zus doe je op deze leeftijd meer kwaad dan goed met te forceren

snoezel
24 November 2010, 17:52
ik zou haar gewoon daarin volgen.
kobe deed rond 18m ook pipi op het potje (heel af en toe) en nu absoluut niet meer.
t wil dus niet zeggen omdat ze het nu kan dat het ook zo gaat blijven duren :)
maar wil je nu geen slechte hoop geven, lol!

ik weet hier niet hoe ik het bij kobe moet aanpakken.
hij blijft ondertussen terug op zijn potje zitten (na de nodige chantage van een snoepje)
maar daar blijft het bij.
ik dacht rond de kerstvakantie me te moeien en gewoon pamper uit te laten.
ik denk dat het bij hem vooral een gewoonte is, zonder pamper gaat het volgens hem niet...

Kimmy
25 November 2010, 12:30
oei, ik ben gewaarschuwd, snoezel :)

ik kan je geen advies geven want ben er nog niet mee bezig maar veel succes in elk geval!!

Mrs O.
27 November 2010, 12:46
ik denk ook zo te lezen dat helena der klaar voor is, aangezien ze er zelf om vraagt...
Niks forceren en beetje afwachten denk ik. Blijft ze proper, fantastisch, is er een teruval, dan is er tijd genoeg om het terug in orde te krijgen? :)

snoezel
28 November 2010, 10:45
hier zijn we sinds gisteren uit de katoenen luiers :(
we hebben nu van die oefenbroekjes gekocht en zo kan hij gemakkelijker op zijn potje.
de sint is vandaag ook al even langs geweest en heeft een boekje gebracht van "op het potje, konijn"
hij is er wild van.
nu hopen dat hij ook eens op het potje wil hé :D

rienemieke
29 November 2010, 21:32
niks forceren idd!
Noor is net 2 jaar en is droog!
ze zijn in de crèche gestart in september maar dan nog met een pamperbroekje maar snel overgeschakeld naar gewoon onderbroekje omdat de pamperbroekjes echt nog droog waren
en sinds haar verjaardag doen we ze nog enkel een pampertje aan wanneer ze gaat slapen!
en ook als het een lange rit is in de auto niet voor har maar voor mama haar gemoedsrust!
want naar de winkel enzo is zonder pamper en dat loopt goed!

natuurlijk af en toe nog eens een ongelukje omdat ze te geconcentreerd aant spelen is!

snoezel
30 November 2010, 18:11
amai zeg! super van noor!
maar meisjes zijn daar meestal sneller in hé :)

hier daarjusit dan toch nog eens pipi op het potje!
ik verschoot nogal.
heb hem dan ook zo'n smartie'tje gegeven en hoop dat we nu eindelijk een beetje vertrokken zijn.

sunshine
30 November 2010, 19:21
Flink van Kobe :). We duimen!

rienemieke
30 November 2010, 19:29
idd meisjes zijn daar int algemeen sneller in!

Bo
1 December 2010, 10:04
Idd. Ik denk ook niet dat ik laurens voor zijn 2j zindelijk ga krijgen. Maar het zal wel lukken uiteindelijk è ;)

lady bug
1 December 2010, 10:13
Vanaf dat we verhuisd gaan zijn, ga ik Matthias zijn potje zetten en we zien wel hoe hij reageerd. We gaan niks forceren, rond zijn 2 jaar start de OM toch ook met de training.

Twinkel
1 December 2010, 11:43
Ik heb zelf wel nog geen peuter, maar vanuit mijn professionele achtergrond (ben psychiatrisch verpleegkundige bij kinderen en jongeren), zou ik ook zeggen, niet dwingen, maar als ze er zelf naar vragen wel voorzichtig stimuleren.

Bravo als het lukt, geen reactie als het niet lukt.

lieke
1 December 2010, 12:41
@snoezel: ons jana is ook nog niet droog, ze wil ook ni op't potje.af en toe eens pipi en kaka op't potje, maar er zit geen regelmaat in.het lijkt wel dat ze soms wacht tot ze een pamper aanheeft.in de week in broekje laten lopen en dan plast ze in haar broek.ze zegt het wel altij als ze kaka moet doen, maar dan zijn we te laat om ze op potje te zetten.ze moet in maart naar school, dus ik hoop dat het tegen dan lukt, anders mag ze niet gaan.xxx

snoezel
1 December 2010, 13:49
lieke: ben zelf peuterjuf en eigenlijk mag de school je kind niet weigeren omdat ze niet proper zouden zijn! ik wil nu niet stoken hé :D

