PDA

Volledige versie bekijken : Opvoedingsvrees

Nes
5 November 2008, 19:43
Hey,

De laatste tijd zit ik met de schrik dat ik niet ga weten wanneer ik wat ga moeten doen. Zoals wanneer eten, vanaf wanneer fruitpap,..
Ik weet dat dit misschien gek klinkt maar ik zit daar soms mee bezig. Ik vraag me dan ook af wie je daar raad in geeft. Is dat de pediater? Of moet je daar zelf maar achterkomen?

Grts Nes

sunshine
5 November 2008, 19:52
Ja en kind en gezin ook dacht ik. Volgens mij krijg je daar echt op tijd info over, zelfs je huisarts weet dat hé. Ik zou mij daar geen zorgen over maken, ik denk dat je dat intuïtief ook wel wat aanvoelt.

kingka
5 November 2008, 21:09
Dag Nes, en als je nu eens een goed boek koopt? Is zeker niet verloren.

Kind en gezin, en natuurlijk de pediater zullen zeker antwoorden wanneer je vragen hebt. Ik ben geen fan van kind en gezin maar op hun website vind je wel heel wat informatie:

http://www.kindengezin.be/KG/Ouders/Baby/default.jsp

En je kan natuurlijk aan de mama's op het forum ook vragen stellen ;)

isabelga
6 November 2008, 10:52
Hey Nes,

er zijn veel mogelijkheden: boeken, vriendinnen, de mama, Kind en Gezin, pediater, ...
Ik herrinner me dat mijn schoonzus elke maand een boekje thuis kreeg met tips: 'Wat doet mijn kindje op ... maand'. Natuurlijk moet je je daar niet te veel op vastpinnen, want niet elke kind is even snel (of omgekeerd): mijn nichtje stond voor op vele leeftijdsgenootjes. Maar die boekje geven je wel een goed idee.
Ik denk dat alle vrouwen die schrik een beetje hebben, maar eens je kindje er is, komt je moederinstinct ook boven he. Vertrouw in jezelf!

Nala'tje
6 November 2008, 11:28
hey nes, je eerste vragen over eten kan ik alvast beantwoorden.
de babisregel voor een kindje is dat hij of zij om de vier uur moet eten. (scheelt natuurlijk van kind tot kind, je hebt er die om de 5 uur eten en ook die om de twee uur eten, das een beetje zoeken)
de eerste vier maanden drinkt een kind enkel melk,
als de aardappelen goed gaan, mag je ook met fruitpap beginnen, dit gewoonlijk rond een maand of 5.
een kindje mag tot 6 maanden geen vlees bij zijn patatjes, en geen gluten in de koek van de fruitpap, daarna mag dit wel.

hoop dat je een beetje wijzer bent :-)

groetjes

Nala'tje
6 November 2008, 11:29
oei er is blijkbaar een zinnetje weggevallen :s
ff aanvullen: je mag dus met aardappelen starten vanaf ongeveer 4maanden

Kimmy
6 November 2008, 11:45
dag Nes, ik herken je angsten zoooo hard :)
het zal dus compleet normaal zijn om daarmee in te zitten!!
ik ben ook al aan vanalles en nog wat aan het denken...
Kingka heeft evenwel gelijk: boeken lezen helpt!
in antwerpen heb je de Kraamvogel, waar ze boeken uitlenen, cursussen geven met vroedvrouwen, ...
dat zal wel nog op meer plaatsen bestaan
blijkbaar weet je ook veel gewoon vanzelf eens het kindje er is, nu moeilijk te geloven maar de natuur zorgt er blijkbaar voor dat we goeie mama's worden ;)
x

snoezel
6 November 2008, 14:04
van het eten krijg je een boekje bij kind & gezin!
daar zou alles in staan wanneer je wat mag geven!

Nes
6 November 2008, 23:20
Hey, dank jullie allemaal!!!

Voor de moment stop ik niet met lezen, ben nu in een boek over borstvoeding bezig. En ik heb volgende maand nog een examen voor m'n werk en dan ben ik nog met de kamer bezig die we gaan leegmaken tijdens de kerstvakantie. Zo kunnen we de kamer al kopen tijdens de solden. Pfff, straks ontploft m'n hoofd nog. En mijn ventje die zegt gewoon, je hebt carte blanche, je doet wat je wilt. Dat is wel leuk hoor maar soms echt moeilijk.

Ik ben echt wel blij dat ik niet alleen zit met zo een probleem.

Hoe denken jullie eigenlijk over borstvoeding? Tijdens het werk? En wie overweegt om borstvoeding te geven? 'K heb graag zo wat meningen.
Ik ga geven zolang ik niet werk. Daarna ben ik nog niet zeker, ik denk te stoppen dan. Wegens het niet kunnen aftappen op het werk.

Kimmy
7 November 2008, 10:36
hey Nes,

Ik ga ook borstvoeding geven! Je hoort toch dat, als je het kan, je dat toch het beste doet, é... Het zou ook de band tussen moeder en kind zeer bevorderen? (mijn schoonma deed het evenwel niet en zij heeft ook een goeie band met haar kinderen dus doorslaggevend zal het wel niet zijn :)).
Ik denk dat het enorm intiem is en zoooo wonderlijk dat je door iets wat jou lichaam aanmaakt, je kindje kan laten groeien, super toch! Ook zou je rapper weer je normale gewicht hebben als je borstvoeding geeft en minder kans op postnatale depressie.

Ik weet wel niet hoe lang ik het ga doen... Ik ben advocaat dus redelijk zelfstandig (hoewel ik dus wel onder nen baas werk - schoolvoorbeeld van schijnzelfstandigheid eigenlijk :p) maar weet niet of ik zo tussen 2 vergaderingen of rechtbankbezoeken in kan aftappen :). Dat zie ik wel allemaal, hoe meer het kindje borstvoeding krijgt hoe beter en beter iets dan niets dus ik begin en zie dan wel!!

Ik ga morgen ook boeken kopen of lenen, ik wil zoveel mogelijk weten om voorbereid te zijn (om dan waarschijnlijk, eens het zover is, vast te moeten stellen dat het niet uit boeken moet komen :))

liefs,
Kimmy

snoezel
7 November 2008, 17:19
als ik jullie een goeie raad mag geven leg nu nog niet vast tot wanneer je borstvoeding gaat geven.
ik had me voorgenomen om tot vijf maand borstvoeding te geven en in het begin ging het echt heel moeizaam (bijkolven, bijvoeden, ...) ik voelde me echt slecht omdat ik toch minstens tot vijf maand wou borstvoeding geven.
ga er voor maar probeer je er rustig bij te houden.
de eerste weken zijn wel het zwaarste. na week drie à vier gaat het een stuk vlotter! t is allemaal een beetje zoeken (zowel voor mama als voor kindje)
kijk hoe het je bevalt eens je kindje er is en dan zie je wel vanzelf hoe lang je borstvoeding zal geven!

Nes
7 November 2008, 17:22
Hey snoezel bedankt.

Ik ga ook geven, dat staat vast. Maar normaal stoppen voor het werk. Maar zoals je zegt ga ik me der nog niet op vastpinnen.
En hoe is het met Kobe?