Volledige versie bekijken : in hoeverre met familienaam rekening houden?
Kimmy
15 December 2008, 11:00
dag meiden,
ik heb een vraagje: mijn man zijn familienaam begint met een "s"
het jammere is dat mijn lievelingsvoornamennamen allemaal eindigen met een "s": joris, jonas, ...
maar zou ik dat wel doen, dat klinkt zo raar, niet?
Om het jullie voor te stellen: (niet met familienaam van mijn man want wil zeker niet dat ook maar iemand onze naam op voorhand zou kennen :)) Jonas Stevens of Joris Segers
wat is jullie mening???
xxx
sunshine
15 December 2008, 11:16
Ik vind dat geen probleem, Jonas Stevens klinkt goed in mijn oren ;-).
Mrs O.
15 December 2008, 11:30
klinkt toch ok?? vind het echt ni storend ze kimmy :)
mini
15 December 2008, 11:55
hihi mijn familienaam staat er tussen :cool:
En bij ons zijn er ook wel een paar namen (in de familie) die eindigen met een "S" en dan de familienaam erbij. Niemand heeft daar ooit bezwaar van gemaakt :D
Kimmy
15 December 2008, 12:08
echt?
hebben jullie het eens luidop gezegd? tis toch een heel klein beetje moeilijk, niet?
ik zou zooo graag de naam jonas geven :), ik vind dat echt dé mooiste naam!
sunshine
15 December 2008, 12:12
Ik vind dat eigenlijk juist heel goed klinken hoor, omdat het de voor -en familienaam vloeiend aan elkaar verbindt.
Mrs O.
15 December 2008, 12:21
hey kimmy
hier ook zo'n uitspreek-moeilijkheidje mr ik trek me er niks van aan
bij ons is de familienaam Orao, dus start met klinker, en alle voornamen die we mooi vinden eindigen op klinker: vb Ente, Neeka, Ferre, etc...
is ook soms beetje bekkentrekken om het mooi en vloeiend uit te spreken, mr ja, het zij nu zo :)
Ik laat mijn naamkeuze er echt niet door beïnvloeden...
Als je Jonas zo mooi vindt, dan moet je daar voor kiezen he... Als jij over je kindje gt praten of hem gt roepen, dan ga je Jonas zeggen en niet Jonas Stevens he...
snoezel
15 December 2008, 13:25
vind ik ook goed gaan hoor!
bij ons begint de achternaam met een n-
nu bij onze kobe was dat geen probleem maar we hadden ook namen die op een n eindigde die we toch zouden nemen hoor
Kimmy
15 December 2008, 13:57
Als jij over je kindje gt praten of hem gt roepen, dan ga je Jonas zeggen en niet Jonas Stevens he...
goh, als het stout is ga ik wel voor- en familienaam zeggen, é ;)
nee, jullie hebben mss wel gelijk, ik trek het me iets te veel aan! :)
mini
15 December 2008, 15:20
Het enige waar ik een beetje naar zou kijken, zijn de initialen.
Stel je voor dat je de initialen hebt van Walter Capiau :D
sunshine
15 December 2008, 15:30
hehe
snoezel
15 December 2008, 16:24
mijn vriendin haar initialen zijn E.T.
haar zus en papa ook!
heb het altijd grappig gevonden :)
kingka
15 December 2008, 20:02
... ik zou het persoonlijk toch een paar keer hardop zeggen, zijn of haar volledige naam zal toch bij tal van gelegenheden uitgesproken worden. Denk aan examens, sollicitatiegesprekken, zijn/haar trouw, enz.
Stel dat je kindje Joris Segers noemt. Wie de naam hoort kan dan denken dat het Jori Segers, Joris Segers of Joris Egers is. Voor Joris Segers moet je nog niet teveel bochten nemen maar bij Lies Segers vind ik het toch vrij moeilijk om de voornaam Lies deftig uit te spreken.
't is ni om ambetant te doen, maar ik wilde toch even counteren :D
ka80
15 December 2008, 21:01
Ik vind het ook niet storend, maar inderdaad, het kan je kind later misschien wel storen om 5 keer van de 10 zijn naam opnieuw te moeten zeggen met een pauze tussen de voor - en achternaam. Hangt ook af van de voornaam. Nu ga ik ook de ambetante uithangen he maar ik ken nu toevallig een jongen die Jona heet (allee, Jonah maar ge zeht de "h" niet) dus Jona Segers of Jonas Segers klinkt exact hetzelfde.
Ik vind Jonas ook een prachtige naam,... en zou deze naam toch nemen hoor Kimmy, als jullie hem zo graag horen.
veel succes ermee alleszins!
sunshine
15 December 2008, 21:11
Automatisch wacht je toch altijd een heel klein beetje tss. voor -en familienaam, als ik die twee namen uitspreek Jona Segers en Jonas Segers klinkt dat toch anders. Die 's' is gewoon veel sterker...
Ik zou er eigenlijk ook echt niet naar kijken hoor Kimmy, Jonas is een frequente naam, normaal gaan de mensen wel doorhebben dat het Jonas is. 't Zou anders zijn als het een zeldzame naam zou zijn, vind ik.
ka80
15 December 2008, 21:20
ja eigenlijk heb je gelijk sunshine, heb het ook eens een paar keer uitgesproken en de "s" klinkt inderdaad een heel klein beetje langer, maar je moet wel goed luisteren wanneer je het zegt. As je een minipauze houdt is er bijna geen vergissing mogelijk en dat is enkel een kwestie van gewoonte.
Ik vind Jonas zo mooi he, ben daar echt fan van, al jaren trouwens!! Spijtig genoeg klinkt dat in het Frans niet,... of je zou Yonas moeten schrijven maar dan ligt de klemtoon nog altijd verkeerd. Ik zou het in jouw geval nu wel niet laten omdat de achternaam met een "s" begint.
groetjes!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.