hier daarjuist zaten we aan tafel en riep hij "kaka doen" wil hem op het potje zetten en hij wou echt niet. pamper terug aan en twee minuten later heeft hij zijn kakje gedaan in zijn pamper. dus hij weet het maar al te goed als het moet. ik maak me er allemaal nog niet druk in en probeer hem gewoon te overtuigen van toch op het potje te gaan :)

snoezel
16 December 2010, 15:59
:) t kan ineens snel gaan.
ik heb zijn pamper hier uitgedaan en juist een onderbroekje aan gedaan.
hij was gisteren een hele dag droog, vandaag gaan winkelen en zelf daar was hij droog en heeft hij pipi gedaan op het peutertoiletje!
super fier ben ik op dat kereltje.
ben nu eens nieuwsgierig wat het gaat geven zonder pullup pamper aan.
de kaka wil wel nog niet echt lukken maar ik ga het toch proberen.

snoezel
16 December 2010, 18:32
whiiiiiiiiiiii, daarjuist kaka op het potje :D

Trinity
16 December 2010, 21:21
Proficiat Kobe!!!! Heeft de chokolade dan toch geholpen hehe

snoezel
16 December 2010, 22:00
neen neen, hij moest echt kaka doen maar had geen pamper aan.
hem toch op zijn potje gekregen en zijn verhaaltje gaan halen van "op het potje, konijn"
ik vertelt terwijl hij op zijn potje zat en zo heeft hij dan kaka gedaan.
denk dat het een zicht was om me daar te zien zitten maar kom, t is toch gelukt hé :D

Machteld
17 December 2010, 12:12
Mare heeft gisteren ook voor de eerste keer kaka op het potje gedaan! Goh ik ben zo trots op haar he...:)

Proficiat voor Kobe ook!!!

tiger
17 December 2010, 12:16
Super gedaan Kobe en Mare !!

lieke
19 December 2010, 21:34
Hier ook een goede dag. Gisteren had ik echt zoiets van nu wil ik het echt nog eens proberen. Heeft ze één keer pipi op't potje gedaan en ze heel de voormiddag laten lopen met enkel een onderbroekje.
Vanmorgen terug hetzelfde en ze is heel de dag droog geweest op één accindentje na, ze was mama aan't helpen poetsen en toen was ze het vergeten denk ik. vanmorgen altijd gezegd dat ze op't potje moest gaan zitten en namiddag deed ze het al zelf, ook kaka gedaan op't potje en ze is nu superfier als ze iets doet. zouden we eindelijk vertrokken zijn??? het mag wel hé, ze is 2 j en 3 maand, binnen drie maand moet ze naar school.
Dus we zullen zien, ben alleszins superfier op mijn grote kleine meid:devil:

snoezel
20 December 2010, 14:50
lieke: onze kobe is zelf een maandje ouder...
ik sta zelf in de peuterklas, maar nu pas besef ik dat 2,5j toch echt wel vroeg is om helemaal proper te zijn hoor.

hier lukt het super goed
alleen de kaka niet zo best :s
vandaag ook al twee keer dat ik hem zie beginnen, haast ik me en zet hem op het potje en er komt niks hé...
zal straks dus wel in zijn pullup zijn want we gaan naar de ka en dat vertrouw ik toch nog niet om zonder pamper te doen.

Machteld
22 December 2010, 08:05
Is't nog gelukt snoezel?

Mare heeft gisteren nog eens kaka op het potje gedaan! zo trots dat ze was. en ik ook natuurlijk...:). Ze zat in bad met mij en begon wat protjes te laten en ik zei tegen haar dat ze toch maar geen kaka in bad moest doen, want dat dat voor op het potje was (zat er ook bij in, dus liever niet ;)).
heb er dan uit bad genomen en jajaja!!!!

's avonds heb ik dan geprobeerd met een onderbroekje aan te doen: ze is welgeteld 1u droog gebleven en ik vroeg aan haar of ze geen pipi moest doen op het potje. "Neeeeeeje mama". Tot 30sec er een plasje op de parket lag natuurlijk...
Ze zei dat ze weer kaka moest doen, de papa brengt haar naar het potje, maar heeft mss net niet voldoende geduld gehad waardoor ze er zelf snel weer afkwam om hem te volgen. Een beetje later hoorde ik haar zeggen "kaka". Had ze dus kaka gedaan (op de parket weeral, zucht) en er met haar voet in getrapt.:D

We zijn er dus nog niet echt...

