PDA

Volledige versie bekijken : delicaat vraagje

vasoramasa
29 July 2010, 13:32
hoi meiden,

ik heb een vraagje:

-na mijn bevalling zou ik graag gesterliseerd worden of liefst als het mogelijk is de baarmoeder en eiertakken er volledig uit.
heeft iemand dit al eens laten doen of meegemaakt? hoe gaat dit in zen werk? complicaties? wanneer na de bevalling? hoelang langer blijven? enz...

ik hoop dat ik niemand hiermee op de tenen trap, ik weet dat dit gevoelig ligt (sorry daarvoor:() maar dit is nr 6 en het laatse, het moet financieel haalbaar blijven en leefbaar thuis qua ruimte.
ik ben verslaafd aan babys en het gaat anders de spuitgaten uitlopen:rolleyes:

groetjes

Bo
29 July 2010, 13:39
Ik zou dan gewoon kiezen voor een algehele sterilisatie. Een hysterectomie zou ik niet 'gewoon' even kiezen als het er gewoon om gaat dat je geen kinderen meer wilt. Nadeel dan is dat je onmiddellijk in de menopauze terechtkomt en dat wil je denk ik ook niet ;) Als het niet nodig is, omwille van (erfelijke) kanker in de familie of zo, zou ik dat echt niet doen.

Ons mama heeft direct na de geboorte van mijn zusje de sterilisatie laten doen. Ze is er niet langer voor moeten blijven of zo. Wel had zij als complicatie een longontsteking gekregen, maar ja, dat is niet normaal hoor. Ik zou het gewoon eens voorleggen aan je gyn en dan de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Machteld
29 July 2010, 13:41
Hey vaso,

Weet eigenlijk niet of ze dat zo snel na de bevalling zullen willen doen - kwestie van eerst een hormonaal evenwicht te hebben vooraleer je zo'n drastische beslissing neemt. Al is ze bij jou mss wel iets meer onderbouwd als het je zesde is.

Persoonlijk denk ik dat het beter is je te laten steriliseren dan of kan je man zich niet laten steriliseren? Denk als je de baarmoeder en de eierstokken laat weghalen je veel sneller last zal krijgen van osteoporose enzo omdat je dan meteen als jonge vrouw in de menopauze komt he. Weet trouwens niet of ze dat zullen doen als er geen medische reden is om het te laten uitvoeren.

Best even met je gynae bespreken denk ik...

Begrijp je keuze wel hoor - het moet idd allemaal nog een beetje praktisch haalbaar blijven he. Mijn vriend zou zich ook laten steriliseren als we voldoende kindjes hebben. Wij geraken nl zo snel zwanger (ook van mijn kant sorry voor de dames waar het echt ni zo vlot verloopt!) dat het ook wel eens uit de hand zou kunnen lopen anders...

groetjes

snoezel
29 July 2010, 13:53
ik heb hier gezegd dat het aan het ventje is dan hoor :)
ik heb de kindjes gedragen en hij kan voorkomen dat er nog komen :D
maar nu nog niet.

vind ons daar nog iets te jong voor.
ik ga nu navragen voor een spiraaltje en binnen een paar jaartjes is het aan kingka :D

Machteld
29 July 2010, 13:57
Bij ons idd ook dan aan't ventje, maar eerst zeker zijn dat we er genoeg hebben e. ;)
Zou er graag 3 willen, men vriend 4, maar we zien wel...voor't zelfde geld blijft het bij 2.

Bij een man is het ook niet zo drastisch en bovendien omkeerbaar e...

Ik zou me nu ook niet willen laten steriliseren ze, ben nog maar 28, das echt te vroeg...Men vriend daarentegen is er al 36...
Probleem is gewoon dat wij zo verdomd vruchtbaar zijn en ik niks van hormonale anticonceptie kan/wil nemen omdat men mama enkele jaren terug borstkanker heeft gehad...Blijft er niet veel meer over e?

snoezel
29 July 2010, 14:14
machteld: gehele onthouding :D

dorien_951
29 July 2010, 14:15
Is het in het begin niet beter alleen de baarmoeder weg te laten nemen (geen maandstonden meer) en later ook de ei-takjes? Ik dacht dat alles van hormoon daarin zat.

Ik denk dat je het beste eens met je gyn hierover spreekt zij kennen tenslotte heel de medische wereld!

