PDA

Volledige versie bekijken : Hoe los ik dit op?

Marie
6 July 2010, 20:50
Hallo iedereen,

Sinds gisteren weten we dat we een zoontje krijgen. Dat is natuurlijk super nieuws ... maar anderzijds zit ik met een gigantisch probleem. Mijn vriend wil al ongeveer zijn hele leven zijn zoon naar zijn vader noemen. Ik heb altijd, tot ik zwanger was, lachend jaja geknikt, maar nu het zover is zou ik toch graag mee kiezen. Het is tenslotte ons kindje. Nu vind ik de naam op zich wel mooi ... maar mijn ouders begrijpen niet waarom het kindje naar mijn vriend zijn vader moet genoemd worden. Ik sta tussen twee vuren en dit is echt een domper op mijn zwangerschap waar ik zo lang naar heb uitgekeken. Ik weet dat ik mijn vriend dolgelukkig maak als we de naam van zijn vader kiezen (en voor hem staat het al quasi vast, want hij schreeuwt het van de daken) en anderzijds wil ik mijn ouders niet op hun tenen trappen. Geen van beiden begrijpt mij en ik zal zowiezo iemand ongelukkig maken ... wat ik ook beslis. Help! Wat moet ik doen???

ka80
6 July 2010, 21:00
Hallo Marie

Ik zou het er eens heel duidelijk met je man over hebben, dat jij evengoed je zoon naar JOUW vader zou kunnen noemen en dat het dan een moeilijke keuze wordt. Leeft zijn vader nog? Bestaat er een naam die op de naam van zijn vader lijkt maar toch een beetje anders is? Kan het eventueel de tweede naam van jullie zoon worden? Zo'n dubbele naam, zoals bv Pieter-Jan. Hier in Frankrijk loopt het vol van dubbele namen: Pierre-François, François-Xavier, Pierre-Mathieu enzoverder, alle keuzes zijn mogelijk. Dit is een moeilijke zaak maar je moet wel met 2 achter een naam staan en je moet nu proberen te vermijden dat je je hele leven spijt hebt van de naam die je voor je kind gekozen hebt, dat zal je man ook wel begrijpen, niet?
Ik ben zeker dat jullie eruit komen!

dorien_951
7 July 2010, 08:37
Je ouders hebben helemaal niet mee te beslissen in de naam keuze van jou kind! Ookal krijgt die de naam van een ander familie lid. Ze zullen moeen aanvaarden wat jullie kiezen. Ze hebben 'in de tijd' ook alleen jou naam mogen kiezen.

Ik denk dat je met je man eens moet praten. Je moet een kind de naam geven die bij het kind past, niet één of andere traditie volgen (die zijn er in mijn ogen om te verbreken en eens lekker alternatief te doen)
Je moet een naam kiezen die je beide mooi vind, gelukkig heb je nog een tijdje en komen jullie er samen uit!

Emely
7 July 2010, 18:59
Onlangs las ik een artikel over zo'n dillema's...

De mama wou loes de papa marie.

Bij de geboorte vroeg de gyne hoe hun dochtertje nu zou heten, ze riepen alletwee op hetzelfde moment hun voorkeursnaam en hun dochter gaat nu door het leven als Marieloes...

Mss kan dit een oplossing zijn? Maak een volledig nieuwe naam met de namen van verschillende familieleden...

Het is maar een ideetje hoor...

Groetjes

snoezel
8 July 2010, 14:03
en gewoon als tweede naam?
ons meisje heeft de naam van mijn (overleden) grootmoeder mee gekregen.
das haar beschermengel...
als mijn ventje het wou mocht onze kobe die van zijn grootvader hebben maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat we daar niet zo'n sterke band mee hadden als ik met mijn oma.

mocht ons diede zelf sylva genoemd hebben van mijn ventje.
hij vond het een hele mooie naam.
trouwens, wat de rest van de familie ervan denkt moet je je niet aantrekken hé.
t is jullie kindje.
als je er zelf ook achterstaat zou ik het gewoon doen

Kimmy
9 July 2010, 13:48
ik deel deze mening: 't is jullie kindje... zij hebben daar niets in te zeggen.

Misschien kan je de naam van jouw papa als tweede naam geven?

Kimmy
9 July 2010, 13:51
als ik je berichtje nog eens opnieuw lees: ik denk dat je in eerste instantie moet uitmaken wat jij wil, want dat weet je zelf eigenlijk nog niet zo goed, é?

laat het bezinken, jullie hebben nog véééél tijd...

en trouwens, de definitieve beslissing hoeven jullie aan niemand mee te delen, wacht tot de geboorte, dan zijn ze ondersteboven en gaan ze heus geen ruzie maken ;)

Marie
9 July 2010, 15:02
Bedankt allemaal voor jullie reacties... ik hoop idd dat als het kindje geboren is iedereen zo gelukkig is, dat niemand wakker ligt van de naam.

Mijn vriend zijn vader leeft nog en zijn naam is Victor. Ik kan niet echt een andere naam bedenken die daar bijpast... De tweede naam zou dan zowiezo die van mijn vader worden en niet die van de peter.

@Kimmy: je hebt gelijk... ik weet idd nog niet helemaal wat ik zelf wil. Ben teveel aan 't nadenken over wat anderen willen en hoe ik een oplossing kan vinden waar iedereen gelukkig van wordt :)

mini
9 July 2010, 15:12
Victor vind ik een mooie naam eerlijk gezegd :)
Maar om het mss wat hedendaagser te maken, kan je nog altijd Vic nemen :)

Machteld
9 July 2010, 15:35
Ik vind Victor ook een prachtige naam (Vic trouwens ook), maar ik zou me echt nooit een naam laten opdringen door eender wie...

Jij moet je kindje de rest van je leven die naam blijven geven en je moet je er dus goed bij voelen. Zeker niet bezig zijn met hoe kan ik iedereen plezieren, dat gaat volledig voorbij aan het principe van een naam kiezen voor je kindje vind ik.

Al is het soms moeilijk om de kerk in't midden te houden...:(

oebbe
11 July 2010, 11:12
Ik zit hier met hetzelfde dilemma. Voor als het een jongen wordt zijn we het eens over de naam, maar als meisje wil hij Nayah en ik Hayley....
Zal ook nog vechten worden of hopen dat het een jongen wordt dan hebben we geen probleem.

ravy
2 August 2010, 11:00
nou nou wat een dilema maken jouw ouders ervan zeg..
ik had dat verhaal met mn schoon moeder.. mijn dochter haar 2e naam is die vna mijn moeder ( ze is al een tijdje overleden)
vraagt mn schoonmoeder waarom doe je jouw moeder niet als 3e en mij als 2e???
nou sorry ze mag blij zijn dat ze er ubberhoubt nog bij mocht hahaa

jarloesie wat moet je ermee?? lekker van je afzetten en doen wat jij mooi vind xxxx