kyanoke
22 December 2010, 09:06
komt wel machteld, maar wanneer ik begon met zindelijkheidstraining bij kyano op 2 jaar 3 maand heb ik mij voorgenomen van de dag dat ik begon geen pampers meer aan te doen, ook heb ik nooit geen pull ups gekocht. gingen we naar de winkel, zonder pamper dan, maakte niet uit of hij een accident had, gingen we naar de caravan( een uur rijden), geen pamper. we zijn zelf naar de dierentuin geweest zonder pamper, ik had wel zijn potje mee, op een week was hij droog voor pipi en stoelgang.
int school 1 accidentje gehad op heel zijn kleuterklassen, en nu in november waren ze met allerheiligen naart kerkhof geweest en daar pist meneer in zijn broek ;-), 6 jaar! maar ja ik denk dat hij zal gedacht hebben van ik kan mijn nog ophouden tot aan school maar zijn berekening zal verkeerd geweest zijn ;-)
waar ik nog wel mee zit en wat volgens mij een probleem aant worden is hij is nog steeds s nachts niet droog! als hij 7 wordt ga ik daarvoor hulp zoeken.

snoezel
22 December 2010, 11:04
machteld: dan zou ik het gewoon nog even zo laten hoor.
ik heb kobe pullups aangedaan en op vaste momenten op zijn potje gezet.
een beetje omgekocht :D eerst op het potje pipi doen en daarna gaan we eten (de liefde van de man gaat hier door de maag hé) en na een weekje was hij daar zo goed mee weg dat de pampers geregeld droog bleven.
echt vragen om op zijn potje te gaan doet hij nog steeds niet maar die vaste momenten helpen wel.

de kaka blijft een probleem.
gisteren heeft hij niks gedaan en vandaag heeft hij al een paar keer gezegd dat hij moet. dan zet ik hem op zijn potje en wil hij echt niet proberen. t zal dus nog even zoeken zijn...
maar voor de rest heb ik hier weinig of geen accidentjes meer.
wat hier wel enorm heeft geholpen zijn zijn boxershortjes :) de moment dat zijn pampers uitgingen heb ik die bovengehaal den gezegd dat de onderbroekjes graag proper blijven.
en hij zegt dat zo eens geregeld als hij aan het spelen is.

hij is er dus wel mee bezig :D

lotjen
26 December 2010, 21:57
Zo flink van Kobe!!!

Hier staat het potje ook uit,momenteel zet Febe zich er elke dag een paar keer zelf op,omdat ze dat in de creche ook doen,dan moet ik haar pamper uitdoen,en wil ze perse op dat potje zitten,gewoon omdat ze erna (ook zoals in de creche) een billetje van een mandarijntje krijgt...

Ze stapt nog maar een dikke week vlotjes vanzelf (jaja,tis eentje die het op haar gemakske heeft gedaan) en nu wil ze van de eerste keer ook da potje veroveren...

@Snoezel,in de creche krijgen ze een mandarijntje als ze pipi doen,en een koekje (pic-nicje) als ze kaka doen,persoonlijk vind ik het een beetje omkopen,maar ik zou eigenlijk ook niet weten hoe eraan beginnen :)

snoezel
27 December 2010, 08:01
hier krijgt hij ondertussen niks meer als hij pipi doet.
hij mag wel mee het toilet doorspoelen en zijn handen wassen en dat vindt hij geweldig :)
maar de kaka is al twee dagen op rij in de broek.
omkopen helpt echt niet, lol!
heb hem al met veel omgekocht hoor (iets fijn doen met mama, een stukje chocola, ...)
t zal wel komen hé!

lotjen: super dat febe dan toch beslist heeft van alleen te gaan stappen :D
ze kunnen niet allemaal even snel zijn hé
hoe is het met lowie?

snoezel
30 December 2010, 22:41
en ja hoor, de kaka lukt ook nu :)
en vandaag heeft hij zelf op verplaatsing gewoon op toilet gegaan. (enkel pipi wel, maar super hé)
ik heb me voor de kaka even als strenge mama moeten opstellen en hem laten zitten als hij aangeeft dat hij kaka moet doen. me even boos maken en dan blijft hij zitten. als de kaka komt weet hij niet goed wat hij moet doen en weet hij zo een heel klein beetje, maar de tweede keer ging het al een stuk vlotter.
hopen dat we daar nu ook goed mee vertrokken zijn en ik denk dat ik dan echt kan zeggen dat onze kobe droog is!!!

lotjen
1 January 2011, 20:07
Hiep hiep hoera voor Kobe!!!
Soms moet een mama wel eens streng zijn voor hun eigen goed blijkbaar...