Ik zou 'later' ook mijn baarmoeder willen laten verwijderen enkel voor mijn maandstonden. man man ik haat die dingen.
Maar langs de andere kant zou ik misschien op mijn 35j nog een kindje willen.

vasoramasa
29 July 2010, 14:18
ventje wil het niet doen.
van zijn klokkenspel moeten ze afblijven zei hem!!! :D
ik zit er niet mee in dat ik het dan zal moeten doen, maar weet gewoon graag waar ik voor sta ;)

hmmm dus als alles eruit ga dan kom ik in menopauze? heb er al van gehoord maar weet eigelijk niet wat dat echt is, ik weet wel dat een vrouw haar maandelijkse bezoekjes nietmeer krijgt maar meer weet ik niet. zijn er dan zoveel dingen die gebeuren met je lichaam in menopauze?

Bo
29 July 2010, 14:22
Zoek het maar eens op.... heel je hormonale huishouding verandert (wéér al), opvliegers en vapeurs zijn zowat de bekendste, janken om het eerste het beste, of omgekeerd boos worden om het eerste het beste ;)
Je haar kan ook veranderen, nagels en zo ook. Het heeft toch wel een impact op ons lichaam. Weer eens. Ik zou het niet doen als het niet moet. Laat de natuur daar maar zijn werk in doen als de tijd rijp is.

Hier ook een man die het totaal niet ziet zitten om dan onder t mes te gaan :rolleyes: Watje :D

dorien_951
29 July 2010, 14:23
hmmm dus als alles eruit ga dan kom ik in menopauze? heb er al van gehoord maar weet eigelijk niet wat dat echt is, ik weet wel dat een vrouw haar maandelijkse bezoekjes nietmeer krijgt maar meer weet ik niet. zijn er dan zoveel dingen die gebeuren met je lichaam in menopauze?

Van horen zeggen is de menopauze niet echt prettig. Hormonale monstertjes die je lichaam overnemen. Precies zoals zwanger zijn. Boos zijn en niet weten waarom (om het eenvoudig te zeggen) Of te warm hebben terwijl iedereen een trui bij aantrekt.

vasoramasa
29 July 2010, 14:33
oei jeetje, eerst best nog serieus wat huiswerk en opzoekwerk verrichten voordat ik beslis welke manier dus.

bedankt meiden voor de antwoorden :)

Machteld
29 July 2010, 14:36
Idd zoals de dames hierboven zeggen heel je hormonenhuishouden weer overhoop, maar denk toch wel het belangrijkste medisch nadeel is de botontkalking die begint op te treden hoor. je botten worden poreuzer en dus kwetsbaarder...ik zou me er echt niet te vroeg aan wagen, want hier kun je een hele hoop miserie mee hebben.

Zou't gewoon bespreken met je gynae...die zal je wel kunnen bijstaan met raad en advies!

Vind het ergens wel flauw van die venten ze dat ze dat niet willen. Das een hele kleine ingreep bij hen die daarenboven nog eens omkeerbaar is ook en bij ons vrouwen een serieuse operatie met serieuse gevolgen voor de hormonen en die je niet meer kan terugdraaien.
Tis nu niet dat ze ni meer kunnen klaarkomen e omdat de zaadleider wordt doorgeknipt...;)

Isabelle B
29 July 2010, 14:46
Mijn moeder heeft zich ook laten steriliseren, die was op een dagske binnen en buiten zonder problemen... (haar moeder, mijn oma dus, had zich trouwens ook laten steriliseren toen ze 42 was, maar toch werd per ongeluk mijn moeder erna nog geboren... Ik wou dat ik ook zo vruchtbaar was :))

lotjen
29 July 2010, 15:37
ik ga hier eerst voor een spiraaltje,en dan wanneer mn vriend nr de 40 gaat ofzo mag hij zn verantwoordelijkheid opnemen! Ik ga er dan al die jaren voor gezorgd hebben,dan is het aan hem! Hij heeft trouwens mijn 2 bevallingen, inclusief knippen en bloedingen meegemaakt,hij moet er zich niet aan wagen om te trunten :)

Ik vind het nu ook nog te vroeg,ik wil geen derde meer,maar ik wil ook nog niet dat de mogelijkheid helemaal weg is,you never know ;)

sunshine
29 July 2010, 16:12
Je kan die botontkalking tegen gaan door de pil te nemen, maar 'k veronderstel dat je daar dan net vanaf wil ;)