PDA

Volledige versie bekijken : Berekenen cyclus, vruchtbare periode, eisprong..

Lotta
5 November 2008, 21:35
Dag dames,

Mijn man en ik hebben besloten om stilletjesaan te beginnen aan kindjes.
Ik heb via internet al veel informatie gevonden over zwanger zijn enzo,maar die berekening van de cyclus vind ik toch niet altijd eenvoudig... (grom)

Dus graag jullie hulp:
heeft iemand duidelijke regeltjes hoe je alle "belangrijke dagen" kan berekenen? Ben vorige week gestopt met de pil en heb sinds vandaag mijn maandstonden. Ik weet dat het best is om te wachten met proberen tot na de eerste "natuurlijke" maandstonden, dus die van december. Ik veronderstel dat we dus in de tweede helft van december kunnen beginnen oefenen? Of is het best om te wachten tot januari, zodat ik de lengte van mijn natuurlijke cyclus ken? Of is dit niet nodig?

Vertrouwen jullie op die websites die de eisprong zogezegd voor je berekenen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Lotta

lies
6 November 2008, 08:07
Dag Lotta

welkom op het forum, eerst en vooral.
ik denk dat je sowieso best wacht op je eerste natuurlijke maandstonden, inderdaad: ontpillen is best belangrijk. Daarna kan je volgens mij gewoon beginnen rekenen. Om je eisprong uit te rekenen moet je wel de lengte van je cyclus kennen, en dan nog: bij mij is dat helemaal anders, blijkt. Normaal gezien geeft men als eisprong moment: 14 dagen voor je ongesteld wordt. Bij mij is het echter wat anders:
- ik heb een cyclus van 36 dagen
- een eisprong op dag 19

Als je het echt gedetailleerd wilt weten zijn er verschillende opties: alles bijhouden op een site zoals fertilityfriend.com, of ovulatietests gebruiken (die laatste gebruik je vanaf een paar dagen voor je je ovulatie verwacht, en die geven dan het exacte moment). Of beiden, natuurlijk.

Veel succes

Lies

Nala'tje
6 November 2008, 10:09
hey lotta,
welkom op het forum!

spannend en ingewikkeld he, aan kindjes beginnen :-)

een gemiddelde cyclus van een vrouw duurt 28 dagen, en dan heb je je eisprong normaal gezien op dag 14 (je neemt de eerste dag van je maandstonden als dag 1)
maar het kan erg verschillen van vrouw tot vrouw, dus het is een beetje afwachten en zoeken om het juiste voor jezelf te vinden.

mij hebben ze verteld dat als je je cyclus nog niet kent het best kan klussen om de 2 dagen, en dit tussen dag 8 en dag 18 (het is bij mij nog niet gelukt, mss deze maand?) mijn schoonzus was op die manier in ieder geval van de eerste keer prijs!

veel succes en vooral veel plezier gewenst :-)

groetjes

Nala'tje
6 November 2008, 10:11
ah ja, om je cyclus te kennen ben je best dat je een maand wacht, maar mijn schoonzus deed dit niet en het was toch van de eerste keer, zij heeft haar maandstonden niet meer gekregen

snoezel
6 November 2008, 13:06
dit kan altijd handig zijn:
http://babyplaza.be/tools/cyclus.php

ik heb geen maand gewacht...
was nu wel niet de eerste maand prijs!

ka80
6 November 2008, 13:32
Hello, je kan inderdaad een maand wachten om je cycluslengte te kennen maar ik zou er maar gewoon direct aan beginnen, je verliest er niets mee om te proberen, zeker als je weet dat je cyclus van maand op maand nog kan verschillen. Je hoeft niet te ontpillen voor de gezondheid van je baby want je baby ziet er niet van af. Veel geluk ermee en welkom!

veerle
6 November 2008, 18:27
HI;

Bij mij kloppen de tickers van dit forum volledig voor het krijgen van de regels
dus mss dat de vruchtbare dagen dan ook wel kloppen ;)
Eigenlijk is de tip van om de 2 dagen te klussen het handigst, dan heb
je altijd de vruchtbare dagen er tussen zitten!!

succes en veel moed :)
xxx
xx
x

Nes
6 November 2008, 22:41
Ik heb die vraag ook aan mijn gyne gesteld in den tijd en die zei me dat ik er direct aan mocht beginnen, dus wachten is niet echt nodig.
Je cyclus zul je leren kennen na verloop van tijd. In het begin zul je er niets van snappen. Hou vooral het witverlies in de gaten. En het kan dat je rond de eisprong een dag of drie een licht bloedverlies zult hebben, dat wil zeggen KLUSSEN. Zo wist ik dat ik het vruchtbaarste was, wel handig hoor!!!! Niets uit te rekenen, gewoon wachten op bloedverlies. Ik had een onregelmatige cyclus die varieerde tussen de 28 en 40 dagen. (dat was minder leuk) Ook noteerde ik alles van bloedverlies, witverlies, sex,... in mijn agenda.
Wat ik je heel hard aanraad is om je al te laten testen op TOXOPLASMOSE wat heel gevaarlijk is als je dat oploopt juist voor en tijdens de zwangerschap. Dus nu al testen en opletten met rauw vlees enzo moest je niet immum zijn voor toxo.
Grts Nes En succes

J&T
13 November 2008, 13:10
Hallo,

Ik begrijp hier namelijk ook niets van hoe je moet uitrekenen wanneer je vruchtbaar bent.
Ik heb om de 3 weken mijn regels , is mijn cyclus dan 21 dagen? of juist 28? :/
Mss weet iemand hier meer van? :)

Kimmy
13 November 2008, 14:03
je cyclus loopt van de eerste dag van je menstruatie tot daags voor je volgende menstruatie. Als jij om de drie weken menstrueert en één week menstruatie hebt, is je cyclus 28 dagen. Je bent het vruchtbaarst 14 dagen voor je volgende menstruatie (in een gewone cyclus dus op dag 14 maar als je cyclus langer duurt, vb. 30 dagen, is het op dag 16). Snap je?
liefs
Kimmy

J&T
13 November 2008, 17:36
Hey, ja ik snap het :D
Bedankt om het uit te leggen, snap ik beter dan op het internet !

kingka
13 November 2008, 20:04
Er is ook een handige tool op de website om je vruchtbare periode te berekenen:

http://www.babyplaza.be/tools/cyclus.php

groeten,
kingka

Evelyn
16 November 2008, 10:47
Hey, ik ben hier nieuw. Ik ben 1 november gestopt met mijn pil en mijn menstruatie is geeindigd op 10 november. Nu, een kleine week later heb ik weer bloedverlies...Zijn dit dan mijn eerste natuurlijke regels? Lijkt mij zo snel??

Evelyn
16 November 2008, 10:54
Even een detail...Het lijkt niet veel bloed te zijn en het bloed lijkt ook eerder oud bloed...

Nala'tje
16 November 2008, 11:39
hey evelyn,
welkom!

ik heb dit ook gehad tijdens mijn eerste cyclus zonder pil. regeld gedaan en een week later bloeding. bleek niets te zijn.
daarna heb ik op dag 34 de eerste keer mijn ms gekregen.

groetjes

Evelyn
17 November 2008, 08:22
dank je wel....dan oefenen we rustig verder...:-)