Febe doet soms pipi op het potje,maar ik denk dat dat per ongeluk is eigenlijk,dan moet haar pamper uit,en ik denk door het temperatuurverschil dat ze moet plassen :)
Ze vind het wel ongelooflijk dat er dan een plasje in het potje zit,toch super om te zien!

Onze Lowie doet het ook heel goed,hij is ondertussen 75cm en 9kg,tis een reusje! (de grote vriendelijk reus wel é :) )
Ik vind niet dat hij momenteel echt veel vooruit gaat,op vlak van leren alleen zitten ofzo,tis eentje gelijk zn zus denk ik,op zijn gemakje... Oh ja,dan heb ik langer mn klein knuffel baby'tje!

Mrs O.
2 January 2011, 13:15
hier ook zo ene van 'opt gemak' :)... Otis stapt nu sinds 2 weken, dus er is hier nog ni echt sprake van zindelijkheidstraining... ik ben er zelf ook nog ni echt mee bezig, moet me is dringend wa meer verdiepen in het topic :)

Hij vindt het wel fantastisch als tim of ik het toilet gebruiken (is naast zijn ververstafel) hij kan dan echt geboeid kijken, maar snapt denk ik niet echt wat we doen..

Hoe zijn jullie daarmee begonnen??

snoezel
5 January 2011, 16:04
gewoon potje in de badkamer gezet en voor hij in bad ging, of voor het slapen hem er eens opgezet.
af en toe kwam er dan eens iets en dan was het feest :)
als er niks kwam: geen probleem, gewoon pampertje aan en op naar de volgende dag.

kobe is vandaag al drie keer kaka komen doen op zijn potje :D
en zonder zagen hé!
super hé
hoop dat hij er nu goed mee vertrokken is
de pipi is echt niks probleem meer en hij gaat zelf op de grote toilet overal !
blij dat ik al voor eentje zonder pampers op schok kan :)

lotjen
5 January 2011, 19:39
Joepie!!! Amai,Kobe heeft dat wel snel onder de knie,ik denk dat dat de reden is waarom ze aanraden er pas aan te beginnen als ze 2 jaar geworden zijn,dan zijn ze er toch snel mee weg é!
Alé,weer een paar kilo's minder mee te sleuren (alhoewel je nu nog een extra paar kleren moet meedragen zeker?)

Hier is Febe gewoon te klein om op het potje te gaan,ik merk dat ze echt gefrustreerd is als haar potje leeg blijft :)
Maar wat doe je als ze er zelf om vragen ? Hoe hebben jullie dat gedaan Kimmy?

ka80
5 January 2011, 20:24
Als ze er zelf om vraagt zou ik haar toch eens op het potje zetten hoor! Zolang je haar niet forceert is er volgens mij helemaal niets verkeerd mee. Nolan zet zich regelmatig op het potje (met de pamper en broek aan) maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb een keer geprobeerd om zijn broek en pampr uit te doen maar toen moest hij niets meer weten van het potje. Wij nemen hier dus alle tijd! x

snoezel
6 January 2011, 08:24
kobe was er ook absoluut niet mee bezig.
rond zijn twee jaar hadden we af en toe een plasje en dan een paar maand niks meer.
eind november hadden we dan terug wat plasjes in het potje en ben ik hem oefenbroekjes gaan halen.
heb hem dan geregeld in de dag op zijn potje beginnen zetten en hij begon meer en meer een plasje te doen en die pamper bleef meer en meer droog.
twee weekjes later pamper uit gedaan en t is vanzelf gegaan (op de kaka na dan)
maar daar hebben wel meer kindjes last mee.

gewoon hun eigen ritme aan laten geven en dat komt allemaal wel goed :)

lady bug
10 January 2011, 21:03
Normaal gingen wij starten wanneer we verhuisd waren, maar sinds enige tijd geeft Matthias aan wanneer hij kaka moet doen. Dus gisteren dan toch maar het potje boven gehaald. Gisteren was ikzelf 2 keer te laat om hem op het potje te zetten, maar vandaag was ik er optijd bij. Hij zat fier op het potje neer en liet een windje, hij draaide hem om om te kijken of er kaka in het potje zat en terwijl hij keek of er iets in zat deed meneer zijn behoefte op het tapijt dan nog. Dan was het "Kijk mama, Kaka" :D
Ach morgen proberen we het terug en dan hopelijk in het potje

snoezel
10 January 2011, 21:26
:D geweldig ladybug :D

kobe gaat nu gewoon op toilet.
en doet telkens zijn best om kaka te doen.
en mega fier als er dan een protje komt: "mama, popo potje elaat" :D en dan moet je je maar inhouden van t lachen hoor :)